نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور شیشه ای یا آسانسور پاناروما

امروزه صنعت شیشه با استفاده از تکنولوژی های جدید خود قادر به تولید آسانسور شیشه ای شده است.از آسانسور پانوراما برای زیبایی هرچه بیشتر ساختمان استفاده می شود. از این نوع آسانسور در ساختمان های بلند برای دیده شدن فضای معماری ساختمان و گاها فضای اطراف، استفاده می شود

به دلیل زیبایی قابل توجه آسانسور پانوراما ، مهندسان معمار می‌توانند به عنوان یکی از ارکان مهم در طراحی معماری، از آن استفاده نمایند. تنوع در طرح و امکانات قابل توجه از جمله استفاده از سیستم هیدرولیک یا کششی متناسب با شرایط و نوع کاربری، می‌تواند کمک شایانی در جهت دستیابی به اهداف معماران در طراحی ساختمان نماید.

انواع آسانسور پانورامیک و کاربرد آنها

یکی از ویژگی های آسانسورهای پانوراما این است که می تواند در طرح ها و مدل های مختلفی پیاده سازی شود.شیشه های به کار رفته در این آسانسور ،دست آرشیتکت را برای طراحی باز نگه می دارد.

به همین دلیل کابین آسانسورهای پانوراما در طرح های مختلفی مانند طرح گرد یا خم ، مستطیلی و حتی ذوزنقه قابل طراحی و اجرا هستند.

کابین شیشه ای آسانسور در ساختمان های تجاری

متداول ترین مکانی که از این آسانسور ها استفاده می شود ،مراکز تجاری است و اکثر افراد برای اولین بار ،این آسانسور را در این مکان ها مشاهده کرده اند.

قطعا شما هم در محیط هایی مثل پاساژها و مراکز خرید بزرگ و چند طبقه ،ساختمان های اداری و تجاری بزرگ و هتل ها ، این آسانسورها را دیده اید و حتی از آن هم استفاده کرده اید.

آسانسور های پانورامیک را نیز همچون آسانسور های معمولی در دو حالت کششی و هیدرولیک می توان طراحی و نصب کرد.

معمولا در برج ها و مجتمع های تجاری بلند مرتبه باید آسانسور پانورامیک به صورت کششی نصب و اجرا شود، چرا که ارتفاع ساختمان زیاد بوده و جک پاسخ گوی ارتفاع زیاد نمی باشد. همچنین سرعت آسانسور های هیدرولیک کم و معمولا در حدود (۰٫۵ متر بر ثانیه) بوده و معمولا برای پروژه هایی با حد اکثر ۳ تا ۵ توقف استفاده می شود.

استفاده در فضای داخلی ساختمان ها

البته از این آسانسورها در داخل فضای محیط خانه و بیشتر با هدف زیباسازی نما استفاده می شود

یکی دیگر از مکان هایی که از آسانسور با قالب شیشه استفاده می شود ،فضای راه پله ها است.

 



:: برچسب‌ها: آسانسور , شیشه ای , پاناروما ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

 مقایسه سیستم کششی و هیدرولیک:

یکی از مهمترین سؤالاتی که برای بسیاری از مهندسین ساختمان و معماران بوجود می آید اینست که آسانسور کششی بهتر است یا هیدرولیک؟

در واقع پاسخی برای این سؤال وجود ندارد چراکه اصولاً کاربرد این آسانسورها با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است و بر اساس شرایط ساختمان می توان تصمیم به انتخاب سیستم کششی یا هیدرولیک گرفت، بنابراین اصولا این دو سیستم قابل مقایسه نیستند.

به عنوان مثال اگر شما فضای کافی برای نصب آسانسور ندارید، اگر می خواهید در طراحی معماری، آسانسوری کاملاً شیشه ای داشته باشید، اگر محل موتورخانه ای که برای آسانسور در نظر دارید در فاصله دورتری از آسانسور است و یا اگر سرعت سرویسدهی برایتان اهمیت زیادی ندارد و نهایتاً اگر ساختمان شما کمتر از 5 طبقه و کم ترافیک است، آسانسور هیدرولیک انتخاب مناسبی است. اگر آسانسور با ظرفیتهای بسیار سنگین( بیش از 5/2 تن) نیاز دارید باز هم آسانسور  انتخاب مناسبی است..

اسانسور های کششی دارای سرعت بسیار بیشتر با قابلیت استارت در ساعت بیشتر ، مناسب برای نصب در کلیه ساختمانهایی که شرایط بالا را ندارند و نیز دارای حجم ترافیک سنگین و با هر تعداد طبقه از 2 طبقه به بالا..

در اینجا مطرح میشود که آیا آسانسور هیدرولیک ایمنی بیشتری از اسانسور کششی دارد؟

پاسخ این است که اسانسور های هیدرولیک با جک های مستقیم از زیر امنیت بالایی دارد ولی ایمنی نوع بکسل دار اسانسور های هیدرولیک با اسانسور های کششی یکسان است.

کاربرد آسانسور هیدرولیکی

  • در پارکینگ‌های طبقاتی کوچک و بزرگ‌ می‌توان از این آسانسور استفاده کرد.
  • ساختمان‌های مسکونی که دارای دو، سه، چهار و پنج طبقه‌ هستند.
  • بیمارستان‌های کوچک، کلینیک‌ها، ساختمان‌های بهداشتی که حداکثر 3 طبقه‌ دارند.
  • آسانسورهای خانگی که با برق تک فاز کار می‌کنند‌.


:: برچسب‌ها: سیستم , کششی , و , هیدرولیک ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

بمنظور جابجایی و حمل برانکارد و یا تخت اطاق عمل در مراکز بهداشتی و درمانی نظیر کلینیک ، درمانگاه  یا بیمارستان ها و... نصب و بهره برداری می گردد.

 در ساختمان هایی که احتمال عبور و مرور افراد معلول با صندلی چرخ دار وجود دارد باید حداقل یک دستگاه آسانسور با حداقل ظرفیت 8 نفره  و بازشوی درب 80 سانتی پیش بینی گردد.

مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان | صفحه ۱۱ | بند ۵-۲-۱-۱۱:

:۱۱-۱-۲-۱۵ آسانسورهایی که قابلیت حمل تخت بیمار (تخت بر) را دارند باید دارای الزامات زیر باشند

حداقل ابعاد کابین ۲۴۰۰×۱۴۰۰ میلی متر باشد؛

حداقل عرض و حداقل ارتفاع بازشو درِ کابین به ترتیب ۱۳۰۰ و ۲۱۰۰ میلی متر باشد؛

مجهز به سیستم کنترل سرعت ولتاژ و فرکانس متغیر باشد؛

مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد باشد؛

مجهز به دکمه باز ماندن درِ کابین برای مدت طولانی تر از زمان عادی بسته شدن در باشد؛

مجهز به کلید مخصوصی باشد که آسانسور را در اختیار کاربران آموزش دیده قرار دهد؛

و مجهز به سیستم برق اضطراری باشد به گونه ای که هنگام قطع برق، آسانسور را به نزدیکترین طبقه هدایت نماید

 

 



:: برچسب‌ها: آسانسور , تخت , بر ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

 تفاوت های موتور گیربکس و گیرلس:

یکی از این تفاوت ها در راندمان موتور میباشد. که در موتور گیرلس حدود ۹۸% و در گیربکس ۵۰% است.

از دیگر تفاوت هایش این است که گیرلس به روغن احتیاج ندارد و گیربکس احتیاج دارد. در گیرلس موتور داغ نمیکند و در گیربکس بالعکس.

و این داغ نشدن موتور یک مزیتی دارد اینکه به ما این اطمینان را میدهد که آسانسور در شرایط ترافیکی زیاد هم به جهت خنک شدن موتور توقف نمیکند.

و از دیگر تفاوت هایشان دور موتور و جریان استارت موتور و ابعاد کوچکتر موتور گیرلس به گیربکس است. و اینکه موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر میباشد.

موتور گیرلس احتیاجی به فلایویل ندارد ولی موتور گیربکس داردو….. .

گیرلس نسل جدید موتورها میباشد و از لحاظ حرکت به هیچ عنوان با موتورهای گیربکس دارای مقایسه نخواهد بود.

این موتور به دلیل استفاده نشدن از روغن با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

ولی به نسبت موتور های گیربکس از قیمت بسیار بیشتری برخوردار هستند. (حدودا دو برابر موتورهای گیربکس).

موتورهای گیرلس همانطور که معلوم است فاقد گیربکس هستند و همین امر باعث شده است که لرزش کابین در موقع حرکت بسیار کمتر از موتورهای گیربکس باشد.

و بطور کلی از موتورهای گیرلس برای آسانسورهای با سرعت بالا استفاده میکنند

مزایای موتور گیرلس نسبت به گیربکس :
1. صرفه جویی 50% انرژی الکتریکی
2. سرویس و نگهداری آسان بدلیل نداشتن گیربکس
3. عدم استفادهاز روغن و سازگار با محیط زیست
4. بازدهی بسیار بالا
5. باتوجه به ماهیت ترمز الکتریکی دراین موتورها، انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف بصورت حرارت توسط مقاوت ترمزی ،مجدد به شبکه تزریق میشود.
6. موتور های گیرلس به دلیل حجم کم موتور و افزایش کارایی، نیاز به فضای کمتری نسبت موتور های گیربکسی را دارا می باشند که همین امر باعث حذف موتورخانه و نصب و راه اندازی سریع آسانسور و به حداقل رسیدن خدمات سرویس و نگهداری برای مجتمع های پر ترافیک را دارا می باشد.
به طور کلی موتورهای گیرلس برای آسانسورهایی با سرعت 2.5 متر برثانیه به بالا استفاده می شود.



:: برچسب‌ها: تفاوت , موتور , گیربکس , گیرلس ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور کششی:

این آسانسور از جمله قدیمی ترین و پر استفاده ترین مدل است که هم کاربرد خانگی و هم کاربرد تجاری دارد. در این آسانسورها برای جا به جایی از سیم بکسل، وزنه و فلکه استفاده می شود. بیشتر آسانسورهایی که در ایران نصب می گردد از نوع کششی می باشد. این وسیله توسط کابلی که به دور چرخ فلکه موتور که عمدتا در بالای چاهک قرار دارد به بالا و پایین جا به جا می شود، این نوع از آسانسورها معمولا برای ساختمان های متوسط و یا بلند کاربرد دارند و سرعت حرکت آنها به مراتب بیشتر از سیستم هیدرولیک می باشد، وجود وزنه تعادل در این وسیله باعث می شود که این سیستم بسیار کار آمد تر از قبل باشند.

آسانسورهای کششی خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

 آسانسور گیربکس:

در این نوع آسانسور یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی از طناب ها را حرکت داده و می چرخاند. گیربکس نیروی موتور را دریافت کرده و قدرت آن را افزایش (در نتیجه سرعت چرخش را کاهش) می دهد

موتور گیربکس تک سرعته:

در این نوع سیستم مزایایی وجود دارد که با دیگر سیستم ها نمیتوان به ان دست یافت( مثل شتابگیری مثبت و منفی بسیار ارام).موتور اسانسور نیروی خودرا از طریق گیربکس به اسانسور منتقل میکند و اسانسور بوسیله ترمز موتور اسانسور کاهش می یابد ودر نهایت در تراز طبقه متوقف میشود.

موتور گیربکس دو سرعته:

در این نوع اسانسور با دور تند شروع به حرکت میکند.موتورهای گیربکس نسبت به نوع تک سرعته خود دارای معایبی هستند یکی از این معایب استارت و استپ های ناگهانی است این تکان ها علاوه بر این که مسافران حس میکنند باعث فرسوده شدن قطعات اسانسور می شوند و همچنین باعث افزایش هزینه برق می شود.

در اخر باهم به برخی  از برند های موتور گیربکس میپردازیم:ایرانی(بهران،یاران،الکو و...) ترک(اکر،اکیش،آرک و...) ایتالیا(ساسی،مونتاناری،ایتال و...) و...

 

آسانسور گیرلس:

در آسانسور گیرلکس چرخ یا فلکه بسیار بزرگی وجود دارد که مستقیما به موتور وصل شده است. موتور این مدل آسانسورها از نوع  گیرلس (فاقد گیربکس) بوده که جایگزین بسیار مناسبی برای موتورهای گیربکسی می باشد موتور های گیرلس با راندمان بالا و حجم پایین و مصرف کم انقلاب بزرگی در صنعت آسانسور ایجاد کرد است.

 



:: برچسب‌ها: آسانسور , کششی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

 

آسانسور هیدرولیک:

آسانسور هیدرولیک  به آسانسوری گفته می شود که توسط پیستونی که در زیر کابین قرار دارد کنترل و بالا و پایین می شود. عملکرد این پیستون توسط موتور الکتریکی که مایع هیدرولیک ( روغن ) را به آن منتقل می کند، تنظیم می شود. در حرکت عمودی به سمت پایین ، هنگامی که سوپاپ، مایع هیدرولیک را به پیستون منتقل می کند سرعت نیز کاهش می یابد و در نهایت متوقف می شود. اگر فشار مایع هیدرولیک از وزن کابین بیشتر باشد، حرکت به سمت بالا خواهد بود. این نوع از آسانسورها دارای حرکت های نرم و آرام هستند. از سیستم هیدرولیک برای ساختمان هایی با ارتفاع  5 یا 6 طبقه میتوان استفاده کرد و بیشترین سرعت آن ها به 1 متر بر ثانیه می رسد. مهمترین ویژگی سیستم های هیدرولیکی، قابلیت تحمل وزن بالا می باشد. موتورخانه سیستم هیدرولیک در کف چاهک و در مجاور پیستون واقع شده است. در واقع در این نوع آسانسور دیگر موتوری در بالای چاه  وجود ندارد بهمین دلیل طبیعتا پشت بام خانه زیباتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که هزینه موتورهای هیدرولیک بسیار بالاتر از موتور آسانسور کششی می باشد بهمین خاطر در ایران کمتر از این نوع سیستم استفاده می گردد.

 

آسانسور صنعتی:

این آسانسور همانطور که از نامش مشخص است، در کارخانجات و پروژه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. و برای هر پروژه صنعتی به صورت جداگانه تعریف و اجرا می شوند. برخی مواقع از این آسانسور در پروژه های غیر صنعتی نیز استفاده می شوند. این وسیله قابلیت حمل نفر و بار را همزمان دارد و با ایمنی بالا قابل نصب در انبار، فروشگاه و رستوران است. این آسانسور در کارخانه‌ها و کارگاههای صنعتی پیشرفته  دنیا مانند: نفت، گاز، پتروشیمی و معادن، کارخانجات سیمان و معادن و سیلوها نیاز زیادی به راه‌اندازی این وسیله وجود دارد. رعایت کامل استاندارد و ایمنی در فرایند طراحی و نصب و راه اندازیی این آسانسورها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این آسانسور محدودیت ارتفاع ندارد و میتواند برای برج های بلند مرتبه از این مدل استفاده کرد.

 

آسانسور شیشه ای :

امروزه آسانسور پاناراما  نقش مهمی در زیبایی طراحی معماری ساختمان، ایفا می‌کند که این مسأله مورد توجه بسیاری از مهندسان و سازندگان ساختمان است. تنوع در طراحی این آسانسورها ایده‌های خاص و دلنشینی را به معماران و طراحان داخلی می‌دهد. آسانسورهای پانوراما معمولا با دو سیستم کششی و هیدرولیک نصب می‌گردند که انتخاب نوع سیستم آسانسور براساس محدودیت ها و نیازهای پروژه می باشد. آسانسور پاناراما در بسیاری از سازه های مدرن مانند مراکز اداری، مراکز تجاری، مراکز خرید، مجتمع های مسکونی، برج ها، هتل ها و رستوران های لوکس به چشم می خورند.  کابین در این مدل از آسانسورها بسیار اهمیت دارد، این کابین ها در  دو مدل ارائه می شود.

✔ آسانسور شیشه ای گرد

✔ آسانسور شیشه ای مدل مربعی

این آسانسورها بالاترین هماهنگی را با اجزای محیط اطراف خود دارند و از نظر تک تک جزئیات می توانند با عناصر داخلی ساختمان و محیط پیرامون خود هماهنگ شوند و یک ترکیب کامل و بی نظیر را به وجود بیاورند.

 

آسانسور خانگی:

معمولا از این آسانسور  در ساختمان های ویلایی مسکونی، تجاری، رستوران ها و هتل هایی که از ارتفاع کمی برخور دارند استفاده می شود. در برخی از خانه ها جهت تردد راحت تر در بین طبقات آسانسور های خانگی کوچکی ( هوم لیفت ) نصب می شوند. این آسانسور ها در طرح ها و مدل های متنوعی ساخته می شوند. بعضی از این آسانسورها دارای کابین بوده و برخی دیگر بدون کابین است. اصولا جنس بدنه کابین های این آسانسور از نوع شیشه، استیل و یا PVC است. در برخی از خانه ها آسانسورهای هوم لیفت در داخل و بعضی دیگر در بیرون از خانه نصب می شوند. این آسانسورها اکثرا بر اساس سیستم هیدرولیک طراحی می گردد و نحوه نصب این سیستم درست مانند سیستم هیدرولیک است. همچنین این مدل از آسانسورها برای مکان هایی مناسب است که فضای موجود آنها برای نصب آسانسورهای کششی اندک می باشد.

آسانسور کارگاهی:

کاربرد این نوع از آسانسورها بسیار زیاد است. و از این وسیله به منظور جابجایی ابزار، مصالح و افراد در صنایع مختلف به کار برده میشود. این نوع از آسانسور قادر است که از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرد. آسانسور کارگاهی قابلیت کار تا ارتفاع‌ 500 متر و بالاتر را داشته و در ظرفیت‌های 1 و 1.5 و 2 و 3 تن تولید می‌گردند. این آسانسورها چیزی در حدود دو دهه است که به وفور در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها تفاوت آنها نسبت به گذشته به میزان توانایی و نوعی کاربرد آنها مربوط می‌شود. استفاده از این دستگاه می تواند برای کاربران صنعتی صرفه اقتصادی فراوان و سرعت عمل قابل ملاحظه ای را به ارمغان بیاورد و دارای سطح ایمنی بسیار بالایی است.

 

 



:: برچسب‌ها: معرفی , انواع , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های مختلف است و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا پایین رفت. انواع مختلف آسانسور توسط کانالی که طبقات ساختمان را به هم متصل می کند، افراد و یا بارها را بین طبقات جا به جا می کند. به طور کلی انواع اسانسور توسط موتورهای الکتریکی کار می کنند که یا از کابل کششی حرکتی و یا سیستم ها وزن تعادل مثل چاله، یا پمپ مایع هیدرولیک برای بالا بردن یک پیستون استوانه ای مانند جک استفاده می کنند. انواع بالابر با توجه به نوع کاربری و تعداد دفعات بکار بردن آنها توسط اشخاص، در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شوند.

شاخص های مهم برای طراحی انواع آسانسور :

  • مکانیزم چاله
  • استفاده های ویژه
  • محل قرارگیری آسانسور
  • نوع ساختمان
  • ارتفاع ساختمان
  • مکانیزم چاهک

 

انواع آسانسور از لحاظ نحوه وارد شدن نیروی محرکه به کابین  به موارد زیر تقسیم می شوند :

  • آسانسور هیدرولیک
  • آسانسور کششی
  • آسانسور صنعتی
  • آسانسور شیشه ای
  • آسانسور خانگی
  • آسانسور کارگاهی

در ادامه به توضیح مختصر هرکدام میپردازیم.

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: انواع , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()