نوشته شده توسط : آسانسورچی
طراحی ابعاد آسانسور فضای مورد نیاز سیستم آسانسور را میتوان در سه بخش کلی زیر تقسیمبندی نمود: الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)؛ ب- فضای مورد نیاز در مقطع عمودی (از کف تا سقف چاه)؛ ج- فضای مورد نیاز در موتورخانه. هر یک از بخشهای فوق را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم تا بتوانیم ابعاد مناسب جهت آسانسور با ظرفیت و سرعت موردنظر را به دست آوریم. الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی برای تعیین ابعاد چاه آسانسور، چهار فضای تعیینکننده و مورد نیاز جهت تجهیزات آسانسور وجود دارد که به شرح زیر میباشد: کابین آسانسور وزنه تعادل ریل راهنمای کابین آسانسور در آسانسور این چهار فضا مستقیماً بر روی ابعاد چاه آسانسور در مقطع افقی یعنی عرض و عمق چاه مؤثرند که نقش هرکدام چنین است: الف-1- کابین آسانسور بعاد کابین آسانسور بر اساس ظرفیت آن قابل بررسی است که این ابعاد به صورت متعارف و توسط شرکتهای بزرگ آسانسوری در چارچوب مقررات و استانداردهای آسانسور طبق حداکثر مساحت برای هر ظرفیت تعریف شده است. برخی ظرفیتهای متداول با حداکثر فضای مجاز طبق (استاندارد اروپا برای آسانسور) و ابعاد کابین مربوط را نشان میدهد که با در نظر گرفتن ظرفیت مورد نظر ابعاد کابین مناسب، به دست میآید. لازم به ذکر است مساحت خالص داخل کابین، اندازهگیری میگردد و فضای اضافی سمت در آسانسور به عنوان مساحت خالص محاسبه نمیگردد. الف-2- وزنه تعادل معمولاً فضای مورد نیاز در پشت کابین آسانسور جهت عبور وزنه تعادل با رعایت فواصل استاندارد حدود 30 سانتیمتر است. لازم به توضیح است در آسانسورهای با ظرفیت 1000 کیلوگرم و بیش از آن وزنه تعادل از پشت کابین به سمت کنار آن منتقل میگردد، که در اینجا به این مسئله پرداخته نشده است. الف-3- ریل راهنمای کابین آسانسور ریل راهنما، هدایت کابین و وزنه تعادل را در یک مسیر مستقیم بر عهده دارد که در دو سمت کابین و وزنه تعادل به صورت کاملاً موازی و دقیق نصب میگردد. فضای مورد نیاز برای نصب ریل کابین در هر طرف حدود 20 سانتیمتر میباشد که این فاصله در آسانسورهای با سرعت بالا تا 25 سانتیمتر افزایش مییابد. مثال- با در نظر گرفتن موارد ارائه شده میخواهیم حداقل ابعاد مورد نیاز برای یک آسانسور با سرعت معمولی، با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک مرکزی به عرض 80 سانتیمتر را محاسبه نماییم. الف- محاسبه عمق مورد نیاز: 3 عامل متغیر در عمق چاه تاثیرگذار است: 1- عمق کابین: طبق حدول ارائه شده ابعاد کابین هشت نفره معادل (عمق) 140 (عرض) 110 سانتیمتر میباشد که عمق کابین 140 سانتیمتر است. 2- فضای اشغال شده توسط در آسانسور: در اتوماتیک سانترال 20 سانتیمتر از فضای عمق چاه را اشغال مینماید. 3- فضای مورد نیاز جهت عبور وزنه تعادل: حدود 30 سانتیمتر است. بنابراین حداقل عمق چاه معادل 190=30+20+140 سانتیمتر خواهد بود. ب- محاسبه عرض چاه مورد نیاز: دو عامل تعیین کننده عرض چاه آسانسور است: a- عرض کابین و فضای مورد نیاز جهت نصب ریلها b- عرض و نوع در آسانسور که پس از محاسبه عرض مورد نیاز در هر دو مورد اندازه بزرگتر را به عنوان عرض چاه انتخاب مینماییم. الف- عرض چاه مورد نیاز با توجه به عرض کابین 1- عرض کابین طبق جدول 110 سانتیمتر است. 2- فضای لازم جهت نصب ریلها در هر طرف 20 سانتیمتر است. بنابراین عرض چاه مورد نیاز معادل 150=40+110 سانتیمتر خواهد بود.
ب- عرض چاه با توجه به عرض و نوع در آسانسور چون عرض نوع بازشوی در آسانسور از نوع مرکزی 80 سانتیمتر است طبق فرمول ارائه شده خواهیم داشت 180=20+(80×2)=20+A2= عرض چاه، با توجه به موارد (1) و (2) عرض چاه مورد نیاز 180 سانتیمتر خواهد بود. ابعاد آسانسور برانکاد بردر طراحی آسانسورهای برانکارد بر این نکته حائز اهمیت است که ابعاد برانکارد و یا تخت به همراه یک نفر همراه در کابین آسانسور پیشبینی شود. طبق استاندارد آسانسور ابعاد کابین کاربر میبایست حداقل عرض 110 سانتیمتر و عمق 210 سانتیمتر را دارا باشد و برای آسانسور تخت بر عرض 140 سانتی متر و عمق 240 سانتیمتر مورد نیاز است. بر اساس این ابعاد به ترتیب ابعاد چاهک آسانسور برانکارد بر میبایست دارای حداقل عرض 180 سانتیمتر و عمق 235 سانتیمتر آسانسور تخت بر میبایست دارای حداقل 210 سانتی متر و 265 سانتیمتر باشد. درب آسانسور برانکارد باید حداقل 90 سانتیمتر عرض در ارتفاع 210 سانتی متر و آسانسور تخت بر حداقل 110 سانتی متر و 210 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.
:: برچسبها: طراحی , آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 22 نوشته شده توسط : آسانسورچی
رعایت نکات و استانداردها همچون تعیین ظرفیت کابین آسانسور هنگام طراحی آسانسور باعث می شود تا آسانسور به بهترین حالت طراحی شود و رضایت کاربران را به همراه داشته باشد. می توان گفت مهمترین بخش از طراحی آسانسور، تعیین ظرفیت آسانسور است. با تعیین ظرفیت کابین آسانسور می توان قدرت و سرعت آسانسور و نیز تعداد مسافرین قابل حمل را پیش بینی کرد. تعیین ظرفیت کابین آسانسور اغلب در مراکز تجاری و درمانی و ساختمان های بزرگ که تعداد تردد و دفعات استفاده از آسانسور افزایش می یابد، اهمیت بالاتری دارد. چرا که در این محیط ها درخواست برای انتقال تعداد افراد بیشتر در یک سفر، زیادتر می باشد. عوامل موثر در ظرفیت کابین آسانسور مساحت کابین آسانسور، بر مقدار ظرفیت آن اثرگذار است. بر همین اساس باید گفت که طراحی آسانسور بر اساس طراحی ظرفیت کابین آسانسور صورت می گیرد. در واقع طراح میبایست از حداکثر فضای چاه آسانسور برای طراحی بزرگترین کابینی که می توان بر اساس محاسبات آنالیز ترافیک آسانسور انجام داد، استفاده نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که کلیه لوازم و قطعات آسانسور بر اساس ظرفیت کابین انتخاب و نصب می شود. یکی از قطعات اصلی موتور آسانسور است. پس چنانچه مساحت کابین بزرگتر از مساحت استاندارد شود، لذا میبایست موتور آسانسور بر اساس ظرفیت کابین آسانسور انتخاب و نصب گردد. به عنوان مثال اگر در ساخت انواع کابین آسانسور اشتباهی رخ دهد و اندازه ها تغییر کند و از مقدار مجاز تجاوز کند، موتور و سایر قطعات نیز تغییر خواهند کرد. تعیین ظرفیت کابین آسانسور هنگام طراحیهمان گونه که در بالا اشاره شد انتخاب تعداد و همچنین ظرفیت کابین آسانسور یک ساختمان یکی از اصلی ترین تصمیمات ساخت و ساز ساختمان است. هرگونه اشتباه ممکن است موجب نارضایتی مسافرین شود و همچنین فضای مفید ساختمان هدر رود. یا ممکن است زمان انتظار طولانی شود که همه این موارد موجب زیان اقتصادی خواهد شد. لذا طراح آسانسور وظیفه اصلی در تعیین ظرفیت آسانسور را بر عهده دارد تا محاسبات ترافیک به درستی انجام شده و رضایت حاصل گردد. باید بدانیم ابعاد استاندارد کابین به میزان رفت و آمد و محل نصب آسانسور بستگی دارد و جهت جلوگیری از بار اضافه و فراتر از ظرفیت کابین آسانسور، میبایست مساحت کابین محدود گردد. از این رو توجه به ابعاد داده شده برای چاه و چاهک آسانسور، حداقل و حداکثر مساحت مجاز داخل کابین الزامی است :: برچسبها: ظرفیت , آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 28 نوشته شده توسط : آسانسورچی
تراول کابل نوعی کابل است که به صورت تخت می باشد و وظیفه ی ارتباط بین تابلو فرمان آسانسور و کابین را به عهده دارد . با توجه به نام این کابل واضح است که این کابل دائما در حال حرکت است که از این بابت باید جنسی مرغوب و محکم و همچنین انعطاف پذیر داشته باشد . تراول کابل مجموعه سیم هایی هستند که ترمینال تابلو فرمان را به جعبه ریویزیون روی کابین مرتبط می کند . کابلی است که از یک سمت به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل می باشد و دائما به همراه آسانسور در حال بالا و پایین رفتن می باشد و وظیفه ی آن ارتباط میان کابین و مدار کنترل است هموراه به جهت صرفه جویی در هزینه ها می بایست در مصرف این کابل دقت کرد و آن را کمتر استفاده کرد . همچنین از سوی دیگر نباید آن را کمتر از ۱۲ رشته به کار برد زیرا با عث سبکی و گره خوردن کابل خواهد شد . این کابل به تعداد ۴،۸،۱۲،۱۶،۲۰و ۲۴ رشته در بازار موجود است . درون این کابل رشته ای از نخ نایلون بسیار مستحکم موجود است که باعث استحکام و همچنین بالا رفتن استقامت و همچنین طول عمر آن خواهد شد . معروف ترین برند این سیم ها دت وایلر سوییس می باشد . وظیفه ی اصلی این کابل انتقال دستور عملکرد آسانسور بین قسمت های مختلف می باشد که یکی دیگر از برند های مطرح تراول کابل سانکای ترکیه است . “گفتنی است جریان انتقال اطلاعات از تابلو به کابین از طریق تراول کابل یا کابل os برقرار می گردد.این کابل به صورت معلق در چاهک می باشد” که معمولا در یک ساختمان شش طبقه از کابل های ۴۸ رشته استفاده می شود :: برچسبها: تراول , کابل , :: بازدید از این مطلب : 14 نوشته شده توسط : آسانسورچی
فتوسل یا چشمی آسانسور چیست؟ فتوسل یا چشمی آسانسور سنسوری است که در ورودی کابین نصب میشود و وظیفه اطمینان حاصل کردن از عدم وجود مانع در ورودی آسانسور را دارد، به عبارت دیگر میتوان گفت فتوسل یا چشمی آسانسور وظیفه حفظ اطمینان از عدم بسته شدن درب آسانسور و حرکت کابین آسانسور تا بعد از ورود مسافر به کابین آسانسور یا خروج کامل مسافر از آسانسور را بر عهده دارد. فتوسل یا چشمی آسانسور چگونه کار میکند؟ فتوسل شامل یک یا چند فرستنده نوری در یک سمت درب آسانسور و یک یا چند گیرنده نوری در سمت دیگر درب آسانسور میباشد که به وسیله کابل به سقف آسانسور متصل شدهاند؛ دیودهای کنترلر مدام در حال کنترل قطع یا وصل بودن مسیر نوری بین فرستنده و گیرندههای نوری هستند تا از عدم حرکت آسانسور در زمان قطع شدن مسیر نوری اطمینان حاصل کنند و جان مسافران را در امنیت کامل قرار دهند. انواع فتوسل یا چشمی آسانسور
فتوسل یا چشمی نقطهای آسانسور شامل یک فرستنده و یک گیرنده نوری است که با فاصله 60 تا 70 سانتی متری از کف کابین آسانسور در قسمت ورودی کابین نصب میشود و برای جلوگیری از بسته شدن درب آسانسور شما باید دقیقا روبهروی سنسور قراربگیرید که این موضوع باعث کاهش ایمنی است چون ممکن است بخشی از اعضای بدن شما(مثل دست شما) از کابین بیرون باشد اما چون خط نوری فتوسل یا چشمی نقطه ای آسانسور قطع نشده است درب آسانسور بسته شود؛ این مطلب نباید باعث ایجاد نگرانی در شما شود چون حتی اگر مسیر نوری قطع نشود و درب بسته شود آسانسور سنسورهای موجود در درب آسانسور باعث باز شدن درب آسانسور میشوند و آسانسور به هیچ وجه تا زمان بسته شدن کامل درب حرکت نخواهد کرد . فتوسل یا چشمی نقطهای آسانسور به علت ساده بودن و داشتن یک جفت سنسور فرستنده و گیرنده ارزانتر از فتوسل یا چشمی پردهای آسانسور است.
فتوسل یا چشمی پردهای آسانسور همانگونه که از اسم آن نیز مشخص است دارای یک سری سنسور فرستنده و گیرنده است که بهخاطر تعداد زیاد این سنسورها که از سقف تا کف کابین آسانسور را پوشش می دهند یک پرده از نور در ورودی آسانسور ایجاد میشود که وجود هر جسمی در هر قسمت از ورودی آسانسور باعث جلوگیری از حرکت درب آسانسور میشود. فتوسل یا چشمی پردهای آسانسور دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به فتوسل یا چشمی نقطهای آسانسور است اما به دلیل تعداد بالای سنسورهای به کار رفته در آن از قیمت بالاتری نسبت به فتوسل یا چشمی نقطهای آسانسور برخوردار اند.
:: برچسبها: فتوسل , آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 31
|
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|