نوشته شده توسط : آسانسورچی

تابلو سه فاز

تابلو سه فاز تشکیل شده از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی اسانسور که بر اثر  اضافه جریان ناشی از  اتصالات کوتاه به وچود می آید. تابلو سه فاز دارای شینه نول و ارت و ترمینال های سه فاز و نول و ارت است .دو کلید مینیاتوری نیز (روشنایی چراغ تونلی و ..) درون آن تعبیه شده است.بر روی درب آن نیز یک کلید سه فاز غلطکی و سه چراغ سیگنال وجود دارد. روشن بودن چراغ ها نشان دهنده وجود سه فاز و دلیل کلید سه فاز قطع کامل مدار سه فاز اسانسور است.

با چرخاندن کلید گردان روی این تابلو، برق کل سیستم آسانسور، بجز برق روشنایی ها و پریزها قطع خواهد شد.

کابل اصلی برق آسانسور :

برق تمام سیستم آسانسور، چراغ ها و پریزهای موجود در موتورخانه و چاله آسانسور توسط یک کابل ۵ رشته که از کنتور عمومی می آید تامین می شود. کنتور عمومی برای ساختمان هایی که آسانسور دارند، یک کنتور ۳ فاز است که تمامی ساکنین آن مجتمع مسکونی در پرداخت هزینه های مصرفی آن شریک هستند. این کنتور در کنار سایر کنتورهای برق، یعنی در تابلوی کنتورها نصب می شود.

کابل سه فاز:

اینکه این کابل ۵ رشته ای از چه نمره ای باشد بستگی به توان موتور، ظرفیت آسانسور، راندمان موتور و پارامترهای دیگر تعیین میشود.

معمولاً برای آسانسورهای -۵/۵ کیلو وات و کمتر- و تا ارتفاع ۶ طبقه ، که ظرفیت جابجایی ۴ تا ۶ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۶ استفاده می شود. و برای موتورهای آسانسور با توان ۹/۵ کیلو وات که معمولاً ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود.

از این ۵ رشته سیم، ۳ رشته برای فازهای برقِ ۳ فاز، یک رشته برای نول و یک رشته برای ارت استفاده می شود.

نکته: وقتی می گوییم یک کابل ۵ در ۶ (۵*۶) است، یعنی در داخل آن کابل ۵ رشته سیم با نمره ۶ قرار گرفته است.

پس این کابل اصلی بایستی از کنتور عمومی شروع شود و با استفاده از لوله برق فولادی یا لوله برق نسوز به داخل چاله آسانسور برسد و بعد از آنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه امتداد یابد و به تابلو  وصل شود. لوله های فولادی یا لوله های نسوز که کابل اصلی از داخل آن رد شده بایستی به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور با بست محکم شود.

توجه کنید که چون تابلو سه فاز  در نزدیکی درب ورودی به موتورخانه نصب می شود، شما بایستی طول کابل برق اصلی را کمی بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً طول کابل کوتاه نمی آید.



:: برچسب‌ها: تابلو , 3فاز ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

بافر آسانسور چگونه کار می کند؟

چنانچه کابین آسانسور با سرعت ۱۵ درصد بیشتر از سرعت نامی و تعریف شده در حال حرکت به سمت پایین چاه آسانسور باشد و هیچ یک از قطعات مدار ایمنی که وظیفه توقف کابین را دارند مانع حرکت کابین نشوند در انتهای چاه (چاهک) آسانسور بر روی سکوی بتنی قطعه ای به نام بافر ضربه گیر آسانسور وجود دارد که در صورت حضور سرویس کار یا نصاب آسانسور در چاهک از شدت ضربه جلوگیری می کند و باعث می شود تا جان انسان به خطر نیوفتد. بافر ها دو نوع اند که نوع اول جذب کننده انرژی (AT(Accumulation Typeاست و نوع دوم مستهلک کننده انرژی (DT (Dissipation Type است.

نوع اول جذب کننده انرژی

برای سرعت های تا یک متر بر ثانیه از فنر یا لاستیک فشرده برای جذب انرژی استفاده می کنند.

نوع دوم مستهلک کننده انرژی

از این نوع بافر آسانسور برای آسانسور هایی با سرعت بیش از یک متر بر ثانیه استفاده می شود و خنثی کردن این مقدار انرژی بر عهده ضربه گیر های هیدرولیکی است. نکته جالبی که در نوع دوم وجود دارد این است که به وسیله یک دورانداز که از طریق تابلو فرمان به موتور دسترسی دارد نیز می تواند فرمان دهد و مقدار سرعت آسانسور را کنترل کند و سرعت را به اندازه ای کند که برای بافر ضربه گیر در آسانسور طراحی شده تنظیم شود.

ضربه گیر های جذب کننده انرژی

  • ضربه گیر فنری
  • ضربه گیر پلی اورتان

ضربه گیر فنری

در این بافر ضربه گیر آسانسور از فنری مارپیچ با مقطع دایره استفاده می شود که خود فنر دو نوع متفاوت دارد

۱- فنر لول

۲- فنر تخت

البته امروزه از این نوع بافر ضربه گیر در آسانسور خیلی استفاده نمی شود .

بافر آسانسور پلی اورتان در صنعت آسانسورها

پلي اورتان به دسته ای از مواد شیمیایی كه از واكنش پلی يول و ايزوسیانات تشكيل شده، اطلاق می گردد مطالعات انجام شده نشان داده كه فوم هاي سخت پلي اورتان به عنوان عايق حرارتي نیز بسیار مناسب اند به دلیل آنکه پلی اورتان به دو دسته فوم های نرم ومحکم تبدیل می شود در صنعت آسانسور رفته رفته جای خود را به درستی پیدا کرد و از فوم نرم این ماده بعنوان ضربه گیر آسانسور استفاده می شود. از پلی اورتان به طور رایج در آسانسور هایی با سرعت نامی پایین استفاده می شود.

 



:: برچسب‌ها: بافر , ضربه گیر ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسورهای بدون موتور خانه یا آسانسور های روملس آسانسورهایی هستند که فضای مستقلی جهت استقرار موتور و تابلو فرمان نداشته و به این صورت می باشد که موتور داخل چاله زیر سقف و تابلو در کنار بالاترین توقف قرار میگیرد. این نوع آسانسور ها معمولا در ساختمانهایی که محدودیت ارتفاع داشته باشند و یا آسانسور با توقف در پشت بام مورد نیاز باشد اجرا می شوند.

ویژگی آسانسورهای روملس

۱. موتور استفاده شده در آسانسورهای روملس می بایستی حتما از نوع گیرلس بوده و دلیل آن حجم بسیار کمتر موتورهای گیرلس نسبت به گیربکس می باشد. در سیستم های گیرلس که بصورت موتورخانه دار و بدون موتورخانه اجرا می شوند، با توجه به اینکه سیستم تعلیق آن به صورت دو به یک می باشد بنابراین سرعت چرخش موتور دو برابر سرعت حرکت کابین می باشد. این به این معنیست که اگر به فرض یک آسانسور با سرعت ۱ متر مورد نیاز است در این حالت موتور با سرعت ۲ متر بر ثانیه باید بچرخد.

۲. همچنین سیستم تعلیق در آسانسورهای روملس به صورت دو به یک میباشد. در سیستم های تعلیق دو به یک فیکسینگ سربکسل های به جای اینکه روی کابین و وزنه قرار بگیرند هم تراز موتور در بالاترین قسمت چاله آسانسور فیکس میشوند. به این صورت که پس از فیکس کردن یکطرف سربکسل ها و عبور از روی فلکه های هرزگرد وزنه، فلکه موتور و سپس فلکه های هرزگرد کابین مجددا در تراز کلاف پایه موتور بسته می شوند.

. در آسانسور های روملس نیز تراز اجرای کلاف جهت استقرار پایه موتور تعریف مشخصی دارد.

۴. اورهد مورد نیاز در آسانسورهای بدون موتور خانه از کف تمام شده بالاترین توقف حداقل ۴۸۰ سانتیمتر میباشد. کلاف پایه موتور که از ناودانی یا تیرآهن نمره ۱۸ یا ۲۰ می باشد کاملا دور نبشی ستون های آهنکشی چرخیده و بار کلیه قطعات شامل کابین، موتور، وزنه و همچنین مسافرین روی آن میباشد.

۵. ارتفاع کف تمام شده بالاترین ایستگاه تا روی این کلاف در آسانسورهای با سرعت ۱ متر بر ثانیه و ارتفاع کابین استاندارد ۳۸۰ سانتیمتر می باشد. همانطور که گفته شد با توجه به اینکه اورهد در این آسانسورها ۴۸۰ می باشد بنابراین یک متر از ارتفاع باقیمانده به پایه زیر موتور، ارتفاع موتور و فضای کاری روی موتور اختصاص داده می شود. چنانچه سرعت و یا ارتفاع کابین در این نوع آسانسورها تغییر کند به نسبت آن ارتفاع اورهد افزایش خواهد یافت.

استاندارد آسانسورهای بدون موتورخانه MRL

۱. در این نوع آسانسور ها یک دریچه به منظور خروج اضطراری در بالاترین قسمت چاله آسانسور جهت ورود و خروج و همچنین یک دریچه جهت دسترسی به موتور در مواقع تعمیرات تعبیه میشود که از بندهای بسیار مهم و حائز اهمیت استانداردی می باشد.

۲. در آسانسورهای بدون موتورخانه بدلیل عدم وجود اتاقک آسانسور تابلو فرمان در کناربالاترین ایستگاه استقرارداده میشود. محل قرارگرفتن تابلو فرمان می بایستی به صورتی باشد که دسترسی و دید به چاله و موتور کاملا فراهم باشد.

۳. استاندارد تعریف شده در آسانسورهای موتورخانه دار در خصوص مسیرهای دسترسی، فضاهای کاری و درب ها و دریچه های ایمنی در این نوع آسانسورها نیز صادق می باشد.

به طور مثال فضای اختصاصی جهت قرار گرفتن تابلو می بایستی مجهز به قفلی باشد که درب آن بصورت بدون کلید بسته و با کلید باز شود. چنانچه امکان نصب درب در این فضا وجود نداشته باشد میتوان با نصب قفل با شرایط فوق برای تابلو سه فاز و تابلو فرمان، شرایط استانداردی برای این فضا را رعایت کرد.

۴. حالت اضطراری در این نوع آسانسورها جهت خارج کردن مسافرین به دو صورت برقی و دستی قابل انجام می باشد. درحالت دستی اهرم ترمز موتور که در فضای تابلو فرمان و سه فاز نصب میشود و از طریق یک سیم بکسل به پشت موتور نصب میگردد امکان باز کردن فک ترمز و حرکت آرام کابین به سمت نزدیکترین طبقه را فراهم میکند. در حالت برقی باز شدن فک ترمز موتور و همچنین حرکت موتور از طریق باطری های موجود در تابلو فرمان صورت میگیرد.

۵. آسانسورهای بدون موتورخانه BENIS دارای تجهیزات با کیفیت بسیار مطلوب و تولید بزرگترین شرکتهای دنیا می باشد. ترکیب قطعات و کیفیت نصب بالاترین سطح ایمنی و کیفیت حرکت را ارائه می‌نماید. این آسانسورها تا ظرفیت ۲۵۰۰ کیلوگرم و تا سرعت ۶/۱ متر بر ثانیه طراحی شده است.

 



:: برچسب‌ها: آسانسور , بدون , موتورخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تصور کنید که در یک روز گرم تابستانی در حالی که با دختر چهار ساله خود در آسانسور منتظر هستید تا به طبقه‌ ششم ساختمان و منزل عزیزتان برسید، برق شهری قطع می شود و شما در آسانسور حبس می شوید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، حبس شدن در آسانسور یکی از شایع ترین عوامل سکته قلبی در جهان است!

ابتدا در این مورد توضیح مختصری ارائه می کنیم. اگر خدای ناکرده این اتفاق برای شما افتاد و آسانسور آپارتمان شما سیستم بلک اوت یا نجات اضطراری نداشت، اولین چیزی که لازم است متوجه آن باشید این است که شما حداقل ۳۰ دقیقه قرار است در آن اتاقک محبوس باشید.

پس آرامش خودتان را حفظ کنید و دقت کنید که ترس صرفا ضربان قلب شما را بالاتر می برد و تنفس را برایتان مشکل خواهد کرد.

در این مدت می توانید به آرامی روی کف آسانسور بنشینید و سعی کنید شمرده شمرده نفس بکشید و منتظر بمانید تا برق شهری دوباره متصل شود.

عموما راه نفوذ کافی برای اکسیژن در یک آسانسور استاندارد وجود دارد و شما اگر در تنفس فقط کمی دقت داشته باشید به مشکل بر نخواهید خورد.

اما در این مقاله قصد داریم تا به ضرورت وجود سیستم های بلک اوت بر پایه ی باطری های UPS در سیستم آسانسور شهری، نکاتی را مطرح کنیم. در ادامه با سایت باطری همراه باشید.

باطری یو پی اس UPS چیست؟

باطری یو پی اس در واقع در سیستم های UPS مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه ی یو پی اس مخفف عبارت Uninterrupted Power Source و به معنای منبع انرژی اضطراری است.

باطری های استفاده شده در سیستم های یوپی اس عموما از جنس نیکل کادمیوم و یا سیلد اسید هستند.

باطری سیلد اسید عموما برای دستگاه های UPS بیشتر استفاده می شود. این باتری ها با توان ۱۲ ولت در بازار عرضه می شوند و با توجه به ویژگی های فیزیکی و کارکردی که دارند برای دستگاه های UPS انتخاب بسیار مناسبی هستند. باطری آسانسور چیست و چه ضرورتی دارد؟

باطری آسانسور چیست و چه ضرورتی دارد؟ 

باطری آسانسور می تواند در زمان قطعی برق انرژی کافی برای رساندن کابین به نزدیک ترین طبقه را تامین کند. باطری آسانسور عموما بین ۱ تا ۲ سال عمر می کنند و قیمت نسبتا بیشتری نسبت به باطری های UPS دارند.

سیستم یو پی اس در واقع همان سیستم بلک اوت یا نجات اضطراری است. آسانسوری که به این فناوری مجهز باشد می تواند در صورت قطعی موقت برق با استفاده از باطری یو پی اس و تجهیزات تامین انرژی اضطراری در کمتر از ۳۰ ثانیه کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه برساند و مانع از گیر افتادن ساکنین در آسانسور شود. 

بلک اوت آسانسور چگونه کار می کند؟

زمانی که برق شهری قطع می شود مگنت بُرد آسانسور باز می شود و اگر این بُرد درایو مخصوص بلک اوت داشته باشد، با استفاده از توان خروجی باطری های UPS موتور آسانسور کابین را به دو طرف حرکت می دهد. هر کدام از طرفین که به نیروی کمتری برای حرکت نیاز داشته باشد به صورت اتوماتیک انتخاب می شود و کابین به آن سمت هدایت می شود.

باطری UPS یا باطری آسانسور؟

توجه داشته باشید که باطری های یو پی اس استفاده شده در سیستم های بلک اوت می توانند از ۴ تا ۶ سال عمر کنند و قیمت کمتری هم نسبت به باطری های آسانسور دارند.

 



:: برچسب‌ها: یو , پی , اس , باطری ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

فلکه ی هرزگرد به صورت قرقره ای است که قدرت موتور را به سیم بکسل انتقال می دهد.

این فلکه یکی از اصلی ترین قطعات موتورخانه به شمار می رود.در واقع این گونه می توان تعبیر کرد که فلکه هرزگرد یکی از اصول اساسی سیستم تعلیق آسانسور می باشد.باید دقت کرد در نصب فلکه می توان از فلکه بزرگی استفاده نمود که روی گیربکس موتور آسانسور نصب شود.اما این کار با توجه به فضای زیادی که اشغال می کند مقرون به صرفه نیست.راهکار آن این است که از دو فلکه با قطر و ابعاد کوچک تر ، یکی برای گیربکس و یکی برای فلکه هرزگرد استفاده نمود .علت اصلی این کار تنظیم نمودن فاصله بین کابین و وزنه تعادل است

خوشبختانه در کشور در تولید فلکه هرزگرد آسانسور چندین برند مطرح در کشور وجود دارد.

و عملا نیازی به واردات از سایر کشورها نداریم.

از جمله فلکه های هرزگرد معروف کشور می توان به فلکه هرزگرد بهران ، فلکه هرزگرد پرشیا ، فلکه هرزگرد سخاوت ، فلکه کوثر و مایر اشاره نمود.و در مورد قیمت فلکه ، فلکه های هرزگرد اشاره شده نسبت به فلکه های هرزگرد وارداتی دارای قیمتی مناسب تر و مقرون به صرفه است.

هم جهت و هم راستا بودن فلکه – فلکه هرزگرد آسانسور قیمت

از نکاتی که در مورد فلکه هرزگرد آسانسور حائز اهمیت است :

هم راستا و هم جهت بودن فلکه هرزگرد با فلکه اصلی موتور گیربکس آسانسور در زمان نصب است.

این کار باعث می گردد فشار و نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس بهتر ایجاد شود.

همچنین فاصله بین کابین و وزنه تعادل نیز حفظ می گردد.

 

توضیحات نصب فلکه هرزگرد آسانسور

استاندارد ملی نصب آسانسور در نصب فلکه هرزگرد بایستی رعایت گردد.در نصب باید دقت شود زاویه بین دو فلکه به درستی محاسبه گردد.نصب فلکه به صورتی انجام شود که هیچ گونه لقی در فلکه وجود نداشته باشد.نکته ای که در مورد نصب فلکه هرزگرد بسیار حائز اهمیت است این است که شیار های فلکه هرزگرد آسانسور باستی حتما بزرگتر از قطر سیم بکسل باشد.اگر قطر سیم بکسل از شیارهای فلکه بیشتر باشد این کار باعث ساییده شدن سیم بکسل و کاهش عمر مفید ان می گردد.پس از نصب فلکه و ثابت کردن ان در داخل شفت ، فلکه مورد تست قرار گیرد و ایرادات احتمالی مانند لقی گرفته شود.

انتخاب فلکه هرزگرد مناسب

در انتخاب فلکه هرزگرد بایستی دقت کرد  با توجه به سرعت آسانسور و بار اسمی آسانسور و همینطور متناسب با قطر فلکه اصلی موتور انتخاب فلکه انجام گیرد.

این فلکه طوری انتخاب شود که مقاوم و مستحکم در برابر خمیدگی و لقی باشد

و باعث بهبود ایمنی آسانسور گردد.

باید دانست بلبرینگ فلکه به عنوان جزء اصلی فلکه باید کاملا مهار و از هر گونه لقی پیشگیری شود. از دیگر نکاتی که در مورد انتخاب فلکه هرزگرد باید بررسی کرد ترک و ناصافی در موقع خرید است.با توجه به توان داخلی و قیمت مناسب فلکه هرزگرد آسانسور ،می توان انتخاب خوب و با کیفیتی در موقع خرید داشت.

 



:: برچسب‌ها: فلکه , هرزگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در این مطلب با عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور آشنا خواهیم شد. ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور از مکانیزمی تشکیل شده است که بنا به طراحی های از پیش تعیین شده توسط طراح یا مدیر فنی آسانسور توسط نرم افزار لیفت دیزاینر در بالا یا پایین یوک کابین قرار می گیرد. این سیستم از دو فک (ناخن) تشکیل شده است که اگر چنانچه سرعت حرکت کابین درون چاه آسانسور از حد مجاز بیشتر شد، وارد عمل شده و با درگیر شدن فک ها با ریل آسانسور کابین با حداقل مقدار سر خوردگی می ایستد و جان مسافرین را در امان نگه می دارد.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور

بدنه اصلی شامل قطعات قفل کننده، فک های اصطکاکی و غیره بر روی آن سوار می شوند. لوازم قفل کننده که عمل ترمز به وسیله آن انجام می شود، فک های اصطکاکی که به طور مستقیم با ریل درگیر می شود، مکانیزم ترمز (اهرم بندی بین دو ترمز ایمنی) وسیله ایمن برقی اهرم فرمان و فنر های نگه دارنده می باشد. این قطعات با مکانیزم خود سیستم ترمز آسانسور را تشکیل می دهند.

چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

زمانی که شما به خوبی با مفهوم این که پاراشوت در آسانسور چیست به راحتی عملکرد آن را درک می کنید. نحوه عملکرد سیستم ترمز آسانسور بسیار ساده است، اگر چنانچه سرعت آسانسور از حدی که برای سیستم در نظر گرفته شده است، بیشتر شود، سیم بکسلی که از روی فلکه گاورنز به درون چاه رفته است و بر اساس سرعت کابین که در واقع اگر از حد نامی بیشتر شود سیم بکسل گاورنر توسط اهرمی که به ترمز ایمنی متصل است این سیستم را تحریک و فعال می کند. بنابراین فک های ترمز در سرعت بالا به شدت هر چه تمام بسته می شوند و دندانه های ترمز باعث می شوند با ایجاد اصطکاک بسیار زیاد کابین را از حرکت نگه می دارد.

ترمز آسانسور تشکیل شده از گاورنر، پاراشوت یا سیفتی گیر، فلکه ته چاه، کنتاکت های ایمنی و سیم بکسل است.

گاورنر مهم ترین سیستم پاراشوت در آسانسور

گاورنر ترکیبی از سیستم الکترونیکی و مکانیکی است که کار اصلی آن متوقف کردن کابین در هنگامی که سرعت آسانسور بیشتر از حد نامی است و همچنین در هنگام حادثه که کابین در حال سقوط می باشد گاورنر، ترمز ایمنی را وارد مدار می کند و این ترمز مکانیکی با اعمال نیروی اصطکاک بر روی ریل ها،  کابین را نگه می دارد. سیم بکسلی که روی گاورنر قرار دارد با اتصال به قطعه ای بنام استراکچر بر روی یکی از شانه های چدنی یوک بالای کابین فیکس می شود، به صورتیکه با حرکت کابین، به صورت موازی سیم بکسل حرکت نموده و در نتیجه سیم بکسل گاورنر با گردش بر روی فلکه گاورنر و فلکه ته چاه حرکت و به گردش در خواهد آمد. اگر چنانچه اهرم گاورنر عمل کند سیم بکسل را نگه میدارد و این قفل شدن باعث می شود تا دسته پاراشوت کشیده شود و ترمز ایمنی آسانسور وارد عمل شود.


انواع عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

به دلیل پیشرفت روز افزون این صنعت سرعت آسانسور ها هر روز رو به افزایش می باشد. بنابراین هر آسانسور بسته به شرایطش نیاز به پاراشوت خاص خود را دارد. ترمز آسانسور یا پاراشوت عملکردهایی متفاوت دارند که در ادامه بررسی می کنیم. پاراشوت هایی که در صنعت آسانسور استفاده می شوند عبارتند از:

پاراشوت های آنی (لحظه ای)

پاراشوت های نوع ضربه گیر

پاراشوت با عملکرد تدریجی

 

 



:: برچسب‌ها: پاراشوت , چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

طراحی ابعاد آسانسور

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور را می‌توان در سه بخش کلی زیر تقسیم‌بندی نمود:

الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)؛

ب- فضای مورد نیاز در مقطع عمودی (از کف تا سقف چاه)؛

ج- فضای مورد نیاز در موتورخانه.

هر یک از بخش‌های فوق را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم ابعاد مناسب جهت آسانسور با ظرفیت و سرعت موردنظر را به دست آوریم.

الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی برای تعیین ابعاد چاه آسانسور، چهار فضای تعیین‌کننده و مورد نیاز جهت تجهیزات آسانسور وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

کابین آسانسور وزنه تعادل ریل راهنمای کابین آسانسور در آسانسور این چهار فضا مستقیماً بر روی ابعاد چاه آسانسور در مقطع افقی یعنی عرض و عمق چاه مؤثرند که نقش هرکدام چنین است:

الف-1- کابین آسانسور بعاد کابین آسانسور بر اساس ظرفیت آن قابل بررسی است که این ابعاد به صورت متعارف و توسط شرکت‌های بزرگ آسانسوری در چارچوب مقررات و استانداردهای آسانسور طبق حداکثر مساحت برای هر ظرفیت تعریف شده است.

 برخی ظرفیت‌های متداول با حداکثر فضای مجاز طبق (استاندارد اروپا برای آسانسور) و ابعاد کابین مربوط را نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن ظرفیت مورد نظر ابعاد کابین مناسب، به دست می‌آید.

لازم به ذکر است مساحت خالص داخل کابین، اندازه‌گیری می‌گردد و فضای اضافی سمت در آسانسور به عنوان مساحت خالص محاسبه نمی‌گردد.

الف-2- وزنه تعادل معمولاً فضای مورد نیاز در پشت کابین آسانسور جهت عبور وزنه تعادل با رعایت فواصل استاندارد حدود 30 سانتیمتر است.

لازم به توضیح است در آسانسورهای با ظرفیت 1000 کیلوگرم و بیش از آن وزنه تعادل از پشت کابین به سمت کنار آن منتقل می‌گردد، که در اینجا به این مسئله پرداخته نشده است.

الف-3- ریل راهنمای کابین آسانسور ریل راهنما، هدایت کابین و وزنه تعادل را در یک مسیر مستقیم بر عهده دارد که در دو سمت کابین و وزنه تعادل به صورت کاملاً موازی و دقیق نصب می‌گردد.

فضای مورد نیاز برای نصب ریل کابین در هر طرف حدود 20 سانتیمتر می‌باشد که این فاصله در آسانسورهای با سرعت بالا تا 25 سانتیمتر افزایش می‌یابد.

مثال- با در نظر گرفتن موارد ارائه شده می‌خواهیم حداقل ابعاد مورد نیاز برای یک آسانسور با سرعت معمولی، با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک مرکزی به عرض 80 سانتیمتر را محاسبه نماییم.

الف- محاسبه عمق مورد نیاز:

3 عامل متغیر در عمق چاه تاثیرگذار است:

1- عمق کابین: طبق حدول ارائه شده ابعاد کابین هشت نفره معادل (عمق) 140 (عرض) 110 سانتیمتر می‌باشد که عمق کابین 140 سانتیمتر است.

2- فضای اشغال شده توسط در آسانسور: در اتوماتیک سانترال 20 سانتیمتر از فضای عمق چاه را اشغال می‌نماید.

3- فضای مورد نیاز جهت عبور وزنه تعادل: حدود 30 سانتیمتر است.

بنابراین حداقل عمق چاه معادل 190=30+20+140 سانتیمتر خواهد بود.

ب- محاسبه عرض چاه مورد نیاز:

دو عامل تعیین کننده عرض چاه آسانسور است:

a- عرض کابین و فضای مورد نیاز جهت نصب ریل‌ها

b- عرض و نوع در آسانسور که پس از محاسبه عرض مورد نیاز در هر دو مورد اندازه بزرگ‌تر را به عنوان عرض چاه انتخاب می‌نماییم.

الف- عرض چاه مورد نیاز با توجه به عرض کابین

1- عرض کابین طبق جدول 110 سانتیمتر است.

2- فضای لازم جهت نصب ریل‌ها در هر طرف 20 سانتیمتر است. بنابراین عرض چاه مورد نیاز معادل 150=40+110 سانتیمتر خواهد بود.

 

ب- عرض چاه با توجه به عرض و نوع در آسانسور چون عرض نوع بازشوی در آسانسور از نوع مرکزی 80 سانتیمتر است طبق فرمول ارائه شده خواهیم داشت 180=20+(80×2)=20+A2= عرض چاه، با توجه به موارد (1) و (2) عرض چاه مورد نیاز 180 سانتیمتر خواهد بود.

ابعاد آسانسور برانکاد بر

 در طراحی آسانسورهای برانکارد بر این نکته حائز اهمیت است که ابعاد برانکارد و یا تخت به همراه یک نفر همراه در کابین آسانسور پیش‌بینی شود.

طبق استاندارد آسانسور ابعاد کابین کاربر می‌بایست  حداقل عرض 110 سانتیمتر و عمق 210 سانتیمتر را دارا باشد و برای آسانسور تخت بر عرض 140 سانتی متر و عمق 240 سانتیمتر مورد نیاز است.

 بر اساس این ابعاد به ترتیب ابعاد چاهک آسانسور برانکارد بر می‌بایست دارای   حداقل عرض 180 سانتیمتر و عمق 235 سانتی‌متر آسانسور تخت بر می‌بایست دارای حداقل 210 سانتی متر و 265 سانتیمتر باشد.

درب آسانسور برانکارد باید  حداقل 90 سانتیمتر عرض در ارتفاع 210 سانتی متر و آسانسور تخت بر حداقل 110 سانتی متر و 210 سانتی متر ارتفاع  داشته باشد.

 



:: برچسب‌ها: طراحی , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

رعایت نکات و استانداردها همچون تعیین ظرفیت کابین آسانسور هنگام طراحی آسانسور باعث می شود تا آسانسور به بهترین حالت طراحی شود و رضایت کاربران را به همراه داشته باشد. می توان گفت مهمترین بخش از طراحی آسانسور، تعیین ظرفیت آسانسور است. با تعیین ظرفیت کابین آسانسور می توان قدرت و سرعت آسانسور و نیز تعداد مسافرین قابل حمل را پیش بینی کرد. تعیین ظرفیت کابین آسانسور اغلب در مراکز تجاری و درمانی و ساختمان های بزرگ که تعداد تردد و دفعات استفاده از آسانسور افزایش می یابد، اهمیت بالاتری دارد. چرا که در این محیط ها درخواست برای انتقال تعداد افراد بیشتر در یک سفر، زیادتر می باشد.

عوامل موثر در ظرفیت کابین آسانسور

مساحت کابین آسانسور، بر مقدار ظرفیت آن اثرگذار است. بر همین اساس باید گفت که طراحی آسانسور بر اساس طراحی ظرفیت کابین آسانسور صورت می گیرد. در واقع طراح میبایست از حداکثر فضای چاه آسانسور برای طراحی بزرگترین کابینی که می توان بر اساس محاسبات آنالیز ترافیک آسانسور انجام داد، استفاده نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که کلیه لوازم و قطعات آسانسور بر اساس ظرفیت کابین انتخاب و نصب می شود. یکی از قطعات اصلی موتور آسانسور است. پس چنانچه مساحت کابین بزرگتر از مساحت استاندارد شود، لذا میبایست موتور آسانسور بر اساس ظرفیت کابین آسانسور انتخاب و نصب گردد. به عنوان مثال اگر در ساخت انواع کابین آسانسور اشتباهی رخ دهد و اندازه ها تغییر کند و از مقدار مجاز تجاوز کند، موتور و سایر قطعات نیز تغییر خواهند کرد.

تعیین ظرفیت کابین آسانسور هنگام طراحی

همان گونه که در بالا اشاره شد انتخاب تعداد و همچنین ظرفیت کابین آسانسور یک ساختمان یکی از اصلی ترین تصمیمات ساخت و ساز ساختمان است. هرگونه اشتباه ممکن است موجب نارضایتی مسافرین شود و همچنین فضای مفید ساختمان هدر رود. یا ممکن است زمان انتظار طولانی شود که همه این موارد موجب زیان اقتصادی خواهد شد. لذا طراح آسانسور وظیفه اصلی در تعیین ظرفیت آسانسور را بر عهده دارد تا محاسبات ترافیک به درستی انجام شده و رضایت حاصل گردد. باید بدانیم ابعاد استاندارد کابین به میزان رفت و آمد و محل نصب آسانسور بستگی دارد و جهت جلوگیری از بار اضافه و فراتر از ظرفیت کابین آسانسور، میبایست مساحت کابین محدود گردد. از این رو توجه به ابعاد داده شده برای چاه و چاهک آسانسور، حداقل و حداکثر مساحت مجاز داخل کابین الزامی است



:: برچسب‌ها: ظرفیت , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تراول کابل نوعی کابل است که به صورت تخت می باشد و وظیفه ی ارتباط بین تابلو فرمان آسانسور و کابین را به عهده دارد .

با توجه به نام این کابل واضح است که این کابل دائما در حال حرکت است که از این بابت باید جنسی مرغوب و محکم و همچنین انعطاف پذیر داشته باشد .

تراول کابل مجموعه سیم هایی هستند که ترمینال تابلو فرمان را به جعبه ریویزیون روی کابین مرتبط می کند .

کابلی است که از یک سمت به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل می باشد و دائما به همراه آسانسور در حال بالا و پایین رفتن می باشد و وظیفه ی آن ارتباط میان کابین و مدار کنترل است هموراه به جهت صرفه جویی در هزینه ها می بایست در مصرف این کابل دقت کرد و آن را کمتر استفاده کرد .

همچنین از سوی دیگر نباید آن را کمتر از ۱۲ رشته به کار برد زیرا با عث سبکی و گره خوردن کابل خواهد شد .

این کابل به تعداد ۴،۸،۱۲،۱۶،۲۰و ۲۴ رشته در بازار موجود است .

درون این کابل رشته ای از نخ نایلون بسیار مستحکم موجود است که باعث استحکام و همچنین بالا رفتن استقامت و همچنین طول عمر آن خواهد شد .

معروف ترین برند این سیم ها دت وایلر سوییس می باشد .

وظیفه ی اصلی این کابل انتقال دستور عملکرد آسانسور بین قسمت های مختلف می باشد که یکی دیگر از برند های مطرح تراول کابل سانکای ترکیه است .

“گفتنی است جریان انتقال اطلاعات از تابلو به کابین از طریق تراول کابل یا کابل os برقرار می گردد.این کابل به صورت معلق در چاهک می باشد”

که معمولا در یک ساختمان شش طبقه از کابل های ۴۸ رشته استفاده می شود



:: برچسب‌ها: تراول , کابل ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

فتوسل یا چشمی آسانسور چیست؟

فتوسل یا چشمی آسانسور سنسوری است که در ورودی کابین نصب می‌شود و وظیفه اطمینان حاصل کردن از عدم وجود مانع در ورودی آسانسور را دارد، به عبارت دیگر می‌توان گفت فتوسل یا چشمی آسانسور وظیفه حفظ اطمینان از عدم بسته شدن درب آسانسور و حرکت کابین آسانسور تا بعد از ورود مسافر به کابین آسانسور یا خروج کامل مسافر از آسانسور را بر عهده دارد.

فتوسل یا چشمی آسانسور چگونه کار می‌کند؟

فتوسل شامل یک یا چند فرستنده نوری در یک سمت درب آسانسور و یک یا چند گیرنده نوری در سمت دیگر درب آسانسور می‌باشد که به وسیله کابل به سقف آسانسور متصل شده‌اند؛ دیود‌های کنترلر مدام در حال کنترل قطع یا وصل بودن مسیر نوری بین فرستنده و گیرنده‌های نوری هستند تا از عدم حرکت آسانسور در زمان قطع شدن مسیر نوری اطمینان حاصل کنند و جان مسافران را در امنیت کامل قرار دهند.

انواع فتوسل یا چشمی آسانسور

  1. 1.     فتوسل یا چشمی نقطه‌ای آسانسور

فتوسل یا چشمی نقطه‌ای آسانسور شامل یک فرستنده و یک گیرنده نوری است که با فاصله 60 تا 70 سانتی متری از کف کابین آسانسور در قسمت ورودی کابین نصب می‌شود و برای جلوگیری از بسته شدن درب آسانسور شما باید دقیقا رو‌به‌روی سنسور قرار‌بگیرید که این موضوع باعث کاهش ایمنی است چون ممکن است بخشی از اعضای بدن شما(مثل دست شما) از کابین بیرون باشد اما چون خط نوری فتوسل یا چشمی نقطه ای آسانسور قطع نشده است درب آسانسور بسته شود؛ این مطلب نباید باعث ایجاد نگرانی در شما شود چون حتی اگر مسیر نوری قطع نشود و درب بسته شود آسانسور سنسور‌های موجود در درب آسانسور باعث باز شدن درب آسانسور می‌شوند و آسانسور به هیچ وجه تا زمان بسته شدن کامل درب حرکت نخواهد کرد .

فتوسل یا چشمی نقطه‌ای آسانسور به علت ساده بودن و داشتن یک جفت سنسور فرستنده و گیرنده ارزان‌تر از فتوسل یا چشمی پرده‌ای آسانسور است.

  1. 2.     فتوسل یا چشمی پرده‌ای آسانسور

فتوسل یا چشمی پرده‌ای آسانسور همانگونه که از اسم آن نیز مشخص است دارای یک سری سنسور فرستنده و گیرنده است که به‌خاطر تعداد زیاد این سنسور‌ها که از سقف تا کف کابین آسانسور را پوشش می دهند یک پرده از نور در ورودی آسانسور ایجاد می‌شود که  وجود هر جسمی در هر قسمت از ورودی آسانسور باعث جلوگیری از حرکت درب آسانسور می‌شود.

فتوسل یا چشمی پرده‌ای آسانسور دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به فتوسل یا چشمی نقطه‌ای آسانسور است اما به دلیل تعداد بالای سنسور‌های به کار رفته در آن از قیمت بالاتری نسبت به فتوسل یا چشمی نقطه‌ای آسانسور برخوردار اند.

 



:: برچسب‌ها: فتوسل , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 | نظرات ()