نوشته شده توسط : آسانسورچی

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  ترکیب سه جزء اصلی مغذی، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم ایجاد می شود، و از تابیده شدن رشته سیم ها به دور مغزی که در مرکز قرار گرفته است،سیم بکسل تشکیل می شود. در ساخت سیم بکسل از سیم هایی با جنس استیل و فولادی براساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد، می توان استفاده کرد. قبل از اختراع این وسیله پرکاربرد از طنابو زنجیر برای بالا بردن و حرکت در صنایع استفاده می شد.

اما به دلیل مقاوم نبودن و پارگی طناب و زنجیر در سال ۱۹۸۴ فردی به نام آلبرت که مهندس یک معدن در کوهستان Harz  آلمان بود موفق به ساخت اولین سیم بکسل فولادی شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت تولید و استفاده آن گسترش و رونق بیشتری یافت. امروزه شرکت های مختلفی انواع سیم بکسل با ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی را برای کاربردهای متعدد تولید می کنند.

بخش های اصلی در سیم بکسل

 به طور کلی در هر وسیله ای چند بخش اصلی وجود دارد، در تمام انواع سیم بکسل ها هم سه بخش اصلی وجود دارد، این سه بخش عبارت است از:

مفتول: از پیچش چند مفتول به دور هم استرند ایجاد می شود. آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ و … به عنوان مفتول در سیم بکسل استفاده می شود.

استرند: بخشی از سیم بکسل که به حالت مارپیچ مانند به دور هسته آن تابانده می شود.

هسته یا مغزی: بخش اصلی و مرکزی سیم بکسل

 

موارد استفاده از سیم بکسل

 با توجه به تنوع در انواع سیم بکسل و ویژگی های ساختاری متنوع در آن، در زمینه های مختلف که نیاز به جابه جایی و لیفتینگ باشد از سیم بکسل استفاده می شود. در واقع سیم بکسل نقش مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد. سیم بکسل در کارهای بزرگ مانند معادن، جرثقیل و در کارهای کوچک و ظریف مانند ترمز دوچرخه کاربرد دارد. بنابراین در صنعت برق، سد سازی، باندر، کشتی رانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع سیم بکسل استفاده می شود.

استفاده از سیم بکسل در صنعت آسانسور

سیم بکسل آسانسور یکی از مهم‌ترین بخش‌های نصب و مونتاژ آسانسور است که از آن در صنعت آسانسور برای لیفتینگ کابین استفاده می‌شود، قطر و تنسایل(کشش) سیم بکسل مورد نیاز بر اساس سرعت موتور آسانسور و وزن کابین آسانسور انتخاب می‌شود؛ همانطور که پیش از این نیز اشاره شد شتاب بسیار مهمی در وارد شدن بار به سیم بکسل دارد و حتما در انتخاب سیم بکسل مصرفی برای کشیدن کابین آسانسور باید به آن توجه کرد.

سیم بکسل هایی که در آسانسور استفاده می‌شود به دو نوع سیم بکسل هسته فیبری و هسته فولادی تقسیم می‌شوند.

 



:: برچسب‌ها: سیم بکسل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

این دستگاه یک سنسور الکتریکی می باشد که  وزن کابین را اندازه گیری کرده و به تابلو فرمان اطلاع می دهد

و باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند.

وجود این سنسور بسیار مهم است و آنقدر مهم که طبق استانداردهای بین المللی همه آسانسور ها ملزم به داشتن سنسور اورلود یا همان سیستم اضافه بار بر روی کابین هستند.

سنسور اورلود از یک لودسل مخصوص و یک نشانگر که بر روی لودسل نصب شده تشکیل شده است که عملیات نصب و راه اندازی آن  بسیار آسان انجام می گیرد

 

علت نصب اورلود چیست؟

اضافه بار بیشتر از مقدار مشخص شده باعث صدمه های زیادی می شود .

این صدمات عبارتند از صدمه هایی که به سازه های  فیزیکی و الکتروموتورها و همینطور قوای محرکه آسانسور وارد می شود

که همگی این صدمات باعث می شوند تا آسانسور با خرابی های جدی ربرو شود.

نکته اینکه معمولا داخل کابین آسانسور در قسمت بالای شاسی طبقات، میزان اضافه بار زده شده است.

اگر آسانسور دارای اورلود می باشد هرگز نباید در صورت بیشتر بودن وزن مسافرین درون کابین ، آسانسور به حرکت در بیاید.

 

مکان نصب اورلود کجاست؟

محل قرارگیری این سنسور روی سیم بکسل و یا زیر کابین است و براساس محل قرار گیری اورلود در آسانسور می توان انواع مختلفی از سنسور اضافه بار را نام برد که در ادامه با همگی آن ها آشنا خواهید شد.

 

انواع اورلود

اورلود سنجش بردار وزن

اورلود سنجش اثر وزن

اورلود سنجش بردار وزن

 

این اورلودها با سنجش مستقیم یا غیر مستقیم وزن بار را اندازه گیری می کنند و معمولا برپایه سنسور استرین گیج ساخته می شوند.

که خود انواع مختلفی دارد:

اورلود کابلی

اورلود فریم

اورلود گوشه کابین

اورلود های سنجش اثر وزن:

این دسته از اورلودها با سنجش اثرات مکانیکی تغییر وزن در جسم ثانویه ، وزن بار را اندازه گیری میکنند

اورلود ترانس متغیر

اورلود مغناطیسی

اورلود القایی

اورلود مغناطیسی

 



:: برچسب‌ها: اورلود آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

یکی از قطعات مهم آسانسور، کفشک آسانسور است. اهمیت وجود این قطعه در حرکت نرم و روان کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور آشکار می‌شود. کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل نصب می‌شود. نقش کفشک آسانسور به عنوان هدایت‌کننده کابین و وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. کفشک آسانسور انواع مختلفی دارد که دارای قیمت و کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند.

کاربرد کفشک آسانسور چیست؟

همانطور که اشاره شد وظیفه‌ی اصلی کفشک آسانسور، کمک به لغزش کابین آسانسور یا وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. اما از دیگر کاربردهای این قطعه می‌توان به بالا بردن کیفیت حرکت آسانسور اشاره کرد. در مقاله جامع آموزش نصب ریل راهنمای آسانسور در مورد طول ریل‌ها و چگونگی اتصال آن‌ها به یکدیگر توضیح دادیم. هنگام عبور کابین آسانسور از محل اتصال ریل‌ها لرزش و ارتعاشی بوجود خواهد آمد. کفشک آسانسور این ارتعاش را خنثی کرده و کیفیت و یکنواختی حرکت کابین و وزنه تعادل آسانسور را تامین می‌کند.

انواع کفشک آسانسور

کفشک‌های آسانسور را به طور کلی به ۳ نوع کفشک لغزشی، کفشک غلطکی و کفشک ثابت تقسیم بندی می‌کنند. در کفشک لغزشی از تفلون، پلاستیک یا پی‌وی‌سی قابل تعویض به عنوان لنت استفاده می‌شود. در کفشک نوغ غلطکی که در بازار به آن کفشک رولر هم گفته می‌شود، یک بدنه‌ی فلزی محکم وجود دارد که غلتک‌های بر روی آن سوار است. پشت هرکدام از این غلتک‌ها فنر‌هایی تعبیه شده است که باعث چسبیدگی غلطک‌ها به مقطع‌های ریل‌ راهنمای آسانسور می شود. جنس غلتک‌ها در کفشک رولر از پلی اورتان است.

بهترین کفشک آسانسور

 بطور کلی بهترین کفشک آسانسور، کفشکی است که حداقل اصطکاک و سایش را داشته باشد. همچنین هنگام حرکت کابین و وزنه تعادل باید سبب کاهش آلودگی صوتی و سر و صدا شود. از دیگر ویژگی یک کفشک خوب برای آسانسور، رد کردن انحرافات ناچیز موجود در ریل و محل اتصال ریل‌ها و عدم انتقال آن به کابین یا وزنه تعادل آسانسور می‌باشد.

نصب کفشک آسانسور

کفشک راهنمای آسانسور دارای یک فنر می‌باشد که در نصب آن باید این فنر تنظیم شود. در صورتی که فنر بیش از حد محکم شود باعث ایجاد اصطکاک در حرکت آسانسور و در نتیجه فشار بر روی موتور آسانسورمی‌شود. در عوض اگر فنر بیش از حد اندازه آزاد و رها باشد، ارتعاشات و لرزش‌های محل اتصال ریل‌ها به کابین وارد خواهد شد. در کفشک لغزشی آسانسور علاوه بر فنر، جنس لنت و همچنین فاصله آن با بدنه‌ی اصلی کفشک نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین یکی از مراحل سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی کفشک‌های آسانسور و تنظیم نمودن فنر آن است.

 



:: برچسب‌ها: کفشک اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

 

براکت آسانسور بعنوان مهار کننده ریل های هدایت کننده کابین و ارتباط ریل های آسانسور به آهن کشی یا سازه درون چاه عمل می نمایند.از طرفی براکت ها را به عنوان تصحیح کننده ناشاقولی احتمالی چاه آسانسور یاد می کنند. در صورتی که ریل ها به درستی نصب شده باشند، حرکت آسانسور به صورت نرم و بدون تکان و ارتعاش و با حداقل صدای ممکن انجام می شود و نکته ای که وجود دارد این است که نصب درست ریل ها وابسته به اجرای صحیح براکت ریل آسانسور است.

نقش براکت آسانسور در نصب ریل آسانسور بسیار مهم است و در واقع براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها توسط آن ها به سازه یا دیواره چاه متصل و نصب می شوند. سرعت حرکت، نوع اندازه ریل ها، ترمز ایمنی یا پاراشوت و ظرفیت کابین عواملی اند که می توانند نوع و اندازه براکت را مشخص کنند. براکت ها را از نبشی، ورقه آهنی یا ناودانی می سازند.

شرکت های نصاب آسانسور معمولا از براکت های مخصوص ریل های خود استفاده می کنند. همانطور که ریل ها باید از مقاومت کافی برخوردار باشند، براکت در آسانسور نیز باید از نوع قوی و محکم باشند تا ریل ها را نگه دارند.

براکت ریل آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

زمانی که شما به خوبی براکت آسانسور چیست را درک کنید کاربرد آن در صنعت آسانسور را نیز به خوبی درک می کنید. پیمانکار آسانسور در طی عملیات اجرائی براکت ریل ها را به سازه ساختمان نصب می کند. محل اتصال معمولا به صورت تیر فلزی، دیوار آجری و یا بتنی می باشد و توسط پیمانکار ساختمان از قبل بنا می شود اگر چنانچه در چاه آسانسور مقدمات کار توسط پیمانکار ساختمانی  انجام نشده بود، مسئول نصب آسانسور هیچ گونه مسئولیتی برای سازه ندارد و می بایست از مسئول یا کارفرمای ساختمان تقاضا کند تا مقدمات نصب فراهم شود.

اگر از روش آهن کشی که در ایران مرسوم است، استفاده کنید ،می بایست ابعاد، نوع تیر ها و فاصله آن ها از یکدیگر را با توجه به نقشه ای که برای آسانسور ساختمان طراحی شده است بررسی کنید. اگر براکت ها به اسکلت فلزی ساختمان یا آهن کشی آسانسور متصل شود در واقع بهترین حالت برای نصب و نظارت نصاب آسانسور است.

محل قرار گیری براکت ها بسیار مهم اند، زیرا پس از نصب آن ها محل ریل ها تعیین می شود و لذا می بایست براکت ها در نقطه دقیق و درستی نصب شوند. لازم به تذکر است که حداقل یک براکت برای هر ریل در نظر گرفته شود.

براکت ها باید فاصله مشخصی از درب طبقه داشته باشند و بطور دقیق نسبت به همدیگر در طول چاه شاقول وگونیا باشند. شرکت های معروف در طی اقدامی انواع براکت آسانسور را طراحی کرده اند که می توان در انواع مختلفی از ابعاد ریل ها از آن براکت های قابل تنظیم استفاده کرد.

براکت وزنه آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

اکنون به خوبی با براکت آسانسور چیست آشنا شدید. براکت های وزنه تعادل به دلیل ثابت بودن در محل نصب خود قابل تنظیم نیستند. بنابراین در هنگام نصب باید خیلی دقیق بود. چنانچه ریل های وزنه تعادل نیاز به جا به جایی داشته باشند به وسیله ورق های پر کننده (لاتون) تنظیم می شوند.

در نصب ریل ها اکثرا از براکت های نبشی یا ورق فلزی نورد شده دارای سوراخ های کشوئی اریب استفاده می کنند. فاصله براکت در آسانسور از یکدیگر حداقل ۱٫۵ متر و حداکثر ۲٫۵ متر در نظر گرفته می شود که بسته به ظرفیت و اندازه ریل های آسانسور متغیر اند



:: برچسب‌ها: براکت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سیستم آسانسور از قسمت‌ها و تجهیزات گوناگونی تشکیل شده است. یکی از این قسمت‌ها که طراحی و ساخت آن بسیار مهم است، شاسی موتور آسانسور است. شاسی موتور یک سازه‌ی فلزی است که موتور آسانسور بر روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر موتور بر روی شاسی موتور، فلکه هرزگر نیز قرار می‌گیرد. بطور کلی می‌توان گفت وزن کابین آسانسور، سیم بکسل و سایر قطعات مکانیکی آسانسور بر روی شاسی موتور آسانسور قرار دارد. از دلایل استفاده از شاسی موتور آسانسور می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • جلوگیری از وارد شدن حرکات عمودی و افقی اضافی به کابین آسانسور
  • ایجاد ثبات و استحکام
  • حفظ فاصله‌ی عمودی بین فلکه موتور و فلکه هرزگرد آسانسور

شاسی موتور آسانسور چیست؟

همانطور که گفته شد شاسی موتور از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم آسانسور است. شاسی موتور، وزن اجزای زیر را تحمل می‌کند:

در اکثر مواقع شاسی موتور در موتورخانه قرار دارد. اما در برخی موارد ممکن است موتور آسانسور در پایین چاه آسانسور نصب شود که در این صورت نیاز به شاسی با طراحی متفاوت است. شاسی آسانسور را باید طبق استانداردها و ضوابط موجود طراحی و ساخت تا از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخوردار شود. جوشکاری شاسی موتور باید توسط افراد با تجربه و با دقت بالا انجام شود. شاسی موتورهای آسانسور باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که بتوان کل مجموعه شاسی را بصورت هماهنگ جابه‌جا نمود. هرگونه بی دقتی در ساخت شاسی آسانسور می‌تواند به طور کلی زیان سرسام‌آوری را در آینده‌ی نه چندان دور بر دوش مدیران و مالکان ساختمان بیندازد.

طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور

در طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور باید نکات و استاندارهای بسیاری را در نظر گرفت. برخی از این پارامترها که در طراحی و ساخت شاسی موتور بسیار تاثیرگذار هستند عبارت است از:

 



:: برچسب‌ها: شاسی , موتور ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ترمز موتور معمولا در راستایی از موتور نصب میشود که در آنجا سرعت به مراتب بیشتر است. به این دلیل که نیروی لازم برای ترمز در این راستا کمتر است.شرط بر اینکه چرخش سیستم مکانیکی مستقیم به چرخ رانش وصل باشد.ترمز باید بر اساس فنرهای فشاری و یا نیروی وزن کارکند و به وسیله نیروی الکترومغناطیس باز شود.هنگام قطع برق باید دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل برای متوقف کردن آسانسور باید باشد تا ترمز سریعا عمل کند.

هنگام قطع برق کل آسانسور و یا تابلو فرمان آسانسور سیستم ترمز موتور آسانسور می بایست بصورت اتوماتیک عمل نماید. بنابراین ترمزهای اصطکاکی الکترومغناطیسی به کار می رود. چنانچه کابین آسانسور با 125 درصد بار اسمی خود در سرعت نرمال خود حرکت نماید ، ترمزها می بایست توانایی متوقف ساختن کل مجموعه را داشته باشند و بدون معطلی سیستم را به حالت سکون برسانند. با توجه به این که عمل ترمز شتاب منفی محسوب می گردد، این شتاب منفی نباید بیشتر از یک حد معین باشد. این حد معمولا توسط ترمز اضطراری (پاراشوت تعریف می گردد.) همانطور که می دانیم شتاب منفی ایجاد شده توسط پاراشوت بسیار بالا بوده و  در حد برخورد کابین با یک مانع نظیر ضربه گیرهای بافر ته چاه می باشد.

مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور

هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد.

سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد.

حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است.

الف ) اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل 

ب )  سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از  0.63 متر بر ثانیه مجاز است. 

سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود . آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید.

استفاده از ترمز نواری ممنوع است. کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد. فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود. ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند.

ترمز سیم بکسل

این نوع ترمز با دست کار میکند و بسیار ساده است. تکان های میان غلطک سیلندری و روکش ترمز کم است به عنوان ترمز سریع است. ترمز سیم بکسل فقط در زمانیکه سرعت در جهت حرکت به پایین زیاد باشد عمل میکند.

این ترمز دارای: ترمز، کمپرسور هوا، مخزن هوا و کنترل کننده الکترونیکی میباشد. یک فک به روکش فولادی متصل است که فک دیگری به صورت افقی حرکت می کند و به سیم بکسل ها نیرو وارد می کند. در آخر که سیم بکسل بین فک و سیستم بالابر قرار می گیرد از حرکت باز می ایستد.



:: برچسب‌ها: ترمز اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

گاورنر یا فرماندار وسیله‌ای است که سرعت یا پارامتر دیگری را در پیش‌ران اصلی یک سامانه کنترل می‌کند. پیش‌ران‌های اصلی ماشین‌های گردانی هستند که توان خود را از منبع ورودی انرژی دیگری مانند بخار یا آب می‌گیرند و گاورنر در رایج‌ترین شکل خود با تغییردادن اندازهٔ شارش این انرژی ورودی، سرعت پیش‌ران اصلی را کنترل می‌کند. دو جزء اصلی سامانه‌های گاورنر عبارتند از حسگر سرعت و بخشی که دریچهٔ ورود انرژی را کنترل می‌کند. این دو بخش در گاورنرهای ساده‌تر که برای باز و بسته کردن دریچهٔ ورودی نیاز به نیروی زیادی نیست، ممکن است یکی باشند، اما در جایی که برای اینکار نیاز به نیروی بیشتری باشد از سروو موتور برای کنترل دریچه استفاده می‌شود. در گاورنر سیگنال حاصل از سرعت حس‌شده با یک سیگنال سرعت مرجع مقایسه می‌شود و یک سیگنال خطا تولید می‌گردد که برای کنترل سرعت پیش‌ران اصلی استفاده خواهد شد.[۱]

در حالت کلی هر فرایندی را که به کنترل خروجی یک پیش‌ران اصلی (مانند موتورهای گازی، بخار و دیزل یا توربین‌های گازی) کمک می‌کند را می‌توان گاورنر نامید. به غیر از کنترل خودکار سرعت، گاورنر می‌تواند پارامترهای دیگری را نیز کنترل کند، برای نمونه در یک پمپ، گاورنر می‌تواند وظیفهٔ کنترل فشار خروجی را بر عهده داشته باشد، به گونه‌ای که صرف نظر از میزان تخلیه، فشار ثابت بماند. در پیش‌ران‌های اصلی، گاورنر با استفاده از یک سازوکار مناسب در کنترل میزان شارهٔ تغذیه، خروجی را متناسب با تغییرات نیاز بار تنظیم می‌کند.[۲] برخی از انواع گاورنرها موسوم به گاورنرهای اضطراری تنها در مواقع اضطراری که پارامتر مورد کنترل مانند سرعت از میزان معینی بیشتر شود وارد عمل می‌شوند.[۳]

انواع گاورنر

گاورنرها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. یک دسته گاورنرهای مرکزگریزی هستند که در عمل کاربرد بیشتری دارند و بر پایهٔ نیروی مرکزگریزی کار می‌کنند.[۴] این دسته از گاورنرها خودشان بر اساس سازوکار بازگشت گوی‌های گاورنر—جرم‌های اصلی در حال گردش به دور محور گاورنر—به دو دستهٔ کنترل‌شده با گرانش و کنترل‌شده با نیروی فنر تقسیم می‌شوند. به دستهٔ دیگر گاورنرها، گاورنرهای نوع لَخت می‌گویند که بسته به تغییرات شتاب خطی یا زاویه‌ای عمل می‌کنند. گوی این دسته از گاورنرها به جای حساسیت مستقیم به سرعت، به نرخ تغییرات سرعت حساس است و بر اساس آن جابجا می‌شود. گاورنرهای لخت از نظر سرعت سریع پاسخ‌دهی‌شان در برابر تغییرات بار، نسبت به نوع مرکزگریزی مزیت دارند اما اطمینان‌یافتن از توازن کامل بخش‌های در حال گردش در آن‌ها دشوار است. گاورنرهای نوع لخت در جایی که گشتاور مقاوم ممکن است به سرعت تغییر کند، مانند موتورهای درون‌سوزی که در وسایل دریایی استفاده می‌شوند، کاربرد دارند..[۵]

مهمترین گاورنرهای مرکزگریزی عبارتند از:[۶]

  1. گاورنر وات[و ۱]
  2. گاورنر پورتر[و ۲]
  3. گاورنر هرتنل[و ۳]
  4. گاورنر پروئل[و ۴]
  5. گاورنر هارتانگ[و ۵]
  6. گاورنر پیکرینگ[و ۶]
  7. گاورنر ویلسون-هرتنل[و ۷]

تفاوت گاورنر و چرخ لنگر

باید توجه داشت که بر خلاف چرخ لنگر که با استفاده از اثر چرخ لنگری و با افزایش لختی سیستم می‌توان سرعت افت‌وخیز را به یک میزان معین محدود کرد، گاورنر هیچ کنترلی بر روی افت‌وخیزهای چرخه‌ای (سیکلی) ندارد؛ همچنین در یک گاورنر کنترل می‌تواند با مهارکردن گشتاور متوسط اعمالی به محور محرک انجام شود، ولی در چرخ لنگر سرعت متوسط کنترل نمی‌شود و تنها وظیفهٔ کنترل نوسانات سرعت در یک چرخه را بر عهده دارد.



:: برچسب‌ها: گاورنر آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

موتور آسانسور را به عنوان قلب یک سیستم آسانسور می‌شناسند. موتورهای آسانسور در انواع مختلفی وجود دارد که هرکدام نیز به گونه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از موتورهای رایج که در سیستم آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد، موتور گیربکس‌دار آسانسور یا به اختصار موتور گیربکسی می‌باشد. در این میان برخی از موتورها گیربکسی آسانسور به عنوان یک مزیت دارای فلایویل موتور آسانسور هستند. فلایویل موتور آسانسور که بر روی موتور قرار دارد، ویژگی‌های بسیاری را به موتور آسانسور خواهد افزود. به عنوان مثال از فلایویل موتور آسانسور می‌توان برای نجات اضطراری آبسانسور بصورت دستی بهتره برد


ریشه نام فلایویل موتور آسانسور

کلمه‌ی فلایویل (Fly –Wheel) همانطور که پیداست از دو کلمه‌ی انگلیسی Fly و Wheel تشکیل شده است. کلمه‌ی Fly به معنی پرواز بوده و کلمه دوم نیز به معنای چرخ می‌باشد. از این رو معادل فارسی چرخ طیار و یا چرخ لنگر برای فلایویل موتور آسانسور به کار برده می‌شود. اما کلمه رایج برای این قطعه موتور آسانسور در میان فروشگاه‌ قطعات آسانسور، نصاب‌های آسانسور، تعمیرکاران و سرویس‌کاران آسانسور همان فلایویل می‌باشد. البته در کنار فلایویل، هندویل نیز متداول می‌باشد.

فلایویل یا هندویل موتور آسانسور چیست؟

فلایویل موتور آسانسور یک قرص سنگین و گردان است که برای ذخیره گشتاور زاویه‌ای در موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختمان این قطعه ساده می‌باشد بطوریکه باید کاملا دایره‌ای متقارن و متعادل و البته صاف و صیقلی بوده و هیچگونه انحنا و تاب‌خوردگی در آن دیده نمی‌شود. همچنین فلایویل موتور آسانسور باید دارای جرم نسبتا بالایی باشد. اما ابعاد و شکل آن بستگی به انواع موتور آسانسور و اندازه‌ و توان موتور آسانسور دارد. جنس هندویل موتور آسانسور معمولا از چدن می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از هندویل در موتور آسانسور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ذخیره کننده گشتاور زاویه‌ای
  • مقابله با تغییر سرعت دوران آسانسور
  • یکنواخت نگه داشتن چرخش محور موتور
  • افزایش قدرت
  • استفاده برای نجات اضطراری بصورت دستی

کارکرد فلایویل موتور آسانسور

از آنجایی که انرژی جنبشی یک جسم با جرم و سرعت آن رابطه دارد، می‌توان عملکرد فلایویل موتور آسانسور را نیز بر اساس انرژی جنبشی آن توصیف کرد. با به چرخش درآمدن فلایویل توسط محور موتور، یک انرژی جنبشی در فلایویل بوجود خواهد آمد. به دلیل اینرسی حرکتی فلایویل، اگر محور موتور از حرکت بایستد، فلایویل تا یک مدت زمان کوتاه به حرکت خود ادامه خواهد داد. دلیل این موضوع انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره می‌شود. وجود این مزیت به موتور آسانسور به یکنواختی حرکت آن کمک خواهد کرد. در صورتی که به دلیل وجود برخی ایرادات و نوسانات، موتور آسانسور دچار تغییر گشتاور شود، انرژی ذخیره شده در فلایویل موتور آسانسور با این تغییر گشتاور موقتی مقابله کرده و مانع برهم خوردن تعادل حرکتی محور موتور می‌شود. همچنین فلایویل متنناسب با نوع و اندازه موتور باعث می‌شود که موتور پس از شروع حرکت به انرژی کمتری نسبت به زمان شروع نیاز داشته باشد.

 



:: برچسب‌ها: فلایویل , موتور , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()