نوشته شده توسط : آسانسورچی

مقررات ایمنی ریل های راهنما :

1- کابین و وزنه تعادل بایستی هر کدام به وسیله حداقل دو ریل راهنمای سخت ، هدایت شوند .

2- توان و استحکام ریل ها ، متعلقات و اتصالات آن ها باید جهت تحمل نیرو های ناشی از عملکرد ترمز ایمنی ( پاراشوت ) وهمچنین انحناء و پیچشهای ناشی از بار نا متعادل داخل کابین ، کافی باشد .

3- ریل های راهنما باید به گونه ای به براکت ها و سازه ساختمان ها محکم شوند که اثرات نا مطلوب ناشی از نشست ساختمان یا انقباض بتن ، به صورت خود کار یا با تنظیم ساده ای قابل جبران باشد .

4- جوشکاری ریل ها به همدیگر یا به براکت ها و ساختمان ممنوع می باشد .

انواع کفشک راهنما

کابین ووزنه تعادل می باید بر روی پل راهنما توسط کفشک های بالایی و پائینی که به

شاسی متصل هستند هدایت شوند .

دو نوع اصلی کفشک راهنما وجود دارد که عبارتند از :

1 ) کفشک های لغزشی :

کفشک های لغزشی که اخیرا استفاده میشود برای سرعت های کم ومتوسط تا حدود 2 متر بر ثانیه می باشد . صطکاک لغزشی می تواند مقاومت قابل توجهی در حرکت کابین اعمال نماید . با بکار بردن کفشک های لغزشی ریلهای راهنما باید روغنکاری شوند تا مقاومت در مقابل اصطکاک و سایش کم شود و شرایط لغزش بهتر گردد . امروزه استفاده از روغنکاری کننده های خودکار با روغن سنگین یا گریس معمول است .

2 )کفشک های غلطکی

وجود کفشک های راهنمای غلطکی در آسانسور های سرعت زیاد ضروری هستند ، هر چند نرمی حرکت کابین و صرفه جویی در انرژی به علت کاهش در اصطکاک وجود این کفشک های غلطکی را در آسانسور های با سرعت متوسط را نیز اقتصادی می کند .

گاورنر سرعت غیر مجاز :

گاور نر در موتورخانهقرار دارد و شامل سیم بگسل گاورنر ( 1 ) ( سیم بگسل ) که از فلکه گاورنر (2) گذشته و به فلکه کششی ( 3 ) در ته چاهک امتداد یافته و مجددا به فلکه گاورنر برگشته و حلقه ای تشکیل می دهد . سیستم به وسیله کابین که در نقطه ( 4 ) به سیم بگسل گاورنر وصل شده به حرکت در می آید . وقتی که سرعت به حد فعال شدن گاورنر برسد ، گاورنر سیم بگسل را نگه می دارد و از آنجائیکه کاین هنوز حرکت خود را در جهت پائین ادامه می دهد لذا سیم گاورنر کشیده شده و در نهایت سیستم ایمنی عمل می نماید .

سرعت فعال شدن گاورنر باید حداقل 115 درصد سرعت اسمی باشد . EN81 مطابق

سیستم ایمنی ( پاراشوت )

کابین هر آسانسور که بوسیله سیم بگسل ها یا زنجیر ، معلق و ممکن است به وسیله اشخاص به منظور تردد و جابجایی بار یا کالا مورد استفاده واقع شود ، باید مجهز به سیستم ایمنی یا آنچه در ایران به اسم پاراشوت معروف شده است گردد . وزنه تعادل زمانی باید یا سیستم ایمنی ( پاراشوت ) مجهز شود که طبقه زیرین آن مسکونی باشد .

سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی برای متوقف کردن کابین ( یا وزنه تعادل ) به طریق در گیر شدن با ریل های راهنما است و در مواقعی که کابین از سرعت تعیین شده قبلی در جهت حرکت به سمت پائین تجاوز کند بدون توجه به دلیل افزایش سرعت ، عمل می کند .

سیستم ایمنی ترجیحا در زیر و در پائین ترین قطعه یوک کابین نصب می شود و بر روی جفت ریل های راهنما عمل می کند . درگیری با ریلهای راهنما باید همزمان باشد ، و کف کابین با بار توزیع شده بطور یکنواخت ، نباید انحراف بیش از 5 درصد از موقعیت خودش داشته باشد .

سرعت مشخص که کابین یا وزنه تعادل باید در آن متوقف ( پاراشوت ) شود برابر با سرعتی است که گاورنر برای آن تنظیم شده تا عکس العمل نشان دهد سیستم ایمنیوزنه تعادل ممکن است یا با خرابی سیستم تعلیق و یا بوسیله یک سیم بگسل ایمنی ، اگر سرعت اسمی از یک متر بر ثانیه متجاوز نباشد عمل نماید . یک سوئیچ سرعت بیش از حد مجاز باید روی دستگاه گاورنر نصب شود تا قبل از فعال شدن سیستم ایمنی مدارات کنترل را قطع نماید .



:: برچسب‌ها: ریل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور


1- هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد .


2- حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .


    الف )اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل ( By traction )

     ب ) سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از .0.63 متر بر ثانیه مجاز است . (Positiv drive)


3- آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .


4- سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .


5- سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود .


6- فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .


7- ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند .


8- استفاده از ترمز نواری ممنوع است .


9- وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .


10- برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .


11- کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد .
سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل

 

 کابین و وزنه های تعادل :

 

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بگسلهای فولادی معلق نگاه داشته می شوند . سیم بگسل های آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند .یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد. این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود، چنین وسیله ای
شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی و کابل شو است .


وزنه تعادل  :


وزنه تعادل در آسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بکار می رود .ین درصد 45 تا 50 می باشد


وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند . به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه ، قاب از ریل وزنه خارج نشوند .


هدایت کابین :


استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است :


1 ) برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کردن حرکات افقی .
2 ) جلوگیری از نوسانات کابین بعلت نیروهای خارج از مرکز
3 ) توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنما فولادی صلب هدایت شوند . این دو از فولاد
ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 نیوتن بر میلی متر مربع و کمتر از 520 نیوتن بر میلی متر مربع ساخته شده اند .

 

 



:: برچسب‌ها: مقررات ایمنی سیستم ترمز آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

حضورآسانسور در طبقه دلخواه و در هر ۳۰ ثانیه یکی از ویژگی های منحصر به فرد آسمان خراش های آینده می باشد که یکی از وعده های کمپانی قدرتمند آلمانی آسانسور THYSSENKRUPP می باشد . این کمپانی تکنولوژی را به دنیا عرضه کرده است که حرکت بیش از یک کابین آسانسور را در یک چاله و همچنین حرکات افقی آسانسورها را علاوه بر عمودی امکان پذیر کرده است .
این کمپانی ادعا می کند که اختراع اخیر خود انقلابی در معماری مدرن محسوب می شود ، زیرا بلوک مرکزی چاله آسانسور که خود از عوامل ضروری در ساختمان های امروزی می باشد، باعث ایجاد محدودیت در طراحی نمی شود. ساکنان ساختمان می توانند از زمان انتظار کوتاه لذت برده و صاحبان ساختمان ها فضاهای کمتری را به آسانسور اختصاص داده و از این فضاهای موجود برای بازتر شدن محیط دفتر کار یا محل سکونت و… استفاده می کنند .
کلید دستیابی به این موفقیت وعده داده شده یک موتور خطی است که کمپانی THYSSENKRUPP بااقتباس از قطار مغناطیسی Trans rapid در شانگهای با همکاری زیمنس ساخته است. این شرکت اعلام کرده است هر کدام از کابین ها تنها نیازمند یک موتور برای هر دو حرکت افقی و عمودی می باشند.
کابین های آسانسور به شکل حلقه لوپ مانندی حرکت می کنند که باعث ترافیک بیشتر سرنشینان شده و زمان انتظار را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه کاهش می دهد. هر کدام از کابین ها قادر به متوقف کردن به طور مستقل است و اجازه می دهد تا مسافران با ایمنی بالا خارج یا وارد شوند. آسانسور های مدلPaternoster که در اوایل قرن ۲۰ بسیار محبوب بود از لحاظ ظاهری شبیه به مدل های جدید کمپانی Thyssenkrupp بودند با این تفاوت که کابین ها هیچگاه متوقف نمی شدند و سرنشینان مجبور به پریدن برای سوار یا پیاده شدن از آن بودند.
THYSSENKRUP ادعا می کند که جایگزینی کابل های حرکتی با تکنولوژی maglev و استفاده از مواد از جنس کربن سبک برای کابین های آسانسور نیازمند چاله های کوچکتر می باشد. همراه با تعداد زیادی از کابین، فضای کمتری تا حدود پنجاه درصد نسبت به سیستم های فعلی را با توجه به ارتفاع ، اشغال می کند.
این شرکت آلمانی که دارای اهداف بالا درزمینه فن آوری می باشد بیان کرده است که ارتفاع ایده آل برای استفاده از این مدل آسانسورها از ۳۰۰ متر شروع می شود. کمپانی THYSSENKRUPP، گزینه ی حرکت افقی را در آسانسور یک انتخاب سودمند درساختمان های کم ارتفاع و عریض تر تلقی می کند.
این شرکت فن آوری خود را به عنوان یکی از بزرگترین نوآوری ها در صنعت آسانسور و پله برقی پس از الیستا اوتیس و معرفی ترمزهای اضطراری در آسانسور در سال ۱۸۵۴ توسط وی معرفی می کند . اولین ساختمانی که یک نمونه اولیه از این آسانسور را خواهد داشت برج ۲۴۰ متری می باشد که در حال حاضر در Rottweil آلمان ساخته شده است .به گفته این کمپانی افراد قادر خواهند بود تا از این سیستم در سال ۲۰۱۶، استفاده کنند .
شرکت ژاپنی هیتاچی، در حال حاضر در حال توسعه نسخه به روز رسانی شده سیستم paternoster قدیمی می باشد . سیستم هیتاچی از نوع آسانسورهای سنتی کششی کابلی است که کابین های آن به صورت جفت در دو شفت مجاور به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.
شرکت غول آلمانی تیسن همچنان به دنبال بکارگیری موتورهای قطار maglev برای سایر اپلیکیشن ها می باشد. در اوایل سال این شرکت پیاده رو متحرک پر سرعت خود را عرضه کرد . هر سکوی حمل بار پیاده رو قابل ارتقا است و شامل موتور مخصوص به خود بوده و در مکان هایی که در آن مسافران سوار و پیاده می شود آهسته تر حرکت می کند ، اما در این بین تا شتاب ۷ کیلومتر در ساعت سرعت می گیرد . کمپانی THYSSENKRUPP از این پیاده رو ها در فرودگاه ها و سیستم حمل و نقل کوتاه برد در نواحی شهری استفاده می کند



:: برچسب‌ها: آسانسور افقی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

علت ترس از آسانسور

در بسیاری از افراد، ترس از آسانسور از فوبیای خاص دیگری نشئت می‌گیرد که فرد به آن مبتلاست، اما به‌تنهایی خود را نشان می‌دهد؛ به این معنا که شاید فکر کنید فقط از سوار شدن به آسانسور می‌ترسید، اما این ترس در یک فوبیای دیگر ریشه دارد. ترس از آسانسور، مثل سایر انواع فوبیا می‌تواند از معمولی تا شدید باشد.

۱. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا

2. انزواطلبی یا آگورافوبیا

۳. تجارب گذشته
علائم ترس از آسانسور

ـ تنفس نامنظم، تپش قلب شدید، تعریق و ضعف و بی‌حالی هنگام قرار گرفتن در محیط آسانسور

ـ احساس ترس شدید از گیر افتادن و محدود شدن در فضاهای بسته

ـ احساس تنگی نفس در هنگام سوار شدن درآسانسور

ـ احساس نگرانی و اضطراب بالا از محیط‌‌های بسته

ـ اجتناب از سوار شدن بر آسانسور

ـ گرایش به مکان‌های باز

ـ ترس از خفگی

 

غلبه بر ترس از آسانسور

در بسیاری از افراد، یادگیری راهکارهای امنیتی و آشنایی اولیه با سازوکار آسانسور به غلبه بر ترس معمولی از آسانسور کمک می‌کند. همچنین تماشای چندساعتۀ آسانسور شیشه‌ای نیز می‌تواند در رفع ترس از آسانسور مفید باشد.

اگر ترس شما بسیار شدید و مداوم است، بهتر است از متخصص کمک بگیرید. ترس از آسانسور ممکن است باعث رد کردن یک پیشنهاد کاری خوب در طبقات بالای یک ساختمان، امتناع از ملاقات بیمارانی که در طبقات بالای بیمارستان بستری هستند و بالا رفتن از ده‌ها پله به‌جای استفاده از آسانسور شود.

این نکته را به خاطر بسپارید که با کمک مشاور و کمی تمرین، اجازه نخواهید داد که ترس از آسانسور، زندگی شما را مختل کند.

روش های رفع ترس از آسانسور؟

لیست تهیه کردن

مواجهه با عامل ترس

آسانسور بازی

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری

هیپنوتیزم درمانی

مواجهه درمانی



:: برچسب‌ها: علائم ترس از آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

قطع شدن برق

یکی دیگر از دلایلی که سبب از کار افتادن آسانسور می‌شود، قطع جریان برق است. چون که بیشتر آسانسورها دارای باتری پشتیبان هستند و در زمانی که برق برود باتری وارد مدار شده و اسانسور را به نزدیک ترین طبقه هدایت می‌کند و اگر پس از توقف دوباره جریان برق وصل شود کار خواهد کرد در صورتی که قطعات الکتریکی و یا مکانیکی آن آسیب ندیده  باشد در یک تقسیم بندی دلایلی که می‌تواند باعث از کار افتادگی آسانسور شود را آورده‌ایم که عبارتند از:

نوسان بالای برق ورودی

قطع کامل برق ورودی سیستم آسانسور

نبود باطری پشتیبان

دوفاز شدن برق آسانسور

تک‌فاز شدن برق آسانسور

تداخل فرکانس بالای برق ورودی

 نقص‌های الکترومکانیکی

یکی دیگر از دلایلی که احتمال بروز آن‌ها برای خرابی آسانسور زیاد است مشکلات الکترومکانیکی می‌باشد. آسانسور سیستمی الکترومکانیکی است که قطعات بسیار زیادی در آن وجود دارند. اگر هر کدام از آن‌ها آسیب ببینند آسانسور از کار می‌افتند. زمانی که برای آسانسور قطعات بی کیفیت خریداری شود؛ ُآسانسور نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد و در مقابل هر ضعف به سرعت خراب می‌شود. همچنین خارج شدن آسانسور از تراز طبقات مختلف هم سبب شده تا از کار بیفتند. کفشک قطعه مهم دیگری در آسانسور است که معیوب شدن آن هم در کارافتادگی آسانسور تاثیر زیادی دارد.

دلایل دیگر از کار افتادن آسانسور در یک نگاه

عدم سرویس و نگهداری آسانسور در بهترین زمان ممکن

خرید آسانسور از شرکت‌های نامعتبر

فعال شدن ترمز آسانسور

تنظیم نادرست میکروسوئیچ‌های ایمنی و فعال شدن آن‌ها

اشتباه در مراحل نصب آسانسور

خارج شدن کابین از ریل راهنمای آسانسور

تنظیم نادرست براکت ریل آسانسور

تنظیم نبودن تنظیمات کنترلی تابلو فرمان آسانسور

نقص فنی در موتور آسانسور

سرویس نکردن به موقع آسانسور

عدم آشنایی کامل با استفاده درست از آن

 



:: برچسب‌ها: دلایل ایجاد نقص در اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در نصب ریلها دقت شود که ریل ها کاملا عمودی و موازی نسبت به یکدیگر و کاملا شاقول شده نصب گردند و هیچ خمیدگی ، انحراف و یا قوسی در هیچ نقطه از کل چاه آسانسور نداشته باشد. همچنین هنگامی که در چاه آسانسور روی آهن آلات کار نصب و جوشکاری انجام می شود باید دقت کنید که به هیچ وجه ابزارهایی مانند انبر جوشکاری و الکترود با ریل ها به هیچ وجه برخورد نکند زیرا با برخورد انبر یا الکترود با ریلها مخصوصا اگر به لبه ریل برخورد کنند باعث خال زدن ریل شده و ناهمواری ایجاد می کنند و همین امر در آینده می تواند حرکت کابین آسانسور و یا قاب وزنه تعادل آسانسور را با مشکل مواجه نماید.

 

 

نوع و سایز ریل راهنمای آسانسور

قطعا اولین سوالی که در ذهن پیش از نصب ریل راهنمای آسانسور پیش می آید این است که چه نوع ریلی و با چه سایزی باید تهیه نمود.

  • جنس ریلهای آسانسور باید از فولاد ST-37 ساختمانی باشد و حتما باید سطح آن کاملا صیقلی و بدون هیچگونه تاب و انحنا بوده و از جنس مرغوبی باشد
  • ریل T5 بعنوان ریل راهنمای وزنه تعادل آسانسور
  • ریل T9 برای آسانسور 5 الی 10 توقف و ریل T16 برای آسانسورهای بالاتر از 10 توقف بعنوان ریل راهنمای کابین آسانسور
  • با توجه مشخصات کاتالوگ ریل ها باید توجه کنید که عدد تنش کششی ریل بین 370 الی 520 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد



نحوه نصب ریل و براکت نگهدارنده

در ابتدا توجه کنید که ریل های آسانسور توسط صفحاتی بنام پشت بند ریل به یکدیگر متصل می گردند و همچنین توسط لوازمی بنام براکت بین دیوار و آهنکشی محکم می شوند. برای اینکه اتصال ریل های راهنمای آسانسور کاملا یکنواخت و دقیق باشد در یک سر ریل شیاری سراسری تعبیه شده است و همچنین در سمت دیگر ریل راهنما زبانه ای به اندازه شیار سمت دیگر وجود دارد که بعنوان راهنمای نصب ریل عمل کرده و با توجه به آن کافیست  دو ریل را روی هم قرار داد و کاملا به صورت نر و مادگی در هم فرو رفته و ریل ها بصورت دقیق روی هم قرار میگیرند. همچنین در قسمت انتهایی دو سر ریل راهنمای آسانسور یعنی در محل اتصال پشت بند به ریل راهنما ، کاملا توسط کارخانه تراشکاری و صیقلی شده است تا دقیقا ریل بتواند با پشت بند ریل منطبق شود.

نصب درب طبقات آسانسور

قطعا یکی از مهمترین مراحل نصب آسانسور مرحله نصب درب طبقات آسانسور می باشد و همانطورکه قبلا نیز بیان شد در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت این مرحله بصورت عملی آموزش داده می شود. برای نصب درب ها به یک سری ابزارها نیاز است که عبارتند از:
کلاه ایمنی و کمربند ایمنی ، دستکش کار مناسب ، کفش کار مناسب ، عینک مخصوص فرزکاری و جوشکاری و...

 

برای نصب درب های آسانسور باید به یک سری نکات دقت شود که بشرح زیر است:

  • حتما در آهنکشی فضای نصب درب در هر طبقه بصورت دقیق محاسبه و قرار داده شود
  • باید فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت راست ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت چپ ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا مرکز ریل کابین اسانسور توسط کارشناس مشخص شده باشد
  • درب طبقات باید حتما بصورت دقیق روی نبشی یا قوطی فیکس گردد
  • وجود حفاظ مناسب در مقابل تمام دربهای طبقات زیرا اگر فضای خالی دربهای طبقات بدون حفاظ باشد یک پرتگاه خطرات در هر طبقه از ساختمان خواهیم داشت.
  • دقت کنید کلافهای داربست آهنکشی باید حدود 20 الی 30 سانتیمتر پائین تر از کف طبقات نصب شود تا درب هر طبقه قابل نصب صحیح باشد
  • حتما کلاف های آهنکشی حداقل در فواصل 1.5 متر از یکدیگر باشند تا بین کلافهای داربست در هر طبقه یک کلاف نیم طبقه نیز قرار گیرد تا نصاب درب بتواند با کمک آن نصب درب و ریل و براکت ها را براحتی انجام دهد
  • حتما درب باید شاقول کاری دقیق گردد تا در آسانسور بهترین کارایی را داشته باشد

 



:: برچسب‌ها: نصب درب و ریل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آهن کشی آسانسور چیست ؟

وقتی که در چاه آسانسور عملیاتی برای اجرای آسانسور صورت بگیرد به آن نبشی کشی آسانسور گفته می ‌شود. در طی این عملیات که برای به حرکت در آوردن آسانسور انجام می‌ شوند ستون ‌هایی به صورت عمودی و کلاف‌ هایی که ستون ‌ها را بهم متصل می ‌کنند در چاه آسانسور کارگذاری می ‌شوند. کابین آسانسور باید بتواند به ‌راحتی از ستون‌ ها بالا و پایین بیاید و ستون ها بایستی بتوانند تمام بار وارده از سمت کابین را تحمل کنند و وزنه را ثابت نگهدارند. طراحی آهن کشی آسانسور توسط ابزارهای مهندسی و نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌ پذیرد و هر چقدر کیفیت آهن کشی بالا باشد آسانسور دارای ایمنی بالایی شده و همچنین لرزش‌ های آن به حداقل می‌ رسند.

جزئیات آهن کشی آسانسور

هدف از شاسی کشی آسانسور این است که ریل ‌های کابین آسانسور در جای خود تثبیت شوند و آسانسور بدون هیچ تکان و لرزشی حرکت کند. در واقع آهن کشی حکم قاب نگهدارنده را برای کابین دارد که بدون آن آسانسور نه تنها ایمن نیست بلکه حتی قادر به کشیدن هیچ باری نخواهد بود. برای اینکه کابین بتواند به‌ صورت عمودی حرکت کند نیاز به دو یا چند ریل راهنما دارد و برای ثابت نگهداشتن این ریل ‌ها لازم است که حتما آهن کشی آسانسور صورت بگیرد. آهن کشی می ‌تواند تمام بار و نیروهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده از سمت کابین آسانسور را تحمل کند.

دتایل شاسی کشی آسانسور

همانطور که قبلا گفته شد طراحی شاسی کشی آسانسور توسط متخصصین طراح انجام می ‌شود بنابراین همه مواد اولیه مورد نیاز یک آهن کشی استاندارد و همچنین سایز و تعداد آنها در نقشه بیان می‌ گردد. پس از قرار دادن آهن‌ آلات مخصوص آهن کشی در ساختمان مثل سر درب طبقات، محل اتصال پلیت به ستون، کلاف‌ ها، ستون ‌ها، زیر درب طبقات، پشت بند ریل ‌ها و ستون ‌ها آنها را با ضد زنگ مات به زنگ‌ زدگی مقاوم می‌ کنند و این کار همچنان در طول نصب و اجرا ادامه پیدا می ‌کند.  به طور کلی برای آهن کشی آسانسور از تیرآهن، ناودانی و نبشی استفاده می‌ شود ولی از طرفی هم این مواد اولیه مورد نیاز به تعداد توقف آسانسور نیز بستگی دارند، به طوریکه برای تعداد توقف کمتر از پانزده، از نبشی برای ستون‌ ها و از ناودانی برای کلاف‌ ها استفاده می ‌شود.

  • نقشه آهن کشی آسانسور

نقشه آهن کشی برای اجرای کار بسیار مهم است و توسط نرم ‌افزار تخصصی و همچنین مهندس طراح آماده می‌ شود. نقشه آهن کشی همه جزییات کار و نحوه اجرای آن را در بر میگیرد. می ‌توان از روی نقشه پایان کار را حدس زد و اگر خطایی در آن وجود داشته باشد مهندس طراح سریعا اقدام به اصلاح آن می ‌کند.

  • شاقول ریزی آسانسور

قبل از اجرای هر کاری از روی نقشه می ‌بایست هر گونه ناشاقولی در چاه آسانسور محاسبه شود که به اینکار شاقول ‌ریزی گفته می ‌شود. قبل از اینکه آسانسور اجرا شود باید اطمینان حاصل کنند که تیرها همگی همسان هستند و اینکار با شاقول ‌ریزی امکان ‌پذیر است. برای شاقول‌ ریزی یک نفر از پشت بام ریسمان ‌هایی را روی هر ستون آویزان می‌ کند. یک نفر دیگر در داخل ساختمان داخلی‌ ترین دیوار را در نظر گرفته و ریسمان به آن آویزان می‌ کند. بعد از اینکار اختلاف ریسمان ‌ها با هم مقایسه شده و ناشاقولی یا به اصطلاح خطای چاه آسانسور گرفته می ‌شود.

  • معین کردن محل قرارگیری صفحه پلیت ‌ها

صفحه پلیت ‌ها معمولا در ساختمان اسکلت بتنی برای آسانسور کارگذاری می‌ شوند، زیرا در ساختمان اسکلت فلزی از اتصالات فلزی بجای صفحه پلیت استفاده می ‌شود. برای مهار بهتر نیروهای وارده صفحه پلیت ها در چهار گوشه چاه آسانسور به‌ صورت افقی کار گذاشته می ‌شوند. لازم به ذکر است که روی صفحه پلیت‌ ها به هنگام کارگذاری سیمان می ‌ریزند که حتما قبل از انجام آهن کشی روی پلیت‌ ها باید پاک شده و همچنین کل چاه آسانسور می ‌بایست قبل از آهن کشی تمیز شود.

  • تعیین خط مبنای آهن کشی یا همان خط تراز

خط مبنا همان خطی است که آهن کشی با ورودی آسانسور تراز می ‌شود. برای تراز کردن، دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور کار می‌ گذارند و آن را به ‌عنوان خط تراز در نظر می ‌گیرند. این دیوار طبق الگوی اندازه ‌گیری با ناودانی و میلگرد صاف جوشکاری یا گچکاری شده و تثبیت می ‌شود.

 



:: برچسب‌ها: اجرای آهن کشی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انواع آسانسور بر اساس محل نصب

هر مکانی با توجه به نیازهای انسان ها و شرایط خاص ممکن است نیازمند نوع خاصی از آسانسور باشد. از این رو آسانسورها براساس محل نصب نیز به انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شوند :

  1. آسانسورهای مسکونی
  2. آسانسورهای بیمارستان
  3. آسانسورهای کشاورزی
  4. آسانسورهای صنعتی
  5. آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها

آسانسور مسکونی

آسانسور مسکونی که طبیعتاً با توجه به اسم آن در ساختمان های مسکونی نصب و استفاده می شود خود انواع مختلفی از جمله مسافربر، بالا برنده در مسیر پله ها، ویلچربر عمودی، ویلچربر بر روی مسیر پله ها، آسانسورهای باری کوچک می باشند که با توجه به نیاز از انواع این آسانسورهای مسکونی می توان استفاده نمود.

آسانسور بیمارستانی

آسانسور بیمارستانی نیز که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد برحسب نیازی که وجود دارد انواع مختلفی دارد.

انواع آسانسور های بیمارستانی

  • آسانسور تخت بر : آسانسورهایی هستند که برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که قادر به جابه جایی و قرار گرفتن بر روی ویلچر نیستند و از ویژگی های این نوع آسانسور حرکت نرم و بدون شتاب آن است که ضربه ای به بیمار وارد نشود. از دیگر ویژگی های این نوع آسانسور داشتن دو ورودی در دو طرف آسانسور است.
  • آسانسور برانکابر: این نوع آسانسور برای جا به جایی بیماران، پزشکان و پرستاران و پرسنل بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد و بایستی دارای کم ترین لرزش و صدا باشد. ابعاد آسانسورهای برانکابر از آسانسورهای تخت بر کوچک تر است و به دلیل اینکه دارای موتورخانه هستند از دو نوع آسانسور کششی و هیدرولیک می توان استفاده نمود.

آسانسور های خودروبر

با افزایش تعداد خودروها و افزایش نیاز به پارکینگ در مجتمع های مسکونی و تجاری، تمایل معماران و صاحبین املاک بر پارکینگ هایی چند طبقه نیز افزایش یافت که همین امر باعث شد آسانسورهای خودروبر ساخته شوند.

ویژگی آسانسورهای خودروبر

  • آسانسورهای خودروبر بزرگترین نوع آسانسورها هستند.
  • ابعاد آسانسورهای خودروبر معمولاً ۲.۵ تا ۳ متر در ۴.۵ در ۶ متر می باشد.
  • ظرفیت آسانسورهای خودروبر ۲.۵ تا ۷ تن می باشد.
  • برای آسانسورهای خودروبر تا ارتفاع ۳ طبقه از آسانسور هیدرولیک و برای ارتفاع های بالاتر از آسانسورهای کششی یا گیرلس ۲ به ۱ و … استفاده می کنند. (برای انتخاب نوع آسانسور خودروبر حتما با مشاور متخصص مشورت کنید)

از مزایای آسانسورهای خودروبر می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، سر و صدای کم، ضریب ایمنی بالا، حرکتی نرم و روان و … اشاره نمود

 



:: برچسب‌ها: انواع آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

داکت چیست و چه کاربردی دارد

داکت های فلزی کانال هایی هستند که برای محافظت، حفظ زیبایی فضا و نیز مسیر انتقال سیم ها و کابل ها از آنها استفاده می گردد.

داکت امروزه از المان هایی می باشد که در ساختمان سازی مدرن از آنها استفاده می شود زیرا تعدد و تجمع سیم ها و کابل ها در یک فضا، موجب ایجاد منظره زشتی می گردد و در عین حال ممکن است برای افراد حاضر در محل خطرناک نیز باشد بنابراین شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع آن ها (ساده، شیاردار، پارتیشن دار،…) در جنس و سایزهای مختلف نموده اند که هرکدام کابرد خاص و ویژه ای دارند و در اینجا به مواردی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

داکت

به طور کلی بد نیست بدانید که در ساختمان سازی یکی از کارهای مهمی که انجام می شود سیم کشی برق ساختمان است که از تعداد زیادی سیم و کابل با ابعاد و اندازه های مختلف برای این منظور استفاده می گردد اما همواره وجود این سیم ها و کابل ها در یک فضا دردسرساز بوده زیرا علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی را ایجاد می کنند در عین حال ممکن است در اثر برخورد اشیا یا افراد با آنها خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی ایجاد گرد؛ به همین دلیل همواره انسان در تلاش بوده است تا از روش های مختلفی همانند استفاده از انواع داکت و ترانکینگ برای پنهان کردن این عناصر استفاده نماید البته سالم ماندن آنها و آسیب ندیدنشان نیز حائز اهمیت می باشد.

داکت، جایگزین روش های سنتی

روش های مختلفی برای پوشاندن کابلها و سیم های یک ساختمان وجود دارد به طور مثال برای سیم کشی های بزرگ و قوی کانال های زمینی حفر می شده که پس از کندن گودالی کف آن را آجر چینی می کردند و با ماسه داخل آن را پر می کردند و سپس کابل ها را روی آن قرار داده و به ضخامت حدوداً ۱۵ سانتیمتر مجدداً ماسه می ریزند در این حالت کابل کاملا در داخل زمین جای می گیرد البته بسته به تعداد و ضخامت آنها عمق این گودال ها متفاوت است اما امروزه استفاده از انواع داکت و ترانکینگ در مدلهای مختلف و در فضاهای داخلی ساختمانی افزایش یافته است.

داکت فلزی

داکت فلزی جایگزین داکت پلاستیکی با ویژگیهای خاص ضد آفتاب، سرما و گرما، فاقد تغییر رنگ و کدری، مقاوم و عدم آسیب پذیری، ضد حریق، قابلیت ایجاد پارتیشن، پانچ، بست گیر، گستردگی استفاده در گودال آسانسور، محیط های دارای اهمیت ضد حریق، فضای باز، مراکز صنعتی، واحد های تولیدی و … می باشد و از جنس فولاد، پوشش گالوانیزه، الکترو گالوانیزه و پلی اتیلن ساخته شده اند و دارای کاربردهای زیر می باشند: داکت فلزی به خاطر ایجاد حفاظت بیشتر برای کابل های برق در نزدیکی ماشین ها و همچنین بدلیل استحکام بالا در مکان هایی که نیاز به حفاظت مکانیکی بالا است استفاده می شود و دارای کاربردهای زیر می باشند :

  •  در حوالی دستگاه ها و ماشین ها
  • در محوطه کوریدورها و راه پله ها
  • قابلیت نصب بر روی بدنه ماشین ها، دیوارها و غیره

داکت های ضد حریق

داکت های ضد حریق، از صفحات استیل و پوشش داخلی برآمده تشکیل شده است و در صورت وقوع حریق، این داکت ها از انتشار آتش جلوگیری می کنند و راه های اضطراری و فرار به کمک این داکت ها می تواند ایمن و عاری از آتش و دود باقی بماند. داکت های PYROLINE تست شده است و ثابت شده است که برای مسیر های اضطراری نوع I30 و I120 ، مناسب می باشد.شکل آنها منطبق بر استاندارد داکتهای rapid 80 می باشد و سر پوش ها می توانند به پایه به راحتی، قفل شوند و برای اتصالات هم پتانسیل نیز مناسب اند.

ویژگی داکت های ضد حریق :

  • جلوگیری ایمن از پخش آتش
  • حفاظت از راه های فرار و اضطراری در مقابل حریق کابل ها
  • اتصال هم پتانسیل از طریق بست قفل شونده
  • عدم وجود پیچ انتهایی در داخل ( بدون ریسک خرابی کابل )

 



:: برچسب‌ها: داکت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

عملکرد صفحه کلید آسانسور به چه صورت است؟

امروزه با پیشرفت فناوری پنل شاسی های آسانسور در طرح های متفاوتی ساخته شده است و در دو نوع دکمه ای و لمسی موجود است . صفحه کلید آسانسور به آسانسور فرمان می دهد تا با توجه به طبقه ای که فرد انتخاب کرده است کابین حرکت کند

در مکانی که آسانسور نصب می شود باید در هر طبقه یک شاسی وجود داشته باشد . پنل شاسی یکی از عوامل مهمی در زیبایی کابین است . در شکل و رنگهای متفاوتی وجود دارد و جنس آن از استیل ، آلومینیوم و برنز می باشد .

صفحه کلید آسانسور شامل دکمه های فشاری اخطار ، نمراتور (نمایش طبقه ای که در آن حضور دارید) ، دو فلش برای اعلام جهت حرکت آسانسور به بالا یا پایین ، کلید زنگ خطر ، کلید تهویه کابین ، باز شدن در ، بسته شدن در ، لامپ اضطراری و.. می باشد .

صفحه کلید آسانسور از دو بخش تشکیل شده است : شاسی احضار و شاسی طبقات.

شاسی احضار دارای دو نوع توکار و روکار می باشد. داخل کابین کنار درب آسانسور قرار می گیرد . وظیفه آن حرکت کابین به طبقه ی مورد نظر است. شاسی طبقات دارای یک صفحه نمایش و یک کلید احضار می باشد . وظیفه آن نمایش جهت و موقعیت کابین است .

انواع صفحه کلید آسانسور کدام است ؟

پنل شاسی لمسی استیل و پنل شاسی از جنس شیشه :  شاسی آسانسور لمسی استیل جدید است و زیبایی خاصی به داخل آسانسور می بخشد . در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارد .

صفحه کلید آسانسور از جنس استیل با دکمه های فشاری : لمسی نیست و دارای دکمه های فشاری می باشد. در آسانسور بیشتر از این مدل استفاده می شود .

پنل شستی با استفاده از اثرانگشت، رمز یا کارت : نوع بسیار جدیدتری از پنل شستی می باشد که با کارت های RFID ، اثرانگشت ، شماره رمز کار می کند. این مدل برای دسترسی فرد به کابین است . میتواند دسترسی فرد را در بعضی طبقات محدود یا مجاز می کند .

مزایای صفحه کلید آسانسور

دارای کلید احضار می باشد که از داخل واحد به طبقه مورد نظر می رود . از کلید آسانسور میتوان به عنوان آلارم هم استفاده کرد .

کلید های صفحه کلید دارای LED می باشد که در شب ، پنل به راحتی قابل تشخیص است.

پنل های شاسی دارای یک صفحه کریستال می باشد که علاوه بر بالا بردن کیفیت قابلیت ضد خش دارد و بسیار مقاوم است .

کلیدها دارای رنگهایی همچون سفید ، سبز ، صورتی ، آبی و مشکی می باشد که در زیبایی کابین موثر است.

نصب صفحه کلید آسانسور بسیار آسان است و نیاز به سیم کشی خاصی ندارد .

افراد نابینا چگونه از آسانسور استفاده می کنند ؟

صفحه کلید آسانسور که دارای دکمه است ، در زیر هر دکمه نوشته های برجسته ای وجود دارد که به آن خط بریل گفته می شود. افراد نابینا با لمس نوشته های برجسته میتوانند طبقه مورد نظر را انتخاب کنند.

چگونه صفحه کلید آسانسور متناسب با کابین انتخاب کنیم ؟

دقت در انتخاب پنل صفحه کلید آسانسور بسیار مهم است علاوه بر زیبایی باید به منطقه نصب آن توجه کرد.

در مناطقی که رطوبت بالاست مانند کشتی ها یا سالن های ورزشی و.. باید صفحه کلیدی که انتخاب می کنیم ضد زنگ و در برابر رطوبت مقاوم باشد . یا استفاده از پنل های شیشه ای برای آسانسور های صنعتی مناسب نیست زیرا در برخورد با جسم تیز آسیب می بیند .

همچنین استفاده از پنل های شاسی لمسی در آسانسورهایی با ساختمان قدیمی ، مناطق پر رطوبت ، آسانسورهای صنعتی ، و مکان های که رفت و آمد بسیار بالاست گزینه مناسبی نیست



:: برچسب‌ها: صفحه کلید آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

پاوریونیت

پاوریونیت ها اساساً به دو نوع هستند – تک سرعته یا دو سرعته

پاوریونیت های هیدرولیک تک سرعته در بالابرهای هیدرولیک – بالابر کارگاهی – بالابر غذا بر و … استفاده می گردد.

قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارند. پاوریونیت های دو سرعته معمولا در آسانسور  هیدرولیک استفاده می شود و حرکت و توقف نرم و بدون شوک و صدای کم از خصوصیات این پاورپونیت ها می باشد.

پاورهای این شرکت با بهترین متریال جهت مقاصد مختلف طراحی و ساخته می گردد. پاورهای آسانسور هیدرولیک بلین آلمان یا ویتور ایتالیا می باشند که با شیر هیدرولیک های مناسب حرکت بسیار نرم و بدون شوک ایجاد می نمایند. پاورهای دو سرعته بیشتر در بیمارستان ها – آسانسور خودرو بر – آسانسور هیدرولیک – آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردد.

سرعت حرکت از ۰/۲ الی  ۰/۶ متر بر ثانیه می باشد.

جهت مشاوره بهتر در انتخاب سیستم هیدرولیک لطفاً با دفتر فروش تماس حاصل فرمایید.

جک

جک در آسانسورهیدرولیک بسیار با اهمیت است.در صورت عدم کیفیت کافی جک،تعویض جک کار ساده ای نبوده به همین جهت می بایست در هنگام انتخاب جک از بهترین کیفیت و مارک استفاده کرد.

WITTUR با امکانات تولید بسیار مجهز خود قادر به تولید انواع جک های آسانسورهای هیدرولیک میباشد. جکها پس از تولید یک به یک در شرایط سخت تست می شوند . جک های دو و سه مرحله ای از جمله حک های بسیار حساس و دقیق بوده که WITTUR توانای تولید بالاترین کیفیت این جک ها را دارا است.

WITTUR همچنین جک های دو تکه و سه تکه را که نیاز به دقت بسیار بالا دارند را تولید میکند. مزیت این محصول حمل و نفل و انتقال و نصب ساده تر در داخل چاه آسانسور است.

انواع پاور

o پاورهای mini با خروجی روغن ۳۵-۱۸ لیتر بر دقیقه برای آسانسورهای کوچک و Home Lift ها

o پاورهای استاندار با خروجی روغن ۸۰۰-۵۵ لیتر بر دقیقه برای آسانسورهای خانگی _ تجاری و ماشین برها

o پاورهای خاص جهت آسانسورهای فوق سنگین

 پاور یونیت مجهز به اینورتر HI POWER UNIT

o مجهز به درایو ۳vf

o کاهش برقی مصرفی

o بسیار دقیق و در رسیدن به طبقه

o کاهش نیاز به خنک کننده و گرم کننده

o سرعت تا ۱m/s

o بازدهی بالا

o عدم فشار به برق شبکه

پاور یونیت شیر الکترونیکی HE POWER

o پاورهای الکترونیکی دارای برد الکترونیکی بوده که توانایی تحمل فشارهای بالاتر از حد معمول را داراست.

o بازدهی بالاتر

o دقت بالا در رسیدن به طبقه

o نیاز کمتر به خنک کننده و گرم کننده

o قابلیت تنظیم و انتخاب بیشتر

o سرعت تا ۱m/s

o قابلیت تنظیم به صورت کامپیوتری

o ضعف این پاورها فقط پیچیدگی و وابستگی بیشتر در خدمات پس از فروش است.



:: برچسب‌ها: پاوریونیت ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ورود آسانسور به ایران  

تاریخچه آسانسور در ایران!

 ورود آسانسور به ایران با سفر ناصرالدین شاه به فرنگ آغاز شد؛ ناصرالدین شاه در سفرنامة خود در توصیف آسانسور می‌نویسد: «رفتیم به مریض‌خانه سنت توماس… اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق زیر می‌کشند به مرتبه بالا می‌برند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند…»
ناصرالدین‌شاه از دیدن آسانسور در فرنگ مشعوف می‌شود… و به این‌ ترتیب، آسانسور وارد ایران شد!

گفته می‌شود ناصرالدین شاه پس از بازگشت از فرنگ دستور نصب آسانسوری در کاخ گلستان صادر کرد. بعدها آسانسوری در پالایشگاه آبادان در زمان احمدشاه نیز نصب شده است؛ اما امروزه دیگر اثری از این آسانسورها وجود ندارد
پالایشگاه آبادان – گفته شده از اولین آسانسورها در ایران در پالایشگاه آبادن بوده، ظاهراٌ اثری از آن نیست.

صنعتی شدن آسانسور در ایران

 تاریخچه آسانسور در ایران با ناصرالدین شاه به‌پایان نمی‌رسد. تولید انبوه و صنعتی شدن آسانسور در جهان با اختراع اوتیس و همچین الکتریکی شدن موتورهای آسانسور در حدود 150 سال قبل صورت گرفت و شرکت‌های اوتیس و شیندلر اولین کسانی بودند که تولید آسانسور را به‌صورت صنعتی شروع کردند.

اما صنعتی شدن آسانسور در ایران در حدود 80 سال پیش و با رونق گرفتن ساخت‌وساز در زمان پهلوی اول و با نصب آسانسور در ساختمان‌های اطرف میدان سپه، باشگاه افسران و… صورت گرفت. این آسانسورها توسط کارشناسان خارجی و به کمک اولین نسل از متخصصین ایرانی راه‌اندازی شدند
از سال 1335 به بعد را می‌توان دوران رشد صنعت آسانسور در ایران نامید؛ زیرا در این سال‌ها آپارتمان‌سازی به شیوه امروزی رونق یافته بود.

ابتدا آسانسورها به‌طور کامل و بسته‌بندی‌شده از خارج از کشور به ایران وارد می‌شدند. اما به‌تدریج شرکت‌های ایرانی برای فروش و نصب آسانسور در ایران به‌وجود آمدند و در سال ۱۳۴۵ اولین کارگاه تولید درب و کابین آسانسور توسط «اوکسن الکسانی» با کپی‌برداری از روی درب و کابین‌های شرکت‌های آسانسور اروپایی به‌وجود آمد.

 



:: برچسب‌ها: ورود آسانسور به ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

جهت نصب آسانسور، ارتفاع مورد نیاز از کف چاهک تا سطح معماری اولین توقف آسانسور (همان عمق چاهک) حداقل باید ۱6۰ سانتی‌متر باشد. این ارتفاع، حداقل فضای لازم جهت نصب قطعاتی از جمله بافر ها (ضربه‌ گیرها‌) و سکوی زیر آن‌ ها‌ و کف‌ ستون‌ های مرتبط با آن‌ها، ستونک زیر ریل راهنما و کف‌ ستون‌ های زیر شاسی‌ های آسانسور خواهد بود و همان‌ طور که قبلاً ذکر شد، می‌توان به‌ عنوان جان‌ پناهی برای نصابان و تعمیرکاران هنگام سقوط ناگهانی آسانسور نیز از این فضا بهره برد. هنگامی‌که سرویس‌ کار آسانسور جهت سرویس‌ های دوره‌ ای نگهداری‌ یا تعمیرات به چاله آسانسور مراجعه می‌کند، اگر به‌ طور اتفاقی آسانسور حرکت نماید، سرویس‌کار می‌تواند از فضای جان‌ پناه جهت نجات جان خود استفاده نماید.البته نصب پریز و چراغ در فاصله cm40 از کف چاهک برای مواقعی که تعمیرکاران برای تعمیرات به داخل چاهک می‌روند نیز الزامی است.

در شکل زیر، یک پلان متداول از کف چاه آسانسور به ابعاد 160*160 است:

برای اجرای چاه آسانسور که در واقع بخشی از فونداسیون محسوب می‌شود، معمولاً ۱۰ سانتی‌ متر بتن مگر و ۳۰ سانتی‌ متر آرماتور بندی و بتن‌ ریزی در نظر گرفته می‌شود. در هر صورت همان‌ طور که گفتیم، ارتفاع باقیمانده کف چاه آسانسور پس از بتن‌ ریزی تا کف تمام‌ شده اولین توقف، حداقل باید ۱6۰ سانتی‌متر شود. بنابراین حداقل باید به ارتفاع 200 سانتی‌ متر، خاک‌ برداری نمود تا بتوان این فضا را ایجاد کرد.

پس از اجرای بتن مگر، شبکه آرماتور بندی چاهک انجام می‌شود. با توجه به نوع آرماتور بندی، چاهک می‌ تواند متصل به فونداسیون یا منفصل (جدا) باشد. در صورتی‌که برای دیواره‌های اطراف چاهک، از دیوار آجری استفاده‌ شده باشد، عملکرد کف چاهک، منفصل از فونداسیون خواهد بود؛ چون دیوار آجری نمی‌تواند هنگام نیروهای جانبی چندانی از چاهک به فونداسیون منتقل کند.

در این مرحله پیش‌ بینی چاه ارت (اتصال زمین برای سیستم برق آسانسور جهت تخلیه بارهای الکتریکی) و نیز یک لوله پلیکا 63 در کف چاهک، جهت انتقال آب‌ های سطحی که به‌ طور تصادفی در داخل چاهک ریخته می‌شود، ضروری است
چند نکته درباره اجرای ضربه‌ گیرها در چاهک آسانسور

ضربه‌ گیرها باید در پایین‌ ترین حد مسیر حرکت کابین و وزن تعادل قرار گیرند. این ضربه‌ گیرها به همراه ستونک های نشیمن‌ گاهشان، باید به‌ گونه‌ ای در کف چاهک نصب شوند که پس از برخورد کابین یا وزن تعادل روی آن‌ ها و فشرده شدن کامل، به‌ قدری فضای خالی در جان‌ پناه باقی بماند که بتوان مکعبی به ابعاد ۶۰×۵۰×۱۰۰ سانتی‌ متر را در آن جای داد. جان‌ پناه محلی است که به هنگام تعمیرات، مانع از سقوط کامل آسانسور به کف چاه می‌شود.

در صورتی‌ که ضربه‌ گیر مربوط به وزنه تعادل باشد، ارتفاع پایه ستونک ضربه‌ گیر به هر ارتفاعی مجاز است ولی ارتفاع ستون ضربه‌ گیر کابین حداقل باید ۵۰ سانتی‌ متر باشد.

جهت اجرای سکو های ضربه‌ گیر دو نوع اجرا وجود دارد. چون این سازه می‌تواند هم بتنی و هم فلزی باشد. برای اجرای سکو های بتنی باید ریشه‌ های انتظار در هنگام آرماتور بندی کف چاهک در نظر گرفته شود و برای اجرای سکوی فلزی صفحات فلزی با ابعاد و اندازه مشخص‌ شده در نقشه‌ ها را باید در کف چاهک جایگذاری کرد.  با توجه به اینکه نصب آسانسور از آخرین مراحل اجرای ساختمان است، وجود ریشه از جنس آرماتور در داخل چاله امری خطرناک خواهد بود و ممکن است باعث آسیب نیروهای اجرایی هنگام کار شود. لذا جایگذاری صفحه و اجرای سکوی فلزی ایمن‌ تر خواهد بود.

 



:: برچسب‌ها: چاهک آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

وزنه تعادل آسانسور

نقش تعادل بار در آسانسورهای کششی را وزنه تعادل انجام می دهد. وزنه تعادل در آسانسور در سه نوع بتونی و چدنی و سربی تقسیم می شود. چگالی سرب بالاتر از چدن و چگالی چدن نیز بالاتر از بتون بوده و وزنه های بتونی از نوع بتون مسلح و با روکش پلاستیکی و گالوانیزه است و در ابعاد 57،67،77،87،97,107 سانتی متری بنا بر نوع قاب وزنه مورد استفاده قرار میگیرد.

البته وزنه چدنی و سربی در بعضی از آسانسورها به علت شرایط خاص در اندازه های غیر آماده به صورت سفارشی تولید میشود.

عرض وزنه های گالوانیزه ۱۵ سانتیمتر و ارتفاع آن ۱۶ سانتیمتر میباشد.

وزنه های گالوانیزه از وزنه های 57 تا 117 سانتیمتری تولید میشود که به علت قیمت مناسب و استاندارد بودن بهترین جایگزین برای وزنه های چدنی هستند مشخصات آن ها به شرح ذیل میباشد:

وزنه گالوانیزه 57 = 40 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 67 = 50 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 77 = 55 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 87 = 60 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 97 = 70 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 107 = 80 کیلوگرم

وزنه گالوانیزه 117 = 90 کیلوگرم

در سال های پیشین وزنه های آسانسور بیشتر از جنس پلاستیکی استفاده می شد، ولی با گذشت زمان به دلیل مشکلات استفاده از جنس پلاستیک در این وزنه ها از طرف سازمان های استاندارد جنس فلزی برای این منظور مورد تأیید قرار گرفت و امروزه تنها وزنه های فلزی هستند که مطابق ضوابط مهندسی و استانداردها بوده و در صنعت آسانسور متعارف شده اند.



:: برچسب‌ها: وزنه تعادل ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ضرورت استفاده از فن آسانسوری

فن آسانسوری در داخل کابین آسانسور برای تهویه داخل کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این فن متشکل از 5 پره های می باشد

مشخصات فنی فن آسانسوری

  1. ابعاد:12*12
  2. ولتاژ:220 ولت
  3. دارای استاندارد 

ویژگی ها و شرایط مهم استفاده از فن آسانسوری: 

  • تهویه مناسب
  • صدای کم
  • مصرف پایین
  • تعمیر آسان
  • قیمت مناسب
  • تهویه مناسب

با توجه به اینکه در ساختمان هایی با واحدهای تعداد بالا از آسانسور استفاده می کنند و با توجه به اینکه افراد متعددی از آسانسور استفاده می کنند، تهویه مناسب باعث جلوگیری از از احتمال سرایت بیماری ها و ویروس ها خواهد شد و در سلامتی افراد ساختمان نقش مهمی دارد.


صدای کم:

در آسانسور ها از فن های با صدای کم استفاده می کنند که موجب آزار افراد داخل کابین نباشد.


مصرف پایین:

با توجه به فعالیت و استفاده مداوم از آسانسور در طول روز حتماً باید از فن های استفاده کرد که مصرف پایینی دارند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.


تعمیر آسان:

فن آسانسورها حتما باید پیچیدگی نداشته باشد و به راحتی قابل تعمیر باشد.

 
قیمت مناسب: قیمت مناسب در کنار ویژگی های دیگر جز فاکتورهی مهم فن آسانسوری می‌باشد.

 



:: برچسب‌ها: فن آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

براکت آسانسور چیست؟

براکت آسانسور بعنوان مهار کننده ریل های هدایت کننده کابین و ارتباط ریل های آسانسور به آهن کشی یا سازه درون چاه عمل می نمایند.از طرفی براکت ها را به عنوان تصحیح کننده ناشاقولی احتمالی چاه آسانسور یاد می کنند. در صورتی که ریل ها به درستی نصب شده باشند، حرکت آسانسور به صورت نرم و بدون تکان و ارتعاش و با حداقل صدای ممکن انجام می شود و نکته ای که وجود دارد این است که نصب درست ریل ها وابسته به اجرای صحیح براکت ریل آسانسور است.

نقش براکت آسانسور در نصب ریل آسانسور بسیار مهم است و در واقع براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها توسط آن ها به سازه یا دیواره چاه متصل و نصب می شوند. سرعت حرکت، نوع اندازه ریل ها، ترمز ایمنی یا پاراشوت و ظرفیت کابین عواملی اند که می توانند نوع و اندازه براکت را مشخص کنند. براکت ها را از نبشی، ورقه آهنی یا ناودانی می سازند.

شرکت های نصاب آسانسور معمولا از براکت های مخصوص ریل های خود استفاده می کنند. همانطور که ریل ها باید از مقاومت کافی برخوردار باشند، براکت در آسانسور نیز باید از نوع قوی و محکم باشند تا ریل ها را نگه دارند.

براکت ریل آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

زمانی که شما به خوبی براکت آسانسور چیست را درک کنید کاربرد آن در صنعت آسانسور را نیز به خوبی درک می کنید. پیمانکار آسانسور در طی عملیات اجرائی براکت ریل ها را به سازه ساختمان نصب می کند. محل اتصال معمولا به صورت تیر فلزی، دیوار آجری و یا بتنی می باشد و توسط پیمانکار ساختمان از قبل بنا می شود اگر چنانچه در چاه آسانسور مقدمات کار توسط پیمانکار ساختمانی  انجام نشده بود، مسئول نصب آسانسور هیچ گونه مسئولیتی برای سازه ندارد و می بایست از مسئول یا کارفرمای ساختمان تقاضا کند تا مقدمات نصب فراهم شود.

اگر از روش آهن کشی که در ایران مرسوم است، استفاده کنید ،می بایست ابعاد، نوع تیر ها و فاصله آن ها از یکدیگر را با توجه به نقشه ای که برای آسانسور ساختمان طراحی شده است بررسی کنید. اگر براکت ها به اسکلت فلزی ساختمان یا آهن کشی آسانسور متصل شود در واقع بهترین حالت برای نصب و نظارت نصاب آسانسور است.

محل قرار گیری براکت ها بسیار مهم اند، زیرا پس از نصب آن ها محل ریل ها تعیین می شود و لذا می بایست براکت ها در نقطه دقیق و درستی نصب شوند. لازم به تذکر است که حداقل یک براکت برای هر ریل در نظر گرفته شود.

براکت ها باید فاصله مشخصی از درب طبقه داشته باشند و بطور دقیق نسبت به همدیگر در طول چاه شاقول وگونیا باشند. شرکت های معروف در طی اقدامی انواع براکت آسانسور را طراحی کرده اند که می توان در انواع مختلفی از ابعاد ریل ها از آن براکت های قابل تنظیم استفاده کرد.

براکت وزنه آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

اکنون به خوبی با براکت آسانسور چیست آشنا شدید. براکت های وزنه تعادل به دلیل ثابت بودن در محل نصب خود قابل تنظیم نیستند. بنابراین در هنگام نصب باید خیلی دقیق بود. چنانچه ریل های وزنه تعادل نیاز به جا به جایی داشته باشند به وسیله ورق های پر کننده (لاتون) تنظیم می شوند.

در نصب ریل ها اکثرا از براکت های نبشی یا ورق فلزی نورد شده دارای سوراخ های کشوئی اریب استفاده می کنند. فاصله براکت در آسانسور از یکدیگر حداقل ۱٫۵ متر و حداکثر ۲٫۵ متر در نظر گرفته می شود که بسته به ظرفیت و اندازه ریل های آسانسور متغیر اند.

نکته طلایی براکت آسانسور

در صورتی که براکتی که می بایست ریل را نگه داری کند، در محل اتصال بین دو ریل قرار گیرد، بهتر است براکت را در زیر ریلی نصب کنید که با ریل بالا سری در اتصال است. علت این کار آنست که در این حالت براکت هیچ گونه تماسی با پشت بند ریل ندارد .

همانطور که در مقاله های قبلی در خصوص ریل های آسانسور کششی گفته شده است، با توجه به نقشه های آسانسور محل قرار گیری براکت ها و ریل مشخص اند و ریل های ۵ متری در نقشه ها مشخص اند و یک یا دو عدد از ریل ها باید با طول کوتاه تری استفاده شوند

 



:: برچسب‌ها: براکت ریل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

فلایویل موتور آسانسور

هر دستگاهی از یک سری قطعات تشکیل شده است؛ آسانسور هم مانند هر وسیله دیگری هم قطعات اصلی دارد و هم فرعی؛ همان طور که می‌دانید موتور اصلی ترین قطعه هر دستگاهی است. موتور در آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که یکی از رایج ترین آن موتور گیربکس دار آسانسور یا همان موتور گیربکسی است. از طرفی در بین موتورهای گیربکسی، برخی فلایویل موتور دار هستند که روی موتور قرار می‌گیرد و ویژگی‌های زیادی به آسانسور می‌دهد. در این مقاله نگاهی به آن می‌اندازیم پس با ما همراه باشید.

موتور آسانسور

موتور آسانسور در واقع قلب آن است. موتور آسانسو وظیفه دارد تا گشتاور لازم برای جا به جا کردن کابین آسانسور را فراهم کند. در آسانسورهایی مانند آسانسور کششی این گشتاور با استفاده از سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک این کار با استفاده از جک هیدرولیک به کابین می‌رود. موتور آسانسور به صورت تک سرعته گیربکسی و دو سرعته گیربکسی وجود دارد؛

این مدل موتور نیروی خود را با استفاده از گیربکس به آسانسور انتقال داده در صورتی که تنها یک سرعت برای آن تعریف می‌گردد؛ از این رو زمانی که کابین آسانسور به طبقه ای نزدیک شد با استفاده از موتور ترمز حرکت آن کم شده و در آخر کابین در تراز طبقه می‌ایستد. از طرفی موتور دو سرعته گیربکسی دارای دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت کردن دارد که در زمان شروع از دور تند استفاده کرده و اندازه آن حدودا ۳۰ سانتی متر پیش از رسیدن به تراز طبقات و روی دور کند درگیر می‌گردد و در محل تراز طبقه توقف کاملا انجام می‌شود. هر یک از این مدل موتور یک سری مزایا و یک سری معایب دارند.

ویژگی بزرگ فلایویل موتور آسانسور

فلایویل آسانسور قابلیت زیادی به موتور می‌دهد که یکی از آن‌ها نجات اضطراری آسانسور به صورت دستی است. زمانی که موتور فلایویل داشته باشد در زمانی که آسانسور در خطر بیفتند با استفاده از آن می‌توانید آسانسور را به صورت دستی ایستاند. البته ویژگی‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد

آشنایی با فلایویل موتور آسانسور

فلایویل کلمه ای است که از دو کلمه فلای و ویل تشکیل شده که کلمه فلای در زبان انگلیسی به معنای پرواز است و ویل نیز چرخ معنی می‌دهد و معنی این دو چرخ طیار است؛ اما در بازار داخلی ایران آن را علاوه بر فلایویل با نام هندویل نیز می‌شناسند.

فلایویل موتور قطعه‌ ای سنگین است که برای نگه داشتن نیروی زاویه ای موتور کارایی دارد. ساختار فلایویل موتور ساده است؛ طوری که دایره ای متقارن است که صاف و صیقلی باشد در این موتور هیچ مدلی انحنا وجود ندارد؛ اما ابعاد و شکل آن به مدل آسانسور و موتور آن بستگی دارد. در پاسخ به کسانی که درباره جنس آن کنجکاو هستند باید بگوییم که جنس آن عموما از چدن است.

ویژگی‌های فلایویل موتور آسانسور در یک نگاه

نگهدارنده نیروی زاویه ای

جلوگیری از عوض شدن سرعت دوران آسانسور

یکنواخت نگه داشتن چرخش محو موتور

افزایش گشتاور

امکان استفاده برای نجات اضطراری به صورت کاملا غیر خودکار

کارایی فلایویل موتور آسانسور

اگر در فیزیک مطالعه کرده باشید؛ انرژی جنبشی با سرعت و جرم رابطه دارد؛ کارکرد فلایویل موتور آسانسور با انرژی در ارتباط است. زمانی که آن به وسیله نیروی محور موتور می‌چرخد، انرژی جنبشی در فلایویل ایجاد می‌شود که به دلیل اینرسی که دارد اگر محور موتور دیگر حرکت نکند؛ باید تا مدت کوتاهی به حرکتش ادامه دهد از این رو انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره می‌گردد

 



:: برچسب‌ها: فلایویل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

قوانین آسانسور معلولین

قوانین آسانسور معلولین تماما درباره تحقیقات آرگونومیکی بودند که برای اولین بار در طی سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱ به وسیله سازمان ناظر بر محیط زیست و حمل و نقل نواحی انجام شدند. استاندارد BS8300  گزارشی راجع به وجود دلایل منطقی برای استفاده از راهنمای طراحی بود. در این استاندارد پیشنهاداتی برای در نظر گرفتن محل پارکینگ ماشین اماکنی که برای تعمیر اتومبیل های دسترسی به ورودی‌ها و بخش‌های داخلی ساختمانهای جدید مطرح شده‌اند نیز وجود دارد.

 

آسانسورها و بالابرها از امکانات و تسهیلات ضروری در بسیاری از ساختمان های چند طبقه و یا املاک و خانه های یک طبقه به شمار می آیند که تسهیلات و خدمات لازم را در اختیار افراد معلول قرار می دهند. قوانینی که در خصوص آسانسورهای معلولین در این مقاله مطرح می‌شود عمدتاً به محدوده وسیعی از آسانسورهای معلولین توجه کرده و حتی ساکنین عادی ساختمان ها نیز می‌توانند در صورت لزوم از آنها استفاده کنند.

برای انتخاب بهترین آسانسور لازم است به عوامل گسترده ای از قبیله فضای کافی و قابل دسترس، مسافتی که آسانسور باید آن را به صورت عمودی طی کند، تعداد دفعات استفاده از آسانسور، سرعت رفت و برگشت آسانسور، محدودیت های فیزیکی و اسکلت بندی ساختمان، هزینه ها و مسائل زیبایی شناختی توجه شود.

 

نیاز به فضای کافی

آسانسور های معلولین معموماً از فضای کمتری نسبت به آسانسور های عادی برخوردار هستند. یک آسانسور معمولی داخل یک مجرای عبوری و از میان طبقات ساختمان می گذرد ولی آسانسور معلولین اینگونه نیست. بسیاری از آسانسور ها نیازی به موتورخانه ندارند در حالیکه انواع دیگر از آن ها نیازمند موتورخانه نیز می باشند، عمق حفره ی آسانسور که به پاسنگ یا پاستون نیز شناخته می شود یا همان چاله مستطیلی که آسانسور پس از پایین آمدن بر روی زمین در کف آن قرار می گیرد از ۵۰ میلیمتر تا بیش از ۲۰۰ میلیمتر متغیر است اما اساساً عمر پاسنگ برای آسانسور معلولین کمتر از عمر پاسنگ مورد نیاز برای آسانسورهای معمولی است.

سرعت حرکت از قوانین آسانسور معلولین

آسانسورهای معلولین چه برای حرکت عمودی و چه افقی و سطوح شیب دار دارای کنترل سرعت تند و کند هستند در مقایسه با آسانسورهای عادی.

از طرفی مقررات مربوط به آسانسور معلولین و دستورالعمل های موجود در استانداردBS6440  مجاز به برخورداری از سرعتی بیش از ۱۵/۰ بر ثانیه ( یعنی در مقایسه با سرعت ۲۵/۰ تا ۱ متر بر ثانیه آسانسورهای معمولی در ساختمانهای کم طبقه و سرعت ۴ متر برثانیه یا بیش از آن در ساختمان هایی با طبقات بیشتر (نیستند. این نوع آسانسورها فقط برای یک و دو نفر مورد استفاده قرار می گیرند و آنهایی که مخصوص بالا رفتن از پله های بیشتر هستند، باید تنها یک سرنشین داشته باشند. این قوانین را باید در چهارچوب زمانی معین مورد بررسی قرارداد.



:: برچسب‌ها: آسانسور معلولین ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

نصب پریز آسانسور

یکی از نکاتی که در نصب چراغ تونلی آسانسور حائز اهمیت است : این است که در ارتفاع ۵۰ سانتی متر مانده به کف چاهک آسانسور هم آخرین چراغ نصب می گردد.نصب پریز آسانسور در کنار این چراغ انجام می گیرد.سرخط این پریز بایستی از سرخط روشنایی ها جدا باشد تا زمانی که کلید چراغ ها در حالت خاموش قرار میگیرد، برق این پریز قطع نشود.

این پریز بعداً برای سرویس و بازبینی ماهیانه آسانسور مورد استفاده قرار گیرد و نصب آن الزامی است.گفتنی است : در هر دو طبقه حداقل بایستی از یک چراغ تونلی استفاده گردد.

چراغ تونلی آسانسور

همانطور که گفته شد : چراغ تونلی آسانسور در اخرین مرحله از عملیات نصب ، مورد استفاده قرار می گیرد.وظیفه این چراغ تامین روشنایی چاهک آسانسور است.بهترین فاصله برای نصب چراغ های تونلی از هم به فاصله ۵ متری است.

نصاب آسانسور بایستی به در فاصله هر دو طبقه حداقل از یک چراغ تونلی استفاده نماید.و برای تامین برق آن از کابل ۴*۱ یا کابل ۲*۱ استفاده نماید.شما می توانید : قیمت انواع قطعات آسانسور را از بازرگانی رایا استعلام نمایید.و با قیمت روز قطعات آشنا شوید.

استفاده از چراغ تونلی در کنار ریل وزنه

بهتر است : چراغ تونلی آسانسور در کنار ریل وزنه تعادل یا همان ریل تی۵ ، مورد استفاده قرار گیرد.در این صورت مزاحمتی برای سایر قطعات آسانسور نخواهد داشت.برخی از نصابان در هر طبقه از یک چراغ تونلی استفاده می نمایند.که طبق استاندارد نیازی به این امر نیست



:: برچسب‌ها: چراغ تونلی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چاله آسانسور چیست؟

برای آشنایی با چاله آسانسور ابتدا لازم است تعریف چاه آسانسور را بدانیم. چاه آسانسور فضایی عمودی از پی تا سقف موتورخانه در پشت بام ساختمان است که آسانسور و تجهیزات آن نظیر ریل حرکتی، وزنه تعادل و کابین آسانسور در این فضا در حرکت است.

این فضا به دیوارها، دیوارهای اضطراری و درب های طبقات  محصور است. لازم است که این فضا حتما عمودی و شاقول شده و بدون هیچگونه خمیدگی باشد. همچنین هیچ تجهیزات دیگری مانند سیم کشی، شیر های آب، گاز و…  غیر از تجهیزات و متعلقات آسانسور نباید در چاه آسانسور نصب و یا عبور داده شوند.

ابعاد چاه آسانسور

ابعاد چاه اسانسور نیز با توجه به نوع آسانسور و معماری ساختمان مشخص می شود. چاهک آسانسور (Pit)، چاله پایینی آسانسور در پی ساختمان است. چاله در آسانسور در حقیقت، قسمتی از چاه آسانسور است و فضای مورد نیاز برای تعمیرکار آسانسور، نصب ضربه گیر یا بافر و… را فراهم می آورد.

ضربه گیر یا بافر چیست؟

وسیله ای است که ارتجاع لازم برای برخورد ناگهانی و پیش بینی نشده کابین و کف چاهک را فراهم می آورد تا کمی از انرژی جنبشی کابین را کاهش دهد. اما لازم به ذکر است که ضربه گیر، سبب توقف کابین نمی شود و فقط از شتاب آن کم می کند. برای متوقف کردن آسانسور، حتما باید از سیستم ترمز ایمنی استفاده کرد.

آماده سازی چاله آسانسور اولین مرحله نصب آسانسور است. ارتفاع لازم از کف چاله آسانسور تا کف اولین سطح، قبل از عملیات بتون ریزی کف چاله ی آسانسور ،حداقل 190 سانتی متر باید باشد. افزایش برج ها و ساختمان های آسمان خراش، نیاز به آسانسور و همچنین ایمنی هرچه بیشتر آن را افزایش داده است.

اختصاص فضای مناسب برای چاله آسانسور از اقدامات اولیه فراهم آوردن ایمنی آسانسور است. به همین خاطر به ارائه اطلاعاتی جهت تعیین هرچه مناسب تر ابعاد آسانسور می پردازیم.

تعیین ابعاد عرض چاله آسانسور

اولین نکته ایی که حتما باید در نظر گرفته شود، اینست که گرچه آسانسور برای حمل افراد طراحی شده و به کار می رود، اما از آن برای حمل اثاثیه سنگین نظیر یخچال نیز استفاده می شود.

عرض یخچال ها بین 70 تا 80 سانتی متر متغییر است. پس با چنین پیش بینی و نیز اعمال خطاهای احتمالی، درب آسانسور می بایست حداقل 160 سانتی متر باشد. نکته قابل توجه دیگر اینست که درب های اتوماتیک به فضای بیشتری نسبت به درب های لولایی نیاز دارند.

پس ابعاد چاله آسانسور باید به گونه ایی تنظیم شود که فضای مورد نیاز برای درب های اتوماتیک نیز لحاظ شده باشد. به عنوان مثال، برای درب اتوماتیک با عرض 80 سانتی متر، عرض چاله آسانسور حداقل می بایست 160 سانتی متر در نظر گرفته شود.

تعیین ابعاد عمق آسانسور

اگر ابعاد عرض چاله آسانسور برای یک آسانسور 5 نفره، 160 سانتی متر لحاظ کرده باشیم، برای هر فرد می بایست 10 سانتی متر عمق چاله را افزایش دهیم.

نیز مناسب تر است برای آسانسورهای 8 نفره و بیشتر، عرض 170 سانتی متر در نظر گرفته شود. در واقع، عمق چاله آسانسور، 30 الی 40 سانتی متر از عرض آن بیشتر در نظر گرفته می شود.

آب بندی چاله آسانسور

آب بندی چاله آسانسور در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا، با مشکلات بیشتری روبه ررو است. به علت قرارگیری چاله در سطوح پایین تر از سطح زمین و با فشار منفی قرار گرفته اند، به آب های زیرزمینی نزدیک تر بوده و احتمال نفوذ و نشت آب به این دیوارها بیشتر است.

آب بندی چاله آسانسور نیز زمانی صورت میگیرد که آب از دیواره های چاله آسانسور به داخل آن نفوذ کند. که آب بندی هنگام نشت آب، کار بسیار سختی خواهد بود. علاوه بر این موجب آسیب به دیواره ها و همچنین تجهیزات الکتریکی خواهد شد. این آسیب ها نیز ممکن است تلفات انسانی در پی داشته باشد.

 



:: برچسب‌ها: چاله آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

عامل اصلی فرسودگی و خرابی

آسانسور، همانند هر وسیله‌ی مکانیکی دیگر – مانند خودروها – نیازمند سرویس است. به طور دقیق‌تر قطعات آسانسور هر چند وقت یک بار نیازمند بازرسی هستند و باید پیشگیری‌های لازمه انجام شده تا از خرید قطعات آسانسور بدلیل سهل‌انگاری و تحمیل هزینه‌های گزاف جلوگیری شود. در یکی از آخرین مطالعات انجام شده درباره‌ی خرابی این دسته از وسایل حمل و نقل که در ایالات متحده انجام شد، این مسئله روشن شد که علت بیش از ۸۰ درصد خرابی‌های ثبت شده در شهر نیویورک خصوصاً در فضاهای عمومی، در عدم سرویس به موقع و یا حتی عدم سرویس به طور کلی نهفته است. همانطور که مشخص است علت اصلی فرسودگی و خرابی در عدم دریافت به موقع سرویس و بازرسی می‌باشد. به بیان دیگر می‌توان گفت بیشتر خرابی‌ها عاملی انسانی دارد و علت اصلی را می‌توان در سهل‌انگاری جست. پس به سادگی می‌توان با سرویس به موقع از تعمیر آسانسور تا مدت زیادی جلوگیری کرد.

 

خطای مصرف‌کننده

به بیان ساده می‌توان گفت که هر یک از استفاده‌کنندگان از آسانسور می‌توانند موجب خرابی و فرسودگی آن شوند. بله، عدم استفاده‌ی صحیح از این وسیله‌ی حمل و نقلِ مشکل‌گشا می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود که بار آن را باید حساب بانکی شما متحمل شود. استفاده‌ی ناصحیح می‌تواند شامل سوار شدن بیش از حد ظرفیت، استفاده‌ی نا به ‌جا مانند حمل بارهای سنگین و اشیای نوک‌‌تیز و آسیب‌زننده و بالا و پایین پریدن در محیط کابین باشد. سوار شدن بیش از ظرفیت و یا بار کردن بیش از حد اعلام شده می‌تواند آسیب‌هایی جدی به کابل، موتور، و دیگر قطعات وارد سازد که در برخی اوقات نیز می‌تواند حادثه‌ساز باشد. پس رعایت دستورالعمل‌های استاندارد که در تمامی کابین‌ها وجود دارد یکی از راه‌های پیشگیری از فرسودگی و تعمیرات آسانسور به طور مداوم می‌باشد.

 

 

قطعات نامرغوب

خوشبختانه امروزه این دسته از وسایل حمل و نقل از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و استانداردهای تولیدی امروزی با استانداردهای گذشته غیرقابل مقایسه است. این وسایل امروزه از سامانه‌های ایمنی بسیاری برخوردار هستند و از ریزپردازنده‌هایی در آن‌ها استفاده شده که هم میزان ایمنی را افزایش داده و هم اصطحلاک را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. اما همچون تمامی بازارهای تولیدی، کالاهای بی‌کیفیت در این بازار نیز وجود دارند. پس در صورت نیاز به تعمیرات حتماً از کیفیت قطعات خریداری شده اطمینان حاصل کنید و از خرید قطعات آسانسور بی‌کیفیت بر حذر باشید؛ چرا که قطعات بی‌کیفیت نه تنها موجب افزایش هزینه‌های شما در آینده می‌شوند بلکه می‌توانند جان شما را به خطر بیاندازند. همیشه افرادی هستند که به فروش قطعات آسانسور بی‌کیفیت می‌پردازند و می‌توانند با ارائه‌ی قیمت‌های پایین‌تر شما را اغوا نمایند.

 



:: برچسب‌ها: عوامل موثر در فرسایش آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

طریقه نصب کرپی آسانسور

در نصب کرپی و قطعات دیگر حتما باید دقت و اصول لازم رعایت شود!
چرا که هر چه از بهترین قطعات استفاده کنیم، اما آن ها را درست نصب نکنیم، کارایی و کارکرد درستی نخواهند داشت . 

نکته؛

باید بدانید که هر کرپی یک شماره مختص خود را دارد که این شماره همان اندازه قطر کرپی است.
که باید این شماره با شماره قطر سیم بکسل برابر باشد و نسبت به آن شماره از کرپی استفاده می‌شود.
باید بدانید که تعداد کرپی‌های به کار رفته به قطر سیم بکسل وابسته است اما معمولا از ۳ کرپی برای اتصال و محکم کردن حلقه سیم بکسل استفاده می‌شود.

طبق استاندارد های موجود تا قطر ۱۵ میلی متر به ۳ عدد کرپی احتیاج است.
از این مقدار بالا تر به ازای هر ۵ میلی متر یک کرپی دیگر اضافه می شود. 

توجه داشته باشید؛

از نکات بسیار مهم برای حفظ درست نیروی کششی موجود در سیم بکسل‌ها فاصله آن‌ها نسبت به یکدیگر است.
فاصله بین دو کرپی باید ۶ برابر قطر سیم بکسل و مساوی با یکدیگر باشد.

از همه مهم تر توجه به بستن اولین کرپی است!!!
کرپی سیم بکسل آسانسور در این حالت باید با فاصله ای ۸ برابر قطر سیم بکسل نصب شود.
حتی در هنگام سفت کردن مهره‌ها باید به قطر سیم بکسل توجه شود .
در این وضعیت باید به اندازه ۱/۳ قطر اولیه آن مهره ها را محکم کرد.
همان‌طور که در بالا بیان کردیم، آسانسور حدود 40 قطعه اصلی دارد که در هر دوره سرویس، چک لیستی از سلامت تمامی این قطعات توسط تیم تخصصی آژیر خطر به شما ارائه می‌شود



:: برچسب‌ها: کرپی سیم بکسل ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چند علت خراب شدن آسانسورهای تک فاز

  • در صورتی که برق زیاد نوسان داشته باشد ممکن است به این نوع آسانسورها آسیب برساند.
  • قطع شدن کامل جریان برق نیز دیگر دلیل خرابی آسانسورهای تک فاز است.
  • سوار شدن مسافر بیش از ظرفیت کابین
  • استفاده از دکمه ی طبقه هنگام حرکت کابین
  • جلوگیری از بسته شدن درب کابین
  • یک یا دو فاز شدن

موتور گیرلس آسانسورهای تک فاز

آسانسورهایی که با موتور گیرلس کار میکنند دارای بالاترین راندمان هستند و سرعت حرکت آن ها 5.2 متر بر ثانیه است.

همچنین قابلیت تحمل وزن 320 تا 2500 کیلوگرم را نیز دارند.

این نوع آسانسورها به هیچ خنک کننده و فن الکتریکی نیاز ندارند. البته باید بگوییم قیمت آسانسورهای تک فاز با موتور گیرلس بالاتر از نوع گیربکسی است.

 

قیمت آسانسورهای تک فاز چگونه تعیین میشود؟

قیمت آسانسورهای تک فاز و سه فاز در سالهای اخیر سیر صعودی داشته است و تفاوت چندانی با هم ندارند اما عامل تعیین کننده ی قیمت آسانسورهای تک فاز تابلو فرمان است. البته قبل از سفارش آسانسور تک فاز به شرکت ارائه دهنده این نکته را عنوان کنید که موتور و سایر قطعات مربوط به ساخت تابلو فرمان آسانسور را متناسب با آسانسور تک فاز نصب نمایند.

لازم است بار دیگر یادآوری کنیم قیمت آسانسورهای تک فاز با موتور گیرلس نسبت به آسانسورهای گیربکس دار بالاتر است.



:: برچسب‌ها: آسانسور تک فاز , تفاوت آسانسور تک فاز و سه فاز ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

نکات پیش‌نیازی در عیب‌یابی درایو الکتریکی آسانسور

درایوها دستگاه‌هایی هوشمند با قابلیت‌های بالا هستند. در این دستگاه‌های هوشمند، معمولا عیوب و اختلالات کارکرد به صورت ارور به کاربر اطلاع داده می‌شود. درایوهای آسانسور برندهای گوناگونی دارند و درنتیجه برای هر برند می‌توان به صورت تخصصی لیست ارور و راه‌ رفع عیب را ارائه داد اما برخی نکات درمورد درایوها عمومی‌تر هستند.

پیش از بررسی علت خرابی درایو آسانسور باید دانست این دستگاه از هر برندی که باشد، دارای دو جزء اصلی است:

l برد تغذیه یا پاور برد که در قسمت زیرین درایو قرار گرفته است و خود شامل این بخش‌هاست:

  1. پل دیود
  2. igbt
  3. سوئیچینگ

l برد فرمان یا رگیولیشن کارد که در قسمت فوقانی درایو جای دارد.

 

رگیولیشن برد خود شامل سه بخش است:

  1. بخش ورودی/ خروجی
  2. بخش اصلی (سی‌پی‌یو یا مین سکشن)
  3. بخش اینکودر (البته این بخش مربوط به نوع کلوزلوپ است.

علت روشن نشدن درایو آسانسور

همیشه موضوع خرابی درایو آسانسور نیست. در تمامی درایوها باید دو ترمینال مثبت به هم پل شوند. نام ترمینال‌ها ممکن است در انواع درایو و برندهای گوناگون آن متفاوت باشد اما به‌هم پل شدن ترمینال‌های مثبت، قاعده‌ای است که تحت هر نام باید رعایت شود. در غیر این صورت، حتی با وجود این‌که درایو سالم است و برق سه‌فاز وارد آن می‌شود، روشن نخواهد شد.

به این موضوع قدری جزئی‌تر می‌پردازیم. اگر از وصل بودن و ورود برق سه‌فاز اطمینان دارید، این مراحل را انجام دهید:

  1. به سراغ سیم رابط بین دو بخش تغذیه و فرمان (پاور برد و رگیولیشن‌کارد) بروید و صحت اتصال آن را بررسی کنید.
  2. پل بودن دو ترمینال مثبت را بررسی کرده و از آن اطمینان یابید.
  3. کافی بودن ولتاژ AC سه‌فاز را بررسی کنید.
  4. با استفاده از ولت‌متر، مقدار ولتاژ DC بین ترمینال‌های مثبت و منفی درایو را اندازه بگیرید و اطمینان حاصل کنید برابر با 560 VDC باشد.

مرحله‌چهارم تعیین کننده است زیرا اگر میزان ولتاژ هم درست باشد معلوم می‌شود ایراد از سوئیچینگ است. اما اگر میزان ولتاژ درست نباشد، وارد مرحله‌ی جداگانه‌ای برای تست‌های گوناگون می‌شویم.

خرابی igbt، پل دیود و برک درایو

اگر ولتاژ بین ترمینال‌های مثبت و منفی وجود نداشته باشد، احتمالا علت خرابی درایو صنعتی آسانسور، سالم نبودن، عملکرد نادرست یا سوختن igbt، پل دیود و یا برک درایو است. برای هریک از این موارد، تست ویژه‌ای وجود دارد:

1- تست پل دیود: این کار با مولتی‌متر امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، مولتی‌متر روی حالت تست دیود قرار می‌گیرد. سپس با اطمینان از پل بودن دو ترمینال مثبت (که قبلا انجام گرفته) پراب سیاه‌رنگ روی ترمینال ترمینال مثبت و پراب قرمزرنگ روی ترمینال‌های سه‌گانه (L2، L1 و L3/ S، R و T) قرار دهید.
این مقادیر باید به طور میانگین بین 3/0 تا 5/0 باشد و ضمنا باید باهم برابر باشند. وقتی این حالت مشاهده شد، باید پراب‌ها را برعکس کرد.
پراب سیاه روی ترمینال‌های سه‌گانه قرار می‌گیرد و پراب قرمز بر ترمینال مثبت واقع می‌شود. در این حالت، مقدار متغیر نمایش داده شده روی مولتی‌متر افزایشی می‌شود تا به صفر برسد. این وضعیت‌ها باید دقیقا به همین روند مشاهده شوند وگرنه نشان از اشکال پل دیود دارند.

2- تست برک: در همان حالتی که پل دیود با کمک مولتی‌متر تست شده است، برای تست برک، پراب مشکی روی ترمینال مثبت قرار می‌گیرد و پراب قرمز روی ترمینال برک (BR) می‌رود.
بهترین مقادیر در اینجا 46/0 تا 48/0 هستند. سپس مانند تست پل دیود حرکت برعکس انجام می‌شود یعنی پراب قرمز روی ترمینال مثبت و پراب سیاه روی ترمینال BR قرار می‌گیرد و مولتی‌متر مقدار متغیر افزایشی تا صفر را نشان می‌دهد.
با مشاهده‌ی این وضعیت، پراب قرمز روی ترمینال منفی می‌رود و عدد 8/1 دیده می‌شود. سپس برعکس این وضعیت اجرا می‌شود و مقدار متغیر حالت افزایشی پیدا می‌کند تا به صفر برسد.
اگر چنین وضعیتی مشاهده نشد، تشخیص این است که چاپر برک اختلال دارد و مسیر میان ترمینال برک و ترمینال منفی کوتاه شده است.

3- تست igbt: در این تست با توجه به این‌که پل بودن ترمینال‌های مثبت قبلا بررسی شده، ابتدا پراب سیاه مولتی‌متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمزرنگ روی ترمینال‌های خروجی (V، U و W) قرار می‌گیرد. همان حالتی که در مقادیر سه‌گانه در تست پل دیود بود با همان مقادیر تقریبی باید در اینجا نیز دیده شود.
سپس پراب‌های قرمز و سیاه برعکس می‌شوند و دراین حالت باید مقادیر افزایشی روی مولتی‌متر تا رسیدن به صفر دیده شود. سپس پراب قرمز روی ترمینال منفی قرار می‌گیرد و پراب مشکی روی ترمینال‌های سه‌گانه‌ی خروجی می‌رود.
مقادیر برابر و بین 3/0 تا 5/0 باید در اینجا دیده شود. مجددا پراب‌ها برعکس می‌شود و بازهم نمایش مقدار افزایشی تا رسیدن به صفر مشاهده می‌گردد. اگر چنین حالتی طبق انتظار مشاهده نشود، تشخیص این است که پک igbt دچار اختلال است که می‌تواند به علت سوختن igbt بررسی شود.

سوختن درایو آسانسور

معمولا کم اتفاق می‌افتد که درایو آسانسور کاملا بسوزد و کل دستگاه از کارکرد بیفتد. معمولا اختلالات اصلی که سبب خرابی درایو آسانسور می‌شود، در یکی از سه‌موردی ریشه دارد که در بالا بررسی و روش حل آن نیز بیان شد. اما در شرایطی که برق شهری دچار نوساناتی شود و یا حساسیت دستگاه به این نوسانات و اختلالات زیاد باشد، ممکن است با سوختن درایو آسانسور مواجه شویم.

خرابی درایو آسانسور با کمک کدهای ارور هر نوع و برند راحت‌تر تشخیص داده می‌شود و روند حل آن سرعت خواهد گرفت. شناخت تخصصی انواع درایوها از برندهای گوناگون و آشنایی با نکات مهم در علت‌یابی درایو الکتریکی، کمک می‌کند در صورت بروز هرگونه اختلال، سبب اصلی را تشخیص دهیم و استفاده‌ای بهینه از درایو آسانسور داشته باشیم. با دانستن نحوه‌ی کارکرد اجزای درایو و نقاط ضعف احتمالی آن‌ها می‌توان از خرابی درایو آسانسور پیشگیری نمود.

 



:: برچسب‌ها: درایو آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

شرکت آسانسور شیندلر و تاریخچه آن

همواره شنیدن داستان موفقیت‌های افراد یا برندهای بزرگ جذاب بوده است، به ویژه وقتی با شکست‌های که آن‌ها در مسیر موفقیت پشت سرگذاشته اند برخورد می‌کنید، داستان آنها غیرقابل‌باورتر می‌شود. شیندلر نام برندی از آسانسور است که در حال حاضر نام آن را می‌توان در کنار برترین شرکت‌های آسانسور دنیا قرار داد. شرکت آسانسور شیندلر از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت آسانسور است که همچنان با طراحی و ساخت آسانسورهای جدید و تکنولوژی‌های تازه در این حوزه، نام خود را در میان مدعیان این صنعت قرار داده است. در حال حاضر بیش از هزار شعبه فروش در کشورهای مختلف دارد. کمپانی آسانسور شیندلر در کشورهای مختلف دنیا دارای مراکز تحقیق و توسعه‌ی بسیاری است و بطور پیوسته با معرفی یک تکنولوژی جدید، قدرت خود را به رخ رقیبان آسانسوری خود می‌کشد

تاسیس شرکت آسانسور شیندلر

فعالیت 140 ساله شیندلر سوئیس از تولید ماشین آلات بصورت محلی آغاز شد. در سال 1874 میلادی رابرد شیندلر (Robert Schindler) و ادوارد ویلیگر (Eduard Villiger) شرکت Schindler & Villiger را تاسیس کردند. عمده فعالیت شرکت شیندلر و ادوارد، طراحی و ساخت محلی قطعات و تجهیزات مختلف ماشین آلات گوناگون بود. تا اینکه این شرکت در سال 1883 به منطقه ی جدید Sentimattstrasse در لوسرن نقل مکان نمود و به همین واسطه در آنجا یک کارگاه آموزشی مهندسی برای تولید تجهیزات و ماشین آلات مکانیکی تاسیس گردید و سپس اقدام به طراحی و تولید قطعات و تجهیزات مختلف آسانسور کرد. سپس در سال ۱۸۹۲ اولین آسانسور برقی با کنترل درایو توسط شیندلر طراحی و ساخته شد.

شیندلر آلمان یا شیندلر سوئیس؟

در سال 1901 رابرت شیندلر، سهم شرکت خود را به برادرزاده اش به نام آلفرد شیندلر (Alfred Schindler) می‌فروشد. در همین راستا اولین شرکت فرعی خارجی در برلین به نام Schindler & Cie. o.H.G تاسیس می‌گردد. حضور شیندلر در آلمان را می‌توان نقطه پرواز این شرکت سوئیسی در اروپا و دنیا دانست. طولی نکشید که در سال 1915 شرکت شیندلر تولید موتورهای آسانسور خود را بصورت گسترده آغاز نمود. در تاریخچه‌ی شرکت شیندلر تغییر نام‌های جالب این شرکت به چشم می‌خورد.

شهرت کمپانی آسانسور شیندلر

Schindler Waggon AG نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شیندلر است که در سال 1945 در پراتلن سوئیس تاسیس گردید. شیندلر که در آن زمان پیشرو در تکنولوژی‌های آسانسور و پله برقی بود بصورت مداوم از تکنولوژی و اختراع‌های خود رونمایی می‌کرد. یکی از این اختراع‌ها درایو  Directronic در سال 1952 بود. 3 سال پیش از آنکه کمپانی شیندلر امتیاز (Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren (SWS را بدست آورد، دفتر اصلی شیندلر به ابیکون نقل مکان می‌کند. برای اختراعات بیشمار شیندلر پایانی دیده نمیشد. در سال 1965 درایو Dynatron توسط کمپانی شیندلر طراحی و تولید گردید. در نهایت در سال 1971 کمپانی شیندلر وارد بورس می‌شود و سهام Schindler Holding AG در بورس اوراق بهادر اصلی زوریخ وارد معامله می‌شود. کمپانی شیندلر با مشارکت Jardine Matheson & Co. Ltd یک سرمایه‌گذاری مشترک در هنگ کنگ انجام می‌دهد و وارد حوزه شرق خاورمیانه می‌شود. در همین راستا برای اولین بار جمهوری خلق چین با یک شرکت غربی به نام شیندلر وارد همکاری می‌شود و شرکت آسانسور شیندلر چین در پکن تاسیس می گردد

‌کمپانی آسانسور شیندلر در قرن ۲۱

فعالیت دیرینه‌ی شیندلر مبنی بر طراحی و تولید فناوری‌های جدید در صنعت آسانسور به قرن 21 نیز کشیده می‌شود. در سال 2003 شیندلر سیستمی برای کنترل ترافیک آسانسور و تکنولوژی کنترل آسانسور به نام SchindlerID طراحی و وارد صنعت آسانسور می‌کند. تنها 6 سال طول می‌کشد تا شیندلر سیستم مدیرت ترانزیت را به نام PORT Technology وارد بازار کند. در سال 2007 شیندلر به همراه رقبای خود یعنی اتیس و شرکت کونه و تیسکن کروپ از سوی اتحادیه اروپا با مبالغ بالایی جریمه شدند. دلایل این جریمه در قیمت‌گذاری‌ محصولات شرکت‌ها بود. شیندلر برای گسترش فعالیت خود در حوزه آسانسور و پله برقی، در سال 2014 کارخانه‌ی جدیدی را در چین و هند راه‌اندازی کرد. و در فهرست جدیدترین فناوری شیندلر می‌توان به سیستم نصب آسانسور توسط ربات‌های نصاب آسانسور اشاره کرد. در روند رو به رشد آسانسور و پیشرفت این صنعت، همواره شیندلر به عنوان یکی از پیشران در طراحی و ساخت تکنولوژی و تجهیزات جدید آسانسور بوده است و همچنان نیز با فناوری های خود افراد فعال در صنعت آسانسور را شوکه می‌کند



:: برچسب‌ها: شرکت شیندلر ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تفاوت آسانسور پکیجی و آسانسور ترکیبی

آسانسور ترکیبی به آسانسور هایی گفته می شود که هر قطعه آن محصول و ساخت یک شرکت و برند جداگانه می باشد و کل آسانسور، ترکیبی از چندین برند و مارک است.

آسانسور پکیج که به آن آسانسور مونتاژی نیز گفته می شود، از قطعاتی که کاملا مونتاژ یک شرکت و یک برند هستند، تشکیل می شود و در واقع یک پکیج واحد را شامل می شوند. در این نوع آسانسور ها، همه ی قطعات دارای اندازه ای بر طب نقشه ی واحد منحصر به فرد یک چاه خاص می باشند.

آسانسور پکیج چیست؟

به‌طور کلی به آسانسوری که تمام قطعات کاملا از کمپانی‌های خارجی مثل (kone) (otis) و… وارد می‌شود آسانسور پکیجی یا مونتاژی گفته می‌شود، تمام قطعات آسانسور‌های پکیجی از بزرگ‌ترین قطعات مثل موتور و ریل گرفته تا حتی پیچ و واشر توسط شرکت تولید کننده ارسال می‌شود؛ در این نوع آسانسور معمولا شخص نصاب هیچ نیازی به جوش کاری و سنگ فرز و… ندارد، زیرا همه چیز از پیش تعیین شده است و همه چیز در جای مشخص خود قرار می‌گیرد.

آسانسور پکیج در کارکرد اصلی تفاوتی با آسانسور های ترکیبی ندارد اما  تابلو فرمان آسانسور‌های پکیجی آپشن‌های بیشتری نسبت به آسانسور‌های ترکیبی برخوردارند که می‌توان به تفاوت هایی در نحوه سیم بندی مثلا شصتی طبقات بجای 12 رشته سیم  با 4 سیم سیم بندی میشود شصتی طبقات هم RS1 ,RS2 و با سیگنال با تابلو در ارتباط اند برد موتور سردرب به جهت خلوت شدن سیم کشی روی کابین توی تابلو تعبیه شده.

البته این موضوع گفتنی است که این کالاهای وارداتی تبدیل به سو استفاده و سودجویی های افراد زیادی در صنعت آسانسور شده است و ضرر آن به کارفرمایانی وارد می شود که به اندازه کافی، در این باره اطلاعات ندارند؛ به همین منظور قبل از اقدام به خرید پکیج اطلاعات کافی درباره ان را جمع‌آوری کرده و پس از تحویل گرفتن پکیج از فروشنده تمام اجزای ان را بررسی کنید.

مزایا و معایب آسانسور های پکیج و مقایسه آن با آسانسور های ترکیبی

آسانسور های پکیج دارای طراحی و تولید قطعات با کیفیت بسیار عالی هستند اما به دلیل وارداتی بودن آن‌ها بسیار گران قیمت هستند ولی آسانسور های ترکیبی با توجه به این که از برند ها غیر معتبر هم استفاده می شود، کیفیت مقداری پایین تر است.

در آسانسور های ترکیبی میزان محدودیت در سرعت و تعداد توقف بسیار بیشتر از آسانسور های پکیج است به گونه ای که می توان گفت در آسانسور های پکیج اصلا محدودیتی وجود ندارد.

در آسانسور های پکیج، از آن جایی که تمامی قطعات محصول یک برند هستند و از لحاظ کیفی تقریبا هم سطح هستند، میزان خرابی نیز کمتر از آسانسور های ترکیبی می باشد. زیرا که در آسانسور های ترکیبی این تنوع در برند ها باعث زیر سوال رفتن برند های خوب نیز می شود، زیرا کافی است یک قطعه از برند نامعتبر باعث ایجاد خرابی شود و کارکرد همه ی قطعات دیگر را معلق سازد.

آسانسور های پکیج دارای هزینه نصب و سرویس و نگهداری و… بسیار بالایی هستند، و البته این موضوع هم مهم است که سرویس و نگهداری برای این آسانسور ها فقط از طریق شرکت وارد کننده صورت می گیرد. اما در آسانسور های ترکیبی این موضوع کاملا عکس است.

مدت زمان لازم برای اجرا و تحویل پروژه آسانسور های پکیج بیشتر نوع ترکیبی است، زیرا که هیچ کدام از قطعات آسانسور پکیج به راحتی پیدا در ایران پیدا نمی شود.

اگر در آسانسور ترکیبی قطعه ای خراب شود، جای نگرانی نیست و خرید آن قطعه ممکن است اما در آسانسور های پکیچ خرید جزئی قطعات امکان پذیر نمی باشد.

به دلیل وجود تحریم های زیاد، تامین قطعات برای آسانسور های پکیج بسیار سخت است ولی در آسانسور های ترکیبی این سختی وجود ندارد.





:: برچسب‌ها: آسانسور , پکیجی , ترکیبی ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

مراحل خوردگی شیار فلکه اصلی گیربکس آسانسور

یکی از دلایل مهم خوردگی سطح شیار فلکه آسانسورهای کششی، در امتداد نبودن سیم بکسلها می باشد، در صورتیکه امتداد سیم بکسلها با فلکه اصلی از حالت مستقیم خارج و به یک طرف گرایش پیدا نماید به صورتیکه باعث چرخش سیم بکسل گردد (در عمل سیم بکسل در حین حرکت، به صورتی مثل تابیدن به دور خود می چرخد) شاهد افزایش اصطکاک و در نتیجه شروع خوردگی شیار فلکه از سمتی که کشش بیشتری دارد خواهیم بود.

متفاوت بودن قطر سیم بکسل نسبت به سایز شیار نیز یکی از عوامل سایش می باشد(مثل اینکه شیار فلکه برای سیم بکسل نمره 10 ماشینکاری شده باشد اما از سیم بکسل نمره 11 استفاده شود و یا بالعکس)

موضوع سرخوردگی سیم بکسلها

شاید سیم بکسلها از یک نوع است، یا راستگرد، یا چپ گرد. در صورتیکه باید به نتاسب تعداد باید از هر دو نوع استفاده شود.

(در گذشته ارسال سیم بکسل توسط شرکت ایران شیندلر به صورت چپ و راست بود، یعنی اگر برای آسانسور 5 حلقه سیم بکسل ارسال می شد، دو حلقه راستگرد و سه حلقه چپگرد و یا بالعکس بود)

تابیدگی زیاد داشتن یک یا چند رشته سیم بکسل نسبت به دیگر سیم بکسلها(چون تابش سیم بکسل ها در ابتدای قرقره با انتهای قرقره متفاوت بوده و هر چه به انتها نزدیکتر باشد تابش بیشتر است، لذا باید تمام رشته ها به یک اندازه تاب گیری شود، شاید بعضی از رشته ها کمتر تاب گیری شده است)

ناهمگونی کشش یکنواخت سیم بکسل های روی فلکه اصلی نسبت به هم

کوچک بودن قطر فلکه اصلی (هرچه سطح اتکاء سیم بکسل روی شیار فلکه بیشتر باشد، عمر فلکه بیشتر خواهد بود)

نامرغوب بودن مواد فلکه اصلی و خواص فیزیکی  آن

ارتعاشات غیر عادی سیم بکسلها

استفاده از سیم بکسل نامناسب

عدم "تزریق روغن ویژه سیم بکسل" (روانکاری سیم بکسل) در زمان مربوطه

خشک شدن هسته مرکزی سیم بکسلها

خوردگی فلکه هرزه گرد

عموما تمام دلایلی که باعث عدم انطباق سیم بکسل و شیارهای فلکه باشد باعث خوردگی آن میگردد ، که علاوه بر مطالب ذکر شده عوامل دیگر مانند

1 : عدم انطباق راستای فلکه گیربکس و هرزگرد

2 : عدم‌ کشش یکسان سیم های بکسل

3 : عدم رعایت سایز سیم بکسل و شیارهای فلکه

4 : نرمی و استاندارد نبودن جنس فلکه

5 : عدم همراستایی سیم های بکسل ( شاقول نبودن )

6 : تراز نبودن شاسی یا تخریب زیرساخت به مرور زمان و ایجاد حالت الاکلنگی

7 : جنس نامناسب و نا مطلوب سیم های بکسل

8 : دقیق نبودن زاویه آلفا بصورتی که باعث هرزگردی سیم های بکسل به صورت متوالی گردد

9 : دقیق نبودن فاصله شیارهای فلکه

10 : ایجاد پارگی یا زائده بروی سیم های بکسل



:: برچسب‌ها: فلکه گیربکس ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تفاوت چاهک آسانسور  و چاه آسانسور

چاه آسانسور

  •  فضایی است که به‌ صورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان (پی) تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان به نام موتورخانه (محل موتوری که آسانسور را به حرکت در می‌آورد) ادامه دارد و کابین آسانسور و سایر متعلقات آن در این مکان حرکت می نماید.
  • این چاه با دیوارهای داخلی طبقات و درب‌ ها محصور شده و در این فضا، ریل حرکتی آسانسور و برخی از تجهیزات آسانسور نصب می‌شوند.
  • چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل می کند و لذا راهروی طبقات باید توسط درهای ضد گسترش حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه اسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود.
  • حتماً باید دقت شود که چاه آسانسور باید کاملاً عمود و شاقول شده باشد، تابیدگی یا خمیدگی نداشته باشد و هیچ‌ گونه تجهیزات غیر آسانسوری (مانند آنتن مرکزی، شیرهای آب یا گاز و سیم‌کشی برق غیر مرتبط با آسانسور) نباید در این چاه، نصب یا عبور داده شوند. اندازه طول و عرض و ارتفاع این فضا بر اساس نوع آسانسور و ضوابط معماری مشخص می‌ گردد که در نقشه‌ کشی آسانسور می‌ توان اندازه‌ های دقیق را مشاهده نمود.

چاهک آسانسور

همان چاله پایین آسانسور می‌باشد که در پی ساختمان اجرا می‌شود. در واقع چاهک، بخشی از چاه آسانسور است. چاهک آسانسور جهت تأمین فضای جان‌ پناه برای سرویس‌ کاران و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه‌ گیر یا بافر و… در پی اجرا می‌ شود
مراحل حفر و ایجاد چاه ( چاله ) آسانسور به قرار زیر می باشد:.

: آماده سازی کف چاله آسانسور

جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد.
در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل ۱۰cm بتون مگر و ۳۰cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰cm  شود.
جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.

نصب بالابر فروشگاهی

۲: طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک

- بتون مگر ۱۰ سانتیمتر
- بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتیمتر 

۳: دیوارکشی اطراف چاهک 

الف ) سه طرف چاهک (سمت راست -  روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد. ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:
ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود
رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن
آجر کشی
ب ) انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ

ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهك آسانسور (نیروی دینامیكی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:

  1. آسانسور ۴ نفره حدود ۳۰۰۰ كیلوگرم
  2. آسانسور ۶ نفره حدود ۳۲۰۰ كیلوگرم
  3. آسانسور ۸ نفره حدود ۳۸۵۰ كیلوگرم
  4. آسانسور ۱۵ نفره حدود ۶۲۰۰ كیلوگرم
     

 

 



:: برچسب‌ها: تفاوت چاه و چاهک اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور که یکی از بهترین و راحت ترین سیستم های جابجایی در دنیا به شمار می رود، همچون تمامی سیستم ها و تجهیزات ساختمانی ممکن است دچار خرابی شود. اگر تمامی موارد ایمنی سیستم های آسانسور را رعایت شود ، خرابی آسانسور به سادگی رخ نمی دهد و سرویس آسانسور راحت تر خواهد بود.

امروزه ساخت آسمان خراش های بلند در تمام دنیا رونق یافته است. از این رو در هر ساختمان بلندی نیاز به یک سیستم حمل و نقل مسافر خواهیم داشت. این سیستم های مدرن، چیزی جز آسانسور ها نمی توانند باشند. اما این نکته را نیز می دانیم که عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند منجر به خراب شدن سیستم آسانسور در یک ساختمان شوند.

تصور کنید تنها چند ساعت یک سیستم آسانسور در برج ها و ساختمان های بلند دچار نقض یا خرابی شود، به راحتی می تواند زندگی تمام ساکنین این ساختمان را مختل نماید. ما قصد داریم در این مطلب ابتدا به عوامل تاثیر گذار در خرابی آسانسور بپردازیم، سپس روش هایی را برای پیشگیری از بروز این عوامل پیشنهاد نماییم

مهمترین عوامل موثر در خرابی آسانسور کدامند؟

از میان مهمترین عواملی که میتواند ایمنی آسانسور را به خطر انداخته و خرابی این سیستم را به دنبال داشته باشند، باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • عدم توجه به تذکراتی که توسط شرکت سرویس دهنده بیان می شود.
  • جلوگیری دستی از بسته شدن درب های اتوماتیک آسانسور، به دلیل نبود چشمی یا فتوسل
  • عدم توجه به صداهای غیر عادی در سیستم آسانسور، و عدم اطلاع به شرکت سرویس دهنده جهت بررسی خرابی آسانسور
  • استفاده از سرویس کارهایی که هیچ گونه تخصصی در تعمیر سیستم های آسانسور ندارند. آن هم در بخش الکتریکال آسانسور که می تواند خرابی های دیگری را نیز با خود به همراه داشته باشد.
  • عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده، و تعمیرات بیهوده آنها برای کاهش هزینه های تعویض قطعات
  • روشن ماندن دائمی سیستم روشنایی و لامپ های داخل کابین آسانسور
  • نفوذ کردن مواد شوینده و آب به داخل چاه، کابین و مکانیزم درب آسانسور که می تواند اختلالاتی را با خود به همراه داشته باشد.
  • باز و بسته شدن درب های آسانسور با شدت و شتاب بیش از اندازه
  • اقدام به وارد کردن فشار برای باز کردن درب های دستی پیش از رسیدن به طبقه مورد نظر
  • عدم بهره برداری درست از سیستم آسانسور

زمانی که وارد کابین آسانسور می شوید، ظرفیت تعداد نفراتی که میتوانند از آسانسور استفاده کنند بیان شده است. اگر به این امر توجه نکنیم، بدون شک منجر به خرابی آسانسور خواهیم شد. علاوه بر آن برخی از افراد علاقه مند به زدن شاسی احضار آسانسور به صورت مکرر هستند زمانی که چراغ شاسی روشن است. که این مسئله سیستم را دچار اختلال خواه د نمود.

حتی جابجا کردن بارهای سنگین با آسانسور، که معمولا افراد در زمان اسباب کشی به واحد اجاره ای خود بسیار انجام می دهند، نیز می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در خرابی سیستم آسانسور به شمار رود.

چگونه می توانیم از خرابی سیستم آسانسور پیشگیری نماییم؟

برای این که ایمنی آسانسور ساختمان خود را تضمین نماییم، باید بدانیم چه عواملی منجر به بروز اختلال در این سیستم می شود، تا از انجام آن خودداری کنیم. برخی از افراد معتقد هستند که سرویس دهی سیستم آسانسور در زمان های کوتاه، می تواند از بروز هرگونه خرابی آسانسور پیشگیری نماید.

که مسلما این مسئله می تواند صحت داشته باشد. اما علاوه بر این مورد، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند از خرابی سیستم پیشگیری نمایند. آن هم توجه و دقت در نگهداری از آسانسور است. نباید اجازه دهیم قطعاتی که در این سیستم استفاده شده اند، دچار فرسودگی شدید شوند.

درست است که نیاز به تهویه هوا در اسانسور بسیار احساس می شود. اما اگر فن کابین آسانسور در زمان طولانی روشن بماند، می تواند خرابی آسانسور را به همراه داشته باشد. سیستم آسانسور با هر بار باز و بسته شدن درب کابین خود، به صورت اتوماتیک تغییر هوا می دهد. پس دیگر نیازی به استفاده از تهویه برای مدت زمان طولانی نخواهد بود. اگر به خوبی این موارد و نکات را رعایت کنید، می توانید مطمئن شوید که اسانسورتان به راحتی خراب نخواهد شد.



:: برچسب‌ها: خرابی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چرا اسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند
به طور کلی می‌توان گفت که تجهیزات آسانسور به دلیل کار زیاد، فرسودگی، مشکل در نصب و استفاده نادرست خراب می‌شوند و به تعمیر آسانسور یا تعویض نیاز پیدا می‌کنند.
 
در هنگام تعمیر و بازسازی آسانسورها چه اقداماتی انجام می‌شود؟
تمام کارهای لازم برای تعمیر و بازسازی آسانسور شامل اقدامات زیر است
.    تعویض موتور گیربکس آسانسور
2.    تعویض سیم بکسل‌های آسانسور
3.    بازسازی و تزئینات کابین آسانسور
4.    تعویض کابل‌های آسانسور
5.    تعمیر یا تعویض ریل‌های آسانسور
6.    تعویض تابلوی کنترل داخل کابین آسانسور
7.    تعویض سیستم‌های ایمنی داخل چاله آسانسور
البته تعمیر و یازسازی آسانسور به موارد بالا محدود نمی شود. گاهی اوقات باید آسانسور را به صورت کامل تعویض کرده و آسانسور جدید را نصب کرد.
 
چگونه متوجه شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد؟
اگر در آپارتمان خود و در هنگام استفاده از آسانسور، نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، مطمئن شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد:
1.    سرعت رفت و آمد آسانسور کند شده است و شما باید زمان زیادی منتظر بمانید تا بتوانید از آسانسور استفاده کنید.
2.    افراد و ساکنان آپارتمان شما از کیفیت شروع حرکت و توقف آسانسور رضایت ندارند و احساس ناامنی می‌کنند.
3.    سروصدای غیرعادی در کابین آسانسور شنیده می‌شود و آسانسور با تکانه‌های شدید همراه است.
4.    گاهی اوقات آسانسور به صورت خود به خودی خاموش می‌شود و بعد از مدتی دوباره شروع به کار می‌کند.
5.    بیش از 10 سال از تاریخ نصب آسانسور گذشته است و در این مدت بازسازی و تعمیر نشده است.
با دیدن موارد بالا، باید بدانید که زمان تعمیر و بازسازی آسانسور شما فرا رسیده است و باید برای نوسازی اسانسور خود اقدام کنید.
.    تعویض موتور گیربکس آسانسور
2.    تعویض سیم بکسل‌های آسانسور
3.    بازسازی و تزئینات کابین آسانسور
4.    تعویض کابل‌های آسانسور
5.    تعمیر یا تعویض ریل‌های آسانسور
6.    تعویض تابلوی کنترل داخل کابین آسانسور
7.    تعویض سیستم‌های ایمنی داخل چاله آسانسور
البته تعمیر و یازسازی آسانسور به موارد بالا محدود نمی شود. گاهی اوقات باید آسانسور را به صورت کامل تعویض کرده و آسانسور جدید را نصب کرد.
 
چگونه متوجه شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد؟
اگر در آپارتمان خود و در هنگام استفاده از آسانسور، نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، مطمئن شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد:
1.    سرعت رفت و آمد آسانسور کند شده است و شما باید زمان زیادی منتظر بمانید تا بتوانید از آسانسور استفاده کنید.
2.    افراد و ساکنان آپارتمان شما از کیفیت شروع حرکت و توقف آسانسور رضایت ندارند و احساس ناامنی می‌کنند.
3.    سروصدای غیرعادی در کابین آسانسور شنیده می‌شود و آسانسور با تکانه‌های شدید همراه است.
4.    گاهی اوقات آسانسور به صورت خود به خودی خاموش می‌شود و بعد از مدتی دوباره شروع به کار می‌کند.
5.    بیش از 10 سال از تاریخ نصب آسانسور گذشته است و در این مدت بازسازی و تعمیر نشده است.
با دیدن موارد بالا، باید بدانید که زمان تعمیر و بازسازی آسانسور شما فرا رسیده است و باید برای نوسازی اسانسور خود اقدام کنید.
بازسازی و تعمیر آسانسور خود را به چه کسی بسپارید؟
وجود یک آسانسور سالم و تمیز در مجتمع‌های مسکونی و اداری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث حفظ امنیت جان افراد می‌شود و مانع از بروز اتفاقات غیرمنتظره می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای تعمیر و بازسازی آسانسور خود به شرکت خدمات آسانسور جامعی مراجعه کنید که تخصص و تجربه کافی را داشته باشد و تعمیرکار آسانسور آن مرکز بتواند این کار مهم را به خوبی و متعهدانه انجام دهد.
 
بازسازی و تعمیر آسانسور چه مزایایی دارد؟
اگر نمی دانید که چرا باید برای تعمیر و بازسازی آسانسور خود اقدام کنید، باید بدانید که سرویس آسانسور مزایای زیر را به دنبال دارد:
•    نوسازی و بازسازی آسانسور باعث کاهش هزینه‌های تعمیر موتور آسانسور و تعمیر کابین آسانسور می‌شود.
•    با بازسازی آسانسور، استفاده از آسانسور راحت تر و بهتر می‌شود.
•    در هنگام تعمیر و بازسازی اسانسور می‌توان تمام اجزای فرسوده و قدیمی را با تجهیزات جدید جایگزین کرد.
•    بعد از بازسازی و نوسازی آسانسور، میزان امنیت افراد در آسانسور بسیار بیشتر می‌شود.
•    در هنگام بازسازی آسانسور، می‌توان امکانات جدید مانند سیستم برق اضطراری و… را به تجهیزات آسانسور اضافه کرد که این موضوع باعث مجهزتر شدن آسانسور خواهد شد.
•    بازسازی آسانسور باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و باعث می‌شود هزینه برق ساختمان و پول شارژ کمتر شود.



:: برچسب‌ها: چرا آسانسورها به تعمیرو بازسازی نیاز دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

☑️چگونه آسانسور بخریم؟

 

 



:: برچسب‌ها: چگونه آسانسور بخریم ,
:: بازدید از این مطلب : 2

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انتخاب درایو جهت موتورهای قفس سنجابی

با افزایش کاربرد درایوها یا همان کنترل کننده های فرکانسی دور موتور در صنعت، بسیاری از ارایه کنندگان تجهیزات عام برق

صنعتی نیز اقدام به تامین این تجهیز کرده اند بگونه ای که با فقط یک استدلال ساده "درایو با توان یک پله بالاتر" نقش نگاه فنی بر این

کالا را منکر شده و الزاما این قانون که بسته به شرایطی صحیح هم می باشد را تام و تمام دانسته و فروش را براساس آن پیش می برند

و البته استقبال از درایوها بعلت کاربری مناسب و مزایایی که دارند ایشان را نسبت به چنین اقدامی تشویق نیز می کند . بازاری مناسب

که عموما با ضعف دانش فنی در بخش مصرف کنندگان و بعضا تامین کنندگان نیز روبرو شده است. اما نکته اصلی که عموما مورد

توجه قرار نمی گیرد نکات فنی پایه و مهم در انتخاب درایو می باشد. به علت دانش کم و عدم توجه به نیازهای فنی، بهره مندی از

قابلیت های مثبت درایوها در برخی از موارد جایش را با برخورداری از اشکالات زیاد در عدم کاربرد صحیح داده است. در این مقاله

به اجمال سعی شده است به نکان اصلی در انتخاب درایو توجه شود از بار، موتور و البته خود درایو دانستنی های کاربردی تقدیم می

گردد که بینش اهالی فن را در استفاده از این تجهیز گسترش خواهد داد.

درایوها تجهیزاتی الکترونیکی هستند، همین جمله به اندازه کافی میزان پیچیدگی، دقت و صد البته ضربه پذیری و حساس بودن این

تجهیز را نشان می دهد.

درایوها برای کنترل و تحت فرمان قرار دادن دو شاخصه اصلی اختراع شده و مورد استفاده قرار می گیرند:

1 . کنترل سرعت

2 . کنترل گشتاور

کنترل سرعت :

کنترل سرعت موتورهای قفس سنجابی در درایوها با کنترل فرکانس منبع تغذیه آنها انجام می گردد، بدین منظور درایو که حکم منبع

تغذیه را برای موتور دارد و با آن سری قرار می گیرد، فرکانس خروجی خود را از صفر تا میزان تایید شده کاربر ) SET POINT )

ارائه می دهد این میزان می تواند بیش از فرکانس نامی موتور ) بصورت معمول 50 هرتز ( هم افزایش داشته باشد.

کنترل گشتاور :

گشتاور فاکتوری است که از تقابل دو میدان مغناطیسی حاصل از استاتور و روتور در فاصله هوایی مابین آندو بوجود می آید. با کنترل

میزان شار استاتور ) در موتورهای فقس سنجابی ( می توان میزان گشتاور تولیدی را نیز تحت اختیار داشت. گشتاور با ولتاژ و جریان

رابطه دارد و درایو با کنترل ولتاژ و سنجش میزان جریان، گشتاور را تحت کنترل و رصد خود قرار می دهد.
باید بصورت قاطع عرض کنم که این نگاه مهندسی ودقیقی نیست چراکه:

1 . براساس استاندارد کاتالوگ نویسی ، درایوها را با توان همسان آنها در موتورهای چهار پل ) 1500 دور ( توان نویسی می

کنند. بدین معنی که درایو 30 کیلو واتی در کاتالوگ معادل و مناسب موتور چهار پل 30 کیلو واتی است و پر واضح است

که موتور 2 پل 30 کیلو واتی جریان نامی کمتر و موتور 8 پل 30 کیلو واتی جریان نامی بسیار بیشتری دارند و انتخاب

درایو 30 کیلو واتی برای موتور 30 کیلو واتی 8 پل اشتباه می باشد.

2 . آنچه اهمیت دارد میزان جریانی است که مدارات الکترونیک قدرت درایو می توانند برای موتور فراهم کنند. اگر جریان کشی

موتور بیش از جریان قابل ارایه درایو از لحاظ سخت افزاری باشد ، درایو می سوزد و یا فالت می دهد و موتور را در انجام

کار خود عقیم می گذارد.

لذا کلیدی ترین نکته انتخاب درایو را می توان در جمله زیر خلاصه کرد

فاکتور اصلی در انتخاب یک درایو " جریان " است.
لازم به ذکر است که این جریان، جریان نامی موتور نیست و منظور از این جریان، جریانی است که موتور در حالت بیش باری

خود آنرا نیاز دارد و درایو باید این میزان جریان را در حالت کارکرد ساده و نرمال خود تامین کند تا کارکرد درایو و موتور در

حالت ایمن از میزان جریان تامینی قرار داشته باشد و به اصطلاح درایو تمامی جریان بلاخص حد بالای جریان موتور را بدون

مشکل تامین کند.

پس از توجه و درک چرایی استفاده از درایو و نیز شناخت مهم ترین عامل انتخاب آن " جریان " ، به موارد دیگر می پردازیم:

این موارد را می توان در زیر لیست کرد:

1 . نوع کاربری

2 . نوع بار

3 . محیط

4 . منبع تغذیه

5 . اثرات منفی درایو

6 . آپشن ها ی درایو

7 . انتخاب موتور

8 . تنظیم برنامه دقیق و صحیح درایو

نوع کاربری

درایو را برای چه نوع کاربردی می خواهید استفاده کنید؟

برای پمپ، تسمه نقاله، کمپرسور ویا جابجا کننده های بار ) جرثقیل ها (
نوع بار

سه حالت بار وجود دارد:

  • · بار با گشتاور سهموی ) سهمی شکل (
  • · بار با گشتاور ثابت
  • · بار با توان ثابت
  • · در بار با گشتاور سهموی بمانند پمپ ها و فن ها تناسب مابین سرعت موتور و میزان گشتاور بشکل زیر می باشد که در آن

کاهش سرعت لاجرم کاهش گشتاور را به همراه خواهد داشت و بلعکس. در چنین مواردی کمترین فشار بر درایو وارد می

گردد چرا که کم شدن بار را می توان براحتی با کم کردن سرعت متناسب نمود و نیروی کمتر یا همان گشتاور کمتری را

ارایه داد که به معنای نیاز به جریان کمتر نیز می باشد
محیط

محیط از عوامل بسیار تاثیر گذار در انتخاب درایو می باشد، برای مثال درایوی که در داخل اتاقی با تهویه مناسب و فشار مثبت و نیز

دمای مطبوع کار می کند عمر و عملکرد بسیار بالاتری نسبت به همان درایو در همان کاربرد در دمای بالای 40 درجه و گرد و خاک

خواهد داشت. درایوها نیز بمانند تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به گرما حساس هستند، افزایش دما بیش از مقدار استاندارد

که معمولا 40 درجه سانتیگراد می باشد باعث کاهش درمیزان جریان دهی آنها خواهد شد. گرد و خاک بویژه گرد و خاک هادی )

بمانند خاک آهن ( و همچنین رطوبت اثرات سوء غیر قابل انکاری بر بازدهی و توان عملکردی درایوها می گذارند.

بالاتر برای حفاظت بخش های الکتریکی از گرد و خاک ، توجه به تاثیر دما بر بازدهی درایو و انتخاب IP استفاده از درایوهایی با

درایوی با جریان دهی بالاتر برای پوشش افت ناشی از دما و نیز توجه به سیستم تهویه محل نصب از جمله موارد الزامی انتخاب درایو

مناسب با محیط می باشد.

ارتفاع سطح جغرافیایی محل نصب درایو اگر بیش از 1000 متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد باشد، با کاهش جریان دهی مواجه می

گردد لذا باید با لحاظ نمودن ضریب جریان دهی به نسبت ارتفاع و سیستم خنک کنندگی درایو که توسط توسط کارخانه سازنده ارایه

شده است ، درایو صحیح را برمبنای جریان دهی آن انتخاب کرد.



:: برچسب‌ها: نحوه صحیح انتخاب درایو ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سرعت آسانسور و عوامل موثر بر آن

سرعت آسانسورها با توجه به انواع آن ها متفاوت است. سرعت بعضی از آن ها کند و برخی متوسط است. معمولا از آسانسورهای با سرعت بالا در آسمان خراش ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود. در گذشته شرکت های تولید کننده داخلی امکان تولید آسانسورهای سریع را نداشتند و تولیدات داخل، آسانسورهایی با سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه بود. اما امروزه متخصصان داخلی اقدام به تولید آسانسورهای با سرعت بالا با ۱.۶ متر بر ثانیه، ۲ متر بر ثانیه، ۲.۵ متر بر ثانیه و ۳ متر بر ثانیه کرده اند. طراحی و ابداع سیستم کنترلی از عوامل موثر در سرعت آسانسور محسوب می شوند. در آسانسورها پس از شروع حرکت، سرعت به تدریج افزایش می یابد. علت این موضوع وارد نشدن شک ناگهانی به مسافران آسانسور است

عوامل و قطعات موثر در سرعت آسانسور

یکی از مهمترین نکات که هنگام ساخت آسانسور حتما باید در نظر داشت، امنیت و ایمنی آسانسور است. مخصوصا زمانی که صحبت از حمل و جابجایی مسافران با سرعت بالا مطرح می شود.

سرعت آسانسورها پس از شروع حرکت به صورت تدریجی، افزایش می یابد تا مسافران تکانه و لرزش کابین را کمتر احساس کنند و به آن ها شوک وارد نشود. موتور آسانسور، گیرلس، پاراشوت، سیستم کنترل فرمان، گاورنر، ریل ها و کفشک های راهنما همگی بر سرعت آسانسور تاثیرگذار هستند.

همان طور که می دانیم میزان شتاب و سرعت آسانسورها با استفاده از تابلو فرمان آسانسور تنظیم می شود. این موضوع بر عملکرد حرکت کابین بین یک طبقه، دو طبقه یا طبقات خاص تاثیر مستقیم دارد.

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه

ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

کنترل سرعت آسانسور با درایو موتور

تنظیم و کنترل سرعت آسانسور توسط قطعه ای الکتریکی در موتور انجام می شود. این قطعه که درایو آسانسور نام دارد برای عملکرد بهتر استارت و تغییرات سرعت ایست کابین آسانسور شده و دقت توقف کابین در سطح هم تراز طبقه در آسانسورهایی با سرعت یک متر بر ثانیه و بالاتر استفاده می شود.

سرعت آسانسور در برج های بلند بین ۵ تا ۵.۱ متر بر ثانیه است. البته در برج های مخابراتی بین ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه است. در برج خلیفه آسانسور هایی با سرعت ۷.۱۱ متر بر ثانیه  نصب شده است.



:: برچسب‌ها: سرعت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در آسانسورهای شیب دار اولیه، حرکت مورب کابین بر روی ریلهای راهنما ، به وسیله یک موتور محرک و سیم بکسل انجام می پذیرد. چرخهایی که حکم کفشک را در این آسانسورها ( آسانسور شیب دار ) به عهده داشتند، به دو صورت داخلی و بیرونی بودند. چرخهای داخلی بدون لبه بوده و روی ریلهای راهنما می لغزند ولی چرخهای بیرونی دارای لبه بوده و با درگیر شدن با ریل راهنما کابین را به سمت بالا و پائین هدایت می کردند.

مزایای آسانسور شیبدار

آسانسورهای شیب دار ( آسانسور شیب دار ) که در مسیری غیر از مسیر عمودی حرکت می کنند، کاربردهای مختلفی داشته، این آسانسورها می توانند سرویس دهی مکمل پله های برقی باشند.

این نوع آسانسور هم اکنون در کدام کشور ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

بسیاری از این آسانسورها هم اکنون در سیستم ایستگاههای متروی استکهلم در سوئد وجود دارد.

تاریخچه آسانسور های شیب دار

در آسانسورهای شیب دار اولیه، همیشه یک نفر اپراتور یا نگهبان در داخل کابین حضور داشت و در صورت بروز خطر یا احساس مشکل و یا هر دلیل دیگری که ادامه حرکت آسانسور با خطر مواجه می شد، نگهبان ترمز خطر را می کشید و این سیستم به صورتی بود که فکهای آن در ریلها و یا نوار چوبی همجوار و در امتداد ریلها فرو رفته و آسانسور متوقف می شد.

انواع آسانسور شیب دار:

آسانسورهای کششی

نیروی حرکتی در این نوع آسانسور ( آسانسور شیب دار ) از یک موتور که در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی‌ها در پایین کنار چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده است تأمین می‌شود. بر روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی وجود دارد که از یک سمت به کابین و از سمت دیگر به وزنه‌ های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند. قرار گرفته است.

 

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیکی  ( آسانسور شیب دار ) نیز جای خود را در بین کاربران خانگی باز کرده‌اند. در اروپا بیش از 70 درصد از آسانسورهای زیر پنج طبقه هیدرولیک استفاده می‌شوند که از حسن های این نوع آسانسور می‌توان به نرمی حرکت در شروع حرکت اولیه، خرابی بسیار کم، سهولت در تعمیر، ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه‌ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم فولادی (بکسل)

 

آسانسورهای وینچی

نوعی آسانسور، که با زنجیر یا طناب فولادی(بکسل) آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به آن وارد می‌شود. در این نوع آسانسور قاب وزنه وجود ندارد.

 

آسانسورهای مغناطیسی

در این آسانسور ریل‌ و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه با مغناطیس دائم نقش استاتور الکتورموتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند. با اتصال جریان برق به استاتور آسانسور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می‌ شود.

 

آسانسورهای کارگاهی

آسانسور کارگاهی تسریع‌ کننده ساختمان سازی و سازه‌ های بلند هستند. این آسانسور قادر است از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرد. این آسانسور قابلیت کار تا ارتفاع 500 متر و بالاتر را داشته و در ظرفیت‌های 1 و 1.5 و 2 تن تولید می‌شوند.



:: برچسب‌ها: آسانسور شیبدار ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

روغن موتور آسانسور از موارد مصرفی در سیستم آسانسور می‌باشد و موتور آسانسور نیز از مهم‌ترین قطعات آسانسور است. از این رو کارکرد سالم و صحیح آن برای آسانسور حائز اهمیت است. در ایران به دلایل مزایای موتور گیربکس، استفاده از آن به مراتب بسیار متداول‌تر از سایر موتورهای آسانسور است. موتورهای گیربکس نیز از آن دسته موتورهای الکترومکانیکی است که برای کارکرد با کیفیت خود نیاز به روغن و روغن کاری دارند. روغن موتور آسانسور متناسب با فاکتورهای نظیر نوع چرخ‌ دنده ی موتور انتخاب می‌شود. همچنین روغن‌کاری موتور آسانسور حتما باید توسط سرویس‌کار آسانسور انجام شود. در تعویض روغن موتور آسانسور باید نکات ایمنی حتما رعایت شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود

دلایل روغن‌کاری موتور آسانسور

موتور آسانسور نیز همانند ریل راهنمای آسانسور نیاز به روغن‌کاری دوره‌ای دارد. موتورهای گیربکس به دلیل داشتن چرخ دنده‌ نیاز به روغن‌کاری دارند. روغن موتور آسانسور باعث کاهش اصطکاک چرخ‌ دنده‌ها می‌شود. بطور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان دلایل اصلی تعویض روغن موتور آسانسور برشمرد:

روانکاری چرخ دنده‌ها

پیشگیری از زنگ زدن اجزای موتور گیربکس آسانسور

کاهش ضربه و تکانه اجزا

کاهش مصرف برق و انرژی

کاهش اصطکاک

افزایش طول عمر قطعات آسانسور

انتقال دما و گرمای حرکت موتور

پاک زدایی ذرات ناشی از سایش قطعات بر یکدیگر

البته نوع چرخ‌ دنده‌ی موتور برای انتخاب نوع روغن موتور آسانسور بسیار اهمیت دارد. چرخ ‌دنده‌های موتورهای گیربکس آسانسور را به ۲ دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌کنند:

موتور آسانسور با چرخ‌دنده ریز و کوچک

در حالتی که موتور آسانسور دارای چرخ ‌دنده‌های ریز و کوچک است باید از روغن موتور آسانسور استفاده شود که غلظت کمتری داشته باشد. استفاده از روغن موتور آسانسور که دارای غلظت کمتر است در این نوع چرخ ‌دنده‌ها باعث کاهش فشار به موتور می‌شود.

موتور آسانسور با چرخ دنده درشت و بزرگ

در این نوع چرخ‌ دنده‌ها باید از روغن موتور آسانسوری استفاده شود که غلظت بالاتری داشته باشد. هرچه روغن موتور آسانسور از غلظت بیشتری برخوردار باشد در برابر افزایش دمای حاصل از اصطکاک چرخ ‌دنده‌ها از خود مقاومت بهتر و بیشتری نشان می‌دهد.

روغن موتور طبیعی آسانسور

همانطور که از نام روغن موتور طبیعی آسانسور پیداست، این روغن از تقطیر و فرآوری نفت بدست می‌آید که کاربرد آن بیشتر در صنعت خودروسازی و موتور خودروهاست.

روغن موتور شیمیایی آسانسور

 اما روغن‌های ترکیبی در آزمایشگاه‌های شیمیایی تولید می‌شوند و برای انواع موتور آسانسور کارایی بهتری دارند. مزایای روغن‌های شیمیای موتور آسانسور عبارت است از:

تحمل حرارتی بالاتر

طول عمر بهتر

کیفیت بیشتر



:: برچسب‌ها: روغن موتور آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

خصوصیات آسانسور های هیدرولیکی:

1 –  در آسانسور هیدرولیک زمانی که برق قطع شود و آسانسور از کار بیافتد هر شخصی می تواند با باز کردن شیر هیدرولیک کابین را به طبقه پایین هدایت کند و مسافران را خارج نماید و برای این کار نیاز به نیروی متخصص نمی باشد .

2– در آسانسور های هیدرولیک تعمیر و نگهداری نسبت به آسانسور های دیگر ساده تر می باشد زیرا که لوازم یدکی به کار گرفته شده در این آسانسور ها با بسیاری از سیستم های هیدرولیک صنعتی مشترک می باشد و از این رو  صنعتگران آشنا به سیستم هیدرولیک نیز می تواندد این نوع از آسانسور ها را تعمیر نمایند .

3 – آسانسور های هیدرولیک به دلیل این که برای ساختمان هایی نهایتا 5 طبقه به کار برده می شوند هزینه پایینتری نسبت به آسانسور های کششی دارند اما اگر در تولید و نصب آن از قطعات مرغوب استفاده شود قیمت تمام شده آن به مقدار کمتری با آسانسور های کششی فاصله خواهد داشت .

4 – در آسانسور هیدرولیک ارتفاع جک محدود می باشد و این نوع آسانسور ها بیشتر در ساختمان های کمتر از چهار طبقه یا نهایتا پنج طبقه به کار گرفته می شوند .

5 – از جمله آسانسور های نرم و روان که مسافران بیشتر در آن احساس راحتی می کنند آسانسور های هیدرولیک می باشند.

6– آسانسور های هیدرولیک مصرف برق بیشتری نسبت به سایر آسانسور ها دارند و راندمان آن ها از بقیه آسانسور ها کمتر می باشد .

آسانسور روملس:

این مدل دستگاه را آسانسور گیرلس یا آسانسور های MRL آسانسور روملس (آسانسور های machine room less)  می نامند

موتور این مدل آسانسورها از نوع  گیرلس (فاقد گیربکس) بوده که جایگزین بسیار مناسبی برای موتورهای گیربکسی می باشد موتور های گیرلس با راندمان بالا و حجم پایین و مصرف کم انقلاب بزرگی در صنعت آسانسور ایجاد کرد.

 

در آسانسور MRL (بدون موتورخانه) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند گیرلس (فاقد گیربکس) استفاده میشود بجای اینکه مانند آسانسور های قدیمی از موتورگیربکسی با استراکچر سنگین و پر حجم در موتورخانه آسانسور روی دال بتونی سقف چاهک استفاده شود، از موتور گیرلس کم حجم و کوچک با قدرت و راندمان بالا استفاده میشود این موتور گیرلس با روش  MRL به داخل چاهک آسانسور منتقل میشود و نیاز به موتورخانه ندارد و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای قدیمی معمولا یک موتورخانه آسانسور روملس در بالاترین نقطه ی چاه و یا پایین ترین نفطه ی چاه برای نصب موتور گیربکس آسانسور و تابلو فرمان ، گاورنر و متعلقات لازم دارد.

 

استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت و طراحی اولیه ، نحوه ی اجرا و تیم مجری نقش بسزایی در کیفیت این مدل از آسانسور های گیرلس و روملس (MRL) دارد.تجربه نشان داده است که طراحی و اجرای این مدل از آسانسورها با دیگر آسانسورهای قدیمی (هیدرولیک و گیربکسی) کاملا متفاوت و نیاز به تخصص و تیم بسیار قوی در زمینه ی طراحی ، تولید و مونتاژ می باشد.

 

مزایای آسانسورهای روملس:

-  مراحل نصب سریع آسانسور

-عدم نیاز به موتورخانه سنگین

- کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان

- کم حجم بودن قطعات و لوازم آن

-  سازگار با محیط زیست

-حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است

 - انجام سرویس نگهداری راحت

-کاهش تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای روم لس است

- دسترسی آسان نصاب و سرویسکار به تمام تجهیزات در داخل چاه آسانسور

 

مشخصه های فنی آسانسور روملس:

پوسته ساخته شده از بهترین مواد چدن با مقاومت بالا در مقابل فشارهای سیم بکسل

امکان نصب در موتور در درون چاهک (بدون موتورخانه) و یا سقف آخر

ایجاد حداقل صدا معادل و یا کمتر از 40 dp 

مجهز به encoder متصل به موتور و دارای قابلیت کنترل از دور در تمام لحظات کارکرد

مجهز به بوبین ترمز از 24 ولت تا 110 ولت DC

دارای 2 ترمز مستقل با قابلیت استفاده به صورت مجزا (تابلو فرمان) و یا دستی

 



:: برچسب‌ها: آسانسور هیدرولیک و روملس ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ضربه گیرها

آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند ، تا وسیله اضظرارینهایی را تشکیل دهند . اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند .

دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد :

 

( Accumulation type ) 1) نوع جمع کننده انرژی

( Dissipation type ) 2)نوع مستهلک کننده انرژی

 

۱- ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا ۱ و یا ۱٫۶ متر بر ثانیه به ترتیب بکار گرفته شود .

 

۲- ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور بکارگرفته می شود . یک دور انداز ، موتور را کنترل نموده و در رسیدن به طبقه توقف ، در صورتیکه ضروری باشد ،سرعت کابین را به حدی کم کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیردارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد. ضربه گیر پلی اورتان ( جمع کننده انرژی )

ضربه گیرهای پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پائین بسیار معروفیت یافته است .

ضربه گیر فنی ( جمع کننده انرژی)

قطعه اصلیاین نوع ضربه گیر ها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع است .

ضربه گیر روغنی (هیدرولیک )( مستهلک کننده انرژی )

در مقایسه با نیروی باز دارندگی فزاینده ضربه گیرهای فنری ،ضربه گیرهای روغنی می توانند طوری طراحی شوند که در حین عمل توقف نیروی ثابتی را اعمال نمایند که نتیجتا باز دارندگی ثابت خواهد بود .

ضربه گیر باید توانایی تبدیل انرژی جنبشی کابین ( یا وزنه تعادل ) در لحظه اصابت به حرارت ، و همینطور انرژی پتانسیل ناشی از کاهش سطح ، که مساوی با جابجایی ضربه گیر است را داشته باشد . مقررات ایمنی سیم بکسل ها و ایمنی های مکانیکی



:: برچسب‌ها: ضربه گیر ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چرا از آسانسور می‌ترسیم؟

قف کوتاه، دیوارهای نزدیک به هم، نور نامناسب و تهویه معمولا ضعیف. در که بسته شود، اتاقک آسانسور تقریبا به یک گور آهنی تبدیل می‌شود که اگر شانس بیاوری قرار است تا چند ثانیه دیگر از آن زنده بیرون بیایی. اما اگر برق برود چه؟ اگر نقص‌فنی پیش بیاید، آتش بگیرد یا سقوط کند! اگر از بی‌هوایی خفه شوی یا بین طبقات گیر کنی چه؟ اگر بیایند برای نجات و در حال بیرون آمدن از اتاقک یکباره آسانسور راه بیفتد و آن صحنه آسانسور فیلم «مقصد نهایی» به واقعیت تبدیل شود چه؟ اینها مکالمات بسیار عادی یک ذهن آسانسور‌هراس است، البته درصورتی که به‌خود جرأت استفاده از آسانسور را بدهد. بیشتر این افراد ترجیح می‌دهند پله‌های طولانی را نفس‌زنان و عرق‌ریزان پیاده بالا بیایند تا اینکه برای چند ثانیه وارد این «گور فلزی متحرک» شوند و عمیقا باور دارند هرکس که از آسانسور استفاده می‌کند، یک‌دیوانه محض است.

به‌صورت دقیق آماری از جمعیت افرادی که در جهان به این نوع ترس غیررسمی مبتلا هستند وجود ندارد، اما از آنجا که ترس از آسانسور با 2نوع فوبیای شناخته شده تنگنا‌هراسی و بازارهراسی یا ترس از فضاهای باز در ارتباط مستقیم است، می‌توان به‌صورت حدودی به رقم 7/6درصد از کل جمعیت جهان دست پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد درحدود 5درصد از جمعیت جهان به تنگناهراسی و حدود 7/1درصد از جمعیت جهان به بازارهراسی مبتلا هستند.

اگرچه آسانسورهراسی به‌عنوان یک فوبیا به رسمیت شناخته نمی‌شود اما در میان مردم بسیار رایج است. افراد مبتلا به این نوع ترس، راهکارهای مختلفی برای فرار از آن ابداع می‌کنند که استفاده نکردن از آسانسور، تقریبا هسته اصلی تمامی این راهکارهاست. گروهی که به ناچار مجبور به استفاده از آن می‌شوند، از همراهی نگهبانی که کلید اضطراری به همراه دارد یا دوست و همسری مهربان که در رفت و برگشت آنها را همراهی می‌کند، بهره می‌برند. گروهی فرصت‌های مهم شغلی خود را به‌خاطر موقعیت شرکت استخدام‌کننده در طبقه بیست‌وچندم یک برج از دست می‌دهند و گروهی دیگر، نوع حرفه خود را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که آسانسور، جایگاهی در فضای حرفه‌ای آنها نداشته‌باشد. در بیشتر موارد، تنها تصور سوار بر آسانسور شدن می‌تواند در افراد مبتلا به این ترس، وحشت‌زدگی یا حمله عصبی شدید ایجاد کند.

پزشکان معتقدند پاسخ فیزیولوژیک جنگ یا گریز- پاسخی که بدن به کمک آن بر ترس غلبه می‌کند- در افراد آسانسور‌هراس مختل شده‌است. این شکل از ترس که نوعی اختلال اضطرابی است، ریشه در نگرانی از به دام افتادن و ناتوانی در فرار کردن کلاستروفوبیا و آگورافوبیا دارد. افراد مبتلا به این دو نوع ترس، تنها از آسانسور‌های معیوب هراس ندارند، از دچار شدن به حمله عصبی و وحشت‌زدگی شدید درون آسانسور نیز هراس دارند. در چنین شرایطی پاسخ جنگ یا گریز آنها مختل می‌شود، ‌عرق می‌کنند، ضربان قلب و فشار خونشان به‌شدت بالا می‌رود، بیش‌فعال می‌شوند یا از هوش می‌روند؛ نشانه‌های این هراس بی‌شمارند.

گروهی از روانشناسان این دو شکل از هراس را پدیده‌ای ژنتیک و ذاتی می‌دانند و معتقدند مغز انسان به شکلی تکامل یافته‌است که مکان‌های تنگ و بسته را به‌عنوان خطر ارزیابی و درک کند و به این ترتیب، مغز برای نجات جان انسان، نسبت به مکان‌های بسته و تنگ حس ترس در او ایجاد می‌کند. همچنین در مکان‌هایی که فرار از آنها دشوار است نیز مغز واکنشی مشابه نشان می‌دهد. اکتسابی بودن این نوع ترس‌ها نیز توضیح دیگری است که در رابطه با آسانسورهراسی مطرح است؛ ترس‌هایی که در اثر تجربه‌ای در گذشته، مانند گیر افتادن در آسانسور، گم‌شدن در مکانی شلوغ، افتادن در آب بدون داشتن مهارت شنا کردن  یا محبوس شدن درون یک کمد ایجاد شده‌اند.

درمان آسانسورهراسی شدید، به گفته مرکز درمان فوبیا و اضطراب وایت پلینز در نیویورک، کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل روانپزشکان این مرکز، درمان رفتاری- شناختی را توصیه می‌کنند. این تکنیک شیوه‌ای برای حساسیت‌زدایی از بیمار به واسطه مواجه‌سازی او با ترس‌اش است تا زمانی که ترس به کل ناپدید شود. یکی از شیوه‌های این سبک درمانی، محبوس کردن بیمار درون اتاقکی تاریک به اندازه کابین تلفن برای دوره‌های زمانی متنوع است تا وقتی که بیمار بر ترس خود غلبه کند. چنین درمانی برای افرادی پیشنهاد می‌شود که ترس از آسانسور زندگی عادی آنها را مختل می‌سازد؛ مثلا باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی آنها یا مانع از ملاقات با اعضای خانواده یا دوستانی می‌شود که در ساختمان‌های مرتفع سکونت دارند. برای نمونه‌های خفیف‌تر آسانسورهراسی، راهکارهایی مانند آموزش دیدن درباره امنیت و شکل عملکرد آسانسورها یا چندین ساعت تماشای بالا و پایین آمدن آسانسورهای شیشه‌ای می‌تواند ترس و اضطراب را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین استفاده از ابزارهایی که تمرکز فرد را از ترس قرارگرفتن در محیط آسانسور برمی‌دارند، مانند گذاشتن دسته‌کلید یا تعدادی سکه درون جیب و تلاش برای تشخیص دادن آنها از یکدیگر با کمک لمس کردن، یا وارونه شمردن اعداد یا حروف الفبا می‌تواند تأثیرگذار باشد.



:: برچسب‌ها: چرا از آسانسور میترسیم ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ضرورت نوسازی آسانسور

آسانسور تنها وسيله رفت و آمد ترافيکي است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گيرد و عمومي ترين وسيله جابجائی عمودی در جهان است.

با نگاهي گذا به وضعيت آسانسورهای منصوبه در کشور، اين نکته به خوبی مشهود می شود که بيشتر از 3/1 آسانسورهای کشور دارای عمر بيش از 25 سال می باشند.

از طرف ديگر نظر به اين که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر مفيد مخصوصی می باشند.

بديهی است در صورت استفاده از بهترين و مدرن ترين قطعات ،حتی با داشتن بهترين برنامه سرويس و نگهداری،تجهيزات از شرايط مطلوب خارج شده و عمر مفيد آنها به اتمام مي رسد.

حال اگر نداشتن برنامه راهبري سرويس و نگهداری براي بسياری از آسانسورهای کشور و يا برنامه سرويس و نگهداری غير اصولی و مهمتر از همه عدم آشنائي بسياري از افراد و شرکتهای نسل سوم با سيستم هاي قديمی کار شده در 25 سال پيش را هم به موارد فوق اضافه کنيم به راحتی به وضعيت بغرنج آسانسورهای قديمی کشور پی می بريم.

با توجه به اينکه آسانسور يکی لوازم گران قيمتي مي باشند که در ساختمان ها نصب مي شود لذا تعويض آن به راحتی امکان پذير نيست.

پس بهينه سازي و مدرنيزاسيون مي تواند در اين زمينه کار ساز شده و به احياء ارزش بيانجامد.

1- تضمين امنيت و آسايش

آسانسور از معدود وسائل نقيله ای مي باشد که فرمان دادن به آن در اختيار مسافر است و کنترل و توقف آن توسط يک سيستم انجام مي شود و مسافر هيچ نقشی در توقف آن ندارد.لذا بايد ايمن،کارا و مطمئن باشد.

آسانسورهای قديمی از نظر ظاهری فاقد زيبایی و آرامش و از نظر فنی فاقد ايمنی مي باشند.

مدرنيزاسيون مي تواند اين امکان را به ساختمان های موجود بدهد که از همان امکانات موجود، نتايج بهتری در راستای ايمنی و سلامتی فوق العاده بهره مند شوند و اين مي تواند هزينه مدرنيزاسيون را توجيه کند.

يک آسانسور کامل بايد سه قابليت مهم داشته باشد:

بازسازی باعث می شود بدون تغييرات وسيع و گسترده سيستم آسانسور،آنها را با مدرن ترين تجهيزات روز مجهز کرده و آرامش،آسايش،زيبائی و راحتي را هديه بگيريد.

2- مديريت زمان و سرمايه

ممکن است تصميم در مورد اينکه کدام روش مدرنيزاسيون بهترين احساس را در شما بوجود خواهد آورد مشکل باشد.واقيعت اين است که هر کدام از روش هاي فوايد خاص خودشان را دارند.

يک فايده عمومی که همه روش هاي مدرنيزاسيون دارای آن هستند اين است که اين روش ها زمان پاسخ دهی را کاهش مي دهند.تجهيزات در حال حرکت بطور موثري زودتر رفت و آمد می کنند و درب ها به سرعت باز و بسته می شود.

زمان حرکت کاهش می يابد.

تجهيزات بهينه شده سيستم های کنترل، اين مسئله را نويد می دهند که افراد زمان کمتری را صرف انتظار  خواهند کرد.هر پيشرفتی ثانيه های بيشتری را از تلف شدن نجات می دهند.

تصور کنيد کارمندان اداره اي در دو شيفت از 8 صبح تا نيمه شب در تمام روزهای هفته کار می کنند

3 دستگاه آسانسور در شرکت مذکور وجود دارد.آسانسورهای موجود بطور متوسط 5400 توقف در هر روز خواهد داشت.

در حاليکه بطور متوسط براي هر توقف2/1 نفر در حالت انتظار باشند متوسط زمان انتظار در هر توقف برابر 6/31 ثاينه است.آسانسور های به روز شده زمان آن  را در حدود 40%کاهش مي دهند.

3- اعتبار تجديد شده

بررسی ميزان اعتبار، يک ارزش بسيار آشکار برای تعيين ميزان نياز به مدرنيزاسيون کردن مي باشد. علاقمندی به تجديد اعتبار هرگز به معنی تجمل طلبی نمی باشد بلکه روشی برای  افزايش بازدهی شرکت می باشد.

ميزان اعتبار هر شرکت و مدير آن به چندين عوامل بستگی دارد که يکي از آنها آسانسور ها و پله های برقی می باشد.



:: برچسب‌ها: نوسازی کابین آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ترانسفورماتور چیست؟

«ترانسفورماتور» یکی از اجزای اساسی سیستم‌های قدرت الکتریکی است. این تجهیزات، اغلب برای تغییر سطوح ولتاژ مختلف به کار می‌روند. با استفاده از ترانسفورماتور می‌توان ولتاژ تولیدی نیروگاه‌ها را به سطح بهینه ولتاژ سیستم انتقال رساند و در نهایت برای سیستم توزیع تغییر داد. از ترانسفورماتور ولتاژ و جریان نیز به ترتیب برای اندازه‌گیری ولتاژها یا جریان‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. تطبیق امپدانس و ایزوله کردن مدارها، از دیگر کاربرد ترانسفورماتورها است.

ترانسفورماتورها بر اساس کاربرد، طراحی، ساخت و غیره انواع مختلفی دارند

انواع ترانسفورماتور بر اساس جنس هسته

به طور کلی، ترانسفورماتورها بر اساس جنس هسته به دو نوع با هسته هوایی و با هسته آهنی تقسیم می‌شوند.

ترانسفورماتور با هسته هوایی

در این نوع ترانسفورماتور از پلاستیک یا هوا به عنوان هسته اصلی استفاده می‌شود. سیم‌پیچ‌ها یا در اطراف هسته پلاستیکی پیچیده ‌شده‌اند یا هسته فیزیکی وجود ندارد و به عبارت دیگر هواست. هوا از نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کمی برخوردار است. بنابراین، شار پیوندی بین سیم‌پیچ‌ها وجود ندارد، زیرا مسیر شار از طریق هوا برقرار است.

عدم وجود هسته مغناطیسی (مانند هسته آهنی) باعث کاهش تلفات هسته می‌شود، زیرا این تلفات با افزایش فرکانس زیاد می‌شود. ماده فرومغناطیس همچنین باعث ایجاد اعوجاج در سیگنال با فرکانس بالا می‌شود. بنابراین ترانسفورماتور با هسته هوایی برای جریان فرکانس رادیویی مناسب است. نکته مثبت دیگر ترانسفورماتور هسته هوایی این است که جرم سبکی داشته و برای دستگاه‌های الکترونیکی سیار مانند فرستنده رادیویی و غیره مناسب است.

ترانسفورماتور هسته هوایی و آهنی

ترانسفورماتور با هسته فرومغناطیس/آهنی

همان‌طور که از نام آن پیداست، این هسته ترانسفورماتور از مواد فرومغناطیسی ساخته شده است. یک هسته فرومغناطیسی در ترانسفورماتور برای افزایش میدان مغناطیسی آن استفاده می‌شود. شدت میدان مغناطیسی به نفوذپذیری مغناطیسی ماده مورد استفاده بستگی دارد. ماده فرومغناطیس رایج آهن است که در چنین ترانسفورماتورهایی استفاده می‌شود.

ترانسفورماتورهای هسته آهنی در کاربردهایی با بار سنگین و فرکانس پایین مانند منبع تغذیه استفاده می‌شوند. هسته آهنی شامل تلفات هسته وابسته به فرکانس از قبیل جریان گردابی و تلفات هیسترزیس است.

از ترانسفورماتورهای با هسته فرومغناطیس برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ AC استفاده می‌شود.

انواع ترانسفورماتور بر اساس تبدیل ولتاژ

ترانسفورماتورها بر اساس تبدیل سطح ولتاژ AC نیز به دو دسته افزاینده و کاهنده طبقه‌بندی می‌شوند.

ترانسفورماتور افزاینده

در چنین نوع ترانسفورماتورهایی، ولتاژ سیم‌پیچ ثانویه بزرگ‌تر از سطح ولتاژ‌ سیم‌پیچ اولیه است. این امر به این دلیل است که تعداد دور در سیم‌پیچ اولیه از تعداد دور در سیم‌پیچ ثانویه کمتر است.

شماتیک ترانسفورماتور افزاینده

شماتیک ترانسفورماتور افزاینده

ولتاژ خروجی ترانسفورماتور به نسبت تبدیل (نسبت تعداد دور سیم‌پیچ ثانویه به سیم‌پیچ اولیه) آن بستگی دارد. نسبت تبدیل ترانسفورماتور افزاینده بزرگ‌تر از یک است.

همان‌طور که می‌دانیم، توان ورودی و خروجی ترانسفورماتور یکسان است. این بدین معنی است که ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ را افزایش می‌دهد، اما به همان اندازه جریان سیم‌پیچ ثانویه آن از جریان سیم‌پیچ اولیه‌اش کمتر است. بنابراین توان تغییر نمی‌کند.

ترانسفورماتور افزاینده عمدتاً در انتقال توان برای مسافت طولانی به منظور کاهش تلفات خط به کار می‌رود. تلفات خط به جریان آن بستگی دارد، بنابراین کاهش جریان (همزمان با افزایش ولتاژ) با استفاده از ترانسفورماتور افزاینده انجام می‌شود و تلفات را کاهش داده و سبب انتقال مؤثر توان خواهد شد.

در اجاق مایکروویو نیز از ترانسفورماتور افزاینده برای افزایش ولتاژ ضعیف (۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت) به محدوده ۲۰۰۰ ولت استفاده می‌شود.

ترانسفورماتور کاهنده

ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ AC را کاهش می‌دهد، یعنی ولتاژ خروجی آن پایین‌تر از ولتاژ ورودی است. تعداد دور در سیم‌پیچ اولیه این نوع ترانسفورماتور از تعداد دور سیم‌پیچ ثانویه آن بیشتر است.



:: برچسب‌ها: ترانسفورماتور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد