نوشته شده توسط : آسانسورچی
اینورتر آسانسوری چیست؟ یکی از متداول ترین مسائلی که امروز در ساختمان ها مورد توجه قرار می گیرد؛ بهبود عملکرد آسانسور ها است اما در تمامی روش های استفاده شده هیچگاه توجهی به انرژی و نحوه مصرف آن نشده است. مواردی مانند محدودیت فضا، قابلیت اعتماد بودن محصول و راحتی افراد در آسانسور نگرانی اصلی تامین کنندگان بوده است؛ اما در چند سال گذشته نگرش افراد برای استفاده درست از انرژی و صرفه جویی در آن و هزینه ها باعث شده است تا رقابت بین تامین کنندگان آسانسور ایجاد شود. جریان مستقیم از طریق دستگاه اینورتر صنعتی تبدیل به جریانی متناوب خواهد شد. اینورتر در محیط های صنعتی، تجاری، فناوری اطلاعات و … به کار برده میشود. برای مثال اینورتر آسانسور در محیط های صنعتی و تجاری پر کاربردتر است. با افزایش تعداد ساختمانهای مرتفع در شهرها، آسانسورها اهمیت بیشتری کرده اند. عملکرد پیوسته ی آسانسورها برای کاربرد های کارآمد ضروری است. معمولا اغلب افرادی که خواهان اینورترهای آسانسور هستند زمانی اینورتر را قابل اعتماد می دانند که آسانسور حتی در هنگام خرابی برق سرویس دهد. برخی از این اینورترها با سیستم های تولید برق با ظرفیت بالا در آسانسور هایی هستند که به صورت کاملا دیجیتال عمل می کنند. همانطور که گفته شد اینورتر آسانسور برای مشاغل و ساختمان های صنعتی و تجاری و محیط هایی که در آن افراد دارای بارهای حساس و خاص هستند ، استفاده می شود. موارد استفاده و کاربردهای اینورتر آسانسوریهمانطور که می دانید اینورتر در چند سال اخیر با استقبال خوبی روبه رو شده است. این دستگاه در موارد کاربردی دارد که از جمله آن ها می توان به اینورترهای با گشتاور متغیر برای پمپ و فن، اینورتر با گشتاور ثابت برای آسانسور و نوار نقاله و جرثقیل، اینورتر با فیدبک های خاص برای اکسترودرها اشاره کرد؛ که ما در ادامه به بررسی اینورتر آسانسوری می پردازیم. مزایای استفاده از اینورتر آسانسوریاینورتر آسانسوری دستگاهی الکترونیکی است که به وسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را کنترل کرد در واقع همان کنترل دور موتور است . همچنین تغییر جهت دور موتور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور توسط اینورتر صنعتی انجام می گیرد. برای خاموش و روشن کردن موتورها دیگر لازم به قطع و وصل مجدد برق نیست، با یک اینورتر آسانسور این عمل صورت میگیرد. استفاده از اینورتر آسانسوری همچنین به کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش عمر قسمت مکانیکی کمک می کند. حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، حفاظت موتور در برابر اضافه بار از دیگر موارد استفاده ی اینورتر آسانسوری است. همچنین اینورتر برای جلوگیری از سوختن موتور و خطرهای ناشی از آن، زمانی که بار موتور از حد مجاز بالاتر رود، به صورت خودکار آن را خاموش کرده و از طریق کدخطا به کاربر اطلاع خواهد داد. انواع اینورتر آسانسوریاز نظر توان موتور توان اینورتر هم نیز متفاوت است. اینورترها از نظر نوع موتور، ولتاژ ورودی، حداکثر جریان متفاوت هستند
:: برچسبها: آسانسور،اینورتر آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 44 نوشته شده توسط : آسانسورچی
در ساختمانهای بلند، برای ایجاد تعادل مکانیکی و داینامیکی کابین آسانسور، یک سمت زنجیر جبران را به زیر کابین و قسمت دیگر آنرا به زیر کادر وزنه تعادل نصب کردند.
برای جلوگیری از سر و صدای زنجیر جبران می توان از پوشش های خاص اینکار مانند شلنگ یا طناب کشی کنفی استفاده نمود به طور معمول در آسانسورهایی که تعداد طبقات آن حدودا 10 طبقه یا به عبارتی از 27 الی 30 متر بیشتر است و کابین در بالاترین و قاب وزنه در پائین ترین طبقه (یا بالعکس) متوقف باشد، باید برای جبران وزن سیم بکسلهای آویزان شده و همچنین کابل آسانسور که آن هم آویزان است، از زنجیر جبران استفاده نمود. در صورت استفاده نکردن از زنجیر جبران وزن این تجهیزات باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند موارد زیر می شود:
مشکلی که در استفاده از زنجیر جبران وجود دارد، قوس انتهایی آن می باشد، که گاهی باعث پیچش زنجیر جبران گردیده و خساراتی بوجود می آورد، مخصوصا"در آسانسورهایی که قاب وزنه تعادل از پشت کابین به کنار انتقال پیدا کرده این مشکل بیشتر دیده می شد رای جلوگیری از پیچش زنجیر جبران با مهار دو قسمت تهتانی آن در پائین چاه آسانسور در ارتفاع حدود یک متر از کف چاه باید بوسیله غلطکهای متحرک مهار گردد برای جلوگیری از سر و صدای حرکت زنجیر جبران، با استفاده از طناب کنفی یا شیلنگ پلاستکی که طناب را از درون حلقه عبور داده، یا زنجیر را از داخل شیلنگ عبور داده و با این روش از ایجاد سر و صدا جلوگیری می گردد. با تولید زنجیرهای جدید که با پوشش خاصی به صورت کابلی گرد در آمده، با مشکل جدیدی مواجه شده اند، چون قوس پائین این نوع زنجیر نسبت به زنجیر معمولی دارای قطر بیشتری است و زمان حرکت، بازگشت این قسمت به حالت اولیه و طبیعی در زنجیر مذکور مسئله ساز شده، در این وضعیت نیاز به فضایی به قطری حدود یک الی یک متر و بیست سانتیمتر می باشد. چون در آسانسورهای سرعت بالا نمی شود از زنجیر جبران استفاده کرد، باید از سیم بکسل استفاده شود، و برای جلوگیری از پیچش سیم بکسل در این آسانسورها باید از دستگاه Tied-Dow'n استفاده کرد :: برچسبها: زنجیر جبران , :: بازدید از این مطلب : 47 نوشته شده توسط : آسانسورچی
دیکتاتور، Dictator یا Damper این قطعه بر روی درب آسانسور نصب شده و وظیفه ی جلوگیری از کوبیده شدن درب به کابین و روان بسته شدن آن می باشد . مگنت درب آسانسوروسیله ای است که از یک سیم پیچ مغناطیسی ، یک اهرم و یک جک تشکیل شده و بر روی کابین و طرف قفل ایمنی درب زبقات نصب می شود . فروش مگنت دربازکن
در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد. :: برچسبها: قفل آسانسور،دیکتاتور آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 11 نوشته شده توسط : آسانسورچی
اساسی ترین و اصلی ترین قدم قبل از نصب آسانسور طراحی، نقشه کشی و آنالیز ترافیک ساختمان و آسانسور میباشد. در نصب آسانسور عوامل زیادی مانند طراحی و معماری ساختمان، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات، تعداد واحد هر طبقه، میزان ترافیک و …اثر گذار خواهند بود که برای نصب بهترین حالت آسانسور ها بیشترین نقش را دارند. روند طراحی و راه اندازی آسانسور در طراحی اولیه ساختمان قسمتی از ساختمان برای آسانسور که اصطلاحا چاه آسانسور نامیده میشود در نظر گرفته میشود. پس از اتمام سقف های ساختمان نوبت به شرکت آسانسوری میرسد. شرکت های آسانسوری برای بازدید اولیه به ساختمان مراجعه میکنند و پس از اندازه برداری های مختلف مانند: عرض چاه، عمق چاه، طول تراول، محل قرار گیری درب ها، ارتفاع طبقات، عمق چاهک و… مقادیر این اندازه گیری ها را بررسی نموده و بهترین حالت و نوع آسانسور را برای ساختمان در نظر میگیرند. آنالیز ترافیک در طراحی آسانسوریکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسورها اهمیت بسیار زیادی دارند مبحثی به نام آنالیز ترافیک میباشد. آنالیز ترافیک به ما کمک میکند تا بهترین حالت برای تعداد آسانسور، ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و…را انتخاب کنیم،که تمامی این موارد در جا به جایی مسافران و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور بسیار مهم هستند. برخی از عواملی که در آنالیز ترافیک آسانسور مورد بحث هستند عبارتند از: ۱: قابلیت جا به جایی آسانسورآن میزان درصد از جمعیت ساختمان که میتوانند در ۵ دقیقه توسط آسانسور جا به جا شوند. در ساختمان های مسکونی کافیست ۵ درصد از جمعیت ساختمان بتوانند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود. این درصد در ساختمان های تجاری باید به ۱۲ درصد برسد. ۲: زمان سفر اسمی آسانسورمدت زمانی است که آسانسور از بالاترین طبقه به پاین ترین طبقه رفته و سر جای اول خود بازمیگردد. ۳: انتظار برای آسانسورحاصل تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسور ها را انتظار برای آسانسور میگویند. این زمان در ساختمان های مسکونی تا ۵/۱ دقیقه مورد قبول میباشد و عدد در ساختمان های اداری باید روی ۳۵ ثانیه باشد و در حالت بسیار ایده آل روی ۲۵ ثانیه میباشد. طراحی چگونگی قرارگیری قطعات آسانسور در چالهاستفاده از حداکثر فضای چاله » بعد از آنالیز ترافیک این موضوع که کابین با چه ابعادی ساخته شود و بتواند در چاله در نظر گرفته شده نصب و اجرا شود بسیار مهم میباشد. به طور قطع هرچه بیشتر از فضای چاله استفاده شود و فضای خالی کمتری در چاله بماند بسیار بهتر خواهد بود زیرا هر چقدر بیشتر از فضای چاله استفاده شود اندازه کابین بزرگ تر میشود. محل قرارگیری درب ها » با توجه به عرض و عمق چاله شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ تصمیم میگیرند که چه نوع آسانسوری را طراحی کنند. اینکه درب های طبقه داخل چاله قرارگیرد یا بیرون چاله قرار گیرد. ریل و وزنه کابین » ریل ها چگونه نصب شوند، قاب وزنه در کنار کابین قرار گیرد یا در پشت کابین، از چه نوع دربی (سانترال-تلسکوپی و گاها اتوبوسی) و چه عرضی استفاده شود، برخی از مواردی هستند که در اندازه کابین و اینکه حدالامکان کابین به سمت مربع شکل برود تاثیر زیادی داشته و باید در نظر گرفته شوند.
:: برچسبها: طراحی آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 325 نوشته شده توسط : آسانسورچی
انکودر آسانسور (Encoder) وسیله ای الکترومکانیکی است كه حركت دوراني شفت موتور را لحظه به لحظه به كدهاي ديجيتال يا آنالوگ تبديل و براي درايو تابلو فرمان می فرستد. هر انکودری نیاز به یک دیکودر دارد تا صفر و یک های ارسالی انکودر را بازخوانی کند. شرط بهره گیری از انکودر ها مداربسته بودن (Close loop) بودن است. انکودر حركت دوراني شفت موتور را لحظه به لحظه به كدهاي ديجيتال يا آنالوگ تبديل و براي درايو تابلو فرمان ارسال مي نمايد و بدين ترتيب درايو مي تواند مطلوب ترين منحني حركت را در اختيار موتور قرار دهد و حركتي نرم و لذت بخش را براي آسانسور ايجاد نمايد. انکودر در اصل حسگری است که بر روی محور چرخ ، چرخدنده و یا موتور نصب شده و میزان سرعت چرخش و نیز جهت آن را تشخیض دهد. نقش انکودر در آسانسور بسیار حساس بوده و باید در زمان سرویس به آن توجه ویژه ای کرد. انکودر آسانسور عموما از نوع نوری بوده شامل فرستنده و گیرنده مادون قرمز می باشد. حسگرها در طرفین جسم مکانیکی قرار گرفته و از چرخش موتور پالس الکتریکی ایجاد می گردد . مقدار یک به معنی عبور نور از شیارها بوده و مقدار صفر نیز مشخص کننده عدم عبور نور و برخورد با پره ها می باشد. بهترین راه برای آنالیز حرکت گردشی موتور نصب انکودر بر روی شفت موتور می باشد. در برخی از موتور ها انکودر را کارخانه سازنده موتور درون موتور آسانسور نصب کرده است و نیازی نیست که شما اینکودری اضافه کنید . در برخی از موتور های آسانسور انکودر در داخل آن و بر روی شفت موتور تعبیه شده است و در برخی دیگر در انتهای شفت و خارج از موتور قرار دارد. موارد مهم در نصب انکودر آسانسور بر روی موتور سعی کنید طول سیم انکودر را بسیار کوتاه در نظر بگیرید زیرا طول بلند سیم اینکودر باعث می شود نویز های زیادی روی این سیم بیافتد و فیدبک مناسبی نصیبمان نشود. حرکت و لرزش موتور بر روی انکودر تأثیر نگذارد و باعص نشود که اطلاعات غلطی را به دبکودر بفرستد. اجزاء انکودر آسانسور به شرح ذیل می باشد:
:: برچسبها: انکدر آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 20
|
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|