نوشته شده توسط : آسانسورچی

مقررات ایمنی ریل های راهنما :

1- کابین و وزنه تعادل بایستی هر کدام به وسیله حداقل دو ریل راهنمای سخت ، هدایت شوند .

2- توان و استحکام ریل ها ، متعلقات و اتصالات آن ها باید جهت تحمل نیرو های ناشی از عملکرد ترمز ایمنی ( پاراشوت ) وهمچنین انحناء و پیچشهای ناشی از بار نا متعادل داخل کابین ، کافی باشد .

3- ریل های راهنما باید به گونه ای به براکت ها و سازه ساختمان ها محکم شوند که اثرات نا مطلوب ناشی از نشست ساختمان یا انقباض بتن ، به صورت خود کار یا با تنظیم ساده ای قابل جبران باشد .

4- جوشکاری ریل ها به همدیگر یا به براکت ها و ساختمان ممنوع می باشد .

انواع کفشک راهنما

کابین ووزنه تعادل می باید بر روی پل راهنما توسط کفشک های بالایی و پائینی که به

شاسی متصل هستند هدایت شوند .

دو نوع اصلی کفشک راهنما وجود دارد که عبارتند از :

1 ) کفشک های لغزشی :

کفشک های لغزشی که اخیرا استفاده میشود برای سرعت های کم ومتوسط تا حدود 2 متر بر ثانیه می باشد . صطکاک لغزشی می تواند مقاومت قابل توجهی در حرکت کابین اعمال نماید . با بکار بردن کفشک های لغزشی ریلهای راهنما باید روغنکاری شوند تا مقاومت در مقابل اصطکاک و سایش کم شود و شرایط لغزش بهتر گردد . امروزه استفاده از روغنکاری کننده های خودکار با روغن سنگین یا گریس معمول است .

2 )کفشک های غلطکی

وجود کفشک های راهنمای غلطکی در آسانسور های سرعت زیاد ضروری هستند ، هر چند نرمی حرکت کابین و صرفه جویی در انرژی به علت کاهش در اصطکاک وجود این کفشک های غلطکی را در آسانسور های با سرعت متوسط را نیز اقتصادی می کند .

گاورنر سرعت غیر مجاز :

گاور نر در موتورخانهقرار دارد و شامل سیم بگسل گاورنر ( 1 ) ( سیم بگسل ) که از فلکه گاورنر (2) گذشته و به فلکه کششی ( 3 ) در ته چاهک امتداد یافته و مجددا به فلکه گاورنر برگشته و حلقه ای تشکیل می دهد . سیستم به وسیله کابین که در نقطه ( 4 ) به سیم بگسل گاورنر وصل شده به حرکت در می آید . وقتی که سرعت به حد فعال شدن گاورنر برسد ، گاورنر سیم بگسل را نگه می دارد و از آنجائیکه کاین هنوز حرکت خود را در جهت پائین ادامه می دهد لذا سیم گاورنر کشیده شده و در نهایت سیستم ایمنی عمل می نماید .

سرعت فعال شدن گاورنر باید حداقل 115 درصد سرعت اسمی باشد . EN81 مطابق

سیستم ایمنی ( پاراشوت )

کابین هر آسانسور که بوسیله سیم بگسل ها یا زنجیر ، معلق و ممکن است به وسیله اشخاص به منظور تردد و جابجایی بار یا کالا مورد استفاده واقع شود ، باید مجهز به سیستم ایمنی یا آنچه در ایران به اسم پاراشوت معروف شده است گردد . وزنه تعادل زمانی باید یا سیستم ایمنی ( پاراشوت ) مجهز شود که طبقه زیرین آن مسکونی باشد .

سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی برای متوقف کردن کابین ( یا وزنه تعادل ) به طریق در گیر شدن با ریل های راهنما است و در مواقعی که کابین از سرعت تعیین شده قبلی در جهت حرکت به سمت پائین تجاوز کند بدون توجه به دلیل افزایش سرعت ، عمل می کند .

سیستم ایمنی ترجیحا در زیر و در پائین ترین قطعه یوک کابین نصب می شود و بر روی جفت ریل های راهنما عمل می کند . درگیری با ریلهای راهنما باید همزمان باشد ، و کف کابین با بار توزیع شده بطور یکنواخت ، نباید انحراف بیش از 5 درصد از موقعیت خودش داشته باشد .

سرعت مشخص که کابین یا وزنه تعادل باید در آن متوقف ( پاراشوت ) شود برابر با سرعتی است که گاورنر برای آن تنظیم شده تا عکس العمل نشان دهد سیستم ایمنیوزنه تعادل ممکن است یا با خرابی سیستم تعلیق و یا بوسیله یک سیم بگسل ایمنی ، اگر سرعت اسمی از یک متر بر ثانیه متجاوز نباشد عمل نماید . یک سوئیچ سرعت بیش از حد مجاز باید روی دستگاه گاورنر نصب شود تا قبل از فعال شدن سیستم ایمنی مدارات کنترل را قطع نماید .



:: برچسب‌ها: ریل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور


1- هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد .


2- حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .


    الف )اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل ( By traction )

     ب ) سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از .0.63 متر بر ثانیه مجاز است . (Positiv drive)


3- آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .


4- سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .


5- سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود .


6- فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .


7- ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند .


8- استفاده از ترمز نواری ممنوع است .


9- وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .


10- برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .


11- کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد .
سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل

 

 کابین و وزنه های تعادل :

 

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بگسلهای فولادی معلق نگاه داشته می شوند . سیم بگسل های آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند .یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد. این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود، چنین وسیله ای
شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی و کابل شو است .


وزنه تعادل  :


وزنه تعادل در آسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بکار می رود .ین درصد 45 تا 50 می باشد


وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند . به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه ، قاب از ریل وزنه خارج نشوند .


هدایت کابین :


استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است :


1 ) برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کردن حرکات افقی .
2 ) جلوگیری از نوسانات کابین بعلت نیروهای خارج از مرکز
3 ) توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنما فولادی صلب هدایت شوند . این دو از فولاد
ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 نیوتن بر میلی متر مربع و کمتر از 520 نیوتن بر میلی متر مربع ساخته شده اند .

 

 



:: برچسب‌ها: مقررات ایمنی سیستم ترمز آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

حضورآسانسور در طبقه دلخواه و در هر ۳۰ ثانیه یکی از ویژگی های منحصر به فرد آسمان خراش های آینده می باشد که یکی از وعده های کمپانی قدرتمند آلمانی آسانسور THYSSENKRUPP می باشد . این کمپانی تکنولوژی را به دنیا عرضه کرده است که حرکت بیش از یک کابین آسانسور را در یک چاله و همچنین حرکات افقی آسانسورها را علاوه بر عمودی امکان پذیر کرده است .
این کمپانی ادعا می کند که اختراع اخیر خود انقلابی در معماری مدرن محسوب می شود ، زیرا بلوک مرکزی چاله آسانسور که خود از عوامل ضروری در ساختمان های امروزی می باشد، باعث ایجاد محدودیت در طراحی نمی شود. ساکنان ساختمان می توانند از زمان انتظار کوتاه لذت برده و صاحبان ساختمان ها فضاهای کمتری را به آسانسور اختصاص داده و از این فضاهای موجود برای بازتر شدن محیط دفتر کار یا محل سکونت و… استفاده می کنند .
کلید دستیابی به این موفقیت وعده داده شده یک موتور خطی است که کمپانی THYSSENKRUPP بااقتباس از قطار مغناطیسی Trans rapid در شانگهای با همکاری زیمنس ساخته است. این شرکت اعلام کرده است هر کدام از کابین ها تنها نیازمند یک موتور برای هر دو حرکت افقی و عمودی می باشند.
کابین های آسانسور به شکل حلقه لوپ مانندی حرکت می کنند که باعث ترافیک بیشتر سرنشینان شده و زمان انتظار را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه کاهش می دهد. هر کدام از کابین ها قادر به متوقف کردن به طور مستقل است و اجازه می دهد تا مسافران با ایمنی بالا خارج یا وارد شوند. آسانسور های مدلPaternoster که در اوایل قرن ۲۰ بسیار محبوب بود از لحاظ ظاهری شبیه به مدل های جدید کمپانی Thyssenkrupp بودند با این تفاوت که کابین ها هیچگاه متوقف نمی شدند و سرنشینان مجبور به پریدن برای سوار یا پیاده شدن از آن بودند.
THYSSENKRUP ادعا می کند که جایگزینی کابل های حرکتی با تکنولوژی maglev و استفاده از مواد از جنس کربن سبک برای کابین های آسانسور نیازمند چاله های کوچکتر می باشد. همراه با تعداد زیادی از کابین، فضای کمتری تا حدود پنجاه درصد نسبت به سیستم های فعلی را با توجه به ارتفاع ، اشغال می کند.
این شرکت آلمانی که دارای اهداف بالا درزمینه فن آوری می باشد بیان کرده است که ارتفاع ایده آل برای استفاده از این مدل آسانسورها از ۳۰۰ متر شروع می شود. کمپانی THYSSENKRUPP، گزینه ی حرکت افقی را در آسانسور یک انتخاب سودمند درساختمان های کم ارتفاع و عریض تر تلقی می کند.
این شرکت فن آوری خود را به عنوان یکی از بزرگترین نوآوری ها در صنعت آسانسور و پله برقی پس از الیستا اوتیس و معرفی ترمزهای اضطراری در آسانسور در سال ۱۸۵۴ توسط وی معرفی می کند . اولین ساختمانی که یک نمونه اولیه از این آسانسور را خواهد داشت برج ۲۴۰ متری می باشد که در حال حاضر در Rottweil آلمان ساخته شده است .به گفته این کمپانی افراد قادر خواهند بود تا از این سیستم در سال ۲۰۱۶، استفاده کنند .
شرکت ژاپنی هیتاچی، در حال حاضر در حال توسعه نسخه به روز رسانی شده سیستم paternoster قدیمی می باشد . سیستم هیتاچی از نوع آسانسورهای سنتی کششی کابلی است که کابین های آن به صورت جفت در دو شفت مجاور به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.
شرکت غول آلمانی تیسن همچنان به دنبال بکارگیری موتورهای قطار maglev برای سایر اپلیکیشن ها می باشد. در اوایل سال این شرکت پیاده رو متحرک پر سرعت خود را عرضه کرد . هر سکوی حمل بار پیاده رو قابل ارتقا است و شامل موتور مخصوص به خود بوده و در مکان هایی که در آن مسافران سوار و پیاده می شود آهسته تر حرکت می کند ، اما در این بین تا شتاب ۷ کیلومتر در ساعت سرعت می گیرد . کمپانی THYSSENKRUPP از این پیاده رو ها در فرودگاه ها و سیستم حمل و نقل کوتاه برد در نواحی شهری استفاده می کند



:: برچسب‌ها: آسانسور افقی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

علت ترس از آسانسور

در بسیاری از افراد، ترس از آسانسور از فوبیای خاص دیگری نشئت می‌گیرد که فرد به آن مبتلاست، اما به‌تنهایی خود را نشان می‌دهد؛ به این معنا که شاید فکر کنید فقط از سوار شدن به آسانسور می‌ترسید، اما این ترس در یک فوبیای دیگر ریشه دارد. ترس از آسانسور، مثل سایر انواع فوبیا می‌تواند از معمولی تا شدید باشد.

۱. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا

2. انزواطلبی یا آگورافوبیا

۳. تجارب گذشته
علائم ترس از آسانسور

ـ تنفس نامنظم، تپش قلب شدید، تعریق و ضعف و بی‌حالی هنگام قرار گرفتن در محیط آسانسور

ـ احساس ترس شدید از گیر افتادن و محدود شدن در فضاهای بسته

ـ احساس تنگی نفس در هنگام سوار شدن درآسانسور

ـ احساس نگرانی و اضطراب بالا از محیط‌‌های بسته

ـ اجتناب از سوار شدن بر آسانسور

ـ گرایش به مکان‌های باز

ـ ترس از خفگی

 

غلبه بر ترس از آسانسور

در بسیاری از افراد، یادگیری راهکارهای امنیتی و آشنایی اولیه با سازوکار آسانسور به غلبه بر ترس معمولی از آسانسور کمک می‌کند. همچنین تماشای چندساعتۀ آسانسور شیشه‌ای نیز می‌تواند در رفع ترس از آسانسور مفید باشد.

اگر ترس شما بسیار شدید و مداوم است، بهتر است از متخصص کمک بگیرید. ترس از آسانسور ممکن است باعث رد کردن یک پیشنهاد کاری خوب در طبقات بالای یک ساختمان، امتناع از ملاقات بیمارانی که در طبقات بالای بیمارستان بستری هستند و بالا رفتن از ده‌ها پله به‌جای استفاده از آسانسور شود.

این نکته را به خاطر بسپارید که با کمک مشاور و کمی تمرین، اجازه نخواهید داد که ترس از آسانسور، زندگی شما را مختل کند.

روش های رفع ترس از آسانسور؟

لیست تهیه کردن

مواجهه با عامل ترس

آسانسور بازی

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری

هیپنوتیزم درمانی

مواجهه درمانی



:: برچسب‌ها: علائم ترس از آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

قطع شدن برق

یکی دیگر از دلایلی که سبب از کار افتادن آسانسور می‌شود، قطع جریان برق است. چون که بیشتر آسانسورها دارای باتری پشتیبان هستند و در زمانی که برق برود باتری وارد مدار شده و اسانسور را به نزدیک ترین طبقه هدایت می‌کند و اگر پس از توقف دوباره جریان برق وصل شود کار خواهد کرد در صورتی که قطعات الکتریکی و یا مکانیکی آن آسیب ندیده  باشد در یک تقسیم بندی دلایلی که می‌تواند باعث از کار افتادگی آسانسور شود را آورده‌ایم که عبارتند از:

نوسان بالای برق ورودی

قطع کامل برق ورودی سیستم آسانسور

نبود باطری پشتیبان

دوفاز شدن برق آسانسور

تک‌فاز شدن برق آسانسور

تداخل فرکانس بالای برق ورودی

 نقص‌های الکترومکانیکی

یکی دیگر از دلایلی که احتمال بروز آن‌ها برای خرابی آسانسور زیاد است مشکلات الکترومکانیکی می‌باشد. آسانسور سیستمی الکترومکانیکی است که قطعات بسیار زیادی در آن وجود دارند. اگر هر کدام از آن‌ها آسیب ببینند آسانسور از کار می‌افتند. زمانی که برای آسانسور قطعات بی کیفیت خریداری شود؛ ُآسانسور نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد و در مقابل هر ضعف به سرعت خراب می‌شود. همچنین خارج شدن آسانسور از تراز طبقات مختلف هم سبب شده تا از کار بیفتند. کفشک قطعه مهم دیگری در آسانسور است که معیوب شدن آن هم در کارافتادگی آسانسور تاثیر زیادی دارد.

دلایل دیگر از کار افتادن آسانسور در یک نگاه

عدم سرویس و نگهداری آسانسور در بهترین زمان ممکن

خرید آسانسور از شرکت‌های نامعتبر

فعال شدن ترمز آسانسور

تنظیم نادرست میکروسوئیچ‌های ایمنی و فعال شدن آن‌ها

اشتباه در مراحل نصب آسانسور

خارج شدن کابین از ریل راهنمای آسانسور

تنظیم نادرست براکت ریل آسانسور

تنظیم نبودن تنظیمات کنترلی تابلو فرمان آسانسور

نقص فنی در موتور آسانسور

سرویس نکردن به موقع آسانسور

عدم آشنایی کامل با استفاده درست از آن

 



:: برچسب‌ها: دلایل ایجاد نقص در اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در نصب ریلها دقت شود که ریل ها کاملا عمودی و موازی نسبت به یکدیگر و کاملا شاقول شده نصب گردند و هیچ خمیدگی ، انحراف و یا قوسی در هیچ نقطه از کل چاه آسانسور نداشته باشد. همچنین هنگامی که در چاه آسانسور روی آهن آلات کار نصب و جوشکاری انجام می شود باید دقت کنید که به هیچ وجه ابزارهایی مانند انبر جوشکاری و الکترود با ریل ها به هیچ وجه برخورد نکند زیرا با برخورد انبر یا الکترود با ریلها مخصوصا اگر به لبه ریل برخورد کنند باعث خال زدن ریل شده و ناهمواری ایجاد می کنند و همین امر در آینده می تواند حرکت کابین آسانسور و یا قاب وزنه تعادل آسانسور را با مشکل مواجه نماید.

 

 

نوع و سایز ریل راهنمای آسانسور

قطعا اولین سوالی که در ذهن پیش از نصب ریل راهنمای آسانسور پیش می آید این است که چه نوع ریلی و با چه سایزی باید تهیه نمود.

  • جنس ریلهای آسانسور باید از فولاد ST-37 ساختمانی باشد و حتما باید سطح آن کاملا صیقلی و بدون هیچگونه تاب و انحنا بوده و از جنس مرغوبی باشد
  • ریل T5 بعنوان ریل راهنمای وزنه تعادل آسانسور
  • ریل T9 برای آسانسور 5 الی 10 توقف و ریل T16 برای آسانسورهای بالاتر از 10 توقف بعنوان ریل راهنمای کابین آسانسور
  • با توجه مشخصات کاتالوگ ریل ها باید توجه کنید که عدد تنش کششی ریل بین 370 الی 520 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد



نحوه نصب ریل و براکت نگهدارنده

در ابتدا توجه کنید که ریل های آسانسور توسط صفحاتی بنام پشت بند ریل به یکدیگر متصل می گردند و همچنین توسط لوازمی بنام براکت بین دیوار و آهنکشی محکم می شوند. برای اینکه اتصال ریل های راهنمای آسانسور کاملا یکنواخت و دقیق باشد در یک سر ریل شیاری سراسری تعبیه شده است و همچنین در سمت دیگر ریل راهنما زبانه ای به اندازه شیار سمت دیگر وجود دارد که بعنوان راهنمای نصب ریل عمل کرده و با توجه به آن کافیست  دو ریل را روی هم قرار داد و کاملا به صورت نر و مادگی در هم فرو رفته و ریل ها بصورت دقیق روی هم قرار میگیرند. همچنین در قسمت انتهایی دو سر ریل راهنمای آسانسور یعنی در محل اتصال پشت بند به ریل راهنما ، کاملا توسط کارخانه تراشکاری و صیقلی شده است تا دقیقا ریل بتواند با پشت بند ریل منطبق شود.

نصب درب طبقات آسانسور

قطعا یکی از مهمترین مراحل نصب آسانسور مرحله نصب درب طبقات آسانسور می باشد و همانطورکه قبلا نیز بیان شد در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت این مرحله بصورت عملی آموزش داده می شود. برای نصب درب ها به یک سری ابزارها نیاز است که عبارتند از:
کلاه ایمنی و کمربند ایمنی ، دستکش کار مناسب ، کفش کار مناسب ، عینک مخصوص فرزکاری و جوشکاری و...

 

برای نصب درب های آسانسور باید به یک سری نکات دقت شود که بشرح زیر است:

  • حتما در آهنکشی فضای نصب درب در هر طبقه بصورت دقیق محاسبه و قرار داده شود
  • باید فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت راست ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت چپ ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا مرکز ریل کابین اسانسور توسط کارشناس مشخص شده باشد
  • درب طبقات باید حتما بصورت دقیق روی نبشی یا قوطی فیکس گردد
  • وجود حفاظ مناسب در مقابل تمام دربهای طبقات زیرا اگر فضای خالی دربهای طبقات بدون حفاظ باشد یک پرتگاه خطرات در هر طبقه از ساختمان خواهیم داشت.
  • دقت کنید کلافهای داربست آهنکشی باید حدود 20 الی 30 سانتیمتر پائین تر از کف طبقات نصب شود تا درب هر طبقه قابل نصب صحیح باشد
  • حتما کلاف های آهنکشی حداقل در فواصل 1.5 متر از یکدیگر باشند تا بین کلافهای داربست در هر طبقه یک کلاف نیم طبقه نیز قرار گیرد تا نصاب درب بتواند با کمک آن نصب درب و ریل و براکت ها را براحتی انجام دهد
  • حتما درب باید شاقول کاری دقیق گردد تا در آسانسور بهترین کارایی را داشته باشد

 



:: برچسب‌ها: نصب درب و ریل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آهن کشی آسانسور چیست ؟

وقتی که در چاه آسانسور عملیاتی برای اجرای آسانسور صورت بگیرد به آن نبشی کشی آسانسور گفته می ‌شود. در طی این عملیات که برای به حرکت در آوردن آسانسور انجام می‌ شوند ستون ‌هایی به صورت عمودی و کلاف‌ هایی که ستون ‌ها را بهم متصل می ‌کنند در چاه آسانسور کارگذاری می ‌شوند. کابین آسانسور باید بتواند به ‌راحتی از ستون‌ ها بالا و پایین بیاید و ستون ها بایستی بتوانند تمام بار وارده از سمت کابین را تحمل کنند و وزنه را ثابت نگهدارند. طراحی آهن کشی آسانسور توسط ابزارهای مهندسی و نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌ پذیرد و هر چقدر کیفیت آهن کشی بالا باشد آسانسور دارای ایمنی بالایی شده و همچنین لرزش‌ های آن به حداقل می‌ رسند.

جزئیات آهن کشی آسانسور

هدف از شاسی کشی آسانسور این است که ریل ‌های کابین آسانسور در جای خود تثبیت شوند و آسانسور بدون هیچ تکان و لرزشی حرکت کند. در واقع آهن کشی حکم قاب نگهدارنده را برای کابین دارد که بدون آن آسانسور نه تنها ایمن نیست بلکه حتی قادر به کشیدن هیچ باری نخواهد بود. برای اینکه کابین بتواند به‌ صورت عمودی حرکت کند نیاز به دو یا چند ریل راهنما دارد و برای ثابت نگهداشتن این ریل ‌ها لازم است که حتما آهن کشی آسانسور صورت بگیرد. آهن کشی می ‌تواند تمام بار و نیروهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده از سمت کابین آسانسور را تحمل کند.

دتایل شاسی کشی آسانسور

همانطور که قبلا گفته شد طراحی شاسی کشی آسانسور توسط متخصصین طراح انجام می ‌شود بنابراین همه مواد اولیه مورد نیاز یک آهن کشی استاندارد و همچنین سایز و تعداد آنها در نقشه بیان می‌ گردد. پس از قرار دادن آهن‌ آلات مخصوص آهن کشی در ساختمان مثل سر درب طبقات، محل اتصال پلیت به ستون، کلاف‌ ها، ستون ‌ها، زیر درب طبقات، پشت بند ریل ‌ها و ستون ‌ها آنها را با ضد زنگ مات به زنگ‌ زدگی مقاوم می‌ کنند و این کار همچنان در طول نصب و اجرا ادامه پیدا می ‌کند.  به طور کلی برای آهن کشی آسانسور از تیرآهن، ناودانی و نبشی استفاده می‌ شود ولی از طرفی هم این مواد اولیه مورد نیاز به تعداد توقف آسانسور نیز بستگی دارند، به طوریکه برای تعداد توقف کمتر از پانزده، از نبشی برای ستون‌ ها و از ناودانی برای کلاف‌ ها استفاده می ‌شود.

  • نقشه آهن کشی آسانسور

نقشه آهن کشی برای اجرای کار بسیار مهم است و توسط نرم ‌افزار تخصصی و همچنین مهندس طراح آماده می‌ شود. نقشه آهن کشی همه جزییات کار و نحوه اجرای آن را در بر میگیرد. می ‌توان از روی نقشه پایان کار را حدس زد و اگر خطایی در آن وجود داشته باشد مهندس طراح سریعا اقدام به اصلاح آن می ‌کند.

  • شاقول ریزی آسانسور

قبل از اجرای هر کاری از روی نقشه می ‌بایست هر گونه ناشاقولی در چاه آسانسور محاسبه شود که به اینکار شاقول ‌ریزی گفته می ‌شود. قبل از اینکه آسانسور اجرا شود باید اطمینان حاصل کنند که تیرها همگی همسان هستند و اینکار با شاقول ‌ریزی امکان ‌پذیر است. برای شاقول‌ ریزی یک نفر از پشت بام ریسمان ‌هایی را روی هر ستون آویزان می‌ کند. یک نفر دیگر در داخل ساختمان داخلی‌ ترین دیوار را در نظر گرفته و ریسمان به آن آویزان می‌ کند. بعد از اینکار اختلاف ریسمان ‌ها با هم مقایسه شده و ناشاقولی یا به اصطلاح خطای چاه آسانسور گرفته می ‌شود.

  • معین کردن محل قرارگیری صفحه پلیت ‌ها

صفحه پلیت ‌ها معمولا در ساختمان اسکلت بتنی برای آسانسور کارگذاری می‌ شوند، زیرا در ساختمان اسکلت فلزی از اتصالات فلزی بجای صفحه پلیت استفاده می ‌شود. برای مهار بهتر نیروهای وارده صفحه پلیت ها در چهار گوشه چاه آسانسور به‌ صورت افقی کار گذاشته می ‌شوند. لازم به ذکر است که روی صفحه پلیت‌ ها به هنگام کارگذاری سیمان می ‌ریزند که حتما قبل از انجام آهن کشی روی پلیت‌ ها باید پاک شده و همچنین کل چاه آسانسور می ‌بایست قبل از آهن کشی تمیز شود.

  • تعیین خط مبنای آهن کشی یا همان خط تراز

خط مبنا همان خطی است که آهن کشی با ورودی آسانسور تراز می ‌شود. برای تراز کردن، دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور کار می‌ گذارند و آن را به ‌عنوان خط تراز در نظر می ‌گیرند. این دیوار طبق الگوی اندازه ‌گیری با ناودانی و میلگرد صاف جوشکاری یا گچکاری شده و تثبیت می ‌شود.

 



:: برچسب‌ها: اجرای آهن کشی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انواع آسانسور بر اساس محل نصب

هر مکانی با توجه به نیازهای انسان ها و شرایط خاص ممکن است نیازمند نوع خاصی از آسانسور باشد. از این رو آسانسورها براساس محل نصب نیز به انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شوند :

  1. آسانسورهای مسکونی
  2. آسانسورهای بیمارستان
  3. آسانسورهای کشاورزی
  4. آسانسورهای صنعتی
  5. آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها

آسانسور مسکونی

آسانسور مسکونی که طبیعتاً با توجه به اسم آن در ساختمان های مسکونی نصب و استفاده می شود خود انواع مختلفی از جمله مسافربر، بالا برنده در مسیر پله ها، ویلچربر عمودی، ویلچربر بر روی مسیر پله ها، آسانسورهای باری کوچک می باشند که با توجه به نیاز از انواع این آسانسورهای مسکونی می توان استفاده نمود.

آسانسور بیمارستانی

آسانسور بیمارستانی نیز که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد برحسب نیازی که وجود دارد انواع مختلفی دارد.

انواع آسانسور های بیمارستانی

  • آسانسور تخت بر : آسانسورهایی هستند که برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که قادر به جابه جایی و قرار گرفتن بر روی ویلچر نیستند و از ویژگی های این نوع آسانسور حرکت نرم و بدون شتاب آن است که ضربه ای به بیمار وارد نشود. از دیگر ویژگی های این نوع آسانسور داشتن دو ورودی در دو طرف آسانسور است.
  • آسانسور برانکابر: این نوع آسانسور برای جا به جایی بیماران، پزشکان و پرستاران و پرسنل بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد و بایستی دارای کم ترین لرزش و صدا باشد. ابعاد آسانسورهای برانکابر از آسانسورهای تخت بر کوچک تر است و به دلیل اینکه دارای موتورخانه هستند از دو نوع آسانسور کششی و هیدرولیک می توان استفاده نمود.

آسانسور های خودروبر

با افزایش تعداد خودروها و افزایش نیاز به پارکینگ در مجتمع های مسکونی و تجاری، تمایل معماران و صاحبین املاک بر پارکینگ هایی چند طبقه نیز افزایش یافت که همین امر باعث شد آسانسورهای خودروبر ساخته شوند.

ویژگی آسانسورهای خودروبر

  • آسانسورهای خودروبر بزرگترین نوع آسانسورها هستند.
  • ابعاد آسانسورهای خودروبر معمولاً ۲.۵ تا ۳ متر در ۴.۵ در ۶ متر می باشد.
  • ظرفیت آسانسورهای خودروبر ۲.۵ تا ۷ تن می باشد.
  • برای آسانسورهای خودروبر تا ارتفاع ۳ طبقه از آسانسور هیدرولیک و برای ارتفاع های بالاتر از آسانسورهای کششی یا گیرلس ۲ به ۱ و … استفاده می کنند. (برای انتخاب نوع آسانسور خودروبر حتما با مشاور متخصص مشورت کنید)

از مزایای آسانسورهای خودروبر می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، سر و صدای کم، ضریب ایمنی بالا، حرکتی نرم و روان و … اشاره نمود

 



:: برچسب‌ها: انواع آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

داکت چیست و چه کاربردی دارد

داکت های فلزی کانال هایی هستند که برای محافظت، حفظ زیبایی فضا و نیز مسیر انتقال سیم ها و کابل ها از آنها استفاده می گردد.

داکت امروزه از المان هایی می باشد که در ساختمان سازی مدرن از آنها استفاده می شود زیرا تعدد و تجمع سیم ها و کابل ها در یک فضا، موجب ایجاد منظره زشتی می گردد و در عین حال ممکن است برای افراد حاضر در محل خطرناک نیز باشد بنابراین شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع آن ها (ساده، شیاردار، پارتیشن دار،…) در جنس و سایزهای مختلف نموده اند که هرکدام کابرد خاص و ویژه ای دارند و در اینجا به مواردی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

داکت

به طور کلی بد نیست بدانید که در ساختمان سازی یکی از کارهای مهمی که انجام می شود سیم کشی برق ساختمان است که از تعداد زیادی سیم و کابل با ابعاد و اندازه های مختلف برای این منظور استفاده می گردد اما همواره وجود این سیم ها و کابل ها در یک فضا دردسرساز بوده زیرا علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی را ایجاد می کنند در عین حال ممکن است در اثر برخورد اشیا یا افراد با آنها خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی ایجاد گرد؛ به همین دلیل همواره انسان در تلاش بوده است تا از روش های مختلفی همانند استفاده از انواع داکت و ترانکینگ برای پنهان کردن این عناصر استفاده نماید البته سالم ماندن آنها و آسیب ندیدنشان نیز حائز اهمیت می باشد.

داکت، جایگزین روش های سنتی

روش های مختلفی برای پوشاندن کابلها و سیم های یک ساختمان وجود دارد به طور مثال برای سیم کشی های بزرگ و قوی کانال های زمینی حفر می شده که پس از کندن گودالی کف آن را آجر چینی می کردند و با ماسه داخل آن را پر می کردند و سپس کابل ها را روی آن قرار داده و به ضخامت حدوداً ۱۵ سانتیمتر مجدداً ماسه می ریزند در این حالت کابل کاملا در داخل زمین جای می گیرد البته بسته به تعداد و ضخامت آنها عمق این گودال ها متفاوت است اما امروزه استفاده از انواع داکت و ترانکینگ در مدلهای مختلف و در فضاهای داخلی ساختمانی افزایش یافته است.

داکت فلزی

داکت فلزی جایگزین داکت پلاستیکی با ویژگیهای خاص ضد آفتاب، سرما و گرما، فاقد تغییر رنگ و کدری، مقاوم و عدم آسیب پذیری، ضد حریق، قابلیت ایجاد پارتیشن، پانچ، بست گیر، گستردگی استفاده در گودال آسانسور، محیط های دارای اهمیت ضد حریق، فضای باز، مراکز صنعتی، واحد های تولیدی و … می باشد و از جنس فولاد، پوشش گالوانیزه، الکترو گالوانیزه و پلی اتیلن ساخته شده اند و دارای کاربردهای زیر می باشند: داکت فلزی به خاطر ایجاد حفاظت بیشتر برای کابل های برق در نزدیکی ماشین ها و همچنین بدلیل استحکام بالا در مکان هایی که نیاز به حفاظت مکانیکی بالا است استفاده می شود و دارای کاربردهای زیر می باشند :

  •  در حوالی دستگاه ها و ماشین ها
  • در محوطه کوریدورها و راه پله ها
  • قابلیت نصب بر روی بدنه ماشین ها، دیوارها و غیره

داکت های ضد حریق

داکت های ضد حریق، از صفحات استیل و پوشش داخلی برآمده تشکیل شده است و در صورت وقوع حریق، این داکت ها از انتشار آتش جلوگیری می کنند و راه های اضطراری و فرار به کمک این داکت ها می تواند ایمن و عاری از آتش و دود باقی بماند. داکت های PYROLINE تست شده است و ثابت شده است که برای مسیر های اضطراری نوع I30 و I120 ، مناسب می باشد.شکل آنها منطبق بر استاندارد داکتهای rapid 80 می باشد و سر پوش ها می توانند به پایه به راحتی، قفل شوند و برای اتصالات هم پتانسیل نیز مناسب اند.

ویژگی داکت های ضد حریق :

  • جلوگیری ایمن از پخش آتش
  • حفاظت از راه های فرار و اضطراری در مقابل حریق کابل ها
  • اتصال هم پتانسیل از طریق بست قفل شونده
  • عدم وجود پیچ انتهایی در داخل ( بدون ریسک خرابی کابل )

 



:: برچسب‌ها: داکت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

عملکرد صفحه کلید آسانسور به چه صورت است؟

امروزه با پیشرفت فناوری پنل شاسی های آسانسور در طرح های متفاوتی ساخته شده است و در دو نوع دکمه ای و لمسی موجود است . صفحه کلید آسانسور به آسانسور فرمان می دهد تا با توجه به طبقه ای که فرد انتخاب کرده است کابین حرکت کند

در مکانی که آسانسور نصب می شود باید در هر طبقه یک شاسی وجود داشته باشد . پنل شاسی یکی از عوامل مهمی در زیبایی کابین است . در شکل و رنگهای متفاوتی وجود دارد و جنس آن از استیل ، آلومینیوم و برنز می باشد .

صفحه کلید آسانسور شامل دکمه های فشاری اخطار ، نمراتور (نمایش طبقه ای که در آن حضور دارید) ، دو فلش برای اعلام جهت حرکت آسانسور به بالا یا پایین ، کلید زنگ خطر ، کلید تهویه کابین ، باز شدن در ، بسته شدن در ، لامپ اضطراری و.. می باشد .

صفحه کلید آسانسور از دو بخش تشکیل شده است : شاسی احضار و شاسی طبقات.

شاسی احضار دارای دو نوع توکار و روکار می باشد. داخل کابین کنار درب آسانسور قرار می گیرد . وظیفه آن حرکت کابین به طبقه ی مورد نظر است. شاسی طبقات دارای یک صفحه نمایش و یک کلید احضار می باشد . وظیفه آن نمایش جهت و موقعیت کابین است .

انواع صفحه کلید آسانسور کدام است ؟

پنل شاسی لمسی استیل و پنل شاسی از جنس شیشه :  شاسی آسانسور لمسی استیل جدید است و زیبایی خاصی به داخل آسانسور می بخشد . در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارد .

صفحه کلید آسانسور از جنس استیل با دکمه های فشاری : لمسی نیست و دارای دکمه های فشاری می باشد. در آسانسور بیشتر از این مدل استفاده می شود .

پنل شستی با استفاده از اثرانگشت، رمز یا کارت : نوع بسیار جدیدتری از پنل شستی می باشد که با کارت های RFID ، اثرانگشت ، شماره رمز کار می کند. این مدل برای دسترسی فرد به کابین است . میتواند دسترسی فرد را در بعضی طبقات محدود یا مجاز می کند .

مزایای صفحه کلید آسانسور

دارای کلید احضار می باشد که از داخل واحد به طبقه مورد نظر می رود . از کلید آسانسور میتوان به عنوان آلارم هم استفاده کرد .

کلید های صفحه کلید دارای LED می باشد که در شب ، پنل به راحتی قابل تشخیص است.

پنل های شاسی دارای یک صفحه کریستال می باشد که علاوه بر بالا بردن کیفیت قابلیت ضد خش دارد و بسیار مقاوم است .

کلیدها دارای رنگهایی همچون سفید ، سبز ، صورتی ، آبی و مشکی می باشد که در زیبایی کابین موثر است.

نصب صفحه کلید آسانسور بسیار آسان است و نیاز به سیم کشی خاصی ندارد .

افراد نابینا چگونه از آسانسور استفاده می کنند ؟

صفحه کلید آسانسور که دارای دکمه است ، در زیر هر دکمه نوشته های برجسته ای وجود دارد که به آن خط بریل گفته می شود. افراد نابینا با لمس نوشته های برجسته میتوانند طبقه مورد نظر را انتخاب کنند.

چگونه صفحه کلید آسانسور متناسب با کابین انتخاب کنیم ؟

دقت در انتخاب پنل صفحه کلید آسانسور بسیار مهم است علاوه بر زیبایی باید به منطقه نصب آن توجه کرد.

در مناطقی که رطوبت بالاست مانند کشتی ها یا سالن های ورزشی و.. باید صفحه کلیدی که انتخاب می کنیم ضد زنگ و در برابر رطوبت مقاوم باشد . یا استفاده از پنل های شیشه ای برای آسانسور های صنعتی مناسب نیست زیرا در برخورد با جسم تیز آسیب می بیند .

همچنین استفاده از پنل های شاسی لمسی در آسانسورهایی با ساختمان قدیمی ، مناطق پر رطوبت ، آسانسورهای صنعتی ، و مکان های که رفت و آمد بسیار بالاست گزینه مناسبی نیست



:: برچسب‌ها: صفحه کلید آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد