نوشته شده توسط : آسانسورچی

چند علت خراب شدن آسانسورهای تک فاز

  • در صورتی که برق زیاد نوسان داشته باشد ممکن است به این نوع آسانسورها آسیب برساند.
  • قطع شدن کامل جریان برق نیز دیگر دلیل خرابی آسانسورهای تک فاز است.
  • سوار شدن مسافر بیش از ظرفیت کابین
  • استفاده از دکمه ی طبقه هنگام حرکت کابین
  • جلوگیری از بسته شدن درب کابین
  • یک یا دو فاز شدن

موتور گیرلس آسانسورهای تک فاز

آسانسورهایی که با موتور گیرلس کار میکنند دارای بالاترین راندمان هستند و سرعت حرکت آن ها 5.2 متر بر ثانیه است.

همچنین قابلیت تحمل وزن 320 تا 2500 کیلوگرم را نیز دارند.

این نوع آسانسورها به هیچ خنک کننده و فن الکتریکی نیاز ندارند. البته باید بگوییم قیمت آسانسورهای تک فاز با موتور گیرلس بالاتر از نوع گیربکسی است.

 

قیمت آسانسورهای تک فاز چگونه تعیین میشود؟

قیمت آسانسورهای تک فاز و سه فاز در سالهای اخیر سیر صعودی داشته است و تفاوت چندانی با هم ندارند اما عامل تعیین کننده ی قیمت آسانسورهای تک فاز تابلو فرمان است. البته قبل از سفارش آسانسور تک فاز به شرکت ارائه دهنده این نکته را عنوان کنید که موتور و سایر قطعات مربوط به ساخت تابلو فرمان آسانسور را متناسب با آسانسور تک فاز نصب نمایند.

لازم است بار دیگر یادآوری کنیم قیمت آسانسورهای تک فاز با موتور گیرلس نسبت به آسانسورهای گیربکس دار بالاتر است.



:: برچسب‌ها: آسانسور تک فاز , تفاوت آسانسور تک فاز و سه فاز ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

نکات پیش‌نیازی در عیب‌یابی درایو الکتریکی آسانسور

درایوها دستگاه‌هایی هوشمند با قابلیت‌های بالا هستند. در این دستگاه‌های هوشمند، معمولا عیوب و اختلالات کارکرد به صورت ارور به کاربر اطلاع داده می‌شود. درایوهای آسانسور برندهای گوناگونی دارند و درنتیجه برای هر برند می‌توان به صورت تخصصی لیست ارور و راه‌ رفع عیب را ارائه داد اما برخی نکات درمورد درایوها عمومی‌تر هستند.

پیش از بررسی علت خرابی درایو آسانسور باید دانست این دستگاه از هر برندی که باشد، دارای دو جزء اصلی است:

l برد تغذیه یا پاور برد که در قسمت زیرین درایو قرار گرفته است و خود شامل این بخش‌هاست:

  1. پل دیود
  2. igbt
  3. سوئیچینگ

l برد فرمان یا رگیولیشن کارد که در قسمت فوقانی درایو جای دارد.

 

رگیولیشن برد خود شامل سه بخش است:

  1. بخش ورودی/ خروجی
  2. بخش اصلی (سی‌پی‌یو یا مین سکشن)
  3. بخش اینکودر (البته این بخش مربوط به نوع کلوزلوپ است.

علت روشن نشدن درایو آسانسور

همیشه موضوع خرابی درایو آسانسور نیست. در تمامی درایوها باید دو ترمینال مثبت به هم پل شوند. نام ترمینال‌ها ممکن است در انواع درایو و برندهای گوناگون آن متفاوت باشد اما به‌هم پل شدن ترمینال‌های مثبت، قاعده‌ای است که تحت هر نام باید رعایت شود. در غیر این صورت، حتی با وجود این‌که درایو سالم است و برق سه‌فاز وارد آن می‌شود، روشن نخواهد شد.

به این موضوع قدری جزئی‌تر می‌پردازیم. اگر از وصل بودن و ورود برق سه‌فاز اطمینان دارید، این مراحل را انجام دهید:

  1. به سراغ سیم رابط بین دو بخش تغذیه و فرمان (پاور برد و رگیولیشن‌کارد) بروید و صحت اتصال آن را بررسی کنید.
  2. پل بودن دو ترمینال مثبت را بررسی کرده و از آن اطمینان یابید.
  3. کافی بودن ولتاژ AC سه‌فاز را بررسی کنید.
  4. با استفاده از ولت‌متر، مقدار ولتاژ DC بین ترمینال‌های مثبت و منفی درایو را اندازه بگیرید و اطمینان حاصل کنید برابر با 560 VDC باشد.

مرحله‌چهارم تعیین کننده است زیرا اگر میزان ولتاژ هم درست باشد معلوم می‌شود ایراد از سوئیچینگ است. اما اگر میزان ولتاژ درست نباشد، وارد مرحله‌ی جداگانه‌ای برای تست‌های گوناگون می‌شویم.

خرابی igbt، پل دیود و برک درایو

اگر ولتاژ بین ترمینال‌های مثبت و منفی وجود نداشته باشد، احتمالا علت خرابی درایو صنعتی آسانسور، سالم نبودن، عملکرد نادرست یا سوختن igbt، پل دیود و یا برک درایو است. برای هریک از این موارد، تست ویژه‌ای وجود دارد:

1- تست پل دیود: این کار با مولتی‌متر امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، مولتی‌متر روی حالت تست دیود قرار می‌گیرد. سپس با اطمینان از پل بودن دو ترمینال مثبت (که قبلا انجام گرفته) پراب سیاه‌رنگ روی ترمینال ترمینال مثبت و پراب قرمزرنگ روی ترمینال‌های سه‌گانه (L2، L1 و L3/ S، R و T) قرار دهید.
این مقادیر باید به طور میانگین بین 3/0 تا 5/0 باشد و ضمنا باید باهم برابر باشند. وقتی این حالت مشاهده شد، باید پراب‌ها را برعکس کرد.
پراب سیاه روی ترمینال‌های سه‌گانه قرار می‌گیرد و پراب قرمز بر ترمینال مثبت واقع می‌شود. در این حالت، مقدار متغیر نمایش داده شده روی مولتی‌متر افزایشی می‌شود تا به صفر برسد. این وضعیت‌ها باید دقیقا به همین روند مشاهده شوند وگرنه نشان از اشکال پل دیود دارند.

2- تست برک: در همان حالتی که پل دیود با کمک مولتی‌متر تست شده است، برای تست برک، پراب مشکی روی ترمینال مثبت قرار می‌گیرد و پراب قرمز روی ترمینال برک (BR) می‌رود.
بهترین مقادیر در اینجا 46/0 تا 48/0 هستند. سپس مانند تست پل دیود حرکت برعکس انجام می‌شود یعنی پراب قرمز روی ترمینال مثبت و پراب سیاه روی ترمینال BR قرار می‌گیرد و مولتی‌متر مقدار متغیر افزایشی تا صفر را نشان می‌دهد.
با مشاهده‌ی این وضعیت، پراب قرمز روی ترمینال منفی می‌رود و عدد 8/1 دیده می‌شود. سپس برعکس این وضعیت اجرا می‌شود و مقدار متغیر حالت افزایشی پیدا می‌کند تا به صفر برسد.
اگر چنین وضعیتی مشاهده نشد، تشخیص این است که چاپر برک اختلال دارد و مسیر میان ترمینال برک و ترمینال منفی کوتاه شده است.

3- تست igbt: در این تست با توجه به این‌که پل بودن ترمینال‌های مثبت قبلا بررسی شده، ابتدا پراب سیاه مولتی‌متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمزرنگ روی ترمینال‌های خروجی (V، U و W) قرار می‌گیرد. همان حالتی که در مقادیر سه‌گانه در تست پل دیود بود با همان مقادیر تقریبی باید در اینجا نیز دیده شود.
سپس پراب‌های قرمز و سیاه برعکس می‌شوند و دراین حالت باید مقادیر افزایشی روی مولتی‌متر تا رسیدن به صفر دیده شود. سپس پراب قرمز روی ترمینال منفی قرار می‌گیرد و پراب مشکی روی ترمینال‌های سه‌گانه‌ی خروجی می‌رود.
مقادیر برابر و بین 3/0 تا 5/0 باید در اینجا دیده شود. مجددا پراب‌ها برعکس می‌شود و بازهم نمایش مقدار افزایشی تا رسیدن به صفر مشاهده می‌گردد. اگر چنین حالتی طبق انتظار مشاهده نشود، تشخیص این است که پک igbt دچار اختلال است که می‌تواند به علت سوختن igbt بررسی شود.

سوختن درایو آسانسور

معمولا کم اتفاق می‌افتد که درایو آسانسور کاملا بسوزد و کل دستگاه از کارکرد بیفتد. معمولا اختلالات اصلی که سبب خرابی درایو آسانسور می‌شود، در یکی از سه‌موردی ریشه دارد که در بالا بررسی و روش حل آن نیز بیان شد. اما در شرایطی که برق شهری دچار نوساناتی شود و یا حساسیت دستگاه به این نوسانات و اختلالات زیاد باشد، ممکن است با سوختن درایو آسانسور مواجه شویم.

خرابی درایو آسانسور با کمک کدهای ارور هر نوع و برند راحت‌تر تشخیص داده می‌شود و روند حل آن سرعت خواهد گرفت. شناخت تخصصی انواع درایوها از برندهای گوناگون و آشنایی با نکات مهم در علت‌یابی درایو الکتریکی، کمک می‌کند در صورت بروز هرگونه اختلال، سبب اصلی را تشخیص دهیم و استفاده‌ای بهینه از درایو آسانسور داشته باشیم. با دانستن نحوه‌ی کارکرد اجزای درایو و نقاط ضعف احتمالی آن‌ها می‌توان از خرابی درایو آسانسور پیشگیری نمود.

 



:: برچسب‌ها: درایو آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

شرکت آسانسور شیندلر و تاریخچه آن

همواره شنیدن داستان موفقیت‌های افراد یا برندهای بزرگ جذاب بوده است، به ویژه وقتی با شکست‌های که آن‌ها در مسیر موفقیت پشت سرگذاشته اند برخورد می‌کنید، داستان آنها غیرقابل‌باورتر می‌شود. شیندلر نام برندی از آسانسور است که در حال حاضر نام آن را می‌توان در کنار برترین شرکت‌های آسانسور دنیا قرار داد. شرکت آسانسور شیندلر از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت آسانسور است که همچنان با طراحی و ساخت آسانسورهای جدید و تکنولوژی‌های تازه در این حوزه، نام خود را در میان مدعیان این صنعت قرار داده است. در حال حاضر بیش از هزار شعبه فروش در کشورهای مختلف دارد. کمپانی آسانسور شیندلر در کشورهای مختلف دنیا دارای مراکز تحقیق و توسعه‌ی بسیاری است و بطور پیوسته با معرفی یک تکنولوژی جدید، قدرت خود را به رخ رقیبان آسانسوری خود می‌کشد

تاسیس شرکت آسانسور شیندلر

فعالیت 140 ساله شیندلر سوئیس از تولید ماشین آلات بصورت محلی آغاز شد. در سال 1874 میلادی رابرد شیندلر (Robert Schindler) و ادوارد ویلیگر (Eduard Villiger) شرکت Schindler & Villiger را تاسیس کردند. عمده فعالیت شرکت شیندلر و ادوارد، طراحی و ساخت محلی قطعات و تجهیزات مختلف ماشین آلات گوناگون بود. تا اینکه این شرکت در سال 1883 به منطقه ی جدید Sentimattstrasse در لوسرن نقل مکان نمود و به همین واسطه در آنجا یک کارگاه آموزشی مهندسی برای تولید تجهیزات و ماشین آلات مکانیکی تاسیس گردید و سپس اقدام به طراحی و تولید قطعات و تجهیزات مختلف آسانسور کرد. سپس در سال ۱۸۹۲ اولین آسانسور برقی با کنترل درایو توسط شیندلر طراحی و ساخته شد.

شیندلر آلمان یا شیندلر سوئیس؟

در سال 1901 رابرت شیندلر، سهم شرکت خود را به برادرزاده اش به نام آلفرد شیندلر (Alfred Schindler) می‌فروشد. در همین راستا اولین شرکت فرعی خارجی در برلین به نام Schindler & Cie. o.H.G تاسیس می‌گردد. حضور شیندلر در آلمان را می‌توان نقطه پرواز این شرکت سوئیسی در اروپا و دنیا دانست. طولی نکشید که در سال 1915 شرکت شیندلر تولید موتورهای آسانسور خود را بصورت گسترده آغاز نمود. در تاریخچه‌ی شرکت شیندلر تغییر نام‌های جالب این شرکت به چشم می‌خورد.

شهرت کمپانی آسانسور شیندلر

Schindler Waggon AG نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شیندلر است که در سال 1945 در پراتلن سوئیس تاسیس گردید. شیندلر که در آن زمان پیشرو در تکنولوژی‌های آسانسور و پله برقی بود بصورت مداوم از تکنولوژی و اختراع‌های خود رونمایی می‌کرد. یکی از این اختراع‌ها درایو  Directronic در سال 1952 بود. 3 سال پیش از آنکه کمپانی شیندلر امتیاز (Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren (SWS را بدست آورد، دفتر اصلی شیندلر به ابیکون نقل مکان می‌کند. برای اختراعات بیشمار شیندلر پایانی دیده نمیشد. در سال 1965 درایو Dynatron توسط کمپانی شیندلر طراحی و تولید گردید. در نهایت در سال 1971 کمپانی شیندلر وارد بورس می‌شود و سهام Schindler Holding AG در بورس اوراق بهادر اصلی زوریخ وارد معامله می‌شود. کمپانی شیندلر با مشارکت Jardine Matheson & Co. Ltd یک سرمایه‌گذاری مشترک در هنگ کنگ انجام می‌دهد و وارد حوزه شرق خاورمیانه می‌شود. در همین راستا برای اولین بار جمهوری خلق چین با یک شرکت غربی به نام شیندلر وارد همکاری می‌شود و شرکت آسانسور شیندلر چین در پکن تاسیس می گردد

‌کمپانی آسانسور شیندلر در قرن ۲۱

فعالیت دیرینه‌ی شیندلر مبنی بر طراحی و تولید فناوری‌های جدید در صنعت آسانسور به قرن 21 نیز کشیده می‌شود. در سال 2003 شیندلر سیستمی برای کنترل ترافیک آسانسور و تکنولوژی کنترل آسانسور به نام SchindlerID طراحی و وارد صنعت آسانسور می‌کند. تنها 6 سال طول می‌کشد تا شیندلر سیستم مدیرت ترانزیت را به نام PORT Technology وارد بازار کند. در سال 2007 شیندلر به همراه رقبای خود یعنی اتیس و شرکت کونه و تیسکن کروپ از سوی اتحادیه اروپا با مبالغ بالایی جریمه شدند. دلایل این جریمه در قیمت‌گذاری‌ محصولات شرکت‌ها بود. شیندلر برای گسترش فعالیت خود در حوزه آسانسور و پله برقی، در سال 2014 کارخانه‌ی جدیدی را در چین و هند راه‌اندازی کرد. و در فهرست جدیدترین فناوری شیندلر می‌توان به سیستم نصب آسانسور توسط ربات‌های نصاب آسانسور اشاره کرد. در روند رو به رشد آسانسور و پیشرفت این صنعت، همواره شیندلر به عنوان یکی از پیشران در طراحی و ساخت تکنولوژی و تجهیزات جدید آسانسور بوده است و همچنان نیز با فناوری های خود افراد فعال در صنعت آسانسور را شوکه می‌کند



:: برچسب‌ها: شرکت شیندلر ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تفاوت آسانسور پکیجی و آسانسور ترکیبی

آسانسور ترکیبی به آسانسور هایی گفته می شود که هر قطعه آن محصول و ساخت یک شرکت و برند جداگانه می باشد و کل آسانسور، ترکیبی از چندین برند و مارک است.

آسانسور پکیج که به آن آسانسور مونتاژی نیز گفته می شود، از قطعاتی که کاملا مونتاژ یک شرکت و یک برند هستند، تشکیل می شود و در واقع یک پکیج واحد را شامل می شوند. در این نوع آسانسور ها، همه ی قطعات دارای اندازه ای بر طب نقشه ی واحد منحصر به فرد یک چاه خاص می باشند.

آسانسور پکیج چیست؟

به‌طور کلی به آسانسوری که تمام قطعات کاملا از کمپانی‌های خارجی مثل (kone) (otis) و… وارد می‌شود آسانسور پکیجی یا مونتاژی گفته می‌شود، تمام قطعات آسانسور‌های پکیجی از بزرگ‌ترین قطعات مثل موتور و ریل گرفته تا حتی پیچ و واشر توسط شرکت تولید کننده ارسال می‌شود؛ در این نوع آسانسور معمولا شخص نصاب هیچ نیازی به جوش کاری و سنگ فرز و… ندارد، زیرا همه چیز از پیش تعیین شده است و همه چیز در جای مشخص خود قرار می‌گیرد.

آسانسور پکیج در کارکرد اصلی تفاوتی با آسانسور های ترکیبی ندارد اما  تابلو فرمان آسانسور‌های پکیجی آپشن‌های بیشتری نسبت به آسانسور‌های ترکیبی برخوردارند که می‌توان به تفاوت هایی در نحوه سیم بندی مثلا شصتی طبقات بجای 12 رشته سیم  با 4 سیم سیم بندی میشود شصتی طبقات هم RS1 ,RS2 و با سیگنال با تابلو در ارتباط اند برد موتور سردرب به جهت خلوت شدن سیم کشی روی کابین توی تابلو تعبیه شده.

البته این موضوع گفتنی است که این کالاهای وارداتی تبدیل به سو استفاده و سودجویی های افراد زیادی در صنعت آسانسور شده است و ضرر آن به کارفرمایانی وارد می شود که به اندازه کافی، در این باره اطلاعات ندارند؛ به همین منظور قبل از اقدام به خرید پکیج اطلاعات کافی درباره ان را جمع‌آوری کرده و پس از تحویل گرفتن پکیج از فروشنده تمام اجزای ان را بررسی کنید.

مزایا و معایب آسانسور های پکیج و مقایسه آن با آسانسور های ترکیبی

آسانسور های پکیج دارای طراحی و تولید قطعات با کیفیت بسیار عالی هستند اما به دلیل وارداتی بودن آن‌ها بسیار گران قیمت هستند ولی آسانسور های ترکیبی با توجه به این که از برند ها غیر معتبر هم استفاده می شود، کیفیت مقداری پایین تر است.

در آسانسور های ترکیبی میزان محدودیت در سرعت و تعداد توقف بسیار بیشتر از آسانسور های پکیج است به گونه ای که می توان گفت در آسانسور های پکیج اصلا محدودیتی وجود ندارد.

در آسانسور های پکیج، از آن جایی که تمامی قطعات محصول یک برند هستند و از لحاظ کیفی تقریبا هم سطح هستند، میزان خرابی نیز کمتر از آسانسور های ترکیبی می باشد. زیرا که در آسانسور های ترکیبی این تنوع در برند ها باعث زیر سوال رفتن برند های خوب نیز می شود، زیرا کافی است یک قطعه از برند نامعتبر باعث ایجاد خرابی شود و کارکرد همه ی قطعات دیگر را معلق سازد.

آسانسور های پکیج دارای هزینه نصب و سرویس و نگهداری و… بسیار بالایی هستند، و البته این موضوع هم مهم است که سرویس و نگهداری برای این آسانسور ها فقط از طریق شرکت وارد کننده صورت می گیرد. اما در آسانسور های ترکیبی این موضوع کاملا عکس است.

مدت زمان لازم برای اجرا و تحویل پروژه آسانسور های پکیج بیشتر نوع ترکیبی است، زیرا که هیچ کدام از قطعات آسانسور پکیج به راحتی پیدا در ایران پیدا نمی شود.

اگر در آسانسور ترکیبی قطعه ای خراب شود، جای نگرانی نیست و خرید آن قطعه ممکن است اما در آسانسور های پکیچ خرید جزئی قطعات امکان پذیر نمی باشد.

به دلیل وجود تحریم های زیاد، تامین قطعات برای آسانسور های پکیج بسیار سخت است ولی در آسانسور های ترکیبی این سختی وجود ندارد.





:: برچسب‌ها: آسانسور , پکیجی , ترکیبی ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

مراحل خوردگی شیار فلکه اصلی گیربکس آسانسور

یکی از دلایل مهم خوردگی سطح شیار فلکه آسانسورهای کششی، در امتداد نبودن سیم بکسلها می باشد، در صورتیکه امتداد سیم بکسلها با فلکه اصلی از حالت مستقیم خارج و به یک طرف گرایش پیدا نماید به صورتیکه باعث چرخش سیم بکسل گردد (در عمل سیم بکسل در حین حرکت، به صورتی مثل تابیدن به دور خود می چرخد) شاهد افزایش اصطکاک و در نتیجه شروع خوردگی شیار فلکه از سمتی که کشش بیشتری دارد خواهیم بود.

متفاوت بودن قطر سیم بکسل نسبت به سایز شیار نیز یکی از عوامل سایش می باشد(مثل اینکه شیار فلکه برای سیم بکسل نمره 10 ماشینکاری شده باشد اما از سیم بکسل نمره 11 استفاده شود و یا بالعکس)

موضوع سرخوردگی سیم بکسلها

شاید سیم بکسلها از یک نوع است، یا راستگرد، یا چپ گرد. در صورتیکه باید به نتاسب تعداد باید از هر دو نوع استفاده شود.

(در گذشته ارسال سیم بکسل توسط شرکت ایران شیندلر به صورت چپ و راست بود، یعنی اگر برای آسانسور 5 حلقه سیم بکسل ارسال می شد، دو حلقه راستگرد و سه حلقه چپگرد و یا بالعکس بود)

تابیدگی زیاد داشتن یک یا چند رشته سیم بکسل نسبت به دیگر سیم بکسلها(چون تابش سیم بکسل ها در ابتدای قرقره با انتهای قرقره متفاوت بوده و هر چه به انتها نزدیکتر باشد تابش بیشتر است، لذا باید تمام رشته ها به یک اندازه تاب گیری شود، شاید بعضی از رشته ها کمتر تاب گیری شده است)

ناهمگونی کشش یکنواخت سیم بکسل های روی فلکه اصلی نسبت به هم

کوچک بودن قطر فلکه اصلی (هرچه سطح اتکاء سیم بکسل روی شیار فلکه بیشتر باشد، عمر فلکه بیشتر خواهد بود)

نامرغوب بودن مواد فلکه اصلی و خواص فیزیکی  آن

ارتعاشات غیر عادی سیم بکسلها

استفاده از سیم بکسل نامناسب

عدم "تزریق روغن ویژه سیم بکسل" (روانکاری سیم بکسل) در زمان مربوطه

خشک شدن هسته مرکزی سیم بکسلها

خوردگی فلکه هرزه گرد

عموما تمام دلایلی که باعث عدم انطباق سیم بکسل و شیارهای فلکه باشد باعث خوردگی آن میگردد ، که علاوه بر مطالب ذکر شده عوامل دیگر مانند

1 : عدم انطباق راستای فلکه گیربکس و هرزگرد

2 : عدم‌ کشش یکسان سیم های بکسل

3 : عدم رعایت سایز سیم بکسل و شیارهای فلکه

4 : نرمی و استاندارد نبودن جنس فلکه

5 : عدم همراستایی سیم های بکسل ( شاقول نبودن )

6 : تراز نبودن شاسی یا تخریب زیرساخت به مرور زمان و ایجاد حالت الاکلنگی

7 : جنس نامناسب و نا مطلوب سیم های بکسل

8 : دقیق نبودن زاویه آلفا بصورتی که باعث هرزگردی سیم های بکسل به صورت متوالی گردد

9 : دقیق نبودن فاصله شیارهای فلکه

10 : ایجاد پارگی یا زائده بروی سیم های بکسل



:: برچسب‌ها: فلکه گیربکس ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تفاوت چاهک آسانسور  و چاه آسانسور

چاه آسانسور

  •  فضایی است که به‌ صورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان (پی) تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان به نام موتورخانه (محل موتوری که آسانسور را به حرکت در می‌آورد) ادامه دارد و کابین آسانسور و سایر متعلقات آن در این مکان حرکت می نماید.
  • این چاه با دیوارهای داخلی طبقات و درب‌ ها محصور شده و در این فضا، ریل حرکتی آسانسور و برخی از تجهیزات آسانسور نصب می‌شوند.
  • چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل می کند و لذا راهروی طبقات باید توسط درهای ضد گسترش حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه اسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود.
  • حتماً باید دقت شود که چاه آسانسور باید کاملاً عمود و شاقول شده باشد، تابیدگی یا خمیدگی نداشته باشد و هیچ‌ گونه تجهیزات غیر آسانسوری (مانند آنتن مرکزی، شیرهای آب یا گاز و سیم‌کشی برق غیر مرتبط با آسانسور) نباید در این چاه، نصب یا عبور داده شوند. اندازه طول و عرض و ارتفاع این فضا بر اساس نوع آسانسور و ضوابط معماری مشخص می‌ گردد که در نقشه‌ کشی آسانسور می‌ توان اندازه‌ های دقیق را مشاهده نمود.

چاهک آسانسور

همان چاله پایین آسانسور می‌باشد که در پی ساختمان اجرا می‌شود. در واقع چاهک، بخشی از چاه آسانسور است. چاهک آسانسور جهت تأمین فضای جان‌ پناه برای سرویس‌ کاران و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه‌ گیر یا بافر و… در پی اجرا می‌ شود
مراحل حفر و ایجاد چاه ( چاله ) آسانسور به قرار زیر می باشد:.

: آماده سازی کف چاله آسانسور

جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد.
در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل ۱۰cm بتون مگر و ۳۰cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰cm  شود.
جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.

نصب بالابر فروشگاهی

۲: طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک

- بتون مگر ۱۰ سانتیمتر
- بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتیمتر 

۳: دیوارکشی اطراف چاهک 

الف ) سه طرف چاهک (سمت راست -  روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد. ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:
ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود
رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن
آجر کشی
ب ) انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ

ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهك آسانسور (نیروی دینامیكی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:

  1. آسانسور ۴ نفره حدود ۳۰۰۰ كیلوگرم
  2. آسانسور ۶ نفره حدود ۳۲۰۰ كیلوگرم
  3. آسانسور ۸ نفره حدود ۳۸۵۰ كیلوگرم
  4. آسانسور ۱۵ نفره حدود ۶۲۰۰ كیلوگرم
     

 

 



:: برچسب‌ها: تفاوت چاه و چاهک اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور که یکی از بهترین و راحت ترین سیستم های جابجایی در دنیا به شمار می رود، همچون تمامی سیستم ها و تجهیزات ساختمانی ممکن است دچار خرابی شود. اگر تمامی موارد ایمنی سیستم های آسانسور را رعایت شود ، خرابی آسانسور به سادگی رخ نمی دهد و سرویس آسانسور راحت تر خواهد بود.

امروزه ساخت آسمان خراش های بلند در تمام دنیا رونق یافته است. از این رو در هر ساختمان بلندی نیاز به یک سیستم حمل و نقل مسافر خواهیم داشت. این سیستم های مدرن، چیزی جز آسانسور ها نمی توانند باشند. اما این نکته را نیز می دانیم که عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند منجر به خراب شدن سیستم آسانسور در یک ساختمان شوند.

تصور کنید تنها چند ساعت یک سیستم آسانسور در برج ها و ساختمان های بلند دچار نقض یا خرابی شود، به راحتی می تواند زندگی تمام ساکنین این ساختمان را مختل نماید. ما قصد داریم در این مطلب ابتدا به عوامل تاثیر گذار در خرابی آسانسور بپردازیم، سپس روش هایی را برای پیشگیری از بروز این عوامل پیشنهاد نماییم

مهمترین عوامل موثر در خرابی آسانسور کدامند؟

از میان مهمترین عواملی که میتواند ایمنی آسانسور را به خطر انداخته و خرابی این سیستم را به دنبال داشته باشند، باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • عدم توجه به تذکراتی که توسط شرکت سرویس دهنده بیان می شود.
  • جلوگیری دستی از بسته شدن درب های اتوماتیک آسانسور، به دلیل نبود چشمی یا فتوسل
  • عدم توجه به صداهای غیر عادی در سیستم آسانسور، و عدم اطلاع به شرکت سرویس دهنده جهت بررسی خرابی آسانسور
  • استفاده از سرویس کارهایی که هیچ گونه تخصصی در تعمیر سیستم های آسانسور ندارند. آن هم در بخش الکتریکال آسانسور که می تواند خرابی های دیگری را نیز با خود به همراه داشته باشد.
  • عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده، و تعمیرات بیهوده آنها برای کاهش هزینه های تعویض قطعات
  • روشن ماندن دائمی سیستم روشنایی و لامپ های داخل کابین آسانسور
  • نفوذ کردن مواد شوینده و آب به داخل چاه، کابین و مکانیزم درب آسانسور که می تواند اختلالاتی را با خود به همراه داشته باشد.
  • باز و بسته شدن درب های آسانسور با شدت و شتاب بیش از اندازه
  • اقدام به وارد کردن فشار برای باز کردن درب های دستی پیش از رسیدن به طبقه مورد نظر
  • عدم بهره برداری درست از سیستم آسانسور

زمانی که وارد کابین آسانسور می شوید، ظرفیت تعداد نفراتی که میتوانند از آسانسور استفاده کنند بیان شده است. اگر به این امر توجه نکنیم، بدون شک منجر به خرابی آسانسور خواهیم شد. علاوه بر آن برخی از افراد علاقه مند به زدن شاسی احضار آسانسور به صورت مکرر هستند زمانی که چراغ شاسی روشن است. که این مسئله سیستم را دچار اختلال خواه د نمود.

حتی جابجا کردن بارهای سنگین با آسانسور، که معمولا افراد در زمان اسباب کشی به واحد اجاره ای خود بسیار انجام می دهند، نیز می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در خرابی سیستم آسانسور به شمار رود.

چگونه می توانیم از خرابی سیستم آسانسور پیشگیری نماییم؟

برای این که ایمنی آسانسور ساختمان خود را تضمین نماییم، باید بدانیم چه عواملی منجر به بروز اختلال در این سیستم می شود، تا از انجام آن خودداری کنیم. برخی از افراد معتقد هستند که سرویس دهی سیستم آسانسور در زمان های کوتاه، می تواند از بروز هرگونه خرابی آسانسور پیشگیری نماید.

که مسلما این مسئله می تواند صحت داشته باشد. اما علاوه بر این مورد، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند از خرابی سیستم پیشگیری نمایند. آن هم توجه و دقت در نگهداری از آسانسور است. نباید اجازه دهیم قطعاتی که در این سیستم استفاده شده اند، دچار فرسودگی شدید شوند.

درست است که نیاز به تهویه هوا در اسانسور بسیار احساس می شود. اما اگر فن کابین آسانسور در زمان طولانی روشن بماند، می تواند خرابی آسانسور را به همراه داشته باشد. سیستم آسانسور با هر بار باز و بسته شدن درب کابین خود، به صورت اتوماتیک تغییر هوا می دهد. پس دیگر نیازی به استفاده از تهویه برای مدت زمان طولانی نخواهد بود. اگر به خوبی این موارد و نکات را رعایت کنید، می توانید مطمئن شوید که اسانسورتان به راحتی خراب نخواهد شد.



:: برچسب‌ها: خرابی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چرا اسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند
به طور کلی می‌توان گفت که تجهیزات آسانسور به دلیل کار زیاد، فرسودگی، مشکل در نصب و استفاده نادرست خراب می‌شوند و به تعمیر آسانسور یا تعویض نیاز پیدا می‌کنند.
 
در هنگام تعمیر و بازسازی آسانسورها چه اقداماتی انجام می‌شود؟
تمام کارهای لازم برای تعمیر و بازسازی آسانسور شامل اقدامات زیر است
.    تعویض موتور گیربکس آسانسور
2.    تعویض سیم بکسل‌های آسانسور
3.    بازسازی و تزئینات کابین آسانسور
4.    تعویض کابل‌های آسانسور
5.    تعمیر یا تعویض ریل‌های آسانسور
6.    تعویض تابلوی کنترل داخل کابین آسانسور
7.    تعویض سیستم‌های ایمنی داخل چاله آسانسور
البته تعمیر و یازسازی آسانسور به موارد بالا محدود نمی شود. گاهی اوقات باید آسانسور را به صورت کامل تعویض کرده و آسانسور جدید را نصب کرد.
 
چگونه متوجه شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد؟
اگر در آپارتمان خود و در هنگام استفاده از آسانسور، نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، مطمئن شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد:
1.    سرعت رفت و آمد آسانسور کند شده است و شما باید زمان زیادی منتظر بمانید تا بتوانید از آسانسور استفاده کنید.
2.    افراد و ساکنان آپارتمان شما از کیفیت شروع حرکت و توقف آسانسور رضایت ندارند و احساس ناامنی می‌کنند.
3.    سروصدای غیرعادی در کابین آسانسور شنیده می‌شود و آسانسور با تکانه‌های شدید همراه است.
4.    گاهی اوقات آسانسور به صورت خود به خودی خاموش می‌شود و بعد از مدتی دوباره شروع به کار می‌کند.
5.    بیش از 10 سال از تاریخ نصب آسانسور گذشته است و در این مدت بازسازی و تعمیر نشده است.
با دیدن موارد بالا، باید بدانید که زمان تعمیر و بازسازی آسانسور شما فرا رسیده است و باید برای نوسازی اسانسور خود اقدام کنید.
.    تعویض موتور گیربکس آسانسور
2.    تعویض سیم بکسل‌های آسانسور
3.    بازسازی و تزئینات کابین آسانسور
4.    تعویض کابل‌های آسانسور
5.    تعمیر یا تعویض ریل‌های آسانسور
6.    تعویض تابلوی کنترل داخل کابین آسانسور
7.    تعویض سیستم‌های ایمنی داخل چاله آسانسور
البته تعمیر و یازسازی آسانسور به موارد بالا محدود نمی شود. گاهی اوقات باید آسانسور را به صورت کامل تعویض کرده و آسانسور جدید را نصب کرد.
 
چگونه متوجه شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد؟
اگر در آپارتمان خود و در هنگام استفاده از آسانسور، نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، مطمئن شوید که آسانسور شما به تعمیر و بازسازی نیاز دارد:
1.    سرعت رفت و آمد آسانسور کند شده است و شما باید زمان زیادی منتظر بمانید تا بتوانید از آسانسور استفاده کنید.
2.    افراد و ساکنان آپارتمان شما از کیفیت شروع حرکت و توقف آسانسور رضایت ندارند و احساس ناامنی می‌کنند.
3.    سروصدای غیرعادی در کابین آسانسور شنیده می‌شود و آسانسور با تکانه‌های شدید همراه است.
4.    گاهی اوقات آسانسور به صورت خود به خودی خاموش می‌شود و بعد از مدتی دوباره شروع به کار می‌کند.
5.    بیش از 10 سال از تاریخ نصب آسانسور گذشته است و در این مدت بازسازی و تعمیر نشده است.
با دیدن موارد بالا، باید بدانید که زمان تعمیر و بازسازی آسانسور شما فرا رسیده است و باید برای نوسازی اسانسور خود اقدام کنید.
بازسازی و تعمیر آسانسور خود را به چه کسی بسپارید؟
وجود یک آسانسور سالم و تمیز در مجتمع‌های مسکونی و اداری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث حفظ امنیت جان افراد می‌شود و مانع از بروز اتفاقات غیرمنتظره می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای تعمیر و بازسازی آسانسور خود به شرکت خدمات آسانسور جامعی مراجعه کنید که تخصص و تجربه کافی را داشته باشد و تعمیرکار آسانسور آن مرکز بتواند این کار مهم را به خوبی و متعهدانه انجام دهد.
 
بازسازی و تعمیر آسانسور چه مزایایی دارد؟
اگر نمی دانید که چرا باید برای تعمیر و بازسازی آسانسور خود اقدام کنید، باید بدانید که سرویس آسانسور مزایای زیر را به دنبال دارد:
•    نوسازی و بازسازی آسانسور باعث کاهش هزینه‌های تعمیر موتور آسانسور و تعمیر کابین آسانسور می‌شود.
•    با بازسازی آسانسور، استفاده از آسانسور راحت تر و بهتر می‌شود.
•    در هنگام تعمیر و بازسازی اسانسور می‌توان تمام اجزای فرسوده و قدیمی را با تجهیزات جدید جایگزین کرد.
•    بعد از بازسازی و نوسازی آسانسور، میزان امنیت افراد در آسانسور بسیار بیشتر می‌شود.
•    در هنگام بازسازی آسانسور، می‌توان امکانات جدید مانند سیستم برق اضطراری و… را به تجهیزات آسانسور اضافه کرد که این موضوع باعث مجهزتر شدن آسانسور خواهد شد.
•    بازسازی آسانسور باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و باعث می‌شود هزینه برق ساختمان و پول شارژ کمتر شود.



:: برچسب‌ها: چرا آسانسورها به تعمیرو بازسازی نیاز دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

☑️چگونه آسانسور بخریم؟

 

 



:: برچسب‌ها: چگونه آسانسور بخریم ,
:: بازدید از این مطلب : 2

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انتخاب درایو جهت موتورهای قفس سنجابی

با افزایش کاربرد درایوها یا همان کنترل کننده های فرکانسی دور موتور در صنعت، بسیاری از ارایه کنندگان تجهیزات عام برق

صنعتی نیز اقدام به تامین این تجهیز کرده اند بگونه ای که با فقط یک استدلال ساده "درایو با توان یک پله بالاتر" نقش نگاه فنی بر این

کالا را منکر شده و الزاما این قانون که بسته به شرایطی صحیح هم می باشد را تام و تمام دانسته و فروش را براساس آن پیش می برند

و البته استقبال از درایوها بعلت کاربری مناسب و مزایایی که دارند ایشان را نسبت به چنین اقدامی تشویق نیز می کند . بازاری مناسب

که عموما با ضعف دانش فنی در بخش مصرف کنندگان و بعضا تامین کنندگان نیز روبرو شده است. اما نکته اصلی که عموما مورد

توجه قرار نمی گیرد نکات فنی پایه و مهم در انتخاب درایو می باشد. به علت دانش کم و عدم توجه به نیازهای فنی، بهره مندی از

قابلیت های مثبت درایوها در برخی از موارد جایش را با برخورداری از اشکالات زیاد در عدم کاربرد صحیح داده است. در این مقاله

به اجمال سعی شده است به نکان اصلی در انتخاب درایو توجه شود از بار، موتور و البته خود درایو دانستنی های کاربردی تقدیم می

گردد که بینش اهالی فن را در استفاده از این تجهیز گسترش خواهد داد.

درایوها تجهیزاتی الکترونیکی هستند، همین جمله به اندازه کافی میزان پیچیدگی، دقت و صد البته ضربه پذیری و حساس بودن این

تجهیز را نشان می دهد.

درایوها برای کنترل و تحت فرمان قرار دادن دو شاخصه اصلی اختراع شده و مورد استفاده قرار می گیرند:

1 . کنترل سرعت

2 . کنترل گشتاور

کنترل سرعت :

کنترل سرعت موتورهای قفس سنجابی در درایوها با کنترل فرکانس منبع تغذیه آنها انجام می گردد، بدین منظور درایو که حکم منبع

تغذیه را برای موتور دارد و با آن سری قرار می گیرد، فرکانس خروجی خود را از صفر تا میزان تایید شده کاربر ) SET POINT )

ارائه می دهد این میزان می تواند بیش از فرکانس نامی موتور ) بصورت معمول 50 هرتز ( هم افزایش داشته باشد.

کنترل گشتاور :

گشتاور فاکتوری است که از تقابل دو میدان مغناطیسی حاصل از استاتور و روتور در فاصله هوایی مابین آندو بوجود می آید. با کنترل

میزان شار استاتور ) در موتورهای فقس سنجابی ( می توان میزان گشتاور تولیدی را نیز تحت اختیار داشت. گشتاور با ولتاژ و جریان

رابطه دارد و درایو با کنترل ولتاژ و سنجش میزان جریان، گشتاور را تحت کنترل و رصد خود قرار می دهد.
باید بصورت قاطع عرض کنم که این نگاه مهندسی ودقیقی نیست چراکه:

1 . براساس استاندارد کاتالوگ نویسی ، درایوها را با توان همسان آنها در موتورهای چهار پل ) 1500 دور ( توان نویسی می

کنند. بدین معنی که درایو 30 کیلو واتی در کاتالوگ معادل و مناسب موتور چهار پل 30 کیلو واتی است و پر واضح است

که موتور 2 پل 30 کیلو واتی جریان نامی کمتر و موتور 8 پل 30 کیلو واتی جریان نامی بسیار بیشتری دارند و انتخاب

درایو 30 کیلو واتی برای موتور 30 کیلو واتی 8 پل اشتباه می باشد.

2 . آنچه اهمیت دارد میزان جریانی است که مدارات الکترونیک قدرت درایو می توانند برای موتور فراهم کنند. اگر جریان کشی

موتور بیش از جریان قابل ارایه درایو از لحاظ سخت افزاری باشد ، درایو می سوزد و یا فالت می دهد و موتور را در انجام

کار خود عقیم می گذارد.

لذا کلیدی ترین نکته انتخاب درایو را می توان در جمله زیر خلاصه کرد

فاکتور اصلی در انتخاب یک درایو " جریان " است.
لازم به ذکر است که این جریان، جریان نامی موتور نیست و منظور از این جریان، جریانی است که موتور در حالت بیش باری

خود آنرا نیاز دارد و درایو باید این میزان جریان را در حالت کارکرد ساده و نرمال خود تامین کند تا کارکرد درایو و موتور در

حالت ایمن از میزان جریان تامینی قرار داشته باشد و به اصطلاح درایو تمامی جریان بلاخص حد بالای جریان موتور را بدون

مشکل تامین کند.

پس از توجه و درک چرایی استفاده از درایو و نیز شناخت مهم ترین عامل انتخاب آن " جریان " ، به موارد دیگر می پردازیم:

این موارد را می توان در زیر لیست کرد:

1 . نوع کاربری

2 . نوع بار

3 . محیط

4 . منبع تغذیه

5 . اثرات منفی درایو

6 . آپشن ها ی درایو

7 . انتخاب موتور

8 . تنظیم برنامه دقیق و صحیح درایو

نوع کاربری

درایو را برای چه نوع کاربردی می خواهید استفاده کنید؟

برای پمپ، تسمه نقاله، کمپرسور ویا جابجا کننده های بار ) جرثقیل ها (
نوع بار

سه حالت بار وجود دارد:

  • · بار با گشتاور سهموی ) سهمی شکل (
  • · بار با گشتاور ثابت
  • · بار با توان ثابت
  • · در بار با گشتاور سهموی بمانند پمپ ها و فن ها تناسب مابین سرعت موتور و میزان گشتاور بشکل زیر می باشد که در آن

کاهش سرعت لاجرم کاهش گشتاور را به همراه خواهد داشت و بلعکس. در چنین مواردی کمترین فشار بر درایو وارد می

گردد چرا که کم شدن بار را می توان براحتی با کم کردن سرعت متناسب نمود و نیروی کمتر یا همان گشتاور کمتری را

ارایه داد که به معنای نیاز به جریان کمتر نیز می باشد
محیط

محیط از عوامل بسیار تاثیر گذار در انتخاب درایو می باشد، برای مثال درایوی که در داخل اتاقی با تهویه مناسب و فشار مثبت و نیز

دمای مطبوع کار می کند عمر و عملکرد بسیار بالاتری نسبت به همان درایو در همان کاربرد در دمای بالای 40 درجه و گرد و خاک

خواهد داشت. درایوها نیز بمانند تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به گرما حساس هستند، افزایش دما بیش از مقدار استاندارد

که معمولا 40 درجه سانتیگراد می باشد باعث کاهش درمیزان جریان دهی آنها خواهد شد. گرد و خاک بویژه گرد و خاک هادی )

بمانند خاک آهن ( و همچنین رطوبت اثرات سوء غیر قابل انکاری بر بازدهی و توان عملکردی درایوها می گذارند.

بالاتر برای حفاظت بخش های الکتریکی از گرد و خاک ، توجه به تاثیر دما بر بازدهی درایو و انتخاب IP استفاده از درایوهایی با

درایوی با جریان دهی بالاتر برای پوشش افت ناشی از دما و نیز توجه به سیستم تهویه محل نصب از جمله موارد الزامی انتخاب درایو

مناسب با محیط می باشد.

ارتفاع سطح جغرافیایی محل نصب درایو اگر بیش از 1000 متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد باشد، با کاهش جریان دهی مواجه می

گردد لذا باید با لحاظ نمودن ضریب جریان دهی به نسبت ارتفاع و سیستم خنک کنندگی درایو که توسط توسط کارخانه سازنده ارایه

شده است ، درایو صحیح را برمبنای جریان دهی آن انتخاب کرد.



:: برچسب‌ها: نحوه صحیح انتخاب درایو ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سرعت آسانسور و عوامل موثر بر آن

سرعت آسانسورها با توجه به انواع آن ها متفاوت است. سرعت بعضی از آن ها کند و برخی متوسط است. معمولا از آسانسورهای با سرعت بالا در آسمان خراش ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود. در گذشته شرکت های تولید کننده داخلی امکان تولید آسانسورهای سریع را نداشتند و تولیدات داخل، آسانسورهایی با سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه بود. اما امروزه متخصصان داخلی اقدام به تولید آسانسورهای با سرعت بالا با ۱.۶ متر بر ثانیه، ۲ متر بر ثانیه، ۲.۵ متر بر ثانیه و ۳ متر بر ثانیه کرده اند. طراحی و ابداع سیستم کنترلی از عوامل موثر در سرعت آسانسور محسوب می شوند. در آسانسورها پس از شروع حرکت، سرعت به تدریج افزایش می یابد. علت این موضوع وارد نشدن شک ناگهانی به مسافران آسانسور است

عوامل و قطعات موثر در سرعت آسانسور

یکی از مهمترین نکات که هنگام ساخت آسانسور حتما باید در نظر داشت، امنیت و ایمنی آسانسور است. مخصوصا زمانی که صحبت از حمل و جابجایی مسافران با سرعت بالا مطرح می شود.

سرعت آسانسورها پس از شروع حرکت به صورت تدریجی، افزایش می یابد تا مسافران تکانه و لرزش کابین را کمتر احساس کنند و به آن ها شوک وارد نشود. موتور آسانسور، گیرلس، پاراشوت، سیستم کنترل فرمان، گاورنر، ریل ها و کفشک های راهنما همگی بر سرعت آسانسور تاثیرگذار هستند.

همان طور که می دانیم میزان شتاب و سرعت آسانسورها با استفاده از تابلو فرمان آسانسور تنظیم می شود. این موضوع بر عملکرد حرکت کابین بین یک طبقه، دو طبقه یا طبقات خاص تاثیر مستقیم دارد.

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه

ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

کنترل سرعت آسانسور با درایو موتور

تنظیم و کنترل سرعت آسانسور توسط قطعه ای الکتریکی در موتور انجام می شود. این قطعه که درایو آسانسور نام دارد برای عملکرد بهتر استارت و تغییرات سرعت ایست کابین آسانسور شده و دقت توقف کابین در سطح هم تراز طبقه در آسانسورهایی با سرعت یک متر بر ثانیه و بالاتر استفاده می شود.

سرعت آسانسور در برج های بلند بین ۵ تا ۵.۱ متر بر ثانیه است. البته در برج های مخابراتی بین ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه است. در برج خلیفه آسانسور هایی با سرعت ۷.۱۱ متر بر ثانیه  نصب شده است.



:: برچسب‌ها: سرعت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()