فلایویل آسانسور
نوشته شده توسط : آسانسورچی

موتور آسانسور را به عنوان قلب یک سیستم آسانسور می‌شناسند. موتورهای آسانسور در انواع مختلفی وجود دارد که هرکدام نیز به گونه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از موتورهای رایج که در سیستم آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد، موتور گیربکس‌دار آسانسور یا به اختصار موتور گیربکسی می‌باشد. در این میان برخی از موتورها گیربکسی آسانسور به عنوان یک مزیت دارای فلایویل موتور آسانسور هستند. فلایویل موتور آسانسور که بر روی موتور قرار دارد، ویژگی‌های بسیاری را به موتور آسانسور خواهد افزود. به عنوان مثال از فلایویل موتور آسانسور می‌توان برای نجات اضطراری آبسانسور بصورت دستی بهتره برد


ریشه نام فلایویل موتور آسانسور

کلمه‌ی فلایویل (Fly –Wheel) همانطور که پیداست از دو کلمه‌ی انگلیسی Fly و Wheel تشکیل شده است. کلمه‌ی Fly به معنی پرواز بوده و کلمه دوم نیز به معنای چرخ می‌باشد. از این رو معادل فارسی چرخ طیار و یا چرخ لنگر برای فلایویل موتور آسانسور به کار برده می‌شود. اما کلمه رایج برای این قطعه موتور آسانسور در میان فروشگاه‌ قطعات آسانسور، نصاب‌های آسانسور، تعمیرکاران و سرویس‌کاران آسانسور همان فلایویل می‌باشد. البته در کنار فلایویل، هندویل نیز متداول می‌باشد.

فلایویل یا هندویل موتور آسانسور چیست؟

فلایویل موتور آسانسور یک قرص سنگین و گردان است که برای ذخیره گشتاور زاویه‌ای در موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختمان این قطعه ساده می‌باشد بطوریکه باید کاملا دایره‌ای متقارن و متعادل و البته صاف و صیقلی بوده و هیچگونه انحنا و تاب‌خوردگی در آن دیده نمی‌شود. همچنین فلایویل موتور آسانسور باید دارای جرم نسبتا بالایی باشد. اما ابعاد و شکل آن بستگی به انواع موتور آسانسور و اندازه‌ و توان موتور آسانسور دارد. جنس هندویل موتور آسانسور معمولا از چدن می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از هندویل در موتور آسانسور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ذخیره کننده گشتاور زاویه‌ای
  • مقابله با تغییر سرعت دوران آسانسور
  • یکنواخت نگه داشتن چرخش محور موتور
  • افزایش قدرت
  • استفاده برای نجات اضطراری بصورت دستی

کارکرد فلایویل موتور آسانسور

از آنجایی که انرژی جنبشی یک جسم با جرم و سرعت آن رابطه دارد، می‌توان عملکرد فلایویل موتور آسانسور را نیز بر اساس انرژی جنبشی آن توصیف کرد. با به چرخش درآمدن فلایویل توسط محور موتور، یک انرژی جنبشی در فلایویل بوجود خواهد آمد. به دلیل اینرسی حرکتی فلایویل، اگر محور موتور از حرکت بایستد، فلایویل تا یک مدت زمان کوتاه به حرکت خود ادامه خواهد داد. دلیل این موضوع انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره می‌شود. وجود این مزیت به موتور آسانسور به یکنواختی حرکت آن کمک خواهد کرد. در صورتی که به دلیل وجود برخی ایرادات و نوسانات، موتور آسانسور دچار تغییر گشتاور شود، انرژی ذخیره شده در فلایویل موتور آسانسور با این تغییر گشتاور موقتی مقابله کرده و مانع برهم خوردن تعادل حرکتی محور موتور می‌شود. همچنین فلایویل متنناسب با نوع و اندازه موتور باعث می‌شود که موتور پس از شروع حرکت به انرژی کمتری نسبت به زمان شروع نیاز داشته باشد.

 





:: برچسب‌ها: فلایویل , موتور , آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: