نوشته شده توسط : آسانسورچی

در ساختمانهای بلند، برای ایجاد تعادل مکانیکی و داینامیکی کابین آسانسور، یک سمت زنجیر جبران را به زیر کابین و قسمت دیگر آنرا به زیر کادر وزنه تعادل نصب کردند.

 

برای جلوگیری از سر و صدای زنجیر جبران می توان از پوشش های خاص اینکار مانند شلنگ یا طناب کشی کنفی استفاده نمود

به طور معمول در آسانسورهایی که تعداد طبقات آن حدودا 10 طبقه یا به عبارتی از 27 الی 30 متر بیشتر است و کابین در بالاترین و قاب وزنه در پائین ترین طبقه (یا بالعکس) متوقف باشد، باید برای جبران وزن سیم بکسلهای آویزان شده و همچنین کابل آسانسور که آن هم آویزان است، از زنجیر جبران استفاده نمود.

در صورت استفاده نکردن از زنجیر جبران وزن این تجهیزات باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند موارد زیر می شود: 

  • سرخوردن سیم بکسل بر روی فلکه کششی     
  • سائیدگی شیارهای فلکه اصلی     
  • سائیدگی سیم بکسلها       
  • فشار زیاد به موتور آسانسور و گرم کردن آن   
  • کاهش عمر مفید موتور     
  • مصرف انرژی بیشتر

 

مشکلی که در استفاده از زنجیر جبران وجود دارد، قوس انتهایی آن می باشد، که گاهی باعث پیچش زنجیر جبران گردیده و خساراتی بوجود می آورد، مخصوصا"در آسانسورهایی که قاب وزنه تعادل از پشت کابین به کنار انتقال پیدا کرده این مشکل بیشتر دیده می شد

رای جلوگیری از پیچش زنجیر جبران با مهار دو قسمت تهتانی آن در پائین چاه آسانسور در ارتفاع حدود یک متر از کف چاه باید بوسیله غلطکهای متحرک مهار گردد

 برای جلوگیری از سر و صدای حرکت زنجیر جبران، با استفاده از طناب کنفی یا شیلنگ پلاستکی که طناب را از درون حلقه عبور داده، یا زنجیر را از داخل شیلنگ  عبور داده و با این روش از ایجاد سر و صدا جلوگیری می گردد.

با تولید زنجیرهای جدید که با پوشش خاصی به صورت کابلی گرد در آمده، با مشکل جدیدی مواجه شده اند، چون قوس پائین این نوع زنجیر نسبت به زنجیر معمولی دارای قطر بیشتری است و زمان حرکت، بازگشت این قسمت به حالت اولیه و طبیعی در زنجیر مذکور مسئله ساز شده، در این وضعیت نیاز به فضایی به قطری حدود یک الی یک متر و بیست سانتیمتر می باشد.

چون در آسانسورهای سرعت بالا نمی شود از زنجیر جبران استفاده کرد، باید از سیم بکسل استفاده شود، و برای جلوگیری از پیچش سیم بکسل در این آسانسورها باید از دستگاه Tied-Dow'n استفاده کرد



:: برچسب‌ها: زنجیر جبران ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

دیکتاتور، Dictator یا Damper

این قطعه بر روی درب آسانسور نصب شده و وظیفه ی جلوگیری از کوبیده شدن درب به کابین و روان بسته شدن آن می باشد .
دیکتاتور وسیله ای است که در درب های لولایی بکار می رود تا از بسته شدن شدید درب جلوگیری کند.
در واقع زمانی که درب رها می شود به علت سرعت زیاد، صدای شدیدی را هنگام برخورد با چهارچوب ایجاد می کند که به همین منظور از دیکتاتور استفاده می شود.
دیکتاتور یک قطعه مکانیکی هیدرولیکی است که به مرور زمان ممکن است کارایی خود را از دست دهد. در چنین مواقعی بهترین گزینه تعویض آن می باشد! زیرا جای تعمیر ندارد.
سرعت دیکتاتور توسط پیچی که بالای آن تعبیه شده است قابل تنظیم می باشد.
 دیکتاتور وسیله ای است که در درب های لولایی بکار می رود تا از بسته شدن شدید درب جلوگیری کند.
این قطعه بر روی درب آسانسور نصب شده و وظیفه ی جلوگیری از کوبیده شدن درب به کابین و روان بسته شدن آن می باشد .

مگنت درب آسانسور

وسیله ای است که از یک سیم پیچ مغناطیسی ، یک اهرم و یک جک تشکیل شده و بر روی کابین و طرف قفل ایمنی درب زبقات نصب می شود .
به این صورت که قفل درب هنگام رسیدن به طبقات با فشار این مگنت باز می شوند .
هرگاه کابین مقابل طبقه ای که در آن توقف دارد برسد ، مگنت درب باز کن هم زمان با آسانسور از کار افتاده و اهرم آن که تحت فشار جک عمل می کند اهرم قفل را به عقب رانده و زبانه قفل از لنگه در بیرون آمده و اجازه باز شدن درب را می دهد .
این سیستم به ۲ شکل در آسانسور ها وجود دارد .

​​فروش مگنت دربازکن

  1. مگنت درب بازکن
  2. این سیستم به دو شکل در آسانسور ها وجود دارد
  3. درب های معمولی لولایی
  4. درب های اتوماتیک کشویی ، تلسکوپی

در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد.
به این شکل که در حال حرکت ولتاژی به سیم پیچ آن اعمال میشود که بازوی متحرک کمان درب را جمع نگاه میدارد و مانع از برخورد آن با بازوهای قفل درب میشود.
پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر ولتاژ اعمال شده برداشته میشود که باعث خوردن بازو به دستگیره قفل درب شده درب باز می گردد.ولتاژ کار کمان معمولا 220 ولت ac میباشدکه با یک مدار ساده دیودی پس از تحریک ، نیم سیکل میشود تا از سوختن سیم پیچ در دراز مدت جلوگیری کند.
در آسانسور های با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی میباشد.این موتور در سیستم های جدید 24 ولت dc میباشدولی در سیستم های قدیمی از موتورهای 3 فاز 110 یا 380 استفاده میشده.
مگنت هایی که برای باز کردن قفل ها بکار می روند به دو صورت مکانیکی و برقی می باشند.
مگنت های مکانیکی معمولا به همراه درب داخل کابین سفارش داده می شوند اما مگنت های برقی را می توان جداگانه سفارش داد. ویژگی مگنت برقی نسبت به مگنت مکانیکی در این است که اگر زمانی درب داخل کابین به هر دلیلی از کار بیفتد می توان با استفاده از روش هایی همچنان از آسانسور استفاده نمود تا زمانی که مشکل آن برطرف شود اما در صورتی که از مگنت مکانیکی استفاده شود آنگاه در صورت خراب شدن درب داخل کابین، آسانسور بلا استفاده خواهد بود.



:: برچسب‌ها: قفل آسانسور،دیکتاتور آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

اساسی ترین و اصلی ترین قدم قبل از نصب آسانسور طراحی، نقشه کشی و آنالیز ترافیک ساختمان و آسانسور میباشد.

در نصب آسانسور عوامل زیادی مانند طراحی و معماری ساختمان، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات، تعداد واحد هر طبقه، میزان ترافیک و …اثر گذار خواهند بود که برای نصب بهترین حالت آسانسور ها بیشترین نقش را دارند.

روند طراحی و راه اندازی آسانسور

در طراحی اولیه ساختمان قسمتی از ساختمان برای آسانسور که اصطلاحا چاه آسانسور نامیده میشود در نظر گرفته میشود. پس از اتمام سقف های ساختمان نوبت به شرکت آسانسوری میرسد. شرکت های آسانسوری برای بازدید اولیه به ساختمان مراجعه میکنند و پس از اندازه برداری های مختلف مانند: عرض چاه، عمق چاه، طول تراول، محل قرار گیری درب ها، ارتفاع طبقات، عمق چاهک و… مقادیر این اندازه گیری ها را بررسی نموده و بهترین حالت و نوع آسانسور را برای ساختمان در نظر میگیرند.

آنالیز ترافیک در طراحی آسانسور

یکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسورها اهمیت بسیار زیادی دارند مبحثی به نام آنالیز ترافیک میباشد.

آنالیز ترافیک به ما کمک میکند تا بهترین حالت برای تعداد آسانسور، ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و…را انتخاب کنیم،که تمامی این موارد در جا به جایی مسافران و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور بسیار مهم هستند. برخی از عواملی که در آنالیز ترافیک آسانسور مورد بحث هستند عبارتند از:

۱: قابلیت جا به جایی آسانسور

آن میزان درصد از جمعیت ساختمان که میتوانند در ۵ دقیقه توسط آسانسور جا به جا شوند. در ساختمان های مسکونی کافیست ۵ درصد از جمعیت ساختمان بتوانند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود. این درصد در ساختمان های تجاری باید به ۱۲ درصد برسد.

۲: زمان سفر اسمی آسانسور

مدت زمانی است که آسانسور از بالاترین طبقه به پاین ترین طبقه رفته و سر جای اول خود بازمیگردد.

۳: انتظار برای آسانسور

حاصل تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسور ها را انتظار برای آسانسور میگویند. این زمان در ساختمان های مسکونی تا ۵/۱ دقیقه مورد قبول میباشد و عدد در ساختمان های اداری باید روی ۳۵ ثانیه باشد و در حالت بسیار ایده آل روی ۲۵ ثانیه میباشد.

طراحی چگونگی قرارگیری قطعات آسانسور در چاله

استفاده از حداکثر فضای چاله » بعد از آنالیز ترافیک این موضوع که کابین با چه ابعادی ساخته شود و بتواند در چاله در نظر گرفته شده نصب و اجرا شود بسیار مهم میباشد. به طور قطع هرچه بیشتر از فضای چاله استفاده شود و فضای خالی کمتری در چاله بماند بسیار بهتر خواهد بود زیرا هر چقدر بیشتر از فضای چاله استفاده شود اندازه کابین بزرگ تر میشود.

محل قرارگیری درب ها » با توجه به عرض و عمق چاله شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ تصمیم میگیرند که چه نوع آسانسوری را طراحی کنند. اینکه درب های طبقه داخل چاله قرارگیرد یا بیرون چاله قرار گیرد.

ریل و وزنه کابین » ریل ها چگونه نصب شوند، قاب وزنه در کنار کابین قرار گیرد یا در پشت کابین، از چه نوع دربی (سانترال-تلسکوپی و گاها اتوبوسی) و چه عرضی استفاده شود، برخی از مواردی هستند که در اندازه کابین و اینکه حدالامکان کابین به سمت مربع شکل برود تاثیر زیادی داشته و باید در نظر گرفته شوند.

 



:: برچسب‌ها: طراحی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انکودر آسانسور (Encoder) وسیله ای الکترومکانیکی است كه حركت دوراني شفت موتور را لحظه به لحظه به كدهاي ديجيتال يا آنالوگ تبديل و براي درايو تابلو فرمان می فرستد. هر انکودری نیاز به یک دیکودر دارد تا صفر و یک های ارسالی انکودر را بازخوانی کند. شرط بهره گیری از انکودر ها مداربسته بودن (Close loop)  بودن است. انکودر حركت دوراني شفت موتور را لحظه به لحظه به كدهاي ديجيتال يا آنالوگ تبديل و براي درايو تابلو فرمان ارسال مي نمايد و بدين ترتيب درايو مي تواند مطلوب ترين منحني حركت را در اختيار موتور قرار دهد و حركتي نرم و لذت بخش را براي آسانسور ايجاد نمايد. انکودر در اصل حسگری است که بر روی محور چرخ ، چرخدنده و یا موتور نصب شده و میزان سرعت چرخش و نیز جهت آن را تشخیض دهد. نقش انکودر در آسانسور بسیار حساس بوده و باید در زمان سرویس به آن توجه ویژه ای کرد.

انکودر آسانسور عموما از نوع نوری بوده شامل فرستنده و گیرنده مادون قرمز می باشد. حسگرها در طرفین جسم مکانیکی قرار گرفته و از چرخش موتور پالس الکتریکی ایجاد می گردد . مقدار یک به معنی عبور نور از شیارها بوده و مقدار صفر نیز مشخص کننده عدم عبور نور و برخورد با پره ها می باشد. بهترین راه برای آنالیز حرکت گردشی موتور نصب انکودر بر روی شفت موتور می باشد. در برخی از موتور ها انکودر را کارخانه سازنده موتور درون موتور آسانسور نصب کرده است و نیازی نیست که شما اینکودری اضافه کنید . در برخی از موتور های آسانسور انکودر در داخل آن و بر روی شفت موتور تعبیه شده است و در برخی دیگر در انتهای شفت و خارج از موتور قرار دارد.

موارد مهم در نصب انکودر آسانسور بر روی موتور

سعی کنید طول سیم انکودر را بسیار کوتاه در نظر بگیرید زیرا طول بلند سیم اینکودر باعث می شود نویز های زیادی روی این سیم بیافتد و فیدبک مناسبی نصیبمان نشود. حرکت و لرزش موتور بر روی انکودر تأثیر نگذارد و باعص نشود که اطلاعات غلطی را به دبکودر بفرستد.

اجزاء انکودر آسانسور به شرح ذیل می باشد:

  • شفت انکودر
  •  
  • گیرنده نوری
  •  
  • فرستنده نوری
  •  
  • خروجی الکتریکی
  •  
  • صفحه مدور شیشه ای
  •  
  • مدار واسطه جهت تبدبل سیگنال های گیرنده نوری به سطح ولتاژ استاندارد صنعتی

 



:: برچسب‌ها: انکدر آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  ترکیب سه جزء اصلی مغذی، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم ایجاد می شود، و از تابیده شدن رشته سیم ها به دور مغزی که در مرکز قرار گرفته است،سیم بکسل تشکیل می شود. در ساخت سیم بکسل از سیم هایی با جنس استیل و فولادی براساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد، می توان استفاده کرد. قبل از اختراع این وسیله پرکاربرد از طنابو زنجیر برای بالا بردن و حرکت در صنایع استفاده می شد.

اما به دلیل مقاوم نبودن و پارگی طناب و زنجیر در سال ۱۹۸۴ فردی به نام آلبرت که مهندس یک معدن در کوهستان Harz  آلمان بود موفق به ساخت اولین سیم بکسل فولادی شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت تولید و استفاده آن گسترش و رونق بیشتری یافت. امروزه شرکت های مختلفی انواع سیم بکسل با ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی را برای کاربردهای متعدد تولید می کنند.

بخش های اصلی در سیم بکسل

 به طور کلی در هر وسیله ای چند بخش اصلی وجود دارد، در تمام انواع سیم بکسل ها هم سه بخش اصلی وجود دارد، این سه بخش عبارت است از:

مفتول: از پیچش چند مفتول به دور هم استرند ایجاد می شود. آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ و … به عنوان مفتول در سیم بکسل استفاده می شود.

استرند: بخشی از سیم بکسل که به حالت مارپیچ مانند به دور هسته آن تابانده می شود.

هسته یا مغزی: بخش اصلی و مرکزی سیم بکسل

 

موارد استفاده از سیم بکسل

 با توجه به تنوع در انواع سیم بکسل و ویژگی های ساختاری متنوع در آن، در زمینه های مختلف که نیاز به جابه جایی و لیفتینگ باشد از سیم بکسل استفاده می شود. در واقع سیم بکسل نقش مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد. سیم بکسل در کارهای بزرگ مانند معادن، جرثقیل و در کارهای کوچک و ظریف مانند ترمز دوچرخه کاربرد دارد. بنابراین در صنعت برق، سد سازی، باندر، کشتی رانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع سیم بکسل استفاده می شود.

استفاده از سیم بکسل در صنعت آسانسور

سیم بکسل آسانسور یکی از مهم‌ترین بخش‌های نصب و مونتاژ آسانسور است که از آن در صنعت آسانسور برای لیفتینگ کابین استفاده می‌شود، قطر و تنسایل(کشش) سیم بکسل مورد نیاز بر اساس سرعت موتور آسانسور و وزن کابین آسانسور انتخاب می‌شود؛ همانطور که پیش از این نیز اشاره شد شتاب بسیار مهمی در وارد شدن بار به سیم بکسل دارد و حتما در انتخاب سیم بکسل مصرفی برای کشیدن کابین آسانسور باید به آن توجه کرد.

سیم بکسل هایی که در آسانسور استفاده می‌شود به دو نوع سیم بکسل هسته فیبری و هسته فولادی تقسیم می‌شوند.

 



:: برچسب‌ها: سیم بکسل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

این دستگاه یک سنسور الکتریکی می باشد که  وزن کابین را اندازه گیری کرده و به تابلو فرمان اطلاع می دهد

و باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند.

وجود این سنسور بسیار مهم است و آنقدر مهم که طبق استانداردهای بین المللی همه آسانسور ها ملزم به داشتن سنسور اورلود یا همان سیستم اضافه بار بر روی کابین هستند.

سنسور اورلود از یک لودسل مخصوص و یک نشانگر که بر روی لودسل نصب شده تشکیل شده است که عملیات نصب و راه اندازی آن  بسیار آسان انجام می گیرد

 

علت نصب اورلود چیست؟

اضافه بار بیشتر از مقدار مشخص شده باعث صدمه های زیادی می شود .

این صدمات عبارتند از صدمه هایی که به سازه های  فیزیکی و الکتروموتورها و همینطور قوای محرکه آسانسور وارد می شود

که همگی این صدمات باعث می شوند تا آسانسور با خرابی های جدی ربرو شود.

نکته اینکه معمولا داخل کابین آسانسور در قسمت بالای شاسی طبقات، میزان اضافه بار زده شده است.

اگر آسانسور دارای اورلود می باشد هرگز نباید در صورت بیشتر بودن وزن مسافرین درون کابین ، آسانسور به حرکت در بیاید.

 

مکان نصب اورلود کجاست؟

محل قرارگیری این سنسور روی سیم بکسل و یا زیر کابین است و براساس محل قرار گیری اورلود در آسانسور می توان انواع مختلفی از سنسور اضافه بار را نام برد که در ادامه با همگی آن ها آشنا خواهید شد.

 

انواع اورلود

اورلود سنجش بردار وزن

اورلود سنجش اثر وزن

اورلود سنجش بردار وزن

 

این اورلودها با سنجش مستقیم یا غیر مستقیم وزن بار را اندازه گیری می کنند و معمولا برپایه سنسور استرین گیج ساخته می شوند.

که خود انواع مختلفی دارد:

اورلود کابلی

اورلود فریم

اورلود گوشه کابین

اورلود های سنجش اثر وزن:

این دسته از اورلودها با سنجش اثرات مکانیکی تغییر وزن در جسم ثانویه ، وزن بار را اندازه گیری میکنند

اورلود ترانس متغیر

اورلود مغناطیسی

اورلود القایی

اورلود مغناطیسی

 



:: برچسب‌ها: اورلود آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

یکی از قطعات مهم آسانسور، کفشک آسانسور است. اهمیت وجود این قطعه در حرکت نرم و روان کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور آشکار می‌شود. کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل نصب می‌شود. نقش کفشک آسانسور به عنوان هدایت‌کننده کابین و وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. کفشک آسانسور انواع مختلفی دارد که دارای قیمت و کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند.

کاربرد کفشک آسانسور چیست؟

همانطور که اشاره شد وظیفه‌ی اصلی کفشک آسانسور، کمک به لغزش کابین آسانسور یا وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. اما از دیگر کاربردهای این قطعه می‌توان به بالا بردن کیفیت حرکت آسانسور اشاره کرد. در مقاله جامع آموزش نصب ریل راهنمای آسانسور در مورد طول ریل‌ها و چگونگی اتصال آن‌ها به یکدیگر توضیح دادیم. هنگام عبور کابین آسانسور از محل اتصال ریل‌ها لرزش و ارتعاشی بوجود خواهد آمد. کفشک آسانسور این ارتعاش را خنثی کرده و کیفیت و یکنواختی حرکت کابین و وزنه تعادل آسانسور را تامین می‌کند.

انواع کفشک آسانسور

کفشک‌های آسانسور را به طور کلی به ۳ نوع کفشک لغزشی، کفشک غلطکی و کفشک ثابت تقسیم بندی می‌کنند. در کفشک لغزشی از تفلون، پلاستیک یا پی‌وی‌سی قابل تعویض به عنوان لنت استفاده می‌شود. در کفشک نوغ غلطکی که در بازار به آن کفشک رولر هم گفته می‌شود، یک بدنه‌ی فلزی محکم وجود دارد که غلتک‌های بر روی آن سوار است. پشت هرکدام از این غلتک‌ها فنر‌هایی تعبیه شده است که باعث چسبیدگی غلطک‌ها به مقطع‌های ریل‌ راهنمای آسانسور می شود. جنس غلتک‌ها در کفشک رولر از پلی اورتان است.

بهترین کفشک آسانسور

 بطور کلی بهترین کفشک آسانسور، کفشکی است که حداقل اصطکاک و سایش را داشته باشد. همچنین هنگام حرکت کابین و وزنه تعادل باید سبب کاهش آلودگی صوتی و سر و صدا شود. از دیگر ویژگی یک کفشک خوب برای آسانسور، رد کردن انحرافات ناچیز موجود در ریل و محل اتصال ریل‌ها و عدم انتقال آن به کابین یا وزنه تعادل آسانسور می‌باشد.

نصب کفشک آسانسور

کفشک راهنمای آسانسور دارای یک فنر می‌باشد که در نصب آن باید این فنر تنظیم شود. در صورتی که فنر بیش از حد محکم شود باعث ایجاد اصطکاک در حرکت آسانسور و در نتیجه فشار بر روی موتور آسانسورمی‌شود. در عوض اگر فنر بیش از حد اندازه آزاد و رها باشد، ارتعاشات و لرزش‌های محل اتصال ریل‌ها به کابین وارد خواهد شد. در کفشک لغزشی آسانسور علاوه بر فنر، جنس لنت و همچنین فاصله آن با بدنه‌ی اصلی کفشک نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین یکی از مراحل سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی کفشک‌های آسانسور و تنظیم نمودن فنر آن است.

 



:: برچسب‌ها: کفشک اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

 

براکت آسانسور بعنوان مهار کننده ریل های هدایت کننده کابین و ارتباط ریل های آسانسور به آهن کشی یا سازه درون چاه عمل می نمایند.از طرفی براکت ها را به عنوان تصحیح کننده ناشاقولی احتمالی چاه آسانسور یاد می کنند. در صورتی که ریل ها به درستی نصب شده باشند، حرکت آسانسور به صورت نرم و بدون تکان و ارتعاش و با حداقل صدای ممکن انجام می شود و نکته ای که وجود دارد این است که نصب درست ریل ها وابسته به اجرای صحیح براکت ریل آسانسور است.

نقش براکت آسانسور در نصب ریل آسانسور بسیار مهم است و در واقع براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها توسط آن ها به سازه یا دیواره چاه متصل و نصب می شوند. سرعت حرکت، نوع اندازه ریل ها، ترمز ایمنی یا پاراشوت و ظرفیت کابین عواملی اند که می توانند نوع و اندازه براکت را مشخص کنند. براکت ها را از نبشی، ورقه آهنی یا ناودانی می سازند.

شرکت های نصاب آسانسور معمولا از براکت های مخصوص ریل های خود استفاده می کنند. همانطور که ریل ها باید از مقاومت کافی برخوردار باشند، براکت در آسانسور نیز باید از نوع قوی و محکم باشند تا ریل ها را نگه دارند.

براکت ریل آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

زمانی که شما به خوبی براکت آسانسور چیست را درک کنید کاربرد آن در صنعت آسانسور را نیز به خوبی درک می کنید. پیمانکار آسانسور در طی عملیات اجرائی براکت ریل ها را به سازه ساختمان نصب می کند. محل اتصال معمولا به صورت تیر فلزی، دیوار آجری و یا بتنی می باشد و توسط پیمانکار ساختمان از قبل بنا می شود اگر چنانچه در چاه آسانسور مقدمات کار توسط پیمانکار ساختمانی  انجام نشده بود، مسئول نصب آسانسور هیچ گونه مسئولیتی برای سازه ندارد و می بایست از مسئول یا کارفرمای ساختمان تقاضا کند تا مقدمات نصب فراهم شود.

اگر از روش آهن کشی که در ایران مرسوم است، استفاده کنید ،می بایست ابعاد، نوع تیر ها و فاصله آن ها از یکدیگر را با توجه به نقشه ای که برای آسانسور ساختمان طراحی شده است بررسی کنید. اگر براکت ها به اسکلت فلزی ساختمان یا آهن کشی آسانسور متصل شود در واقع بهترین حالت برای نصب و نظارت نصاب آسانسور است.

محل قرار گیری براکت ها بسیار مهم اند، زیرا پس از نصب آن ها محل ریل ها تعیین می شود و لذا می بایست براکت ها در نقطه دقیق و درستی نصب شوند. لازم به تذکر است که حداقل یک براکت برای هر ریل در نظر گرفته شود.

براکت ها باید فاصله مشخصی از درب طبقه داشته باشند و بطور دقیق نسبت به همدیگر در طول چاه شاقول وگونیا باشند. شرکت های معروف در طی اقدامی انواع براکت آسانسور را طراحی کرده اند که می توان در انواع مختلفی از ابعاد ریل ها از آن براکت های قابل تنظیم استفاده کرد.

براکت وزنه آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

اکنون به خوبی با براکت آسانسور چیست آشنا شدید. براکت های وزنه تعادل به دلیل ثابت بودن در محل نصب خود قابل تنظیم نیستند. بنابراین در هنگام نصب باید خیلی دقیق بود. چنانچه ریل های وزنه تعادل نیاز به جا به جایی داشته باشند به وسیله ورق های پر کننده (لاتون) تنظیم می شوند.

در نصب ریل ها اکثرا از براکت های نبشی یا ورق فلزی نورد شده دارای سوراخ های کشوئی اریب استفاده می کنند. فاصله براکت در آسانسور از یکدیگر حداقل ۱٫۵ متر و حداکثر ۲٫۵ متر در نظر گرفته می شود که بسته به ظرفیت و اندازه ریل های آسانسور متغیر اند



:: برچسب‌ها: براکت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سیستم آسانسور از قسمت‌ها و تجهیزات گوناگونی تشکیل شده است. یکی از این قسمت‌ها که طراحی و ساخت آن بسیار مهم است، شاسی موتور آسانسور است. شاسی موتور یک سازه‌ی فلزی است که موتور آسانسور بر روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر موتور بر روی شاسی موتور، فلکه هرزگر نیز قرار می‌گیرد. بطور کلی می‌توان گفت وزن کابین آسانسور، سیم بکسل و سایر قطعات مکانیکی آسانسور بر روی شاسی موتور آسانسور قرار دارد. از دلایل استفاده از شاسی موتور آسانسور می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • جلوگیری از وارد شدن حرکات عمودی و افقی اضافی به کابین آسانسور
  • ایجاد ثبات و استحکام
  • حفظ فاصله‌ی عمودی بین فلکه موتور و فلکه هرزگرد آسانسور

شاسی موتور آسانسور چیست؟

همانطور که گفته شد شاسی موتور از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم آسانسور است. شاسی موتور، وزن اجزای زیر را تحمل می‌کند:

در اکثر مواقع شاسی موتور در موتورخانه قرار دارد. اما در برخی موارد ممکن است موتور آسانسور در پایین چاه آسانسور نصب شود که در این صورت نیاز به شاسی با طراحی متفاوت است. شاسی آسانسور را باید طبق استانداردها و ضوابط موجود طراحی و ساخت تا از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخوردار شود. جوشکاری شاسی موتور باید توسط افراد با تجربه و با دقت بالا انجام شود. شاسی موتورهای آسانسور باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که بتوان کل مجموعه شاسی را بصورت هماهنگ جابه‌جا نمود. هرگونه بی دقتی در ساخت شاسی آسانسور می‌تواند به طور کلی زیان سرسام‌آوری را در آینده‌ی نه چندان دور بر دوش مدیران و مالکان ساختمان بیندازد.

طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور

در طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور باید نکات و استاندارهای بسیاری را در نظر گرفت. برخی از این پارامترها که در طراحی و ساخت شاسی موتور بسیار تاثیرگذار هستند عبارت است از:

 



:: برچسب‌ها: شاسی , موتور ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ترمز موتور معمولا در راستایی از موتور نصب میشود که در آنجا سرعت به مراتب بیشتر است. به این دلیل که نیروی لازم برای ترمز در این راستا کمتر است.شرط بر اینکه چرخش سیستم مکانیکی مستقیم به چرخ رانش وصل باشد.ترمز باید بر اساس فنرهای فشاری و یا نیروی وزن کارکند و به وسیله نیروی الکترومغناطیس باز شود.هنگام قطع برق باید دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل برای متوقف کردن آسانسور باید باشد تا ترمز سریعا عمل کند.

هنگام قطع برق کل آسانسور و یا تابلو فرمان آسانسور سیستم ترمز موتور آسانسور می بایست بصورت اتوماتیک عمل نماید. بنابراین ترمزهای اصطکاکی الکترومغناطیسی به کار می رود. چنانچه کابین آسانسور با 125 درصد بار اسمی خود در سرعت نرمال خود حرکت نماید ، ترمزها می بایست توانایی متوقف ساختن کل مجموعه را داشته باشند و بدون معطلی سیستم را به حالت سکون برسانند. با توجه به این که عمل ترمز شتاب منفی محسوب می گردد، این شتاب منفی نباید بیشتر از یک حد معین باشد. این حد معمولا توسط ترمز اضطراری (پاراشوت تعریف می گردد.) همانطور که می دانیم شتاب منفی ایجاد شده توسط پاراشوت بسیار بالا بوده و  در حد برخورد کابین با یک مانع نظیر ضربه گیرهای بافر ته چاه می باشد.

مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور

هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد.

سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد.

حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است.

الف ) اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل 

ب )  سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از  0.63 متر بر ثانیه مجاز است. 

سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود . آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید.

استفاده از ترمز نواری ممنوع است. کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد. فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود. ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند.

ترمز سیم بکسل

این نوع ترمز با دست کار میکند و بسیار ساده است. تکان های میان غلطک سیلندری و روکش ترمز کم است به عنوان ترمز سریع است. ترمز سیم بکسل فقط در زمانیکه سرعت در جهت حرکت به پایین زیاد باشد عمل میکند.

این ترمز دارای: ترمز، کمپرسور هوا، مخزن هوا و کنترل کننده الکترونیکی میباشد. یک فک به روکش فولادی متصل است که فک دیگری به صورت افقی حرکت می کند و به سیم بکسل ها نیرو وارد می کند. در آخر که سیم بکسل بین فک و سیستم بالابر قرار می گیرد از حرکت باز می ایستد.



:: برچسب‌ها: ترمز اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()