سرعت آسانسور و عوامل موثر
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سرعت آسانسور و عوامل موثر بر آن

سرعت آسانسورها با توجه به انواع آن ها متفاوت است. سرعت بعضی از آن ها کند و برخی متوسط است. معمولا از آسانسورهای با سرعت بالا در آسمان خراش ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود. در گذشته شرکت های تولید کننده داخلی امکان تولید آسانسورهای سریع را نداشتند و تولیدات داخل، آسانسورهایی با سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه بود. اما امروزه متخصصان داخلی اقدام به تولید آسانسورهای با سرعت بالا با ۱.۶ متر بر ثانیه، ۲ متر بر ثانیه، ۲.۵ متر بر ثانیه و ۳ متر بر ثانیه کرده اند. طراحی و ابداع سیستم کنترلی از عوامل موثر در سرعت آسانسور محسوب می شوند. در آسانسورها پس از شروع حرکت، سرعت به تدریج افزایش می یابد. علت این موضوع وارد نشدن شک ناگهانی به مسافران آسانسور است

عوامل و قطعات موثر در سرعت آسانسور

یکی از مهمترین نکات که هنگام ساخت آسانسور حتما باید در نظر داشت، امنیت و ایمنی آسانسور است. مخصوصا زمانی که صحبت از حمل و جابجایی مسافران با سرعت بالا مطرح می شود.

سرعت آسانسورها پس از شروع حرکت به صورت تدریجی، افزایش می یابد تا مسافران تکانه و لرزش کابین را کمتر احساس کنند و به آن ها شوک وارد نشود. موتور آسانسور، گیرلس، پاراشوت، سیستم کنترل فرمان، گاورنر، ریل ها و کفشک های راهنما همگی بر سرعت آسانسور تاثیرگذار هستند.

همان طور که می دانیم میزان شتاب و سرعت آسانسورها با استفاده از تابلو فرمان آسانسور تنظیم می شود. این موضوع بر عملکرد حرکت کابین بین یک طبقه، دو طبقه یا طبقات خاص تاثیر مستقیم دارد.

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه

ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

کنترل سرعت آسانسور با درایو موتور

تنظیم و کنترل سرعت آسانسور توسط قطعه ای الکتریکی در موتور انجام می شود. این قطعه که درایو آسانسور نام دارد برای عملکرد بهتر استارت و تغییرات سرعت ایست کابین آسانسور شده و دقت توقف کابین در سطح هم تراز طبقه در آسانسورهایی با سرعت یک متر بر ثانیه و بالاتر استفاده می شود.

سرعت آسانسور در برج های بلند بین ۵ تا ۵.۱ متر بر ثانیه است. البته در برج های مخابراتی بین ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه است. در برج خلیفه آسانسور هایی با سرعت ۷.۱۱ متر بر ثانیه  نصب شده است.





:: برچسب‌ها: سرعت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: