روغن موتور آسانسور
نوشته شده توسط : آسانسورچی

روغن موتور آسانسور از موارد مصرفی در سیستم آسانسور می‌باشد و موتور آسانسور نیز از مهم‌ترین قطعات آسانسور است. از این رو کارکرد سالم و صحیح آن برای آسانسور حائز اهمیت است. در ایران به دلایل مزایای موتور گیربکس، استفاده از آن به مراتب بسیار متداول‌تر از سایر موتورهای آسانسور است. موتورهای گیربکس نیز از آن دسته موتورهای الکترومکانیکی است که برای کارکرد با کیفیت خود نیاز به روغن و روغن کاری دارند. روغن موتور آسانسور متناسب با فاکتورهای نظیر نوع چرخ‌ دنده ی موتور انتخاب می‌شود. همچنین روغن‌کاری موتور آسانسور حتما باید توسط سرویس‌کار آسانسور انجام شود. در تعویض روغن موتور آسانسور باید نکات ایمنی حتما رعایت شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود

دلایل روغن‌کاری موتور آسانسور

موتور آسانسور نیز همانند ریل راهنمای آسانسور نیاز به روغن‌کاری دوره‌ای دارد. موتورهای گیربکس به دلیل داشتن چرخ دنده‌ نیاز به روغن‌کاری دارند. روغن موتور آسانسور باعث کاهش اصطکاک چرخ‌ دنده‌ها می‌شود. بطور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان دلایل اصلی تعویض روغن موتور آسانسور برشمرد:

روانکاری چرخ دنده‌ها

پیشگیری از زنگ زدن اجزای موتور گیربکس آسانسور

کاهش ضربه و تکانه اجزا

کاهش مصرف برق و انرژی

کاهش اصطکاک

افزایش طول عمر قطعات آسانسور

انتقال دما و گرمای حرکت موتور

پاک زدایی ذرات ناشی از سایش قطعات بر یکدیگر

البته نوع چرخ‌ دنده‌ی موتور برای انتخاب نوع روغن موتور آسانسور بسیار اهمیت دارد. چرخ ‌دنده‌های موتورهای گیربکس آسانسور را به ۲ دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌کنند:

موتور آسانسور با چرخ‌دنده ریز و کوچک

در حالتی که موتور آسانسور دارای چرخ ‌دنده‌های ریز و کوچک است باید از روغن موتور آسانسور استفاده شود که غلظت کمتری داشته باشد. استفاده از روغن موتور آسانسور که دارای غلظت کمتر است در این نوع چرخ ‌دنده‌ها باعث کاهش فشار به موتور می‌شود.

موتور آسانسور با چرخ دنده درشت و بزرگ

در این نوع چرخ‌ دنده‌ها باید از روغن موتور آسانسوری استفاده شود که غلظت بالاتری داشته باشد. هرچه روغن موتور آسانسور از غلظت بیشتری برخوردار باشد در برابر افزایش دمای حاصل از اصطکاک چرخ ‌دنده‌ها از خود مقاومت بهتر و بیشتری نشان می‌دهد.

روغن موتور طبیعی آسانسور

همانطور که از نام روغن موتور طبیعی آسانسور پیداست، این روغن از تقطیر و فرآوری نفت بدست می‌آید که کاربرد آن بیشتر در صنعت خودروسازی و موتور خودروهاست.

روغن موتور شیمیایی آسانسور

 اما روغن‌های ترکیبی در آزمایشگاه‌های شیمیایی تولید می‌شوند و برای انواع موتور آسانسور کارایی بهتری دارند. مزایای روغن‌های شیمیای موتور آسانسور عبارت است از:

تحمل حرارتی بالاتر

طول عمر بهتر

کیفیت بیشتر





:: برچسب‌ها: روغن موتور آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: