جان پناه اسانسور
نوشته شده توسط : آسانسورچی

وسایل مکانیکی مانند آسانسور در بعضی مواقع می‌تواند باعث ایجاد حادثه برای انسان شوند، اکثر این آسیب‌ها به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی و یا بر‌خورد‌دار نبود از سرویس و نگهداری آسانسور مناسب به وجود می‌آیند، در این میان همواره بیشترین آسیب به نصابان آسانسور و تعمیرکاران آسانسور وارد می‌شود.

به همین خاطر موارد امنیتی زیادی در هنگام طراحی و نصب آسانسور برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تعمیرکار آسانسور تعبیه شده‌است، جان پناه آسانسور نیز یکی از مهم‌ترین بخش از موارد ایمنی است.

جان پناه آسانسور چیست؟

به فاصله‌ی بین پایین‌ترین حد ایست کابین آسانسور تا انتهای چاه آسانسور و فاصله‌ی بین بالا‌ترین حد ایست کابین آسانسور تا ابتدای چاه آسانسور جان پناه آسانسور گفته می‌شود.
در تمام آسانسور‌های استاندارد در قسمت بالا و پایین جاه آسانسور جان پناه تعبیه شده است تا سرویسکار بتواند در زمان سقوط آسانسور و یا در زمان بالا رفتن بیش از حد آسانسور تعمیرکار می‌تواند در آن قسمت پناه بگیرد تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

در جان پناه‌ی که در پایین چاه آسانسور وسایل درگر همچون بافر و ضربه گیر نیز نصب می‌شود.

چاله آسانسور درواقع همان فضای عمودی ای است که آسانسور و تجهیزات آن، درونش قرار می گیرند. لازم به ذکر است که هیچ گونه تجهیزات دیگری بجز آسانسور و وسایل آن نباید درون چاه آسانسور قرار داشته باشند. یعنی درون این فضای عمودی که از کف ساختمان تا پشت بام آن کشیده شده است، هیچ تجهیزاتی مانند لوله و شیر های آب و گاز و سیم کشی های برق نباید وجود داشته باشد. این گودال برای قرار دادن پایه ریل های آسانسور ، سوراخ جک و پیستون و.. ساخته شده است و اصلی ترین نیاز برای ساخت جان پناه آسانسور است. در بیشتر موارد یک نردبان کوچک برای دسترسی به پایین چاله ، یک چراغ برای روشنایی و همچنین یک گودال مخزن برای پمپاژ پایین چاله آسانسور مورد نیاز است.
ابعاد جان پناه آسانسور و مراحل ساخت آن

ابتدا باید ارتفاع های مورد نیاز برای جان پناه را اندازه گیری و سپس آن را درست کنید. طبق استاندارد های کیفی، قبل از اینکه چاله را بتون ریزی کنید، اولین توقف آسانسور نباید کمتر از 190 سانتی متر باشد. بعد از اینکه بتون ریزی انجام شد نیز باید دوباره ابعاد جان پناه آسانسور را اندازه گیری کنید، در آید حالت ارتفاع ثانویه نباید کمتر از 150 سانتی متر باشد.

پس از بتون ریزی و تعیین ارتفاع مناسب، نوبت به دیوار کشی فضای چاهک می رسد. شما بایستی سه طرف این محفظه ( سمت راست، رو به رو، سمت چپ) را مطابق با میل خود با سیمان و گچ یا ورق های فلزی دیوار کشی کنید.

در مرحله آخر، پیش از نصب نهایی آسانسور طبق اصولی که در مرکز فروش قطعات آسانسور به شما می گویند یک سری قوانین دیگر نیز باید رعایت شوند تا آسانسور هیچ گونه مشکلی نداشته باشد. این قوانین که توسط بازرسان استاندارد آسانسور وبا توجه بر مقررات ایمنی آسانسور تدوین شده اند عبارتند از

  • فضای مکعبی چاهک و ابعاد جان پناه آسانسور باید به گونه ای باشد که امکان قرار گیری یک مکعب مستطیل به ابعاد 0.5 × 0.6 × 1 بر روی یکی از وجوه آن قرار وجود داشته باشد.
  • فاصله آزاد بین در هابی کشویی عمودی آسانسور که باز و بسته می شود با فضای خالی چاهک باید 0.1 متر باشد.
  • فاصله موجود بین کف کابین آسانسور و پایین تر قسمت چاهک، نباید کمتر از 0.5 متر باشد.
  • طی 160 سال گذشته از زمان نصب اولین آسانسور ، مناطق شهری بسیار تغییر و پیشرفت کرده اند. بیشتر این پیشرفت به دلیل آسانسورها است، لذا شایسته است که نکات ایمنی در ساخت و نصب آنها را رعایت کنیم.

 





:: برچسب‌ها: جان پناه آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: