مدار آسانسور
نوشته شده توسط : آسانسورچی

آسانسور شامل اجزای مختلف مکانیکی و الکتریکی است که عملکرد صحیح تک تک این اجزا کارکرد مناسب و بی نقص آسانسور را در پی خواهد داشت. در بخش مربوط به اجزای الکتریکی مدارهایی با وظایف و سطح ولتاژهای مختلف وجود دارند. مدارهای الکتریکی آسانسور به لحاظ سطح ولتاژ به سه بخش اصلی طبقه بندی می‌شوند :

مدار قدرت

مدار ایمنی

مدار کنترل

بخش اول : مدار قدرت

مدار قدرت به عنوان بخش مهمی از مدارهای الکتریکی آسانسور شامل چند سطح ولتاژ متناوب (AC) و مستقیم (DC) است.

سطح ولتاژ 380VAC ( متناوب ) : 

به منظور تغذیه تجهیزاتی نظیر درایو ( اینورتر ) در تابلو فرمان های 3VF ، تغذیه الکتروموتورهای دالاندر ( دوسرعته ) و در برخی موارد خاص تغذیه درب هایی که سطح ولتاژ برد کنترل و موتور آنها 380VAC باشد.

سطح ولتاژ 220VAC ( متناوب ) :

برای تغذیه ترانس کاهنده ولتاژ، تغذیه مدار یک‌سو ساز ولتاژ بوبین ترمز، برق ثابت کابین، تهویه کابین، فن خنک کننده موتور و همچنین برای تغذیه برد کنترل دربهای اتوماتیک.

سطح ولتاژ 220VDC ( مستقیم ) :

بوبین ترمز الکتریکی در آسانسور غالبا با این سطح ولتاژ کار می‌کند.

بخش دوم: مدار ایمنی

حساس‌ترین و مهمترین بخش از مدارهای الکتریکی آسانسور مدار ایمنی است. مدار سری ایمنی شامل اجزایی نظیر قفل درب کابین، قفل درب طبقه، حدهای بالا و پایین چاهک و …. می‌باشد که وظیفه حفظ ایمنی و سلامت کاربران آسانسور را برعهده دارد لذا برای عملکرد هر چه بهتر آن سطح ولتاژ 110VAC را برای آن در نظر گرفته‌اند. این سطح ولتاژ که از نوع متناوب است به دو دلیل انتخاب شده است :

کاهش خطر برق گرفتگی برای سرویس کاران

کاهش تاثیر افت ولتاژ در مسیر کابل

بخش سوم : مدار کنترل

مدار کنترل همانطور که از نام آن مشخص است سطوح ولتاژ مناسب برای تجهیزات کنترلی نظیر برد CPU، رله های فرمان، نمایشگرهای طبقات، شاسی های احضار کابین، سیستم صوتی اعلام طبقات و ….. را فراهم می‌کند. این ولتاژهای کنترلی توسط ادوات داخلی تابلو فرمان نظیر ترانس های کاهنده ولتاژ و منابع تغذیه سوئیچینگ ساخته می‌شوند





:: برچسب‌ها: مدار آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: