شیر برقی آسانسور هیدرولیک
نوشته شده توسط : آسانسورچی

شیرهای برقی:

انواع و کاربرد ها

شیرهای برقی یکی از مهمترین اجزای مدار هیدرولیکی power unit هستند. این شیرها در مسیر انتقال روغن از پمپ تا جک قرار دارند. سرعت حرکت جک و کابین با دبه ی روغنی که وارد سیلندر و پیستون میشود نسبت مستقیم دارد.

منظور از مدار هیدرولیکی مسیری است که روغن از پمپ اصلی تاجک طی میکند.

دراین مسیر شیرهای برقی کنترلرهای مکانیکی و هیدرولیکی، دبه ی روغن ورودی به جک را طوری تنظیم میکند که در هر نوبت از حرکت جک با سرعت آرام شروع به حرکت میکند بانرمی به سرعت نهایی برسد و هنگام توقف نرم بایستد.

علاوه بر این به کمک فیدبک ها و کنترلرهای موجود در مدار هیدرولیکی، ایمنی کافی برای کارکرد اجزا و تجهیزاتی که تحت فشار پیوسته ی پمپ اصلی هستند تامین میشود.

در ساختمان این نوع شیر از یک سیم‌پیچ استفاده شده است که با تحریک الکتریکی آن مسیر روغن باز شده باقطع تحریک، شیر به طور خودکار بسته میشود.

شیرهای کنترل، بر دو دسته ی اصلی کنترل قطع و وصل تقسیم میشوند.

در دسته ی نخست باتحریک الکتریکی، شیر به طور کامل بازشده، باقطع تحریک به طور کامل بسته میشود.

دسته ی دوم متناسب با مقدار ولتاژ اعمالی به شیر، مسیر عبور روغن باز یا بسته میگردد. به عبارت دیگر شیر در دسته ی نخست با سیگنال های دیجیتال و شیر در دسته ی دوم باسیگنال آنالوگ تحریک میشود.

مهمترین بخش طرلحی یک تابلوی کنترل هیدرولیک تشخیص ترتیب عملکرد شیرها می باشد برای نمایش ترتیب عملکرد شیرهای برقی و موتور اصلی از منحنی حرکت استفاده می شود.

موتور (پمپ) اصلی در جهت بالا روشن شده، در تمام مدت حرکت به سمت بالا(کمی بیش از حرکت  به دلیل وجود راه اندازی ستاره_مثلث و اندکی پس از توقف برای ایجاد فشار پشت شیرها) نیز روشن می ماند.

از طرفی شیرهای Va که فراهم کننده ی سرعت کند_جهت بالا و Vbکه فراهم کننده ی سرعت تند _جهت بالا می باشد، درابتدای حرکت همزمان باموتور فعال میشود. به این‌ترتیب کابین باسرعت تند به سمت بالابه حرکت درمی آید، هنگام دور اندازی، شیر Vbخاموش شده، در نتیجه کابین باسرعت کند تاسر طبقه به مسیر خود ادامه می دهد. درپایان نیز بارسیدن با تراز طبقه،با قطع شدن شیر Vaسرعت کابین روبه کاهش گذاشته باقطع شدن موتور کابین به آرامی متوقف می شود. از نظر مکانیکی،شیرهای برقی در دونوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شوند. شیر یک طرفه فقط در یک جهت اجازه ی عبور روغن را میدهد. معمولا در پاور یونیت های کلاسیک، حداقل یک شیر یک طرفه در جهت بالا و یک شیر یک طرفه در جهت پایین دیده می شود‌. دراین حالت شیر جهت بالا فقط اجازه ی عبور روغن از پمپ به جک را می دهد و شیر جهت پایین، جریان عبور روغن از جک به مخزن را امکان پذیر می‌کند. در شیر دوطرفه جاری شدن روغن در هردوجهت (پمپ به جک و جک به مخزن) امکان پذیر است. شیر دوطرفه نقش سرعت تند را ایفا میکند.

همانطور که مشاهده میشود، موتور تا چند لحظه پس از قطع شدن برق شیرها هنوز زیر بار می باشد و این به دلیل ایجاد فشار لازم در پشت شیرها هنگام توقف کابین در سر طبقه است.

در واقع شیرهای برقی اهرم های کنترل حرکت در مدار هیدرولیکی هستند. پس از تایین جهت حرکت، فرمان متناسب بادرخواست از طرف برد کنترل اصلی صادر می شود. بسته به تعداد شیرهای برقی و منطق حرکت،مدار فرمان در تابلوی کنترل اصلی طراحی و اجرا شده است.

برای تامین دبه ی بیشتر و سرعت بالاتر شیر evr به طور مشترک در هر دو جهت فعال میشود و روغن بادبه ی بیشتری در مدار هیدرولیکی جریان می یابد.





:: برچسب‌ها: شیربرقی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: