حفاظت آسانسور در مقابل آتش
نوشته شده توسط : آسانسورچی

حفاظت در مقابل آتش

در اغلب آتش سوزيهاي ساختمانها، آسانسورها مي توانند نقش حياتي در تخليه ساختمان و نجات افراد داشته باشند در حاليكه هميشه اين پيغام در آسانسورها نصب مي شود كه از آسانسورها هنگام آتش سوزي استفاده نشود. هنگام وقوع حريق در تمام يا قسمتي از ساختمان مشكلات تخليه خصوصاً براي سالمندان و بيماران پيش مي آيد. به همين منظور توصيه مي شود آسانسور در مواقع آتش سوزي در اختيار افراد ذيصلاح يا آتش نشانها قرار گيرد تا بتوانند با راندمان بيشتر عمليات تخليه را انجام دهند و فقط با كنترل آتش نشان ادامه كار آسانسور ممكن مي گردد.

15-2-7-1 مفاد مبحث سوم مقررات ملي ساختمان تحت عنوان محافظت ساختمان در برابر حريق لازم الاجرا مي باشد.

15-2-7-2 چاه آسانسور بعنوان يك كانال هوايي عمل مي كند و لذا راهرو طبقات بايد توسط درهاي ضد گسترش حريق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودكش جلوگيري شود.

15-2-7-3 كابل تغذيه برق براي آسانسور بايد مستقل باشد تا چنانچه دراثر آتش سوزي اتصالي برق منجر به عمل فيوزها يا كليدهاي حفاظتي ديگرگشته و سبب قطع مدار برق قسمتهايي از ساختمان شوند، سيستمم برق آسانسور همچنان متصل و فعال باشد.

15-2-7-4 در پايين ترين نقطه و يا در طبقه همكف داكت هوايي خاصي براي چاه آسانسور طراحي و ساخته ميشود تا درموقع آتش سوزي ونفوذ دود به چاه آسانسور تهويه هواي تازه از داكت ممكن باشد.

15-2-7-5 داكت فوق بايد به نحوي محفوظ شود تا از ورود انسان و يا حيوانات به چاه آسانسور جلوگيري شود.

15-2-7-6 در صورت الزام پيش بيني سيستم اعلام حريق در ساختمان، اين سيستم بايد براي موتور خانه و چاه آسانسور نيز در نظر گرفته شود.

15-2-7-7 در ساختمانهاي با ارتفاع 28 متر و بيشتر بايد سيستم كنترل آتش نشان به سيستم كنترل آسانسور اضافه شود. با فعال شدن سيستم و تشخيص دود يا آتش، كابين به طبقه همكف هدايت شود و با در باز متوقف شود و فقط با كنترل آتش نشان ادامه كار آسانسور ممكن گردد.

15-2-7-8 استفاده از هر نوع وسايل آتش نشاني درموتورخانه آسانسور به شرطي مجاز مي باشد كه خاص اطفاء حريق ناشي از تجهيزات آسانسور باشد.

15-2-7-9 انبار كردن و يا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال و يا غير قابل اشتعال در چاه آسانسور، موتور خانه و يا چاهك آسانسور ممنوع مي باشد.

15-2-7-10 در صورتيكه ديواره هاي چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندي شده باشند. بايد درهاي لولايي همان درجه و درهاي اتوماتيك حداقل نصف آن درجه بندي را دارا باشند
.

 





:: برچسب‌ها: حفاظت آسانسور در مقابل آتش ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: