تفاوت چاه و چاهک
نوشته شده توسط : آسانسورچی

تفاوت چاهک آسانسور  و چاه آسانسور

چاه آسانسور

  •  فضایی است که به‌ صورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان (پی) تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان به نام موتورخانه (محل موتوری که آسانسور را به حرکت در می‌آورد) ادامه دارد و کابین آسانسور و سایر متعلقات آن در این مکان حرکت می نماید.
  • این چاه با دیوارهای داخلی طبقات و درب‌ ها محصور شده و در این فضا، ریل حرکتی آسانسور و برخی از تجهیزات آسانسور نصب می‌شوند.
  • چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل می کند و لذا راهروی طبقات باید توسط درهای ضد گسترش حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه اسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود.
  • حتماً باید دقت شود که چاه آسانسور باید کاملاً عمود و شاقول شده باشد، تابیدگی یا خمیدگی نداشته باشد و هیچ‌ گونه تجهیزات غیر آسانسوری (مانند آنتن مرکزی، شیرهای آب یا گاز و سیم‌کشی برق غیر مرتبط با آسانسور) نباید در این چاه، نصب یا عبور داده شوند. اندازه طول و عرض و ارتفاع این فضا بر اساس نوع آسانسور و ضوابط معماری مشخص می‌ گردد که در نقشه‌ کشی آسانسور می‌ توان اندازه‌ های دقیق را مشاهده نمود.

چاهک آسانسور

همان چاله پایین آسانسور می‌باشد که در پی ساختمان اجرا می‌شود. در واقع چاهک، بخشی از چاه آسانسور است. چاهک آسانسور جهت تأمین فضای جان‌ پناه برای سرویس‌ کاران و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه‌ گیر یا بافر و… در پی اجرا می‌ شود
مراحل حفر و ایجاد چاه ( چاله ) آسانسور به قرار زیر می باشد:.

: آماده سازی کف چاله آسانسور

جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد.
در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل ۱۰cm بتون مگر و ۳۰cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰cm  شود.
جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.

نصب بالابر فروشگاهی

۲: طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک

- بتون مگر ۱۰ سانتیمتر
- بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتیمتر 

۳: دیوارکشی اطراف چاهک 

الف ) سه طرف چاهک (سمت راست -  روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد. ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:
ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود
رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن
آجر کشی
ب ) انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ

ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهك آسانسور (نیروی دینامیكی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:

  1. آسانسور ۴ نفره حدود ۳۰۰۰ كیلوگرم
  2. آسانسور ۶ نفره حدود ۳۲۰۰ كیلوگرم
  3. آسانسور ۸ نفره حدود ۳۸۵۰ كیلوگرم
  4. آسانسور ۱۵ نفره حدود ۶۲۰۰ كیلوگرم
     

 

 





:: برچسب‌ها: تفاوت چاه و چاهک اسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: