نوشته شده توسط : آسانسورچی

حفاظت در مقابل آتش

در اغلب آتش سوزيهاي ساختمانها، آسانسورها مي توانند نقش حياتي در تخليه ساختمان و نجات افراد داشته باشند در حاليكه هميشه اين پيغام در آسانسورها نصب مي شود كه از آسانسورها هنگام آتش سوزي استفاده نشود. هنگام وقوع حريق در تمام يا قسمتي از ساختمان مشكلات تخليه خصوصاً براي سالمندان و بيماران پيش مي آيد. به همين منظور توصيه مي شود آسانسور در مواقع آتش سوزي در اختيار افراد ذيصلاح يا آتش نشانها قرار گيرد تا بتوانند با راندمان بيشتر عمليات تخليه را انجام دهند و فقط با كنترل آتش نشان ادامه كار آسانسور ممكن مي گردد.

15-2-7-1 مفاد مبحث سوم مقررات ملي ساختمان تحت عنوان محافظت ساختمان در برابر حريق لازم الاجرا مي باشد.

15-2-7-2 چاه آسانسور بعنوان يك كانال هوايي عمل مي كند و لذا راهرو طبقات بايد توسط درهاي ضد گسترش حريق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودكش جلوگيري شود.

15-2-7-3 كابل تغذيه برق براي آسانسور بايد مستقل باشد تا چنانچه دراثر آتش سوزي اتصالي برق منجر به عمل فيوزها يا كليدهاي حفاظتي ديگرگشته و سبب قطع مدار برق قسمتهايي از ساختمان شوند، سيستمم برق آسانسور همچنان متصل و فعال باشد.

15-2-7-4 در پايين ترين نقطه و يا در طبقه همكف داكت هوايي خاصي براي چاه آسانسور طراحي و ساخته ميشود تا درموقع آتش سوزي ونفوذ دود به چاه آسانسور تهويه هواي تازه از داكت ممكن باشد.

15-2-7-5 داكت فوق بايد به نحوي محفوظ شود تا از ورود انسان و يا حيوانات به چاه آسانسور جلوگيري شود.

15-2-7-6 در صورت الزام پيش بيني سيستم اعلام حريق در ساختمان، اين سيستم بايد براي موتور خانه و چاه آسانسور نيز در نظر گرفته شود.

15-2-7-7 در ساختمانهاي با ارتفاع 28 متر و بيشتر بايد سيستم كنترل آتش نشان به سيستم كنترل آسانسور اضافه شود. با فعال شدن سيستم و تشخيص دود يا آتش، كابين به طبقه همكف هدايت شود و با در باز متوقف شود و فقط با كنترل آتش نشان ادامه كار آسانسور ممكن گردد.

15-2-7-8 استفاده از هر نوع وسايل آتش نشاني درموتورخانه آسانسور به شرطي مجاز مي باشد كه خاص اطفاء حريق ناشي از تجهيزات آسانسور باشد.

15-2-7-9 انبار كردن و يا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال و يا غير قابل اشتعال در چاه آسانسور، موتور خانه و يا چاهك آسانسور ممنوع مي باشد.

15-2-7-10 در صورتيكه ديواره هاي چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندي شده باشند. بايد درهاي لولايي همان درجه و درهاي اتوماتيك حداقل نصف آن درجه بندي را دارا باشند
.

 



:: برچسب‌ها: حفاظت آسانسور در مقابل آتش ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

مهم‌ترین بخش مربوط به طراحی چاه آسانسور یعنی فضای مورد نیاز سیستم آسانسور را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگرچه به دلیل گستردگی مبحث آسانسور در ظرفیت‌ها و سرعت‌های مختلف و نیز کاربردی و تنوع در طراحی متداول‌ترین نوع آسانسور یعنی آسانسور با یک در، کابین و وزنه تعادل .

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور فضای مورد نیاز آسانسور به چند دسته تقسیم می شود  

  1. فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)
  2. فضای مورد نیاز در مقطع عمودی (از کف تا سقف چاه)
  3. فضای مورد نیاز در موتورخانه

هر یک از بخش‌های فوق را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم ابعاد مناسب جهت آسانسور با ظرفیت و سرعت موردنظر را به دست آوریم.

فضای مورد نیاز در مقطع افقی آسانسور

    کابین آسانسور

    وزنه تعادل اسانسور

    ریل راهنمای کابین آسانسور

     آسانسور

عرض مورد نیاز جهت نصب در آسانسور

عرض نیمه اتوماتیک برای نصب آسانسور

عرض تمام اتوماتیک برای نصب آسانسور 

مثال- با در نظر گرفتن موارد ارائه شده می‌خواهیم حداقل ابعاد مورد نیاز برای یک آسانسور با سرعت معمولی، با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک مرکزی به عرض ۸۰ سانتیمتر را محاسبه نماییم.
الف- محاسبه عمق مورد نیاز:
سه عامل متغیر در عمق چاه تاثیرگذار است:
 عمق کابین: طبق حدول ارائه شده ابعاد کابین هشت نفره معادل (عمق) ۱۴۰ (عرض) ۱۱۰ سانتیمتر می‌باشد که عمق کابین ۱۴۰ سانتیمتر است.
فضای اشغال شده توسط در آسانسور: در اتوماتیک سانترال ۲۰ سانتیمتر از فضای عمق چاه را اشغال می‌نماید.
فضای مورد نیاز جهت عبور وزنه تعادل، حدود ۳۰ سانتیمتر است.
بنابراین حداقل عمق چاه معادل ۱۹۰=۳۰+۲۰+۱۴۰ سانتیمتر خواهد بود.
ب- محاسبه عرض چاه مورد نیاز:
دو عامل تعیین کننده عرض چاه آسانسور است:

a- عرض کابین و فضای مورد نیاز جهت نصب ریل‌ها
b- عرض و نوع در آسانسور که پس از محاسبه عرض مورد نیاز در هر دو مورد اندازه بزرگ‌تر را به عنوان عرض چاه انتخاب می‌نماییم.

عرض چاه مورد نیاز با توجه به عرض کابین

    عرض کابین طبق جدول ۱۱۰ سانتیمتر است.
    فضای لازم جهت نصب ریل‌ها در هر طرف ۲۰ سانتیمتر است.
بنابراین عرض چاه مورد نیاز معادل ۱۵۰=۴۰+۱۱۰ سانتیمتر خواهد بود.
عرض چاه با تو جه به عرض و نوع در آسانسور

چون عرض نوع بازشوی در آسانسور از نوع مرکزی ۸۰ سانتیمتر است طبق فرمول ارائه شده خواهیم داشت ۱۸۰=۲۰+(۸۰×۲)=۲۰+A2= عرض چاه، با توجه به موارد (۱) و (۲) عرض چاه مورد نیاز ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود.
در نتیجه ابعاد چاه مورد نیاز برای یک آسانسور با سرع بالا با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک سانترال به عرض ۸۰ سانتیمتر معادل (عمق) ۱۸۰ × (عرض) ۱۹۰ خواهد بود.

فضای مورد نیاز در مقطع عمودی آسانسور

چاهک (Pit)
این ارتفاع را با P نشان می‌دهیم (چاهک در چاه آسانسور به جهت تامین فضای جان پناه برای سرویسکار آسانسور و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه گیر یا بافر و… تعبیه می‌گردد.)

طول مسیر حرکت آسانسور

مسیر حرکت آسانسور از کف پایین ترین توقف آغاز و تا کف بالاترین توقف ادامه می‌یابد و بنابراین با توجه به ارتفاع و تعداد طبقات ارتفاع طبقه آخر در محاسبه طول مسیر حرکت لحاظ نمی‌گردد.
به عنوان مثال طول مسیر حرکت را در یک ساختمان هفت طبقه با ارتفاع طبقات (کف تا کف) ۴/۳ متر محاسبه می‌نماییم. با توجه به آغاز حرکت آسانسور از کف پایین ترین طبقه یعنی طبقه اول و اتمام حرکت آن در کف بالاترین طبقه در طبقه هفتم ارتفاع طبقه هفتم به عنوان مسیر حرکت محاسبه نمی‌گردد و تنها شش طبقه به عنوان طول مسیر (Travel) محاسبه می‌گردد یعنی ۲۵/۸=۴/۳× ۶ متر
این ارتفاع را با OH نشان می‌دهیم. فاصله کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه آسانسور بالاسری یا overhead نام دارد. این فضا نیز به عنوان جان پناه برای تکنسین آسانسور و یا بازرس در هنگامی که کابین آسانسور در بالاترین حد ممکن خود در چاه قرار می‌گیرد تعبیه می‌گردد.
نحوه محاسبه این ارتفاع قدری به تفصیل می‌انجامد که در اینجا تنها به ارائه جداولی که متناسب با سرعت و ظرفیت‌های متفاوت و نیز نوع کاربری و ارتفاع کابین آسانسور ارتفاع بالاسری را تعیین می‌نماید، بسنده می‌نماییم. جداول شماره (۴) و (۵) و (۶) ارتفاع بالاسری را برای آسانسورهای مسافربر در ساختمان‌های مسکونی، غیر مسکونی و بیمارستانی ارائه می‌نمایند.

ارتفاع روی سقف چاه تا زیر سقف موتورخانه

این ارتفاع بر طبق استاندارد حداقل ۱/۸ متر در نظر گرفته شده است که با توجه به متوسط قد افراد ارتفاع مناسبی جهت ایستادن در روی سکوی موتورخانه در حین کار است.

فضای مورد نیاز جهت موتورخانه آسانسور

معمولا موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور ساخته می‌شود که در آن تجهیزاتی از قبیل موتور گیربکس، تابلو فرمان، تابلوی برق سه فاز نصب می‌گردد.
ارتفاع موتورخانه با لحاظ نمودن بالا آمدن سکوی موتورخانه جهت تامین فضای بالاسری (overhead) و از روی سکو به دلیل تامین ارتفاع ۱/۸۰ تا زیر سقف موتورخانه از کف تا پشت بام تعیین خواهد گردید.



:: برچسب‌ها: فضای مورد نیاز آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

این آسانسور بزرگ‌ترین آسانسور موجود در محیط طبیعت است و در ژانگ‌جیاجی (Zhangjiajie)
چین واقع شده است. این آسانسور که شما را تا ارتفاعی خوفناک بالا می‌برد، با دیواره‌ای شیشه‌ای به شما اجازه‌ی لذت بردن از منظره‌ی دلنشین اطراف را می‌دهدآسانسوری که در پرتگاهی در ژانگ‌جیاجی چین آشیانه کرده است. بیلانگ در زبان چینی به معنی صد اژدها استفکر می‌کنید سازه‌ای به این عظمت و بزرگی ده‌ها سال طول کشیده تا ساخته شود. در سال ۱۹۹۹ ساخت آسانسور بیلانگ شروع شد و در سال ۲۰۰۲ نیز به اتمام رسید
در سال ۱۹۹۹ صاحب امتیاز این آسانسور لقب بلندترین آسانسور محیط طبیعی دنیا را به این سازه داد، ولی تا سال ۲۰۱۵ این سازه نتوانست مهر تایید رکوردهای گینس را بگیردساخت این سازه حدود ۱۲۰ میلیون ین، یعنی معادل حدود ۱۷ میلیون دلار هزینه داشت
دقیقا ارتفاع بلندترین آسانسور محیط طبیعی دنیا چقدر است؟ این آسانسور با اختلافی چند ده متری حتی از برج ایفل نیز بلندتر است. ارتفاع این آسانسور ۳۳۰ متر است.
آسانسور بیلانگ در حقیقت متشکل از سه آسانسور جداگانه است. برای رسیدن از پایین به بالای آن فقط یک دقیقه زمان نیاز است.
ساختن آسانسور بیلانگ خودش به اندازه‌ی کافی شگفت‌انگیز بود، ولی سازندگان به این موضوع قناعت نکردند. دیواره شیشه‌ای تعبیه شده به شما اجازه می‌دهد تا از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید.
این آسانسور یکی از زیباترین مناظر را در تمام دنیا دارد. چنین منظره‌ای را فقط در فیلم‌ها مشاهده خواهید کرد.
پس به دلایل بالا هم که شده سوار شدن بر این آسانسور را حتما امتحان کنید.



:: برچسب‌ها: بزرگترین آسانسور جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

این روزها که شاهد عکس های سلفی در آینه آسانسور در پروفایل شبکه های مجازی دوستان و آشنایان هستیم و حتی خودمان اگه وارد یک کابین آسانسور شیک با طراحی زیبا شویم، اولین کاری که می کنیم یه سلفی از خودمان است.

مردم در آغاز دوران استفاده از آسانسور برای جابجایی بین طبقات، از کندی حرکت آن شکایت داشتند. متخصصان دریافتند که این مشکل از نگاه کردن آنها به دیوارهای آسانسور ناشی می شود که کاری بسیار خسته کننده است و باعث می شود گذر زمان کند به نظر برسد.

کارشناسان باور دارند که سرعت بالای زندگی مدرن موجب شده که تایمر درونی مردم از تعادل همیشگی خارج شود و تعریف صبر کم کم به فراموشی سپرده شود. معمولاً مشاهده می‌کنید وقتی که منتظر انجام اتفاقی هستید، زمان به کندی سپری می‌شود. این مسئله به علت بازی است که تایمر ذهن با ما انجام می‌دهد و به نوعی سرعت سپری شدن زمان را در نظرمان کاهش می دهد.

از سوی دیگر وجود آینه در آسانسور موجب می‌شود که فضای این محل بزرگتر از گذشته به نظر آید و مبتلایان به اختلال عصبی تنگناهراسی بتوانند حس بدی تجربه نکرده و راحت‌تر زمان رسیدن به طبقه‌ی موردنظرشان را سپری کنند.

دو راه حل برای این مشکل وجود داشت:نخست، نوسازی آسانسور و افزایش سرعت آن و دوم، منحرف کردن توجه مردم به چیز دیگری که حرکت آسانسور را در نظرشان سریع تر کند.

متخصصان با توجه به هزینه های سنگین نوسازی آسانسور به نصب آینه روی آوردند. امروزه در اغلب آسانسورها شما می توانید با نگاه کردن به آینه سرگرم شوید.

یکی از راهکارهایی که بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت، استفاده از آسانسورهای شیشه‌ای بود. آسانسورهای شیشه‌ای یا کابین شیشه‌ای به آسانسورهایی گفته می‌شود که در زمان حرکت آسانسور افراد بتوانند بیرون آسانسور را ببینند. این آسانسورها به قدری مورد استقبال افراد قرار گرفت، که امروزه در تمام فروشگاه‌های بزرگ از این نوع آسانسور استفاده می‌شود. آسانسور آکوایومی یا «آکوادام» یکی از زیباترین آسانسورهای کابین شیشه‌ای جهان است. این آسانسور در مرکز، بزرگترین آکواریوم عمودی جهان، در «هتل رادیسون» در آلمان قرار گرفته است.

به خاطر هزینه زیاد نصب آسانسور کابین شیشه‌ای، افراد شروع به اجرای طرح‌های کم‌هزینه درون کابین آسانسور کردند؛ این کابین‌ها با چسباندن انواع برچسب‌ها، نقاشی‌ها و دیگر وسایل کم‌هزینه تزئین شده‌اند، و جالب است که تا این حد مورد استقبال افراد قرار گرفته اند.

دلایل نصب آینه در آسانسور

یکی از دلایل نصب آینه در کابین آسانسور این است که افرادی که سراسیمه و با عجله درب طبقه را باز می کنند، اگر تصویر خود را ندیدند سوار نشوند!! زیرا کابین ممکن است به دلیل نقص فنی در طبقه قرار نگیرد و درب طبقه نیز به اشتباه باز شود و آینه در این مواقع می تواند از سقوط افراد جلوگیری نماید. با اینکه سازمان استاندارد هیچ الزامی برای نصب آینه در آسانسور تعیین نکرده است، اما در بیشتر کابین هایی که نصب میشود، آینه وجود دارد. از دیگر دلایل نصب آینه در آسانسور می توان به نشان دادن فضای بیشتر آسانسور و همچنین کنترل فضای کابین توسط مسافر نام برد.

یکی دیگر از دلایل نصب آینه در آسانسور، میتواند به دلیل چک کردن ظاهر مسافران باشد. افرادی که از آسانسور برای خروج از منزل استفاده می کنند و یا افرادی که قرار مهم کاری دارند، می توانند پیش از ورود به محل موردنظر، ظاهر خود را بازبینی کنند تا از استرس آنها کم شود.

مراقبت از اطراف با آینه آسانسور

اگه داخل آسانسور آینه باشد، حتی اگه شما پشت به کسی ایستاده باشید، باز هم از آینه می توانید آن شخص را ببینید و حواستان به او باشد. به هر حال فضا بسته است و شما مجبور هستید با افراد غریبه چند دقیقه ای را سپری کنید.

زیبایی کابین آسانسور با آینه

هرچند که یک آسانسور از مجموعه ای از تجهیزات و قطعات فنی ، مکانیکی ، الکتریکی و الکترونیکی تشکیل شده است اما بخشی از آن که همیشه توسط کاربران یعنی ساکنین و یا میهمانان یک ساختمان دیده می شود کابین و درب های آسانسور است. بنا بر این شیک بودن یک ساختمان تکمیل نمی شود مگر اینکه آسانسور شما در عین کیفیت و ایمنی به یک کابین شیک و مدرن هم مجهز باشد که یکی از دلایل شیک بود وجود آینه در کابین یا شیشه ای بودن کابین است.

بنا بر سلیقه های مختلف امروزه کابین های آسانسور در انواع کابین های تمام استیل، کابین های ام دی اف، کابین های شیشه ای و سنگ و ... طراحی و ساخته میشوند که با توجه به دیزاین و طراحی کلی ساختمان و نیز سلیقه ی کاربران و همچنین با توجه به قیمت قابل انتخاب هستند.

کابین آسانسور و لوازم تزیینی و فانتزی آن شامل چند بخش است :

  1. دیواره های کابین
  2. سقف کابین
  3. کف کابین
  4. آیینه کابین
  5. دستگیره داخل کابین
  6. پنل طبقات و صفحه نمایشگر طبقات
  7. موزیک و صدای گویای کابین
  8. درب های آسانسور

در طراحی دکوراسیون مدرن، روانشناسی رنگ ها بسیار حائز اهمیت بوده و طراحان دکوراسیون تاکید ویژه ای روی همخوانی رنگ ها در فضای داخلی را دارند. برای طراحی یک کابین آسانسور هم بهتر است که از آینه های رنگی مطابق با رنگ فضای داخلی کابین استفاده کرد. به عنوان مثال برای یک کابین با رنگ قهوه ای بهتر است که از آینه طلایی یا آینه مسی به عنوان آینه آسانسور استفاده کرد اما اگر فضای داخلی کابین سفید می باشد آینه نقره ای و آینه دودی گزینه های مناسبی به شمار می روند. تولید آینه سه بعدی با ترکیب های آینه های ساده و رنگی صورت می گیرد به طوری که آینه های رنگی به صورت مورب به آینه اصلی که اغلب به رنگ نقره ای است چسبیده می شوند.

 



:: برچسب‌ها: کابین , کابین آسانسور , اینه کابین ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

داکت های فلزی کانال هایی هستند که برای محافظت، حفظ زیبایی فضا و نیز مسیر انتقال سیم ها و کابل ها از آنها استفاده می گردد.

داکت امروزه از المان هایی می باشد که در ساختمان سازی مدرن از آنها استفاده می شود زیرا تعدد و تجمع سیم ها و کابل ها در یک فضا، موجب ایجاد منظره زشتی می گردد و در عین حال ممکن است برای افراد حاضر در محل خطرناک نیز باشد بنابراین شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع آن ها (ساده، شیاردار، پارتیشن دار،…) در جنس و سایزهای مختلف نموده اند که هرکدام کابرد خاص و ویژه ای دارند و در اینجا به مواردی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

داکت

به طور کلی بد نیست بدانید که در ساختمان سازی یکی از کارهای مهمی که انجام می شود سیم کشی برق ساختمان است که از تعداد زیادی سیم و کابل با ابعاد و اندازه های مختلف برای این منظور استفاده می گردد اما همواره وجود این سیم ها و کابل ها در یک فضا دردسرساز بوده زیرا علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی را ایجاد می کنند در عین حال ممکن است در اثر برخورد اشیا یا افراد با آنها خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی ایجاد گرد؛ به همین دلیل همواره انسان در تلاش بوده است تا از روش های مختلفی همانند استفاده از انواع داکت و ترانکینگ برای پنهان کردن این عناصر استفاده نماید البته سالم ماندن آنها و آسیب ندیدنشان نیز حائز اهمیت می باشد.

داکت، جایگزین روش های سنتی

روش های مختلفی برای پوشاندن کابلها و سیم های یک ساختمان وجود دارد به طور مثال برای سیم کشی های بزرگ و قوی کانال های زمینی حفر می شده که پس از کندن گودالی کف آن را آجر چینی می کردند و با ماسه داخل آن را پر می کردند و سپس کابل ها را روی آن قرار داده و به ضخامت حدوداً ۱۵ سانتیمتر مجدداً ماسه می ریزند در این حالت کابل کاملا در داخل زمین جای می گیرد البته بسته به تعداد و ضخامت آنها عمق این گودال ها متفاوت است اما امروزه استفاده از انواع داکت و ترانکینگ در مدلهای مختلف و در فضاهای داخلی ساختمانی افزایش یافته است.

داکت فلزی

داکت فلزی جایگزین داکت پلاستیکی با ویژگیهای خاص ضد آفتاب، سرما و گرما، فاقد تغییر رنگ و کدری، مقاوم و عدم آسیب پذیری، ضد حریق، قابلیت ایجاد پارتیشن، پانچ، بست گیر، گستردگی استفاده در گودال آسانسور، محیط های دارای اهمیت ضد حریق، فضای باز، مراکز صنعتی، واحد های تولیدی و … می باشد و از جنس فولاد، پوشش گالوانیزه، الکترو گالوانیزه و پلی اتیلن ساخته شده اند و دارای کاربردهای زیر می باشند: داکت فلزی به خاطر ایجاد حفاظت بیشتر برای کابل های برق در نزدیکی ماشین ها و همچنین بدلیل استحکام بالا در مکان هایی که نیاز به حفاظت مکانیکی بالا است استفاده می شود و دارای کاربردهای زیر می باشند :

  •  در حوالی دستگاه ها و ماشین ها
  • در محوطه کوریدورها و راه پله ها
  • قابلیت نصب بر روی بدنه ماشین ها، دیوارها و غیره

داکت های ضد حریق

داکت های ضد حریق، از صفحات استیل و پوشش داخلی برآمده تشکیل شده است و در صورت وقوع حریق، این داکت ها از انتشار آتش جلوگیری می کنند و راه های اضطراری و فرار به کمک این داکت ها می تواند ایمن و عاری از آتش و دود باقی بماند. داکت های PYROLINE تست شده است و ثابت شده است که برای مسیر های اضطراری نوع I30 و I120 ، مناسب می باشد.شکل آنها منطبق بر استاندارد داکتهای rapid 80 می باشد و سر پوش ها می توانند به پایه به راحتی، قفل شوند و برای اتصالات هم پتانسیل نیز مناسب اند.

ویژگی داکت های ضد حریق :

  • جلوگیری ایمن از پخش آتش
  • حفاظت از راه های فرار و اضطراری در مقابل حریق کابل ها
  • اتصال هم پتانسیل از طریق بست قفل شونده
  • عدم وجود پیچ انتهایی در داخل ( بدون ریسک خرابی کابل )

 



:: برچسب‌ها: داکت , آسانسور هیدرولیک ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

در این نوشته جک و پاوریونیت بعنوان اجزای اصلی آسانسور هیدرولیک جهت شناخت کلی مورد بررسی قرار گرفته اند. آسانسور هیدرولیک، وسیله ای است که در آن انتقال نیرو برای حرکت از طریق سیستم هیدرولیک صورت می گیرد. در آسانسور هیدرولیک، حرکت جک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث حرکت کابین آسانسور می شود. برای جابجایی جک لازم است تا جریان روغن از طریق پمپ پیستون را حرکت دهد. پمپ بوسیله الکتروموتور به گردش در می آید و شیرهای کنترل جریان روغن را تنظیم می کنند.

بنابراین، پمپ، الکتروموتور و شیرهای کنترل که مجموعه پاوریونیت را تشکیل می دهند نقش تامین نیرو برای حرکت جک را دارند. بر این اساس، آشکار است که مهمترین تجهیزات آسانسور هیدرولیک جک و پاوریونیت هستند.

طراحی، ساخت و نصب تجهیزات آسانسور هیدرولیک یک رشته تخصصی کاملا مجزا از هیدرولیک صنعتی است. اجزا، مدار و بسیاری از عملکردها در سیستم های هیدرویک صنعتی با سیستم های هیدرولیک آسانسور متفاوت است. از جمله مهمترین موارد می توان به عملکردهای ایمنی و همچنین عملکردهای مرتبط با مطلوبیت حرکت آسانسور اشاره کرد.

یکی از مهمترین موارد در تامین جک و پاوریونیت، بررسی این نکته است که سازنده جک و پاوریونیت، تخصص، دانش فنی و تجربه کافی در زمینه آسانسورهای هیدرولیک را دارا باشد. بسیاری از متخصصین هیدرولیک صنعتی هیچ گونه تخصصی در زمینه تجهیزات آسانسور هیدرولیک ندارند.

عملکرد جک و پاوریونیت

در آسانسورهای هیدرولیک، معمولا یک یا دو جک، بصورت قائم به روش مستقیم (با اتصال صلب) یا غیرمستقیم (به واسطه طناب فولادی یا زنجیر) به کابین متصل شده اند. جک از طریق خط انتقال سیال (لوله های صلب یا شیلنگ هیدرولیک) به پاوریونیت که واحد تامین قدرت و کنترل حرکت است مرتبط می شود. موتور باعث گردش پمپ می شود. پمپ هیدرولیک  با مکش روغن از داخل مخزن، جریان را به سمت جک هدایت می کند. شیر کنترل جریان روغن را تنظیم و تعدیل می نماید.

روغن از طریق لوله ها یا شلنگ ها به جک می رسد و پیستون (یا شفت) جک را به سمت بالا هل می دهد. در نتیجه کابین آسانسور به سمت بالا هدایت می شود. در مسیر پایین آمدن، شیر کنترل مجرای بازگشت را باز کرده و جریان روغن به سمت مخزن پاوریونیت هدایت می شود. در نتیجه جک و کابین آسانسور به سمت پایین حرکت می کنند.

هماهنگی جک و پاوریونیت

جک و پاوریونیت می توانند از سازندگان جداگانه تامین شوند ولی نکته مهم هماهنگی بین اجزا و مشخصات فنی آن ها است. سایز جک، فشار حداقل استاتیک، فشار حداکثر استاتیک، فشار کاری سیستم، فشار دینامیک در این رابطه اهمیت ویژه ای دارند. همچنین، نوع پورت ها، نوع اتصالات، گنجایش مخزن، ظرفیت پمپ و موتور و … از جمله مواردی هستند که می بایست در این خصوص مورد توجه قرار گیرند

نقش جک و پاوریونیت در کیفیت حرکت آسانسور

عملکرد آسانسور در شروع و توقف، افزایش سرعت، کاهش سرعت، حرکت با سرعت هم سطح سازی و دقت هم سطح شدن با کف طبقات، منعکس کننده کیفیت حرکت آسانسور است. کیفیت حرکت در آسانسورهای هیدرولیک به جک و پاوریونیت بستگی دارد. در این رابطه مهمترین نقش را شیر کنترل در پاوریونیت ایفا می کند. گرچه اجزای بسیاری در کیفیت حرکت آسانسور تاثیر دارند. در این رابطه موارد زیر مورد توجه قرار می گیرند:

  1. در محاسبات و طراحی، محدوده فشار بهینه ای که اجزای قدرت و کنترل در آن بهترین عملکرد را دارند باید تعیین و لحاظ شود. حدود بهینه فشار کاری اجزای گوناگون با هم متفاوت است.
  2. شیر کنترل باید از عملکردهای مورد نظر (سافت استارتر، سافت استاپر، شتاب افزایشی، شتاب کاهشی، سرعت هم سطح سازی) پشتیبانی کند. بدیهی است دقت عملکرد شیر کنترل در این بخش متضمن کیفیت بالای حرکت آسانسور خواهد بود. در اینجا اهمیت یک شیر کنترل با کیفیت مشخص می شود.
  3. نوع پمپ و کیفیت عملکرد آن نقش مهمی در حرکت آسانسور دارد. پمپ های اسکرو در کل گزینه بهتری برای آسانسورهای هیدرولیک می باشند. گرچه نوع آنها، کیفیت عملکردشان و محاسبات صحیح در انتخاب آنها بسیار تاثیر گذار است.
  4. تجهیزات با عملکرد ضعیف و نامرغوب و نمونه های تقلبی و غیر اصلی، حرکت مطلوبی نخواهند داشت.
  5. تجهیزات بسیار با کیفیت و مرغوب با بهترین عملکردها، باید توسط متخصصین کارآزموده و مسلط به این رشته، طراحی، انتخاب و مونتاژ شوند. در غیر اینصورت احتمالا آسانسور حرکت خوبی نخواهد داشت.

تجهیزات هیدرولیک صنعتی به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای کاربرد آسانسور نیستند. گران قیمت ترین و با کیفیت ترین آنها نمی توانند کیفیت مناسب و ایمنی لازم برای حرکت آسانسور فراهم کنند.

جک آسانسور

جک در آسانسورهای هیدرولیک بازوی حرکت کابین است. چون جک در آسانسور به صورت قائم نصب می شود، طراحی جک به صورت یکطرفه است. شفت فولادی که یا استوانه ای توپر است و یا در اغلب موارد یک لوله فولادی که جداره آن طی عملیاتی خاص با دقت بالا صیقلی شده داخل سیلندر حرکت می کند. جک ها یا از نوع دفنی هستند که در زیر کابین در مرکز چاهک حفر شده اند و یا در کنار کابین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مستقر می شوند. در غالب موارد، جک ها عملکردی فشاری دارند و در برخی موارد به صورت کششی طراحی می شوند تا از وزنه های تعادل برای کمک به حرکت کابین استفاده شود.

 



:: برچسب‌ها: جک هیدرولیک،پاوریونیت هیدرولیک،اسانسور هیدرولیک ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

کاراسلینگ چیست؟

ظرافت و استحکام کارسلینگ باعث عملکرد بهتر آسانسور می شود، و از لرزش و صداهای احتمالی که برطرف کردن آن کار دشواری است جلوگیری می کند. کارسلینگ مجهز به سیستم پاراشوت بوده و می بایست مجهز به سیستم تست پاراشوت نیز باشد. و کلیه قطعات مورد نیاز برای نصب جک را نیز به همراه دارد.
جالب است بدانید در گذشته در سیستم آسانسورهای دو درب و سه درب در طرحهای قدیمی ریل گذاری به صورت راس به راس (کنجی) انجام می گرفت که شاهد پرت زیاد فضای چاهک، اجراء دشوار و در نتیجه کابین کاملا ناقص (چند ضلعی) که با هزینه های زیادی در ساختار روبرو بوده ایم.

عملکرد کاراسلینگ

کاراسلینگ در آسانسور های هیدرولیک وظیفه حمل کابین آسانسور را بر عهده دارد ، این وسیله شامل پاراشوت لحظه نیز می باشد که در زمان سقوط آسانسور یا افزایش سرعت کابین آسانسور به سمت پایین جلوگیری کرده و باعث ایست کامل کاراسلینگ می شود.

کارسلینگ (اسکلت خاص برای کابین آسانسور)

در برخی آسانسورها (کششی یا هیدرولیک) به خاطر نوع طراحی و یا محدودیت ها یا تعدد ورودی های کابین ، به جای یوک بصورت مستقیم (direct) و یا غیر مستقیم (indirect) بوسیله پولی های هرز گرد استفاده می شود. در آسانسورهای هیدرولیک با سیستم کاراسلینگ می توان فقط یک جفت ریل استفاده کرد. در آسانسورهای کششی با این روش نیز می توان از روش ریل معکوس استفاده نمود. 

ریل معکوس چیست؟

 لازم به ذکر است در این نوع کارسلینگ جهت آسانسور های که دو درب و یا سه درب را شامل می باشند مورد استفاده قرار می گیرد . به نحوی که ریل کادر وزنه و کابین در یک ضلع از چاله آسانسور می باشد و مابقی اضلاع چاله می تواند درب منظور شود. همچنین این نوع ریل گذاری و کاراسلینگ جهت چاله های که فضای کمی را دارا هستند مورد استفاده قرار میگیرد و می توان بیشترین بهره وری از فضای موجود را داشته باشند

گروه خبري : آرشیو مقالات

تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۲۱:۵۰

كد :۸۲

کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

در واقع به یوک کابین در آسانسور های هیدرولیک غیر مستقیم  car sling می گویند. کابین بر روی کار سلینگ نصب می شود. اهمیت این قطعه از جک و پاور کمتر نیست.

کاراسلینگ چیست؟

ظرافت و استحکام کارسلینگ باعث عملکرد بهتر آسانسور می شود، و از لرزش و صداهای احتمالی که برطرف کردن آن کار دشواری است جلوگیری می کند. کارسلینگ مجهز به سیستم پاراشوت بوده و می بایست مجهز به سیستم تست پاراشوت نیز باشد. و کلیه قطعات مورد نیاز برای نصب جک را نیز به همراه دارد.
جالب است بدانید در گذشته در سیستم آسانسورهای دو درب و سه درب در طرحهای قدیمی ریل گذاری به صورت راس به راس (کنجی) انجام می گرفت که شاهد پرت زیاد فضای چاهک، اجراء دشوار و در نتیجه کابین کاملا ناقص (چند ضلعی) که با هزینه های زیادی در ساختار روبرو بوده ایم.

 

این متن صرفا مقاله میباشد

عملکرد کاراسلینگ

کاراسلینگ در آسانسور های هیدرولیک وظیفه حمل کابین آسانسور را بر عهده دارد ، این وسیله شامل پاراشوت لحظه نیز می باشد که در زمان سقوط آسانسور یا افزایش سرعت کابین آسانسور به سمت پایین جلوگیری کرده و باعث ایست کامل کاراسلینگ می شود.

کارسلینگ (اسکلت خاص برای کابین آسانسور)

در برخی آسانسورها (کششی یا هیدرولیک) به خاطر نوع طراحی و یا محدودیت ها یا تعدد ورودی های کابین ، به جای یوک بصورت مستقیم (direct) و یا غیر مستقیم (indirect) بوسیله پولی های هرز گرد استفاده می شود. در آسانسورهای هیدرولیک با سیستم کاراسلینگ می توان فقط یک جفت ریل استفاده کرد. در آسانسورهای کششی با این روش نیز می توان از روش ریل معکوس استفاده نمود. 

ریل معکوس چیست؟

 لازم به ذکر است در این نوع کارسلینگ جهت آسانسور های که دو درب و یا سه درب را شامل می باشند مورد استفاده قرار می گیرد . به نحوی که ریل کادر وزنه و کابین در یک ضلع از چاله آسانسور می باشد و مابقی اضلاع چاله می تواند درب منظور شود. همچنین این نوع ریل گذاری و کاراسلینگ جهت چاله های که فضای کمی را دارا هستند مورد استفاده قرار میگیرد و می توان بیشترین بهره وری از فضای موجود را داشته باشند.

 

 از مزایای کارسلینگ کششی ریل معکوس بیشتر بدانیم :

•    کمترین فضای اشغالی نسبت به دیگر روش ها- بین ۳۲ تا ۴۲ سانتیمتر در عرض نسبت به ظرفیت
•    امکان طراحی ۳ درب در موقعیت های مختلف
•    قابل استفاده برای آسانسور های بدون موتور خانه و موتورخانه دار
•    نصب ساده گاورنر
•    حذف فلکه هرزگرد در سیستم
•    تامین زاویه آلفا ۱۸۰ درجه
•    مناسب برای آسانسور های با سرعت بالا
•    داشتن کابین ۴ ضلعی در آسانسورهای دارای ۲ الی ۳ درب
•    استفاده بیشتر از چتهم برای ساخت کابین معمولی و شیشه ای
•    عدم نیاز به وزنه سربی
•    سهولت در اجرا و نصب

کارسلینگ پیت لس

این نوع کارسلینگ ها اغلب در چاله ها و آسانسور هایی که فاقد پیت یا همان چاهک ( که در پایین ترین قسمت چاله قرار دارد ) هستند مورد استفاده قرار می گیرد .
ظرفیت این نوع از کارسلینگ تا ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم ( P + Q ) می باشد .
کاراسلینگ پیت لس ساخت هیدرولیکی اطلس در ابعاد مختلف از جمله : (DBG)  :
۶۰ - ۶۵ - ۷۰ -۷۵ - ۸۰ -۸۵ - ۹۰
این کاراسلینگ دارای ترمز ایمنی لحظه ای از نوع قلطکی می باشد و دارای استاندار های EN-۸۱ و EN-۸۱-۲ می باشد .

 



:: برچسب‌ها: کارسلینگ , آسانسور هیدرولیک , کابین آسانسور هیدرولیک ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

لقمه ریل آسانسور یکی از قطعات مهم در آسانسور است. این قطعه بر خلاف ظاهر ساده و کوچکی که دارد، در انواع مختلفی ساخته می شود و نقش مهمی را در خصوص ثابت ماندن و محکم شدن اجسام نگهدارنده را به هم ایفا می کند. به طور مثال هنگام استفاده از لیمیت سوئیچ از همین لقمه ها برای ثابت نگه داشتن بازو یا دسته (اهرم) نگه دارنده سنسور شالتر پروانه ای به ریل آسانسور استفاده می شود.

انواع لقمه ریل آسانسور

به طور کلی می توان لقمه ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد؛ لقمه پرسی و قالبی. لقمه ها از جنس فولاد یا چدن هستند .

لقمه ریل آسانسور چیست؟

لقمه یا بست آسانسور و وزنه تعادل تابع نوع آسانسور و طول ریل می باشند. نکته بسیار مهمی که در خصوص بست آسانسور باید بدانید آن است که چنانچه از نصب و راه اندازی آسانسور، سال ها گذشت و حتی در صورت نشست ساختمان و تحت فشار و خمش قرار گرفتن ریل های آسانسور، بست ها همچنان می بایست ثابت و در جای خود محکم باقی بمانند و هیچگونه صدمه ای نبینند. البته بهتر است که به نکته قبلی این مطلب را اضافه کنیم که ممکن است در اثر تغییر درجه حرارت و انبساط طولی خمش ریل رخ دهد که حتی در چنین وضعیتی نیز لقمه ریل ها یا بست آسانسور نباید تحت تأثیر نیرو ها قرار بگیرند و در جای خود شل بشوند

شرایط بسیار مهم نصب لقمه ریل آسانسور

در هنگام نصب و اجرای سفت کاری براکت بر روی ریل باید نکات مهمی را در نظر بگیرید:

  • تمام سطح لقمه ریل می بایست روی براکت قرار گیرد. در صورتی که شرط ۱ انجام نشود یعنی لقمه نگهدارنده کج و یا سفت بسته نشود یا حتی به صورت شکسته (دفورمه) قرار گیرد، باید توجه داشت که ایراد از بست نگه دارنده است و باید تعویض شود و یا اینکه باید نسبت به کنترل و اصلاح وضعیت قرار گیری براکت یا ریل وارد عمل شد.
  • درب و ریل کار یا نصاب و راه انداز آسانسور به هیچ عنوان حق جوشکاری کناره لقمه با سطح براکت را نداشته باشند. این کار به طور کلی ممنوع می باشد در ادامه چگونگی اتصال لقمه را با براکت توضیح خواهیم داد .

در آسانسورهایی با ارتفاع کمتر از ۴۰ متر اکثرا از بست های نوع ریختگی و در ارتفاع های بیش از ۴۰ متر از بست های نوع فنری استفاده می کنند .

نصب لقمه ریل آسانسور

برای نصب شما ابتدا می بایست براساس ریلی که در چاه آسانسور دارید و طریقه مهار آن، براکت و بست مورد نظرتان را سفارش دهید. معمولا سه نوع لقمه A11 و A13 و  A17 لقمه های رایجی اند که مثلا از لقمه a11 برای ریل T50 ,T 70 اسفاده می شود و مقدار گشتاور مهره های اتصال لقمه نگهدارنده ریل ۲۵(Nm) می باشد. برای نصب لقمه شما باید براکت را نصب کنید، سپس بست چدنی را در روبروی سوراخ پیچ براکت قرار دهید. سپس پیچ مورد نظر بست را به داخل بندازید و سپس یک لاتون (جهت تنظیم فواصل) یک واشر تخت و یک واشر فنری و سپس مهره مورد نظر پیچ را به داخل آن می اندازید و آن را محکم می بندید و دقت کنید که لقمه به صورت صاف و به دور از هرگونه کجی قرار گرفته باشد.

امروزه از براکت های خاصی استفاده می کنند که شامل قطعاتی است که سطح تماس پشت ریل با براکت و لبه های لقمه های براکت کمترین مقدار تماس و اصطکاک را دارند.

 



:: برچسب‌ها: لقمه آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

وزنه تعادل آسانسور وزنه ایست که باعث می شود تعادل در آسانسور برقرار شود. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها از طرف انتهایی به قاب وزنه متصل باشد و این سیم بکسل ها روی فلکه اصلی موتور به حرکت در می بیایند (سر  میخورند) و از طرفی دیگر سیم بکسل ها به کابین متصل اند و باعث می شوند تا کابین در حالت تعادل قرار بگیرد. هر یک از وزنه های قاب وزنه دارای وزنی بین ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم است که داخل آن از جنس چدن یا بتن پر شده است و با روکش پلاستیکی و یا گالوانیزه آن را می پوشانند تا به دستان نصاب و راه انداز که باید این وزنه ها را داخل قاب وزنه تعادل آسانسور بگذارد، آسیبی نزند. سازه قاب وزنه باید طوری محکم و قوی ساخته شده باشد که در صورت قرار گیری وزنه ها درون آن و حرکت کردن و ایستادن ناگهانی آن در هنگام عمل کردن ترمز اضطراری(پاراشوت) هیچ گونه شکستگی رخ ندهد و هرگز وزنه های درون آن به بیرون از قاب وزنه راه نیابند.

فضای اختصاص یافته به وزنه تعادل ۳۰ سانتی متر می باشد.ازین مقدار در واقع ۷ سانتی متر فاصله متحرک تا ثابت یعنی به منظور فضای بین دیوار تا وزنه تعادل و ۱۰ سانت نیز فاصله متحرک تا متحرک می باشد. فضای پر شده توسط وزنه تعادل را بر اساس نوع وزنه از جدولی که در این مقاله آموزشی برای شما نوشته شده است پیدا خواهید کرد. ابعاد جدول ذیل توسط افرادی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست گرد آوری شده است و به شما ارائه می دهیم. در این جدول در واقع وزنه چدنی و یا سربی و بتنی شامل عرض ، مقدار جرم و نیز نوع ناودانی استفاده شده برای قاب وزنه اعلام گردیده. مقتضی است پیش از طراحی، مقادیر قابل ساخت وزنه ها از سازنده استعلام گردد. وزنه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت دارند  دارای عرض های ۷۷ ،۸۷ ،۹۷ سانتی متر می باشند. در جدول ذیل برخی ردیف ها عرض وزنه تکرار گردیده است در موارد یاد شده جرم هر یک از وزنه ها بیشتر فرض شده است .

نکته بسیار مهم در وزنه تعادل آسانسور

جدول ذیل بر اساس تجربی بوده متخصصینی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست از آن آگاه هستند. این اعداد صرفا جهت آموزش مبانی طراحی استفاده گردیده است، همچنین برای استفاده در هر آسانسور می بایست پیش از هرگونه انجام عملیات وزنه ریزی در قاب وزنه به محاسبه ی تحمل بار مخصوص در زمان پاراشوت را در خصوص قاب وزنه انجام داد.

وزنه تعادل کابین می تواند در پشت کابین و یا در مجاور آن تعبیه گردد انتخاب محل وزنه تعادل به شرایط چاه بستگی دارد.در صورتی که چاه عمق زیادی داشته باشد. توصیه میشود وزنه تعادل در پشت کابین تعبیه شده و در مواردی که چاه دارای دهنه زیاد باشد توصیه می گردد وزنه تعادل در کنار کابین تعبیه گردد. ابعاد وزنه تعادل آسانسور باید با توجه به نکاتی که گفته شد باشد در غیر این صورت امکان نصب وجود ندارد
چند اصطلاح مهم در نقشه خوانی برای قاب وزنه

CW width عرض وزنه تعادل می باشد که معمولا از سازنده آن استعلام می گردد. CW به شما ابعاد وزنه تعادل آسانسور را مشخص می کند.

Distance Between Guide Rails) DBG):

فاصله بین ریل ها یا نوک تا نوک ریل ها که با توجه به نوع کفشک ها نوع قاب وزنه و وجود ترمز ایمنی تعیین می گردد. در صورتی که سیستم دارای ترمز ایمنی باشد این مقدار از حداقل ۶ سانتی متر الی ۷٫۵ سانتی متر انتخاب می گردد. بنابراین اگر از سیستم ترمز ایمنی تدریجی (پاراشوت) استفاده شده باشد به اندازه ۱۵ سانتی متر به عرض وزنه تعادل اضافه می شود. اگر چنانچه قاب وزنه ترمز ایمنی نداشته باشد، می بایست مقدار فاصله وزنه تا نیش به نیش ریل ها از سازنده استعلام گردد.

 



:: برچسب‌ها: وزنه تعادل آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

اینورتر آسانسوری چیست؟

یکی از متداول ترین مسائلی که امروز در ساختمان ها مورد توجه قرار می گیرد؛ بهبود عملکرد آسانسور ها است اما در تمامی روش های استفاده شده هیچگاه توجهی به انرژی و نحوه مصرف آن نشده است.

مواردی مانند محدودیت فضا، قابلیت اعتماد بودن محصول و راحتی افراد در آسانسور نگرانی اصلی تامین کنندگان بوده است؛ اما در چند سال گذشته نگرش افراد برای استفاده درست از انرژی و صرفه جویی در آن و هزینه ها باعث شده است تا رقابت بین تامین کنندگان آسانسور ایجاد شود.

جریان مستقیم از طریق دستگاه اینورتر صنعتی تبدیل به جریانی متناوب خواهد شد. اینورتر در محیط های صنعتی، تجاری، فناوری اطلاعات و … به کار برده میشود. برای مثال اینورتر آسانسور در محیط های صنعتی و تجاری پر کاربردتر است.

با افزایش تعداد ساختمانهای مرتفع در شهرها، آسانسورها اهمیت بیشتری کرده اند. عملکرد پیوسته ی آسانسورها برای کاربرد های کارآمد ضروری است. معمولا اغلب افرادی که خواهان اینورترهای آسانسور هستند زمانی اینورتر را قابل اعتماد می دانند که آسانسور حتی در هنگام خرابی برق سرویس دهد. برخی از این اینورترها  با سیستم های تولید برق با ظرفیت بالا در آسانسور هایی هستند که به صورت کاملا دیجیتال عمل می کنند.

همانطور که گفته شد اینورتر آسانسور برای مشاغل و ساختمان های صنعتی و تجاری و محیط هایی که در آن افراد دارای بارهای حساس و خاص هستند ، استفاده می شود.

موارد استفاده و کاربردهای اینورتر آسانسوری

همانطور که می دانید اینورتر در چند سال اخیر با استقبال خوبی روبه رو شده است. این دستگاه در موارد کاربردی دارد که از جمله آن ها می توان به اینورترهای با گشتاور متغیر برای پمپ و فن، اینورتر با گشتاور ثابت برای آسانسور و نوار نقاله و جرثقیل، اینورتر با فیدبک های خاص برای اکسترودرها اشاره کرد؛ که ما در ادامه به بررسی اینورتر آسانسوری می پردازیم.

مزایای استفاده از اینورتر آسانسوری

اینورتر آسانسوری دستگاهی الکترونیکی است که به وسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را کنترل کرد در واقع همان کنترل دور موتور است . همچنین تغییر جهت دور موتور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور توسط اینورتر صنعتی انجام می گیرد.

برای خاموش و روشن کردن موتورها دیگر لازم به قطع و وصل مجدد برق نیست، با یک اینورتر آسانسور این عمل صورت میگیرد.

استفاده از اینورتر آسانسوری همچنین به کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش عمر قسمت مکانیکی کمک می کند. حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، حفاظت موتور در برابر اضافه بار از دیگر موارد استفاده ی اینورتر آسانسوری است.

همچنین اینورتر برای جلوگیری از سوختن موتور و خطرهای ناشی از آن، زمانی که بار موتور از حد مجاز بالاتر رود، به صورت خودکار آن را خاموش کرده و از طریق کدخطا به کاربر اطلاع خواهد داد.

انواع اینورتر آسانسوری

از نظر توان موتور توان اینورتر هم نیز متفاوت است. اینورترها از نظر نوع موتور، ولتاژ ورودی، حداکثر جریان متفاوت هستند

 



:: برچسب‌ها: آسانسور،اینورتر آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()