نوشته شده توسط : آسانسورچی
آسانسور شامل اجزای مختلف مکانیکی و الکتریکی است که عملکرد صحیح تک تک این اجزا کارکرد مناسب و بی نقص آسانسور را در پی خواهد داشت. در بخش مربوط به اجزای الکتریکی مدارهایی با وظایف و سطح ولتاژهای مختلف وجود دارند. مدارهای الکتریکی آسانسور به لحاظ سطح ولتاژ به سه بخش اصلی طبقه بندی میشوند : مدار قدرت مدار ایمنی مدار کنترل بخش اول : مدار قدرت مدار قدرت به عنوان بخش مهمی از مدارهای الکتریکی آسانسور شامل چند سطح ولتاژ متناوب (AC) و مستقیم (DC) است. سطح ولتاژ 380VAC ( متناوب ) : به منظور تغذیه تجهیزاتی نظیر درایو ( اینورتر ) در تابلو فرمان های 3VF ، تغذیه الکتروموتورهای دالاندر ( دوسرعته ) و در برخی موارد خاص تغذیه درب هایی که سطح ولتاژ برد کنترل و موتور آنها 380VAC باشد. سطح ولتاژ 220VAC ( متناوب ) : برای تغذیه ترانس کاهنده ولتاژ، تغذیه مدار یکسو ساز ولتاژ بوبین ترمز، برق ثابت کابین، تهویه کابین، فن خنک کننده موتور و همچنین برای تغذیه برد کنترل دربهای اتوماتیک. سطح ولتاژ 220VDC ( مستقیم ) : بوبین ترمز الکتریکی در آسانسور غالبا با این سطح ولتاژ کار میکند. بخش دوم: مدار ایمنی حساسترین و مهمترین بخش از مدارهای الکتریکی آسانسور مدار ایمنی است. مدار سری ایمنی شامل اجزایی نظیر قفل درب کابین، قفل درب طبقه، حدهای بالا و پایین چاهک و …. میباشد که وظیفه حفظ ایمنی و سلامت کاربران آسانسور را برعهده دارد لذا برای عملکرد هر چه بهتر آن سطح ولتاژ 110VAC را برای آن در نظر گرفتهاند. این سطح ولتاژ که از نوع متناوب است به دو دلیل انتخاب شده است : کاهش خطر برق گرفتگی برای سرویس کاران کاهش تاثیر افت ولتاژ در مسیر کابل بخش سوم : مدار کنترل مدار کنترل همانطور که از نام آن مشخص است سطوح ولتاژ مناسب برای تجهیزات کنترلی نظیر برد CPU، رله های فرمان، نمایشگرهای طبقات، شاسی های احضار کابین، سیستم صوتی اعلام طبقات و ….. را فراهم میکند. این ولتاژهای کنترلی توسط ادوات داخلی تابلو فرمان نظیر ترانس های کاهنده ولتاژ و منابع تغذیه سوئیچینگ ساخته میشوند :: برچسبها: مدار آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 33 نوشته شده توسط : آسانسورچی
1- طبق پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ، حداقل ابعاد مفید چاله آسانسورهای 4 نفره نیمه اتوماتیك ، عرض 140 وطول 160 سانتیمتر درنظر گرفته شده است . كه باتوجه به اینكه طبق ضوابط ابلاغی ابعاد مفید چاه آسانسور160*200 سانتیمتر میباشد ، ابعاد مفید 140*160 سانتیمتر برای املاك ریزدانه با مساحت سند حداكثر 200 مترمربع ویاكمتر ، ملاك قرار گیرد . 2- طبق بند 3-1-4-4-4 مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ، راه پله باید دست كم 110 سانتیمتر عرض مفید داشته باشد ، مگرآنكه مجموع تعدادمتصرفان تمام طبقات استفاده كننده از راه پله كمتر از 50 نفر باشد كه دراینصورت عرض مفید می تواند به حداقل 90 سانتیمتركاهش داده شود . لذا چنانچه مساحت سند حداكثر 200 مترمربع ویا كمترباشد ، و ساختمان مربوطه نیز حداكثر تا 5 سقف و با اسكلت فلزی طراحی گردد وتعداد كل ساكنین آن نیزكمتر از 50 نفر باشند ، عرض پاگرد میانی ، یك متر(كه پله ای درپاگرد قرار نگیرد) و عرض پاگرد در ورودی آپارتمان (هم تراز با سطح واحد) 1.20 متر، ابعاد مفید و تمام شده راه پله ( به هنگام بهره برداری) 2* 4.60 متر درنظر گرفته شود . ضمناً ارتفاع هرپله نیز حداكثر تا 18 سانتیمترقابل قبول باشد . بدیهی است ساختمانهای مشمول رعایت ضوابط ومقررات شهرسازی ومعماری برای افراد معلول جسمی- حركتی از مفاد این متن مستثنی میباشند ومیبایست ضوابط مربوط به آنان كمافی السابق رعایت گردد . 3- املاكی كه پس از رعایت براصلاحی ، حداكثر بر6متر و مساحت آن حداكثر 200 مترمربع وكمتر می باشد علاوه بررعایت مفاد بند 1 و 2 این دستورالعمل، الزامی به تامین لابی نداشته باشد . شایان ذكر است دررابطه باعدم اجرای لابی انخاذ تدابیر ایمنی و حفاظتی لازم جهت جلوگیری و كاهش آثار تخریبی درزمان وقوع حریق، ضروری می باشد . با ادغام ضوابط معلولین و آسانسور و ایمنی و آتش نشانی در مورد راه پله و آسانسور مورد نیاز در طرح های مسكونی به نتایج زیر میرسیم :
:: برچسبها: ضوابط طراحی آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 26 نوشته شده توسط : آسانسورچی
برای ساخت نصب هر آسانسور قطعاً در ابتدای امر، برنامه ریزی و سازماندهی مراحل طراحی و آنالیز اهمیت بسیار زیادی دارد. نصابان آسانسور باید همیشه این مورد را مد نظر داشته باشند تا هم از نظر زمانی و هم از نظر اجرایی دچار مشکل نشوند. مرحله اول: تهیه نقشه، جانمایی، ابعاد کابین و طرفیت: ۱-تهیه نقشه :
اگر ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نیست، نقشههای زیر لازم است. به عبارتی دیگر قبل از اجرای کامل محل آسانسور و مشخص شدن محل عبور تاسیسات، استفاده از نقشه های اجرایی کمک زیادی به طراحی و زمانبندی مناسب ساخت و نصب آسانسور میکند. ۱-پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ – زیر زمین – همکف و طبقات در محل نصب آسانسور ۲-مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازههای کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه ۳-پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک
۲-جانمایی آسانسور : .در ساختمانهایی که نیاز به آسانسور دارند، مهندس که طراحی معماری و فضاهای را برعهده دارد، باید از تعداد اسانسور، نوع و ظرفیت آسانسورهای ساختمان در مراحل اولیه طراحی اطلاعات کافی داشته باشد. جانمایی آسانسورها برعهده مهندس معمار است که با توجه به اطلاعات ذکر شده انجام میشود. پیش بینی تمهیدات متناسب با شرایط اقلیمی نیز بر عهده طراح معماری است
مرحله دوم: آماده سازی کف چاله آسانسور .جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاهک تا سطح تمام شده اولین توقف آسانسور حداقل باید ۱۵۰ سانتیمتر باشد.(به عنوان مثال کد ارتفاعی محل چاهک آسانسور تا کف تمام شده پارکینگ که شروع حرکت آسانسور از این کد ارتفاعی خواهد بود). این حداقل ارتفاع به منظور اجرای سکوهای ضربه گیر و محل جانپناه است ضربه گیر وسیلهای ارتجاعی است که برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده کابین یا وزنه تعادل به کف چاهک تعبیه میشود. این وسیله لازم است طوری طراحی و انتخاب شود که بخشی از انرژی جنبشی کابین را مستهلک کند. ضربه گیرها در پایین ترین حد مسیر حرکت کابین و وزنه تعادل قرار میگیرند. این ضربه گیرها یا ستون های نشیمنگاه باید به گونهای در کف چاهک نصب یا اجرا شوند که پس از برخورد کابین یا وزنه تعادل به آنها و فشرده شدن کامل، فضای خالی جانپناه به نحوی باقی بماند که بتوان مکعبی به ابعاد ۶۰×۵۰×۱۰۰ سانتیمتر را در آن جای داد. جانپناه محلی است که به هنگام تعمیرات مانع از سقوط کامل آسانسور به کف چاله میشود. جهت اجرای سکوهای ضربه گیر دو راهکار وجود دارد. این سازه هم میتواند بتنی باشد و هم فلزی. برای اجرای سکوهای بتنی باید ریشههای انتظار در هنگام میلگرد گذاری کف چاله در نظر گرفته شود. و برای اجرای سکوی فلزی صفحات فلزی با ابعاد و اندازه مشخص شده در نقشه ها را باید در کف چاله جایگذاری کرد.
مرحله سوم : عملیات آهن کشی ( سازه فلزی) چاه آسانسور آهن کشی عبارت است از سازه فلزی چاه آسانسور برای استقرار براکتهای مورد نیاز ریلهای کابین آسانسور و ریل های وزنه اجرا میشود. آهن کشی بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور اجرا میشود. در آسانسورهای با ابعاد استاندارد، معمولاً در چهار گوشه چاه از نبشی شماره ۸ یا ۱۰ استفاده میشود و برای بخش های میانی (کلاف بندی) از ناودانی شماره ۶ یا ۸ استفاده میشود. کلاف بندی در تراز طبقه در هر چهار طرف چاه اجرا شده و در میان طبقه در سه طرف چاه اجرا میشود.. در حالت کلی میتوان مراحل اجرای سازه آهن کشی عبارتند از : ۱-تهیه نقشه های اجرایی از آهن کشی چاه آسانسور ۲-تهیه چک لیست آهن آلات و ابزار مورد نیاز ۳-نصب داربست مناسب جهت اجرای آهن کشی ۴-انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان ۵- ضد زنگ کردن آهن آلات بعد از صدور گواهی انجام کار آهن کشی
مرحله چهارم: دیوارکشی اطراف چاه : سه طرف چاه آسانسور باید به وسیله قطعات یا دیوارهای جداکننده از محیط اطراف جدا شود. سطح داخلی این جداکنندها نیز باید به صورت مطلوب اندود کاری و صاف شود. دیوارهای جداکننده از کف تمام شده اولین توقف تا اتاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا میشود. دیوارکشی با یکی از روشهای زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد. ۱-ورق کشی که به تناسب فضا از ورقهای فلزی – یا پانلهای گچی استفاده میشود. ۲-رابیس بندی با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن. ۳-انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا گچ خاک. سطح داخلی دیوارههای چاه آسانسور باید با مصالح مناسب و به گونه ای پوشانیده شوند که کمترین خلل و فرج را داشته باشند. در صورت استفاده از اندود گچ باید این سطوح با رنگ مناسب نیز پوشانیده شوند. اندود ماسه سیمان لیسهای نیازی به رنگ آمیزی ندارد. روشنایی چاه آسانسور باید مناسب باشد. برای این منظور لازم است دو عدد چراغ در فاصله نیم متر از بالاترین و پایین ترین نقطه چاه اجرا شود و مابقی چراغ ها با فواصل حداکثر ۷ متر اجرا شوند. این چراغ ها اغلب از نوع چراغ های تونلی با حفاظ مناسب هستند و قابلیت روشن و خاموش شدن از محل موتور خانه را دارند.
مرحله پنجم: ایجاد موتورخانه اتاق موتورخانه آسانسور یا اتاقک اسانسور بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا میشود و رعایت ابعاد و اندازههای زیر در آن الزامی است. بعد از اتمام نصب ریل و درب و کنترل نهایی عملیات توسط عوامل فنی و تأیید آن باید موارد ذیل انجام شود. اجرای دیوار چینی دور دربها به وسیله آجر یا بلوک یا پوششهای فلزی پوشش به هر صورتی که انجام میشود نبایستی از لبه داخلی دربها در سمت چاهک تجاوز نماید و حداقل باید با لبه چهارچوب دربها همسطح باشد.
مرحله هفتم: اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار است
:: برچسبها: مراحل نصب آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 26 نوشته شده توسط : آسانسورچی
شیرهای برقی: انواع و کاربرد ها شیرهای برقی یکی از مهمترین اجزای مدار هیدرولیکی power unit هستند. این شیرها در مسیر انتقال روغن از پمپ تا جک قرار دارند. سرعت حرکت جک و کابین با دبه ی روغنی که وارد سیلندر و پیستون میشود نسبت مستقیم دارد. منظور از مدار هیدرولیکی مسیری است که روغن از پمپ اصلی تاجک طی میکند. دراین مسیر شیرهای برقی کنترلرهای مکانیکی و هیدرولیکی، دبه ی روغن ورودی به جک را طوری تنظیم میکند که در هر نوبت از حرکت جک با سرعت آرام شروع به حرکت میکند بانرمی به سرعت نهایی برسد و هنگام توقف نرم بایستد. علاوه بر این به کمک فیدبک ها و کنترلرهای موجود در مدار هیدرولیکی، ایمنی کافی برای کارکرد اجزا و تجهیزاتی که تحت فشار پیوسته ی پمپ اصلی هستند تامین میشود. در ساختمان این نوع شیر از یک سیمپیچ استفاده شده است که با تحریک الکتریکی آن مسیر روغن باز شده باقطع تحریک، شیر به طور خودکار بسته میشود. شیرهای کنترل، بر دو دسته ی اصلی کنترل قطع و وصل تقسیم میشوند. در دسته ی نخست باتحریک الکتریکی، شیر به طور کامل بازشده، باقطع تحریک به طور کامل بسته میشود. دسته ی دوم متناسب با مقدار ولتاژ اعمالی به شیر، مسیر عبور روغن باز یا بسته میگردد. به عبارت دیگر شیر در دسته ی نخست با سیگنال های دیجیتال و شیر در دسته ی دوم باسیگنال آنالوگ تحریک میشود. مهمترین بخش طرلحی یک تابلوی کنترل هیدرولیک تشخیص ترتیب عملکرد شیرها می باشد برای نمایش ترتیب عملکرد شیرهای برقی و موتور اصلی از منحنی حرکت استفاده می شود. موتور (پمپ) اصلی در جهت بالا روشن شده، در تمام مدت حرکت به سمت بالا(کمی بیش از حرکت به دلیل وجود راه اندازی ستاره_مثلث و اندکی پس از توقف برای ایجاد فشار پشت شیرها) نیز روشن می ماند. از طرفی شیرهای Va که فراهم کننده ی سرعت کند_جهت بالا و Vbکه فراهم کننده ی سرعت تند _جهت بالا می باشد، درابتدای حرکت همزمان باموتور فعال میشود. به اینترتیب کابین باسرعت تند به سمت بالابه حرکت درمی آید، هنگام دور اندازی، شیر Vbخاموش شده، در نتیجه کابین باسرعت کند تاسر طبقه به مسیر خود ادامه می دهد. درپایان نیز بارسیدن با تراز طبقه،با قطع شدن شیر Vaسرعت کابین روبه کاهش گذاشته باقطع شدن موتور کابین به آرامی متوقف می شود. از نظر مکانیکی،شیرهای برقی در دونوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شوند. شیر یک طرفه فقط در یک جهت اجازه ی عبور روغن را میدهد. معمولا در پاور یونیت های کلاسیک، حداقل یک شیر یک طرفه در جهت بالا و یک شیر یک طرفه در جهت پایین دیده می شود. دراین حالت شیر جهت بالا فقط اجازه ی عبور روغن از پمپ به جک را می دهد و شیر جهت پایین، جریان عبور روغن از جک به مخزن را امکان پذیر میکند. در شیر دوطرفه جاری شدن روغن در هردوجهت (پمپ به جک و جک به مخزن) امکان پذیر است. شیر دوطرفه نقش سرعت تند را ایفا میکند. همانطور که مشاهده میشود، موتور تا چند لحظه پس از قطع شدن برق شیرها هنوز زیر بار می باشد و این به دلیل ایجاد فشار لازم در پشت شیرها هنگام توقف کابین در سر طبقه است. در واقع شیرهای برقی اهرم های کنترل حرکت در مدار هیدرولیکی هستند. پس از تایین جهت حرکت، فرمان متناسب بادرخواست از طرف برد کنترل اصلی صادر می شود. بسته به تعداد شیرهای برقی و منطق حرکت،مدار فرمان در تابلوی کنترل اصلی طراحی و اجرا شده است. برای تامین دبه ی بیشتر و سرعت بالاتر شیر evr به طور مشترک در هر دو جهت فعال میشود و روغن بادبه ی بیشتری در مدار هیدرولیکی جریان می یابد. :: برچسبها: شیربرقی , :: بازدید از این مطلب : 11 نوشته شده توسط : آسانسورچی
ما در زندگی روزمره معمولاً زیاد به آسانسور فکر نمی کنیم ، اما این واقعیت که آنها بخشی مهم از زندگی ما هستند را نمی توان انکار کرد. بنابراین بهتر است که کمی از اطلاعات عمومی آسانسور بدانیم. آسانسورها تأثیر بسزایی در طراحی و معماری مدرن دارند و آنها نقش عمده ای در شکل گیری دنیای کنونی داشته اند. به دلیل وجود این دستگاه است که ما قادر هستیم بدون توجه به وزن، به سرعت بین چندین طبقه حرکت کنیم. آسانسورها نحوه سفر در داخل ساختمان های بلند و چند طبقه ای را که در زندگی روزمره با آنها روبرو هستیم تغییر داده اند. بالا و پایین رفتن از ساختمان ها با آسانسور ممکن است بخشی از زندگی روزمره شما باشد ، اما ممکن است از واقعیت های جالب در مورد آنها که در زیر به اشتراک می گذاریم ، بی اطلاع باشید. این حقایق قطعاً باعث تغییر طرز فکر شما درباره این ماشین ها خواهند شد. حقایق و دانستی های جالب درباره آسانسور
آسانسور های معروف در سراسر جهان در ادامه مطلب، به معرفی برخی از آسانسور های مشهور در سطح جهان می پردازیم تا شما نکات بیشتری درباره اطلاعات عمومی آسانسور به دست بیاورید.
بدون آسانسور، ما نمی توانستیم مکان هایی مانند نیویورک، شیکاگو و دیگر شهرهای جهان با آسمان خراش های بسیار زیاد داشته باشیم. با ظهور آسانسور مردم فهمیدند که منظره شهر از بالا شگفت انگیز است و برخلاف گذشته که طبقات آخر ساختمان ها به افراد کم بضاعت داده می شد، امروزه این طبقات که به نام پنت هاوس شناخته می شوند، تنها برای افراد ثروتمند در دسترس است. آسانسورها واقعاً دنیای مدرن ما را متحول کرده اند.
:: برچسبها: آسانسور , :: بازدید از این مطلب : 6 نوشته شده توسط : آسانسورچی
عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسورسیم بکسل ها معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود. قطرمتوسط سیم های بکسل معمولا از آنچه با آن برچسب زده شده اند بیشتر است . هسته مرکزی سیم بکسل ها قسمت اصلی آن بوده و تعیین کننده خواص خمشی آنهاست و میزان نیرویی که می توانند تحمل کنند را نیز مشخص می کند. مغزی سیم بکسل میتواند از جنس پنبه ، کنف ، فولاد و یا پروپیلن باشد که با توجه به سایز و نوع کاربرد آن و ضریب ایمنی آن ، میتوان از مغزی های متفاوت استفاده نمود در سرویس و نگهداری، سیم بکسل آسانسور باید از نظر ظاهری به طور کامل کنترل و مورد بازبینی قرار بگیرند. در صورتی که میزان خوردگی، فرسایش و یا پارگی رشته های سیم بکسل زیاد باشد باید حتمأ نسبت به تعویض آن اقدام شود. از عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انواع معایبی که در سیم بکسل آسانسور ایجاد می شود عبارت اند از:
این نوع آسیب سیم بکسل ناشی از ساییدگی مکانیکی مواد تشکیل دهنده ی سیم بکسل است. برای جلوگیری از این نوع آسیب مکانیکی باید از برنامه ی منظم روغن کاری استفاده کرد. عبور سیم بکسل از روی فلکه کششی و هرزگرد باعث ساییدگی سیم بکسل می شود. معمولا اگر قطر مفتول های بیرونی در اثر ساییدگی یک سوم قطر اولیه آن شود، شکستگی ناشی از خستگی رخ می دهد و باید سیم بکسل با سیم بکسل جدید جایگزین شود. به یاد داشته باشید که آسیب مکانیکی با آسیب پلاستیکی تفاوت دارد. در آسیب پلاستیکی تغییر شکل و جابجایی ماده روی می دهد بدون اینکه ماده ای از بین برود در صورتی که در آسیب های ساییدگی تغییر و جابه جایی با از بین رفتن مواد تشکیل دهنده همراه است. کشیدگی ( Rope Stretch ) سیم بکسل در اثر کشش طولی بیش از حد به صورت موجی در آمده که باعث خوردگی و ایجاد صدا و ارتعاشات در آن می شود. در صورتی که میزان کشش سیم بکسل بیش از حد توصیه شده ی استاندارد باشد سیم بکسل باید تعویض شود. میزان کشیدگی با توجه به جداول و فرمول های خاصی مشخص می شود که حدودأ ۵/۵ تا ۶ برابر قطر مجاز می باشد. (۵/۰ تا ۱ درصد طول اولیه) سه نوع کشیدگی قابل ذکر است. کشیدگی اولیه یا ساختاری: در شروع به کار گیری سیم بکسل روی می دهد. کشیدگی مرحله دوم ( کشیدگی مختصر): در یک دوره زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره عمر سیم بکسل است، روی می دهد. کشیدگی نهایی: در این ناحیه، کشیدگی افزایش یافته و به علت وجود نیرو های مخرب، سیم بکسل باید هرچه زودتر تعویض شود.
کاهش قطر سیم بکسل ( Reduction in Rope Diameter): کاهش قطر به معنی کاهش کیفیت آن است. نیرو های سایشی، کشیدگی، شکستگی، زنگ زدگی و شل یا سفت شدن تاب سیم بکسلها از جمله عوامل مؤثر بر قطر آنها است. کاهش قطر سیم بکسل منجر به نازک شدن سیم بکسل و خراب شدن مغزی آن می شود و در صورتی که مغزی خراب شود، سیم بکسل باید تعویض شود. قضاوت در مورد استفاده یا عدم استفاده از سیم بکسلی که قطر آن کاهش یافته با مشاهدات چشمی و در نظر گرفتن عوامل موثر دیگر صورت می گیرد. در صورت کاهش قطر سیم بکسل بیش از ۴ تا ۵ درصد از قطر نامی خود به هر دلیلی باید تعویض انجام شود حتی اگر هیچ گونه شکستگی در سیم یا مفتول در آن مشاهده نشود. اندازه گیری قطر سیم بکسلها قبل از نصب، اهمیت زیادی در افزایش طول عمر آنها دارد. سیم بکسل با قطر کوچکتر از حد مجاز، دچار پارگی زودرس می شود و سیم بکسل با قطر بزرگتر از حد مجاز دچار فرسودگی زود هنگام آن می شود. هنگام اندازه گیری قطر، دقت شود قطر واقعی سیم بکسلها، قطر همان دایره ای باشد که سیم بکسل در آن احاطه می شود. خوردگی سیم بکسل (Corrosion ) سطح کلی مجموع تمام مفتول های سازنده یک سیم بکسل، تقریبأ ۱۶ برابر بزرگتر از سطح یک میله فولادی هم مقطع با آن است. این بدان معناست که در یک محیط خورنده ( مرطوب ) اگر هیچگونه پیشگیری خاصی انجام نشود، سیم بکسل در مقایسه با یک میله فولادی تقریبأ ۱۶ برابر سریعتر دچار خوردگی می شود. ارزیابی خوردگی به آسانی انجام نمی شود. خوردگی نشان از روغن کاری نادرست است. خوردگی معمولأ در سطوح داخلی و خارجی رخ داده و می تواند کلی یا موضعی باشد، لذا نیازمند دقت نظر بیشتری است. ایجاد خوردگی در سیم بکسل به تعویض آن منتهی خواهد شد. تغییر رنگ ناچیز مفتول ها (سرخی) در اثر زنگ زدگی ناشی از فقدان روغن کاری است اما اگر زنگ زدگی عمیق باشد، باید سریعا تعویض شود. زنگ زدگی می تواند تأثیر زیادی بین اتصال هسته و رشته های سیم بکسل بگذارد و نهایتأ به جدایش آنها بیانجامد و در انتها فرسایش داخلی صورت بگیرد. البته یکی از دلایل خوردگی می تواند بار بیش از حد وارده برسیم بکسل و خروج روغن از هسته آن باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که روغن کاری تنها می تواند از تخریب جلوگیری کند و نمی تواند باعث برگشت آن به حالت اولیه شود. در سیم بکسلهای با قطر کمتر از ۸ میلیمتر در صورت مشاهده هرگونه خوردگی، زنگ زدگی و شکستگی مفتول (تک سیم) باید سریعأ تعویض صورت گیرد. برای کاهش اثرات خوردگی، از برنامه منظم روغن کاری و سیم بکسلهای مقاوم در برابر خوردگی (با روکش گالوانیزه) استفاده می شود. امروزه از پلاستیک نیز برای جلوگیری از خوردگی در ساختمان سیم بکسلها استفاده می شود که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، به نگهداری روغن هسته آن نیز کمک می کند.
علل و عوامل دیگر شامل : :: برچسبها: سیم بکسل , :: بازدید از این مطلب : 8 نوشته شده توسط : آسانسورچی
حقایقی جالب در مورد برج خلیفه دبی شهر دبی یکی از مدرن ترین شهر های دنیا و شهر آسمان خراش ها و ساختمانهای بلند می باشد و روز به روز بر تعداد و شهرت آنها افزوده می شود. این شهر میزبان بلندترین آسمان خراش دنیا به نام «برج خلیفه» می باشد. برج خلیفه در سال 2010 افتتاح شد و از بهترین جذابیت های دبی می باشد. این برج در ابتدا به نام «برج دبی» شناخته می شد اما در آخرین لحظات و در هنگام افتتاح آن «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نایب رئیس دولت امارات متحده عربی برای ادای احترام به «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم دبی نام این برج را به برج خلیفه تغییر داد.
رکوردهای جهانی برج خلیفه
حقایقی جالب در مورد برج خلیفه
:: برچسبها: آسانسور برج خلیفه دبی , :: بازدید از این مطلب : 9 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|