نوشته شده توسط : آسانسورچی

☑️چگونه آسانسور بخریم؟

 

 



:: برچسب‌ها: چگونه آسانسور بخریم ,
:: بازدید از این مطلب : 2

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

انتخاب درایو جهت موتورهای قفس سنجابی

با افزایش کاربرد درایوها یا همان کنترل کننده های فرکانسی دور موتور در صنعت، بسیاری از ارایه کنندگان تجهیزات عام برق

صنعتی نیز اقدام به تامین این تجهیز کرده اند بگونه ای که با فقط یک استدلال ساده "درایو با توان یک پله بالاتر" نقش نگاه فنی بر این

کالا را منکر شده و الزاما این قانون که بسته به شرایطی صحیح هم می باشد را تام و تمام دانسته و فروش را براساس آن پیش می برند

و البته استقبال از درایوها بعلت کاربری مناسب و مزایایی که دارند ایشان را نسبت به چنین اقدامی تشویق نیز می کند . بازاری مناسب

که عموما با ضعف دانش فنی در بخش مصرف کنندگان و بعضا تامین کنندگان نیز روبرو شده است. اما نکته اصلی که عموما مورد

توجه قرار نمی گیرد نکات فنی پایه و مهم در انتخاب درایو می باشد. به علت دانش کم و عدم توجه به نیازهای فنی، بهره مندی از

قابلیت های مثبت درایوها در برخی از موارد جایش را با برخورداری از اشکالات زیاد در عدم کاربرد صحیح داده است. در این مقاله

به اجمال سعی شده است به نکان اصلی در انتخاب درایو توجه شود از بار، موتور و البته خود درایو دانستنی های کاربردی تقدیم می

گردد که بینش اهالی فن را در استفاده از این تجهیز گسترش خواهد داد.

درایوها تجهیزاتی الکترونیکی هستند، همین جمله به اندازه کافی میزان پیچیدگی، دقت و صد البته ضربه پذیری و حساس بودن این

تجهیز را نشان می دهد.

درایوها برای کنترل و تحت فرمان قرار دادن دو شاخصه اصلی اختراع شده و مورد استفاده قرار می گیرند:

1 . کنترل سرعت

2 . کنترل گشتاور

کنترل سرعت :

کنترل سرعت موتورهای قفس سنجابی در درایوها با کنترل فرکانس منبع تغذیه آنها انجام می گردد، بدین منظور درایو که حکم منبع

تغذیه را برای موتور دارد و با آن سری قرار می گیرد، فرکانس خروجی خود را از صفر تا میزان تایید شده کاربر ) SET POINT )

ارائه می دهد این میزان می تواند بیش از فرکانس نامی موتور ) بصورت معمول 50 هرتز ( هم افزایش داشته باشد.

کنترل گشتاور :

گشتاور فاکتوری است که از تقابل دو میدان مغناطیسی حاصل از استاتور و روتور در فاصله هوایی مابین آندو بوجود می آید. با کنترل

میزان شار استاتور ) در موتورهای فقس سنجابی ( می توان میزان گشتاور تولیدی را نیز تحت اختیار داشت. گشتاور با ولتاژ و جریان

رابطه دارد و درایو با کنترل ولتاژ و سنجش میزان جریان، گشتاور را تحت کنترل و رصد خود قرار می دهد.
باید بصورت قاطع عرض کنم که این نگاه مهندسی ودقیقی نیست چراکه:

1 . براساس استاندارد کاتالوگ نویسی ، درایوها را با توان همسان آنها در موتورهای چهار پل ) 1500 دور ( توان نویسی می

کنند. بدین معنی که درایو 30 کیلو واتی در کاتالوگ معادل و مناسب موتور چهار پل 30 کیلو واتی است و پر واضح است

که موتور 2 پل 30 کیلو واتی جریان نامی کمتر و موتور 8 پل 30 کیلو واتی جریان نامی بسیار بیشتری دارند و انتخاب

درایو 30 کیلو واتی برای موتور 30 کیلو واتی 8 پل اشتباه می باشد.

2 . آنچه اهمیت دارد میزان جریانی است که مدارات الکترونیک قدرت درایو می توانند برای موتور فراهم کنند. اگر جریان کشی

موتور بیش از جریان قابل ارایه درایو از لحاظ سخت افزاری باشد ، درایو می سوزد و یا فالت می دهد و موتور را در انجام

کار خود عقیم می گذارد.

لذا کلیدی ترین نکته انتخاب درایو را می توان در جمله زیر خلاصه کرد

فاکتور اصلی در انتخاب یک درایو " جریان " است.
لازم به ذکر است که این جریان، جریان نامی موتور نیست و منظور از این جریان، جریانی است که موتور در حالت بیش باری

خود آنرا نیاز دارد و درایو باید این میزان جریان را در حالت کارکرد ساده و نرمال خود تامین کند تا کارکرد درایو و موتور در

حالت ایمن از میزان جریان تامینی قرار داشته باشد و به اصطلاح درایو تمامی جریان بلاخص حد بالای جریان موتور را بدون

مشکل تامین کند.

پس از توجه و درک چرایی استفاده از درایو و نیز شناخت مهم ترین عامل انتخاب آن " جریان " ، به موارد دیگر می پردازیم:

این موارد را می توان در زیر لیست کرد:

1 . نوع کاربری

2 . نوع بار

3 . محیط

4 . منبع تغذیه

5 . اثرات منفی درایو

6 . آپشن ها ی درایو

7 . انتخاب موتور

8 . تنظیم برنامه دقیق و صحیح درایو

نوع کاربری

درایو را برای چه نوع کاربردی می خواهید استفاده کنید؟

برای پمپ، تسمه نقاله، کمپرسور ویا جابجا کننده های بار ) جرثقیل ها (
نوع بار

سه حالت بار وجود دارد:

  • · بار با گشتاور سهموی ) سهمی شکل (
  • · بار با گشتاور ثابت
  • · بار با توان ثابت
  • · در بار با گشتاور سهموی بمانند پمپ ها و فن ها تناسب مابین سرعت موتور و میزان گشتاور بشکل زیر می باشد که در آن

کاهش سرعت لاجرم کاهش گشتاور را به همراه خواهد داشت و بلعکس. در چنین مواردی کمترین فشار بر درایو وارد می

گردد چرا که کم شدن بار را می توان براحتی با کم کردن سرعت متناسب نمود و نیروی کمتر یا همان گشتاور کمتری را

ارایه داد که به معنای نیاز به جریان کمتر نیز می باشد
محیط

محیط از عوامل بسیار تاثیر گذار در انتخاب درایو می باشد، برای مثال درایوی که در داخل اتاقی با تهویه مناسب و فشار مثبت و نیز

دمای مطبوع کار می کند عمر و عملکرد بسیار بالاتری نسبت به همان درایو در همان کاربرد در دمای بالای 40 درجه و گرد و خاک

خواهد داشت. درایوها نیز بمانند تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به گرما حساس هستند، افزایش دما بیش از مقدار استاندارد

که معمولا 40 درجه سانتیگراد می باشد باعث کاهش درمیزان جریان دهی آنها خواهد شد. گرد و خاک بویژه گرد و خاک هادی )

بمانند خاک آهن ( و همچنین رطوبت اثرات سوء غیر قابل انکاری بر بازدهی و توان عملکردی درایوها می گذارند.

بالاتر برای حفاظت بخش های الکتریکی از گرد و خاک ، توجه به تاثیر دما بر بازدهی درایو و انتخاب IP استفاده از درایوهایی با

درایوی با جریان دهی بالاتر برای پوشش افت ناشی از دما و نیز توجه به سیستم تهویه محل نصب از جمله موارد الزامی انتخاب درایو

مناسب با محیط می باشد.

ارتفاع سطح جغرافیایی محل نصب درایو اگر بیش از 1000 متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد باشد، با کاهش جریان دهی مواجه می

گردد لذا باید با لحاظ نمودن ضریب جریان دهی به نسبت ارتفاع و سیستم خنک کنندگی درایو که توسط توسط کارخانه سازنده ارایه

شده است ، درایو صحیح را برمبنای جریان دهی آن انتخاب کرد.



:: برچسب‌ها: نحوه صحیح انتخاب درایو ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

سرعت آسانسور و عوامل موثر بر آن

سرعت آسانسورها با توجه به انواع آن ها متفاوت است. سرعت بعضی از آن ها کند و برخی متوسط است. معمولا از آسانسورهای با سرعت بالا در آسمان خراش ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود. در گذشته شرکت های تولید کننده داخلی امکان تولید آسانسورهای سریع را نداشتند و تولیدات داخل، آسانسورهایی با سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه بود. اما امروزه متخصصان داخلی اقدام به تولید آسانسورهای با سرعت بالا با ۱.۶ متر بر ثانیه، ۲ متر بر ثانیه، ۲.۵ متر بر ثانیه و ۳ متر بر ثانیه کرده اند. طراحی و ابداع سیستم کنترلی از عوامل موثر در سرعت آسانسور محسوب می شوند. در آسانسورها پس از شروع حرکت، سرعت به تدریج افزایش می یابد. علت این موضوع وارد نشدن شک ناگهانی به مسافران آسانسور است

عوامل و قطعات موثر در سرعت آسانسور

یکی از مهمترین نکات که هنگام ساخت آسانسور حتما باید در نظر داشت، امنیت و ایمنی آسانسور است. مخصوصا زمانی که صحبت از حمل و جابجایی مسافران با سرعت بالا مطرح می شود.

سرعت آسانسورها پس از شروع حرکت به صورت تدریجی، افزایش می یابد تا مسافران تکانه و لرزش کابین را کمتر احساس کنند و به آن ها شوک وارد نشود. موتور آسانسور، گیرلس، پاراشوت، سیستم کنترل فرمان، گاورنر، ریل ها و کفشک های راهنما همگی بر سرعت آسانسور تاثیرگذار هستند.

همان طور که می دانیم میزان شتاب و سرعت آسانسورها با استفاده از تابلو فرمان آسانسور تنظیم می شود. این موضوع بر عملکرد حرکت کابین بین یک طبقه، دو طبقه یا طبقات خاص تاثیر مستقیم دارد.

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه

ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه

ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

کنترل سرعت آسانسور با درایو موتور

تنظیم و کنترل سرعت آسانسور توسط قطعه ای الکتریکی در موتور انجام می شود. این قطعه که درایو آسانسور نام دارد برای عملکرد بهتر استارت و تغییرات سرعت ایست کابین آسانسور شده و دقت توقف کابین در سطح هم تراز طبقه در آسانسورهایی با سرعت یک متر بر ثانیه و بالاتر استفاده می شود.

سرعت آسانسور در برج های بلند بین ۵ تا ۵.۱ متر بر ثانیه است. البته در برج های مخابراتی بین ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه است. در برج خلیفه آسانسور هایی با سرعت ۷.۱۱ متر بر ثانیه  نصب شده است.



:: برچسب‌ها: سرعت آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در آسانسورهای شیب دار اولیه، حرکت مورب کابین بر روی ریلهای راهنما ، به وسیله یک موتور محرک و سیم بکسل انجام می پذیرد. چرخهایی که حکم کفشک را در این آسانسورها ( آسانسور شیب دار ) به عهده داشتند، به دو صورت داخلی و بیرونی بودند. چرخهای داخلی بدون لبه بوده و روی ریلهای راهنما می لغزند ولی چرخهای بیرونی دارای لبه بوده و با درگیر شدن با ریل راهنما کابین را به سمت بالا و پائین هدایت می کردند.

مزایای آسانسور شیبدار

آسانسورهای شیب دار ( آسانسور شیب دار ) که در مسیری غیر از مسیر عمودی حرکت می کنند، کاربردهای مختلفی داشته، این آسانسورها می توانند سرویس دهی مکمل پله های برقی باشند.

این نوع آسانسور هم اکنون در کدام کشور ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

بسیاری از این آسانسورها هم اکنون در سیستم ایستگاههای متروی استکهلم در سوئد وجود دارد.

تاریخچه آسانسور های شیب دار

در آسانسورهای شیب دار اولیه، همیشه یک نفر اپراتور یا نگهبان در داخل کابین حضور داشت و در صورت بروز خطر یا احساس مشکل و یا هر دلیل دیگری که ادامه حرکت آسانسور با خطر مواجه می شد، نگهبان ترمز خطر را می کشید و این سیستم به صورتی بود که فکهای آن در ریلها و یا نوار چوبی همجوار و در امتداد ریلها فرو رفته و آسانسور متوقف می شد.

انواع آسانسور شیب دار:

آسانسورهای کششی

نیروی حرکتی در این نوع آسانسور ( آسانسور شیب دار ) از یک موتور که در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی‌ها در پایین کنار چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده است تأمین می‌شود. بر روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی وجود دارد که از یک سمت به کابین و از سمت دیگر به وزنه‌ های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند. قرار گرفته است.

 

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیکی  ( آسانسور شیب دار ) نیز جای خود را در بین کاربران خانگی باز کرده‌اند. در اروپا بیش از 70 درصد از آسانسورهای زیر پنج طبقه هیدرولیک استفاده می‌شوند که از حسن های این نوع آسانسور می‌توان به نرمی حرکت در شروع حرکت اولیه، خرابی بسیار کم، سهولت در تعمیر، ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه‌ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم فولادی (بکسل)

 

آسانسورهای وینچی

نوعی آسانسور، که با زنجیر یا طناب فولادی(بکسل) آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به آن وارد می‌شود. در این نوع آسانسور قاب وزنه وجود ندارد.

 

آسانسورهای مغناطیسی

در این آسانسور ریل‌ و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه با مغناطیس دائم نقش استاتور الکتورموتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند. با اتصال جریان برق به استاتور آسانسور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می‌ شود.

 

آسانسورهای کارگاهی

آسانسور کارگاهی تسریع‌ کننده ساختمان سازی و سازه‌ های بلند هستند. این آسانسور قادر است از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرد. این آسانسور قابلیت کار تا ارتفاع 500 متر و بالاتر را داشته و در ظرفیت‌های 1 و 1.5 و 2 تن تولید می‌شوند.



:: برچسب‌ها: آسانسور شیبدار ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

روغن موتور آسانسور از موارد مصرفی در سیستم آسانسور می‌باشد و موتور آسانسور نیز از مهم‌ترین قطعات آسانسور است. از این رو کارکرد سالم و صحیح آن برای آسانسور حائز اهمیت است. در ایران به دلایل مزایای موتور گیربکس، استفاده از آن به مراتب بسیار متداول‌تر از سایر موتورهای آسانسور است. موتورهای گیربکس نیز از آن دسته موتورهای الکترومکانیکی است که برای کارکرد با کیفیت خود نیاز به روغن و روغن کاری دارند. روغن موتور آسانسور متناسب با فاکتورهای نظیر نوع چرخ‌ دنده ی موتور انتخاب می‌شود. همچنین روغن‌کاری موتور آسانسور حتما باید توسط سرویس‌کار آسانسور انجام شود. در تعویض روغن موتور آسانسور باید نکات ایمنی حتما رعایت شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود

دلایل روغن‌کاری موتور آسانسور

موتور آسانسور نیز همانند ریل راهنمای آسانسور نیاز به روغن‌کاری دوره‌ای دارد. موتورهای گیربکس به دلیل داشتن چرخ دنده‌ نیاز به روغن‌کاری دارند. روغن موتور آسانسور باعث کاهش اصطکاک چرخ‌ دنده‌ها می‌شود. بطور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان دلایل اصلی تعویض روغن موتور آسانسور برشمرد:

روانکاری چرخ دنده‌ها

پیشگیری از زنگ زدن اجزای موتور گیربکس آسانسور

کاهش ضربه و تکانه اجزا

کاهش مصرف برق و انرژی

کاهش اصطکاک

افزایش طول عمر قطعات آسانسور

انتقال دما و گرمای حرکت موتور

پاک زدایی ذرات ناشی از سایش قطعات بر یکدیگر

البته نوع چرخ‌ دنده‌ی موتور برای انتخاب نوع روغن موتور آسانسور بسیار اهمیت دارد. چرخ ‌دنده‌های موتورهای گیربکس آسانسور را به ۲ دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌کنند:

موتور آسانسور با چرخ‌دنده ریز و کوچک

در حالتی که موتور آسانسور دارای چرخ ‌دنده‌های ریز و کوچک است باید از روغن موتور آسانسور استفاده شود که غلظت کمتری داشته باشد. استفاده از روغن موتور آسانسور که دارای غلظت کمتر است در این نوع چرخ ‌دنده‌ها باعث کاهش فشار به موتور می‌شود.

موتور آسانسور با چرخ دنده درشت و بزرگ

در این نوع چرخ‌ دنده‌ها باید از روغن موتور آسانسوری استفاده شود که غلظت بالاتری داشته باشد. هرچه روغن موتور آسانسور از غلظت بیشتری برخوردار باشد در برابر افزایش دمای حاصل از اصطکاک چرخ ‌دنده‌ها از خود مقاومت بهتر و بیشتری نشان می‌دهد.

روغن موتور طبیعی آسانسور

همانطور که از نام روغن موتور طبیعی آسانسور پیداست، این روغن از تقطیر و فرآوری نفت بدست می‌آید که کاربرد آن بیشتر در صنعت خودروسازی و موتور خودروهاست.

روغن موتور شیمیایی آسانسور

 اما روغن‌های ترکیبی در آزمایشگاه‌های شیمیایی تولید می‌شوند و برای انواع موتور آسانسور کارایی بهتری دارند. مزایای روغن‌های شیمیای موتور آسانسور عبارت است از:

تحمل حرارتی بالاتر

طول عمر بهتر

کیفیت بیشتر



:: برچسب‌ها: روغن موتور آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

خصوصیات آسانسور های هیدرولیکی:

1 –  در آسانسور هیدرولیک زمانی که برق قطع شود و آسانسور از کار بیافتد هر شخصی می تواند با باز کردن شیر هیدرولیک کابین را به طبقه پایین هدایت کند و مسافران را خارج نماید و برای این کار نیاز به نیروی متخصص نمی باشد .

2– در آسانسور های هیدرولیک تعمیر و نگهداری نسبت به آسانسور های دیگر ساده تر می باشد زیرا که لوازم یدکی به کار گرفته شده در این آسانسور ها با بسیاری از سیستم های هیدرولیک صنعتی مشترک می باشد و از این رو  صنعتگران آشنا به سیستم هیدرولیک نیز می تواندد این نوع از آسانسور ها را تعمیر نمایند .

3 – آسانسور های هیدرولیک به دلیل این که برای ساختمان هایی نهایتا 5 طبقه به کار برده می شوند هزینه پایینتری نسبت به آسانسور های کششی دارند اما اگر در تولید و نصب آن از قطعات مرغوب استفاده شود قیمت تمام شده آن به مقدار کمتری با آسانسور های کششی فاصله خواهد داشت .

4 – در آسانسور هیدرولیک ارتفاع جک محدود می باشد و این نوع آسانسور ها بیشتر در ساختمان های کمتر از چهار طبقه یا نهایتا پنج طبقه به کار گرفته می شوند .

5 – از جمله آسانسور های نرم و روان که مسافران بیشتر در آن احساس راحتی می کنند آسانسور های هیدرولیک می باشند.

6– آسانسور های هیدرولیک مصرف برق بیشتری نسبت به سایر آسانسور ها دارند و راندمان آن ها از بقیه آسانسور ها کمتر می باشد .

آسانسور روملس:

این مدل دستگاه را آسانسور گیرلس یا آسانسور های MRL آسانسور روملس (آسانسور های machine room less)  می نامند

موتور این مدل آسانسورها از نوع  گیرلس (فاقد گیربکس) بوده که جایگزین بسیار مناسبی برای موتورهای گیربکسی می باشد موتور های گیرلس با راندمان بالا و حجم پایین و مصرف کم انقلاب بزرگی در صنعت آسانسور ایجاد کرد.

 

در آسانسور MRL (بدون موتورخانه) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند گیرلس (فاقد گیربکس) استفاده میشود بجای اینکه مانند آسانسور های قدیمی از موتورگیربکسی با استراکچر سنگین و پر حجم در موتورخانه آسانسور روی دال بتونی سقف چاهک استفاده شود، از موتور گیرلس کم حجم و کوچک با قدرت و راندمان بالا استفاده میشود این موتور گیرلس با روش  MRL به داخل چاهک آسانسور منتقل میشود و نیاز به موتورخانه ندارد و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای قدیمی معمولا یک موتورخانه آسانسور روملس در بالاترین نقطه ی چاه و یا پایین ترین نفطه ی چاه برای نصب موتور گیربکس آسانسور و تابلو فرمان ، گاورنر و متعلقات لازم دارد.

 

استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت و طراحی اولیه ، نحوه ی اجرا و تیم مجری نقش بسزایی در کیفیت این مدل از آسانسور های گیرلس و روملس (MRL) دارد.تجربه نشان داده است که طراحی و اجرای این مدل از آسانسورها با دیگر آسانسورهای قدیمی (هیدرولیک و گیربکسی) کاملا متفاوت و نیاز به تخصص و تیم بسیار قوی در زمینه ی طراحی ، تولید و مونتاژ می باشد.

 

مزایای آسانسورهای روملس:

-  مراحل نصب سریع آسانسور

-عدم نیاز به موتورخانه سنگین

- کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان

- کم حجم بودن قطعات و لوازم آن

-  سازگار با محیط زیست

-حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است

 - انجام سرویس نگهداری راحت

-کاهش تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای روم لس است

- دسترسی آسان نصاب و سرویسکار به تمام تجهیزات در داخل چاه آسانسور

 

مشخصه های فنی آسانسور روملس:

پوسته ساخته شده از بهترین مواد چدن با مقاومت بالا در مقابل فشارهای سیم بکسل

امکان نصب در موتور در درون چاهک (بدون موتورخانه) و یا سقف آخر

ایجاد حداقل صدا معادل و یا کمتر از 40 dp 

مجهز به encoder متصل به موتور و دارای قابلیت کنترل از دور در تمام لحظات کارکرد

مجهز به بوبین ترمز از 24 ولت تا 110 ولت DC

دارای 2 ترمز مستقل با قابلیت استفاده به صورت مجزا (تابلو فرمان) و یا دستی

 



:: برچسب‌ها: آسانسور هیدرولیک و روملس ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ضربه گیرها

آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند ، تا وسیله اضظرارینهایی را تشکیل دهند . اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند .

دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد :

 

( Accumulation type ) 1) نوع جمع کننده انرژی

( Dissipation type ) 2)نوع مستهلک کننده انرژی

 

۱- ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا ۱ و یا ۱٫۶ متر بر ثانیه به ترتیب بکار گرفته شود .

 

۲- ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور بکارگرفته می شود . یک دور انداز ، موتور را کنترل نموده و در رسیدن به طبقه توقف ، در صورتیکه ضروری باشد ،سرعت کابین را به حدی کم کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیردارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد. ضربه گیر پلی اورتان ( جمع کننده انرژی )

ضربه گیرهای پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پائین بسیار معروفیت یافته است .

ضربه گیر فنی ( جمع کننده انرژی)

قطعه اصلیاین نوع ضربه گیر ها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع است .

ضربه گیر روغنی (هیدرولیک )( مستهلک کننده انرژی )

در مقایسه با نیروی باز دارندگی فزاینده ضربه گیرهای فنری ،ضربه گیرهای روغنی می توانند طوری طراحی شوند که در حین عمل توقف نیروی ثابتی را اعمال نمایند که نتیجتا باز دارندگی ثابت خواهد بود .

ضربه گیر باید توانایی تبدیل انرژی جنبشی کابین ( یا وزنه تعادل ) در لحظه اصابت به حرارت ، و همینطور انرژی پتانسیل ناشی از کاهش سطح ، که مساوی با جابجایی ضربه گیر است را داشته باشد . مقررات ایمنی سیم بکسل ها و ایمنی های مکانیکی



:: برچسب‌ها: ضربه گیر ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

چرا از آسانسور می‌ترسیم؟

قف کوتاه، دیوارهای نزدیک به هم، نور نامناسب و تهویه معمولا ضعیف. در که بسته شود، اتاقک آسانسور تقریبا به یک گور آهنی تبدیل می‌شود که اگر شانس بیاوری قرار است تا چند ثانیه دیگر از آن زنده بیرون بیایی. اما اگر برق برود چه؟ اگر نقص‌فنی پیش بیاید، آتش بگیرد یا سقوط کند! اگر از بی‌هوایی خفه شوی یا بین طبقات گیر کنی چه؟ اگر بیایند برای نجات و در حال بیرون آمدن از اتاقک یکباره آسانسور راه بیفتد و آن صحنه آسانسور فیلم «مقصد نهایی» به واقعیت تبدیل شود چه؟ اینها مکالمات بسیار عادی یک ذهن آسانسور‌هراس است، البته درصورتی که به‌خود جرأت استفاده از آسانسور را بدهد. بیشتر این افراد ترجیح می‌دهند پله‌های طولانی را نفس‌زنان و عرق‌ریزان پیاده بالا بیایند تا اینکه برای چند ثانیه وارد این «گور فلزی متحرک» شوند و عمیقا باور دارند هرکس که از آسانسور استفاده می‌کند، یک‌دیوانه محض است.

به‌صورت دقیق آماری از جمعیت افرادی که در جهان به این نوع ترس غیررسمی مبتلا هستند وجود ندارد، اما از آنجا که ترس از آسانسور با 2نوع فوبیای شناخته شده تنگنا‌هراسی و بازارهراسی یا ترس از فضاهای باز در ارتباط مستقیم است، می‌توان به‌صورت حدودی به رقم 7/6درصد از کل جمعیت جهان دست پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد درحدود 5درصد از جمعیت جهان به تنگناهراسی و حدود 7/1درصد از جمعیت جهان به بازارهراسی مبتلا هستند.

اگرچه آسانسورهراسی به‌عنوان یک فوبیا به رسمیت شناخته نمی‌شود اما در میان مردم بسیار رایج است. افراد مبتلا به این نوع ترس، راهکارهای مختلفی برای فرار از آن ابداع می‌کنند که استفاده نکردن از آسانسور، تقریبا هسته اصلی تمامی این راهکارهاست. گروهی که به ناچار مجبور به استفاده از آن می‌شوند، از همراهی نگهبانی که کلید اضطراری به همراه دارد یا دوست و همسری مهربان که در رفت و برگشت آنها را همراهی می‌کند، بهره می‌برند. گروهی فرصت‌های مهم شغلی خود را به‌خاطر موقعیت شرکت استخدام‌کننده در طبقه بیست‌وچندم یک برج از دست می‌دهند و گروهی دیگر، نوع حرفه خود را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که آسانسور، جایگاهی در فضای حرفه‌ای آنها نداشته‌باشد. در بیشتر موارد، تنها تصور سوار بر آسانسور شدن می‌تواند در افراد مبتلا به این ترس، وحشت‌زدگی یا حمله عصبی شدید ایجاد کند.

پزشکان معتقدند پاسخ فیزیولوژیک جنگ یا گریز- پاسخی که بدن به کمک آن بر ترس غلبه می‌کند- در افراد آسانسور‌هراس مختل شده‌است. این شکل از ترس که نوعی اختلال اضطرابی است، ریشه در نگرانی از به دام افتادن و ناتوانی در فرار کردن کلاستروفوبیا و آگورافوبیا دارد. افراد مبتلا به این دو نوع ترس، تنها از آسانسور‌های معیوب هراس ندارند، از دچار شدن به حمله عصبی و وحشت‌زدگی شدید درون آسانسور نیز هراس دارند. در چنین شرایطی پاسخ جنگ یا گریز آنها مختل می‌شود، ‌عرق می‌کنند، ضربان قلب و فشار خونشان به‌شدت بالا می‌رود، بیش‌فعال می‌شوند یا از هوش می‌روند؛ نشانه‌های این هراس بی‌شمارند.

گروهی از روانشناسان این دو شکل از هراس را پدیده‌ای ژنتیک و ذاتی می‌دانند و معتقدند مغز انسان به شکلی تکامل یافته‌است که مکان‌های تنگ و بسته را به‌عنوان خطر ارزیابی و درک کند و به این ترتیب، مغز برای نجات جان انسان، نسبت به مکان‌های بسته و تنگ حس ترس در او ایجاد می‌کند. همچنین در مکان‌هایی که فرار از آنها دشوار است نیز مغز واکنشی مشابه نشان می‌دهد. اکتسابی بودن این نوع ترس‌ها نیز توضیح دیگری است که در رابطه با آسانسورهراسی مطرح است؛ ترس‌هایی که در اثر تجربه‌ای در گذشته، مانند گیر افتادن در آسانسور، گم‌شدن در مکانی شلوغ، افتادن در آب بدون داشتن مهارت شنا کردن  یا محبوس شدن درون یک کمد ایجاد شده‌اند.

درمان آسانسورهراسی شدید، به گفته مرکز درمان فوبیا و اضطراب وایت پلینز در نیویورک، کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل روانپزشکان این مرکز، درمان رفتاری- شناختی را توصیه می‌کنند. این تکنیک شیوه‌ای برای حساسیت‌زدایی از بیمار به واسطه مواجه‌سازی او با ترس‌اش است تا زمانی که ترس به کل ناپدید شود. یکی از شیوه‌های این سبک درمانی، محبوس کردن بیمار درون اتاقکی تاریک به اندازه کابین تلفن برای دوره‌های زمانی متنوع است تا وقتی که بیمار بر ترس خود غلبه کند. چنین درمانی برای افرادی پیشنهاد می‌شود که ترس از آسانسور زندگی عادی آنها را مختل می‌سازد؛ مثلا باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی آنها یا مانع از ملاقات با اعضای خانواده یا دوستانی می‌شود که در ساختمان‌های مرتفع سکونت دارند. برای نمونه‌های خفیف‌تر آسانسورهراسی، راهکارهایی مانند آموزش دیدن درباره امنیت و شکل عملکرد آسانسورها یا چندین ساعت تماشای بالا و پایین آمدن آسانسورهای شیشه‌ای می‌تواند ترس و اضطراب را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین استفاده از ابزارهایی که تمرکز فرد را از ترس قرارگرفتن در محیط آسانسور برمی‌دارند، مانند گذاشتن دسته‌کلید یا تعدادی سکه درون جیب و تلاش برای تشخیص دادن آنها از یکدیگر با کمک لمس کردن، یا وارونه شمردن اعداد یا حروف الفبا می‌تواند تأثیرگذار باشد.



:: برچسب‌ها: چرا از آسانسور میترسیم ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ضرورت نوسازی آسانسور

آسانسور تنها وسيله رفت و آمد ترافيکي است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گيرد و عمومي ترين وسيله جابجائی عمودی در جهان است.

با نگاهي گذا به وضعيت آسانسورهای منصوبه در کشور، اين نکته به خوبی مشهود می شود که بيشتر از 3/1 آسانسورهای کشور دارای عمر بيش از 25 سال می باشند.

از طرف ديگر نظر به اين که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر مفيد مخصوصی می باشند.

بديهی است در صورت استفاده از بهترين و مدرن ترين قطعات ،حتی با داشتن بهترين برنامه سرويس و نگهداری،تجهيزات از شرايط مطلوب خارج شده و عمر مفيد آنها به اتمام مي رسد.

حال اگر نداشتن برنامه راهبري سرويس و نگهداری براي بسياری از آسانسورهای کشور و يا برنامه سرويس و نگهداری غير اصولی و مهمتر از همه عدم آشنائي بسياري از افراد و شرکتهای نسل سوم با سيستم هاي قديمی کار شده در 25 سال پيش را هم به موارد فوق اضافه کنيم به راحتی به وضعيت بغرنج آسانسورهای قديمی کشور پی می بريم.

با توجه به اينکه آسانسور يکی لوازم گران قيمتي مي باشند که در ساختمان ها نصب مي شود لذا تعويض آن به راحتی امکان پذير نيست.

پس بهينه سازي و مدرنيزاسيون مي تواند در اين زمينه کار ساز شده و به احياء ارزش بيانجامد.

1- تضمين امنيت و آسايش

آسانسور از معدود وسائل نقيله ای مي باشد که فرمان دادن به آن در اختيار مسافر است و کنترل و توقف آن توسط يک سيستم انجام مي شود و مسافر هيچ نقشی در توقف آن ندارد.لذا بايد ايمن،کارا و مطمئن باشد.

آسانسورهای قديمی از نظر ظاهری فاقد زيبایی و آرامش و از نظر فنی فاقد ايمنی مي باشند.

مدرنيزاسيون مي تواند اين امکان را به ساختمان های موجود بدهد که از همان امکانات موجود، نتايج بهتری در راستای ايمنی و سلامتی فوق العاده بهره مند شوند و اين مي تواند هزينه مدرنيزاسيون را توجيه کند.

يک آسانسور کامل بايد سه قابليت مهم داشته باشد:

بازسازی باعث می شود بدون تغييرات وسيع و گسترده سيستم آسانسور،آنها را با مدرن ترين تجهيزات روز مجهز کرده و آرامش،آسايش،زيبائی و راحتي را هديه بگيريد.

2- مديريت زمان و سرمايه

ممکن است تصميم در مورد اينکه کدام روش مدرنيزاسيون بهترين احساس را در شما بوجود خواهد آورد مشکل باشد.واقيعت اين است که هر کدام از روش هاي فوايد خاص خودشان را دارند.

يک فايده عمومی که همه روش هاي مدرنيزاسيون دارای آن هستند اين است که اين روش ها زمان پاسخ دهی را کاهش مي دهند.تجهيزات در حال حرکت بطور موثري زودتر رفت و آمد می کنند و درب ها به سرعت باز و بسته می شود.

زمان حرکت کاهش می يابد.

تجهيزات بهينه شده سيستم های کنترل، اين مسئله را نويد می دهند که افراد زمان کمتری را صرف انتظار  خواهند کرد.هر پيشرفتی ثانيه های بيشتری را از تلف شدن نجات می دهند.

تصور کنيد کارمندان اداره اي در دو شيفت از 8 صبح تا نيمه شب در تمام روزهای هفته کار می کنند

3 دستگاه آسانسور در شرکت مذکور وجود دارد.آسانسورهای موجود بطور متوسط 5400 توقف در هر روز خواهد داشت.

در حاليکه بطور متوسط براي هر توقف2/1 نفر در حالت انتظار باشند متوسط زمان انتظار در هر توقف برابر 6/31 ثاينه است.آسانسور های به روز شده زمان آن  را در حدود 40%کاهش مي دهند.

3- اعتبار تجديد شده

بررسی ميزان اعتبار، يک ارزش بسيار آشکار برای تعيين ميزان نياز به مدرنيزاسيون کردن مي باشد. علاقمندی به تجديد اعتبار هرگز به معنی تجمل طلبی نمی باشد بلکه روشی برای  افزايش بازدهی شرکت می باشد.

ميزان اعتبار هر شرکت و مدير آن به چندين عوامل بستگی دارد که يکي از آنها آسانسور ها و پله های برقی می باشد.



:: برچسب‌ها: نوسازی کابین آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آسانسورچی

ترانسفورماتور چیست؟

«ترانسفورماتور» یکی از اجزای اساسی سیستم‌های قدرت الکتریکی است. این تجهیزات، اغلب برای تغییر سطوح ولتاژ مختلف به کار می‌روند. با استفاده از ترانسفورماتور می‌توان ولتاژ تولیدی نیروگاه‌ها را به سطح بهینه ولتاژ سیستم انتقال رساند و در نهایت برای سیستم توزیع تغییر داد. از ترانسفورماتور ولتاژ و جریان نیز به ترتیب برای اندازه‌گیری ولتاژها یا جریان‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. تطبیق امپدانس و ایزوله کردن مدارها، از دیگر کاربرد ترانسفورماتورها است.

ترانسفورماتورها بر اساس کاربرد، طراحی، ساخت و غیره انواع مختلفی دارند

انواع ترانسفورماتور بر اساس جنس هسته

به طور کلی، ترانسفورماتورها بر اساس جنس هسته به دو نوع با هسته هوایی و با هسته آهنی تقسیم می‌شوند.

ترانسفورماتور با هسته هوایی

در این نوع ترانسفورماتور از پلاستیک یا هوا به عنوان هسته اصلی استفاده می‌شود. سیم‌پیچ‌ها یا در اطراف هسته پلاستیکی پیچیده ‌شده‌اند یا هسته فیزیکی وجود ندارد و به عبارت دیگر هواست. هوا از نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کمی برخوردار است. بنابراین، شار پیوندی بین سیم‌پیچ‌ها وجود ندارد، زیرا مسیر شار از طریق هوا برقرار است.

عدم وجود هسته مغناطیسی (مانند هسته آهنی) باعث کاهش تلفات هسته می‌شود، زیرا این تلفات با افزایش فرکانس زیاد می‌شود. ماده فرومغناطیس همچنین باعث ایجاد اعوجاج در سیگنال با فرکانس بالا می‌شود. بنابراین ترانسفورماتور با هسته هوایی برای جریان فرکانس رادیویی مناسب است. نکته مثبت دیگر ترانسفورماتور هسته هوایی این است که جرم سبکی داشته و برای دستگاه‌های الکترونیکی سیار مانند فرستنده رادیویی و غیره مناسب است.

ترانسفورماتور هسته هوایی و آهنی

ترانسفورماتور با هسته فرومغناطیس/آهنی

همان‌طور که از نام آن پیداست، این هسته ترانسفورماتور از مواد فرومغناطیسی ساخته شده است. یک هسته فرومغناطیسی در ترانسفورماتور برای افزایش میدان مغناطیسی آن استفاده می‌شود. شدت میدان مغناطیسی به نفوذپذیری مغناطیسی ماده مورد استفاده بستگی دارد. ماده فرومغناطیس رایج آهن است که در چنین ترانسفورماتورهایی استفاده می‌شود.

ترانسفورماتورهای هسته آهنی در کاربردهایی با بار سنگین و فرکانس پایین مانند منبع تغذیه استفاده می‌شوند. هسته آهنی شامل تلفات هسته وابسته به فرکانس از قبیل جریان گردابی و تلفات هیسترزیس است.

از ترانسفورماتورهای با هسته فرومغناطیس برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ AC استفاده می‌شود.

انواع ترانسفورماتور بر اساس تبدیل ولتاژ

ترانسفورماتورها بر اساس تبدیل سطح ولتاژ AC نیز به دو دسته افزاینده و کاهنده طبقه‌بندی می‌شوند.

ترانسفورماتور افزاینده

در چنین نوع ترانسفورماتورهایی، ولتاژ سیم‌پیچ ثانویه بزرگ‌تر از سطح ولتاژ‌ سیم‌پیچ اولیه است. این امر به این دلیل است که تعداد دور در سیم‌پیچ اولیه از تعداد دور در سیم‌پیچ ثانویه کمتر است.

شماتیک ترانسفورماتور افزاینده

شماتیک ترانسفورماتور افزاینده

ولتاژ خروجی ترانسفورماتور به نسبت تبدیل (نسبت تعداد دور سیم‌پیچ ثانویه به سیم‌پیچ اولیه) آن بستگی دارد. نسبت تبدیل ترانسفورماتور افزاینده بزرگ‌تر از یک است.

همان‌طور که می‌دانیم، توان ورودی و خروجی ترانسفورماتور یکسان است. این بدین معنی است که ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ را افزایش می‌دهد، اما به همان اندازه جریان سیم‌پیچ ثانویه آن از جریان سیم‌پیچ اولیه‌اش کمتر است. بنابراین توان تغییر نمی‌کند.

ترانسفورماتور افزاینده عمدتاً در انتقال توان برای مسافت طولانی به منظور کاهش تلفات خط به کار می‌رود. تلفات خط به جریان آن بستگی دارد، بنابراین کاهش جریان (همزمان با افزایش ولتاژ) با استفاده از ترانسفورماتور افزاینده انجام می‌شود و تلفات را کاهش داده و سبب انتقال مؤثر توان خواهد شد.

در اجاق مایکروویو نیز از ترانسفورماتور افزاینده برای افزایش ولتاژ ضعیف (۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت) به محدوده ۲۰۰۰ ولت استفاده می‌شود.

ترانسفورماتور کاهنده

ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ AC را کاهش می‌دهد، یعنی ولتاژ خروجی آن پایین‌تر از ولتاژ ورودی است. تعداد دور در سیم‌پیچ اولیه این نوع ترانسفورماتور از تعداد دور سیم‌پیچ ثانویه آن بیشتر است.



:: برچسب‌ها: ترانسفورماتور ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()