پاراشوت چیست
نوشته شده توسط : آسانسورچی

در این مطلب با عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور آشنا خواهیم شد. ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور از مکانیزمی تشکیل شده است که بنا به طراحی های از پیش تعیین شده توسط طراح یا مدیر فنی آسانسور توسط نرم افزار لیفت دیزاینر در بالا یا پایین یوک کابین قرار می گیرد. این سیستم از دو فک (ناخن) تشکیل شده است که اگر چنانچه سرعت حرکت کابین درون چاه آسانسور از حد مجاز بیشتر شد، وارد عمل شده و با درگیر شدن فک ها با ریل آسانسور کابین با حداقل مقدار سر خوردگی می ایستد و جان مسافرین را در امان نگه می دارد.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور

بدنه اصلی شامل قطعات قفل کننده، فک های اصطکاکی و غیره بر روی آن سوار می شوند. لوازم قفل کننده که عمل ترمز به وسیله آن انجام می شود، فک های اصطکاکی که به طور مستقیم با ریل درگیر می شود، مکانیزم ترمز (اهرم بندی بین دو ترمز ایمنی) وسیله ایمن برقی اهرم فرمان و فنر های نگه دارنده می باشد. این قطعات با مکانیزم خود سیستم ترمز آسانسور را تشکیل می دهند.

چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

زمانی که شما به خوبی با مفهوم این که پاراشوت در آسانسور چیست به راحتی عملکرد آن را درک می کنید. نحوه عملکرد سیستم ترمز آسانسور بسیار ساده است، اگر چنانچه سرعت آسانسور از حدی که برای سیستم در نظر گرفته شده است، بیشتر شود، سیم بکسلی که از روی فلکه گاورنز به درون چاه رفته است و بر اساس سرعت کابین که در واقع اگر از حد نامی بیشتر شود سیم بکسل گاورنر توسط اهرمی که به ترمز ایمنی متصل است این سیستم را تحریک و فعال می کند. بنابراین فک های ترمز در سرعت بالا به شدت هر چه تمام بسته می شوند و دندانه های ترمز باعث می شوند با ایجاد اصطکاک بسیار زیاد کابین را از حرکت نگه می دارد.

ترمز آسانسور تشکیل شده از گاورنر، پاراشوت یا سیفتی گیر، فلکه ته چاه، کنتاکت های ایمنی و سیم بکسل است.

گاورنر مهم ترین سیستم پاراشوت در آسانسور

گاورنر ترکیبی از سیستم الکترونیکی و مکانیکی است که کار اصلی آن متوقف کردن کابین در هنگامی که سرعت آسانسور بیشتر از حد نامی است و همچنین در هنگام حادثه که کابین در حال سقوط می باشد گاورنر، ترمز ایمنی را وارد مدار می کند و این ترمز مکانیکی با اعمال نیروی اصطکاک بر روی ریل ها،  کابین را نگه می دارد. سیم بکسلی که روی گاورنر قرار دارد با اتصال به قطعه ای بنام استراکچر بر روی یکی از شانه های چدنی یوک بالای کابین فیکس می شود، به صورتیکه با حرکت کابین، به صورت موازی سیم بکسل حرکت نموده و در نتیجه سیم بکسل گاورنر با گردش بر روی فلکه گاورنر و فلکه ته چاه حرکت و به گردش در خواهد آمد. اگر چنانچه اهرم گاورنر عمل کند سیم بکسل را نگه میدارد و این قفل شدن باعث می شود تا دسته پاراشوت کشیده شود و ترمز ایمنی آسانسور وارد عمل شود.


انواع عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

به دلیل پیشرفت روز افزون این صنعت سرعت آسانسور ها هر روز رو به افزایش می باشد. بنابراین هر آسانسور بسته به شرایطش نیاز به پاراشوت خاص خود را دارد. ترمز آسانسور یا پاراشوت عملکردهایی متفاوت دارند که در ادامه بررسی می کنیم. پاراشوت هایی که در صنعت آسانسور استفاده می شوند عبارتند از:

پاراشوت های آنی (لحظه ای)

پاراشوت های نوع ضربه گیر

پاراشوت با عملکرد تدریجی

 

 





:: برچسب‌ها: پاراشوت , چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: